Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Brugt motorvejsvenlig bi

Af Ultrabruger Nicktl | 23-04-2018 10:27 | 2746 visninger | 38 svar, hop til seneste
Hej folkens Sagen er den jeg har fået en stilling i Vejle (jeg bor selv i Langeskov på fyn) med skiftende arbejdstider. Dag/aften/nat Tog er derfor ikke længere en mulighed for mig, og min gamle Ford Ka er lige ved at give op. Er derfor lidt på udkig efter en brugt økonomisk motorvejsvenlig bil. Arbejder i gennemsnit 4 dage om ugen og der godt 100 km hver vej. Så ca 800km motorvej hver uge. Mine krav er: - Max. 50.000,- - Gerne 5 dørs - Så helst den ikke har kørt ret meget mere end 150.000 Og så kunne det være fedt med ting som A/C, kopholder eller måske endda fart pilot til de lange ture ;) Har selv kigget lidt på en Peugeot 206+ måske nogen derude har en bedre bud?
--
Sidst redigeret 23-04-2018 10:27
#2
Jim Night
Guru
23-04-2018 10:47

Rapporter til Admin
Har du overvejet at købe ny minibil? De er rimelig økonomiske i drift, og det er forholdsvist billigt at finansiere gennem bilforhandlere. Brændstofforbrug og vedligeholde burde være væsentligt billigere ved en ny bil. Ofte kan man også få en billig kaskoforsikring ved forhandleren.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#3
Nicktl
Ultrabruger
23-04-2018 10:48

Rapporter til Admin
#1 Fedt! Tak, dem kigger jeg nærmere på :) #2 Ja det har jeg også Har begge ting med i mine overvejelser, ville se hvad der var på brugtmarkedet først
--
Sidst redigeret 23-04-2018 10:49
#4
Mazies
Semi Supporter
23-04-2018 10:51

Rapporter til Admin
Har sku ikke så meget forstand på biler, men én ting er helt sikkert... Hvis jeg skulle køre så langt på motorvej hver dag, så købte jeg aldrig en af de nye minibiler.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#5
Survey
Supporter
23-04-2018 10:59

Rapporter til Admin
https://www.bilbasen.dk[...]
--
Consider it as a free bump
#6
Rodael
Gigabruger
23-04-2018 11:24

Rapporter til Admin
#4 +1, ville ikke engang overveje at køre 800km/ugen i en sardindåse :D og slet ikke på motorvej. Brændstofforbruget er endda højere end en større bil (mindes omkring 14km/l ved 130km/t i en i10).
--
#7
triedset
Supporter
23-04-2018 11:29

Rapporter til Admin
Du skal ikke vælge en mikrobil. Minium en minibil, f.eks. clio eller fiesta, eller noget i den dur. De helt små, kører ikke særlig langt på literen når du kommer op over 100 km/t Kig evt. på en brugt clio, diesel.
--
Har nogle Windows 10 Pro licenser. PM for pris
#8
NamrepuS
Semi Supporter
23-04-2018 11:39

Rapporter til Admin
Vil lige kaste en sidebemærkning.... De små mini biler struggler tit med brændstofs økonomien når de rammer motorvejen! Ydermere er manglende motorkraft et stort problem ved hyppig motorvejs-kørsel. Derudover er afstanden lang nok til det økonomisk vil give mening med en diesel bil. Synes #5 liste ser fin ud. Vær dog opmærksom på at de filtre der er sat kan fjerne biler som egentlig opfylder dine kriterier, men som sælgerne har fucket op i at udfylde. Hvis du kigger på Peugeot, så gå efter 307 eller 308'erne. De er mere komfortable end 206'erne
--
#9
Salkcin
Bruger
23-04-2018 11:50

