Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

EU regler for garanti på købte vare over nettet

Af Giga Supporter Drixi | 04-06-2018 12:02 | 1633 visninger | 8 svar, hop til seneste
Hej Hol, D. 6 Marts sidste år købte jeg en Xbox Elite Controller + tilbahør fra Amazon. Den gik desværre i stykker efter knapt et års tid, hvor en af skulderknapperne (LB) gik løs, og jeg har siden hen fundet ud af at det er en meget kendt fejl skyldet af dårligt design, men nok om det. Jeg tog fat i Xbox support via Microsoft og brugte ca. 1 måned på at få den reperaret (Deres service er elendig, og jeg kan ikke anbefale dem i nogen grad). Jeg fik så tilsendt en hel ny controller, hvilket jeg konstaterede da serienummeret var anderledes end min originale - Dog kom den ikke indpakket som ny, men dog forsvarlig indpakket i bobleplast. Den "nye" controller gik så desværre også istykker for ca. 1 måneds tid siden med samme problem, sjovt nok og jeg tog fat i Xbox support igen, men får nu af vide at den ikke længere har garanti på sig. Så mit spørgsmål er om det kan være rigtigt ifht, EU lovgivningen på det punkt? Se: https://europa.eu[...] for reference. Mine tanker er at produktet i sig selv har 2 års garanti, og at en ombytning medfører fuld længde af samme garanti periode. Så selv om der "kun" skulle have været 1 års garanti på produktet, så burde de vel ikke kunne afvise en garanti sag efter kun 3-4 måneder? Hvordan står jeg i denne sag? Jeg fik beskeden direkte af Xbox support teamet, men jeg tror ikke helt at der er hold i den. Kan nogen be, -eller afkræfte dette?
--
Core I7-4770K, 3,5 GHz 32 GB 1600 MHz CL8 Crucial Ballistix EVGA GTX 780 ACX Superclocked ASUS Maximus VI Hero, ROG, EVGA SuperNOVA 850 G2

--
Sidst redigeret 04-06-2018 12:02
#1
Azakiel
Skribent
04-06-2018 12:07

Rapporter til Admin
Garanti har du som sådan aldrig garanteret, det er en ekstra service, inden for EU har du 2 års reklamationsret, men den skal du fastholde overfor sælger og ikke evt. leverandører eller producenter. Ved reklamation skulle du altså have reklamaret ved Amazon i stedet for Microsoft.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
--
Sidst redigeret 04-06-2018 12:08
#2
Bill gates
Gæst
04-06-2018 12:13

Rapporter til Admin
Klassisk bevis på at man altid skal reklamerer overfor sælger og ingen andre.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
EQuiNoX
Nørd
04-06-2018 12:27

Rapporter til Admin
# Det er kun forhandleren som har lovmæssige forpligtigelser overfor dig.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#4
Sven Bent
Nørd Aspirant
04-06-2018 12:28

Rapporter til Admin
//Spam slettet
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 04-06-2018 13:52 af Ronson
#5
Drixi
Giga Supporter
04-06-2018 13:04

Rapporter til Admin
Jeg er bekendt med den danske form, hvor vi har den klassiske 2 års reklamations ret, men dette er min første sag med en vare købt uden for Danmark, dog i EU. Derfor fandt jeg denne side frem, som netop beskriver noget med forbrugerret og garanti i EU, så derfor henviser jeg til garanti og ikke reklamationsret. Det kan måske bare skyldes oversættelsen, men det har jeg tænkt på. I har ret mht. at kontakte sælger istedet for fabrikkant, men