Rapporter til Admin
Toyota Yaris 1,4 D4-D Audi/Seat/Skoda/VW 1,9 TDi (undgå dem med 6 trins manual gearkasse eller DSG gearkasse). Glem ideen om en 1,4 TDi eller 2,0 TDi. Så får du en komfortabel solid pendlerbiler hvor motoren kører 400.000km+, og stadig kører 18-20km/l+. Husk at bilen ikke er en garanti i sig selv - du skal selvfølgelig finde et velholdt eksemplar der er serviceret, og har haft et sundt kørselsmønster. Da 1,9 TDi er en af de mest solgte biler i Danmark er der mange brådne kar på brugtmarkedet. Alternativet er minibiler. Biler som nævnt er Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up og Citroen C1/Toyota Aygo/Peugeot 107 meget solide biler. De har kørt mange år, og de er ikke kendt for at have nogen mekaniske problemer. Komforten er dog dårlig. Med de ca. 40.000km du kommer til at køre om året og sikkert 120.000km++ før du skal af med bilen igen er det svært at finde en brugt bil som ikke kommer til at koste dig mange penge i reperationer - jeg kan dog garantere dig at det ikke er en Peugeot 206 HDi der er det bedste valg. Det sikreste valg med det antal kilometer du skal tilbagelægge er faktisk at kigge på en ny Hyundai.
--
Sidst redigeret 23-04-2018 11:53
#10
spangsbjerg
Elitebruger
23-04-2018 11:58

Rapporter til Admin
Jeg ville gå efter en VAN - der får du vildt meget mere udstyr for pengene. Noget i stil med BMW 118D, eller lign. tjek eventuelt Starmark - han har mange fine engrosbiler. https://www.starmark.dk[...]
--
#11
zz_smokey
Maxi Supporter
23-04-2018 12:39

Rapporter til Admin
Svigerfamilien havde en 206+ en kort stund, har aldrig oplevet så dårlig en bil, alt var bare ærgeligt inden i den.
--
#12
Jim Night
Guru
23-04-2018 12:40

Rapporter til Admin
#4 og #6 Der er en verden til forskel på mikro- og minibiler. Jeg ville heller ikke selv køre så mange km og slet ikke på motorvej i en mikrobil. Min fabia combi klarer fint opgaven og den er nede i et acceptabelt prisniveau efter registreringsafgiften blev sænket.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#13
RedCecil
Bruger Aspirant
23-04-2018 12:52

Rapporter til Admin
Kørte selv omkring 70 tusinde km. På omkring to år, i en 206 HDi, og havde ikke de vilde problemer. Men kan diesel snart betale sig? Og en aygo er nu ikke så slem, at køre langt i :)
--
#14
Minimus
Monsterbruger
23-04-2018 12:59

Rapporter til Admin
En Hyundai i20 eller 30 ville jeg nok går efter
--
#15
Nicktl
Ultrabruger
23-04-2018 13:37

Rapporter til Admin
Tak for bud og inputs. Store overvejelser men nu har jeg da en idé om hvilke biler der skal gåes efter :) #10 Man skal vel være CVR-registreret (hvilket jeg ikke lige er..) for at kunne købe der?
--
#16
Satter
Giga Supporter
23-04-2018 14:29

Rapporter til Admin
Du har allerede fået et par gode råd med på vejen, og der har været nævnt en del relevante biler i din prisklasse. Det afgørende for at tage et fornuftigt valg her, er efter min mening at gøre dig klar, hvad dine forventninger er, til en bil der koster 50.000kr, og skal køre omkring 40.000km/år? Hvor længe tænker du, at den skal holde? Hvad forventer du, at den skal koste at vedligeholde om året? Hvor langt skal den gå på literen? Skal den skrottes når du er færdig med den, eller forventer du en form for restværdi? Ovenstående spørgsmål bør du besvare, inden du vælger en bil. Uagtet af hvilken bil du vælger, så skal du i det prisleje og med dit kørselsbehov forvente, at den vil koste dig nogle $ i vedligehold/reperation. Jeg tænker at du som minimum skal afsætte 500kr/md til reperation og vedligehold af så gammel en bil. Jeg ville nok sætte 1000kr/md af, for at være på den sikre side ;) - Og så kan det jo godt være, at en nyere/let-brugt med noget finansiering vil være en bedre løsning. Med mindre at du selv kan/gider/vil lave bilen, når den skal have et service/skiftet bremser etc. Det kan man jo godt, hvis man har lidt håndelag! :-)
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
--
Sidst redigeret 23-04-2018 14:30
#17
Karanka
Ultrabruger
23-04-2018 14:48

Rapporter til Admin
0# Hvis jeg skulle finde en bil i den prisklasse, ville jeg vælge sådan noget som det her: https://www.bilbasen.dk[...] Personligt køre jeg i en Mazda 6 Vision stc. 2.0 fra 16. Køre også ca. 100 km om dagen og der er ganske fint ryk i dem..
--
#18
zzup
Semi Nørd
23-04-2018 14:58

Rapporter til Admin
#4 + #6 - Men de mikrobiler er nu alligevel mere sikre end en bil fra 2010 :)
--
i7-7700k, z270, 1080ti OC 11gb, m2 ssd 960 evo 500gb,
#19
waskustobaskus
Monster Supporter
23-04-2018 15:05

Rapporter til Admin
Fandt en aygo til svigermor. Kostede 20.000kr. Den har snart rundet 300.000km og køret stadig fint. Har tit taget den fra nordsjælland til nordjylland. Bevares der er lidt støj og vindfølsomhed men med 110-130 km/t holder den altid 19-20 km/l i snit over sådan en 800km tur.
--
#20
Satter
Giga Supporter
23-04-2018 15:33

Rapporter til Admin
#18 Der tror jeg så, at du tager fejl. Når en moderne mikrobil rammer en Volvo V70 fra '90'erne, så ved jeg godt, hvilken bil jeg helst ville sidde i. Det eneste der er mere "sikkert" ved dem, er at de har ESP og nogle har EBA/AEB (Emergency Braking). Så det, at du kører i en bil med AEB hjælper selvfølgelig DIG, og ham FORAN dig. Men så længe at ham BAGVED dig ikke har, så vil jeg helst sidde i en hvilken som helst bil fra 90'erne, når V70'eren kommer bagfra, end i en hvilken som helst mikrobil ;)
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
#21
Salkcin
Bruger
23-04-2018 18:15

Rapporter til Admin
#18+#20 Man skal huske at selvom euro nCap skulle være en uvildig test, så er organisationen sjovt nok funded af stor set alle europæiske lande som har deres egne bilmærker som England, Tyskland, Frankrig, Sverige (det er svært at sælge biler der ikke scorer max stjerner og få penge i statskassen). Det har de så løst ved at benytte test samt vurderinger der tilgodeser alle klasser og sjovt nok de nyeste biler på markedet. Sikkerhedsudstyr er med til at give det endelige antal stjener hvorfor ældre biler aldrig vil score 5 stjener. Nye biler vil altid have ting som selealarmer, ISOFIX monetering til bagsæder og hvad der ellers kommer i fremtiden som vil sætte dem i føresædet med stjener. Det endelige antal stjener fortæller dog ikke så meget om sandsynligheden for at overleve i et frontalt sammenstød - "en stjene ekstra" pga. selealarmer er lige meget når man er på vej frontalt ind i en anden bil. Selve crashtests blev normalt foretaget frontalt ind i en mur. Euro nCap har valgt en mere "virkelighedstro" model hvor bilen rammer et objekt med sin egen vægt. Belejligt hvordan det kommer minibiler til gode, og alle sammen kan score 5 stjerner med sådan en dynamisk test. Samtidig tester man ikke sammenstød over 60km/t da man anser resultatet for uforudsigeligt. Når det er sagt er man blevet meget klogere i form af karosserne absorberer meget mere af slaget istedet for Volvo-stivheden der overførte hele slaget til passageren (indre blødninger i organer kommer ved relativt få G-tryks påvirkning). Der er weakspots der sikrer at tunge dele som motor+gearkasse knækker af på en måde så det ikke trumler igenne kabinen og bilerne er meget meget bedre gearet til en påkørsel fra siden hvor 90'er biler er ligesom lunkent smør... Summa summarum... size does matter. Hvis i tvivl så kig på lastbil vs. personbil crashes - det kan teknologi ikke kompensere for (måske hvis man fifler lidt med test metoderne og kriterierne der vurderes ud fra.......)
--
Sidst redigeret 23-04-2018 18:20
#23
Don Kristensen
Semi Nørd
23-04-2018 19:08

Rapporter til Admin
#22 Man køber da ikke sådan en ukomfortabel sardindåse når man skal pendle 200 kilometer om dagen. Og desuden, 23.000 kilometer på 7 år. Det betyder den har haft en milliard koldstarter og formentligt er ligeså slidt i motoren som en der har gået 200.000.
--
#24
PoloDude
Guru
23-04-2018 19:20

Rapporter til Admin
#23 "..formentligt.." Eller den har stået i en garage og været ubrugt, da ejer er gammel og har været på hospice, indtil sin død, og derfor er bilen nu til salg, med lavt km tal? Man kan antage en masse ting :-D Du glemte da lige at komme med et link til den bil du anbefaler?
--
#25
Don Kristensen
Semi Nørd
23-04-2018 19:25

Rapporter til Admin
#24 Gammel ejer er lig med færdig kobling, er det bedre? Jeg anbefaler ikke noget specifik model, da biler er ligesom religion. Nogle er til koreansk, nogle er til japansk, nogle er til tysk osv osv. Min anbefaling lyder bare på at gå minimum én klasse op i bilmodel. Altså fuldstændig at skippe klasse a biler.
--
#26
Slettetbruger21
Guru
23-04-2018 19:36

Rapporter til Admin
Det er rigtigt at biler med små motorer ikke går så langt på literen når man kører på motorvej. Har selv en Kia Rio 2017 (ny model), den har en lille 3 cyl. motor og kører jeg ca. 130 - 140 km/t på motorvejen, så går den ca. 12-13 på literen. Men der er ingen, der siger man partout skal ligge på 130 - 140 km/t. Jeg ligger på ca. 110 km/t og her ligger jeg på ca. 18 km på literen.
--
Sidst redigeret 23-04-2018 19:36
#27
NiceRag
Ultra Supporter
24-04-2018 00:09

Rapporter til Admin
#21 apropos crashes jeg så en større svensk samling af bilulykker ifht bilmodellen og jeg regnede med at se en volvo eller lign øverst.. men det var en toyota avensis som på daværende tidspunkt ikke havde 5 stjerner i den der crash test.. Det var taget ud fra mere eller mindre samtlige bilulykker i sverige inde for de sidste par år. (det er nogen år siden jeg læste det)
--
#28
illuzioN
Maxi Nørd
24-04-2018 00:51

Rapporter til Admin
I den situation ville jeg købe en ny 208 eller lettere brugt med garanti. Koster ikke særlig meget (under 1000 i lån med 50k udbetaling) og diesel motoren er ok stærk og køre +25km/l. Når du køre langt, kan du tjene lidt på befordringsgodtgørelsen :)
--
#29
Flagg
Megabruger
24-04-2018 01:15

Rapporter til Admin
Her er et par forslag til en komfortabel pendlerbil: https://www.dba.dk[...] Toyota er ikke en fancy bil, men de kører bare, med minimale reparationer....
--
Sidst redigeret 24-04-2018 01:19
#30
NightBreaker
Supporter
24-04-2018 08:55

Rapporter til Admin
hvis det skal holde og køre langt, men størrelse ikke er så vigtigt igen.: De har alle fartpilot, det bliver du glad for på turen frem og tilbage. Ved forhandler.: https://www.bilbasen.dk[...] Ved Privat.: https://www.bilbasen.dk[...] Ellers kan du gå over i en Mii eller anden model.: https://www.bilbasen.dk[...] (dog uden fart pilot)
--
#31
NightBreaker
Supporter
24-04-2018 08:57

Rapporter til Admin
Der er faktisk en mii med fartpilot.: https://www.bilbasen.dk[...] Overså jeg.
--
#32
jhc9817
Super Supporter
24-04-2018 09:11

Rapporter til Admin
#33
Satter
Giga Supporter
24-04-2018 10:20

Rapporter til Admin
Jo mere jeg tænker over det, og jo flere forslag til mikrobiler jeg ser, jo mere overbevist bliver jeg om, at en brugt mikrobil til <50.000kr som er tiltænkt 200km/dag er et stort gamble... Hvis du er afhængig af din bil, for at kunne komme på arbejde, så skal den kunne starte og køre hver dag. En mikrobil er fin til bykørsel, men det er lidt som at sidde i en sardindåse med hjul på, når man kommer ud på motorvejen. Det er i hvert fald min egen erfaring. Jeg kan ganske simpelthen ikke holde støjen ud i sådan en bil. Jeg bliver træt i hovedet af det. Har prøvet at køre både Aygo, 107 og en Up! Jeg ville satse på noget b-klasse bil (Polo-klassen. Peugeot 208, Renault Clio, Skoda Fabia, Honda Jazz, Seat Ibiza, Nissan Micra, Suzuki Swift, Ford Fiesta etc.), og så få den finansieret med de 50.000kr i udbetaling. Take your pick: Nissan Micra 1,5 dCi (diesel) https://www.bilbasen.dk[...] Ford Fiesta 1,5 TDCi (diesel) https://www.bilbasen.dk[...] Peugeot 208 1,6 BlueHDI (diesel) https://www.bilbasen.dk[...] Skoda Fabia 1,2 Tsi (benzin) Honda Jazz 1,3 (benzin) https://www.bilbasen.dk[...] Suzuki Swift 1,2 (Benzin) https://www.bilbasen.dk[...] Der er massere at vælge imellem i det segment, til <150.000kr, som kan finansieres for under 1000kr/md, med 50.000kr i udbetaling. Det havde jeg nok valgt at gøre. 200km/dagen i bilen er alligevel en del. Jeg ville vælge en ordentlig (nyere bil). Personligt ville jeg ikke køre den afstand hver i dag i noget mindre end en C-klasse bil (Golf-klassen. Peugeot 308, Citroen C4, Ford Focus, Mazda 3, Skoda Rapid, Renault Megane etc.). Men da du kommer fra en Ka, så vil en bil i b-klassen alt andet lige, stadig opleves som en stor forbedring :)
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
#34
PoloDude
Guru
24-04-2018 10:34

Rapporter til Admin
#33 der nu sket en del forbedringer i micro-klassen. Jeg pendlede Aalborg-Århus i en Suzuki Alto af den gamle slags https://www.bilbasen.dk[...] Her kan man tale om dårlig komfort. Ud fra dette bekendtskab vil jeg vurdere komfort i en ny Hyundai i10 til at være verdensklasse :-)
--
#35
Munkeholm
Elitebruger
24-04-2018 10:59

Rapporter til Admin
Har lige købt den nye Polo til mig selv, kærestens bil synger også på sidste vejrs og vi overvejer at smide pengene efter en Citigo eller en peugeot 208 da man virkelig får meget bil for pengene. Ellers bliver det en Fabia eller lign. til vores bil 2. Citigo med alt udstyr kan man f.eks. få til ca. 1200 om måneden over 8 år. og 1400-1500 for 208'eren for en stor udstyrs pakke de kører med lige nu til 135.000 fra ny.
--
#36
NightBreaker
Supporter
24-04-2018 11:15

Rapporter til Admin
Vil personligt holde mig fra det meste af det franske. Efter 60-90k km går det et eller andet. Samme med Fiat. Begge er okay billig i rep, men der går hele tiden noget, om det så er noget småt noget. Kia og Hyundai holder godt efter min vurdering. Har pt. en Hyundai i30 (2012) som jeg købt brugt (billigt). Har nu kørt over 30k KM i den og der har ikke været noget med den overhovedet. Men det kommer også meget an på hvordan folk køre og behandler deres biler. Der er bare et par biler var der er noget i vejen hele tiden. Og har ikke haft eller kendt til andet end problemer med 20x/30x/40x klassen ved peugeot, de køre pisse godt indtil der er noget der går i stykker, derefter er det bare værksted på værksted, og om igen.
--
#37
Munkeholm
Elitebruger
24-04-2018 11:25

Rapporter til Admin
36# Dette siger folk altid om peugeot, men realiteten er bare en anden.. Du kan finde jeg ved ikke hvor mange statistiker hvor peugeot nok ikke er den bedste, men langt fra den ringeste i forhold til værksteds besøg
--
#38
Gucal
Super Nørd
24-04-2018 11:32

Rapporter til Admin
#0 Jeg har sendt dig en PM
--

Opret svar til indlægget: Brugt motorvejsvenlig bi

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE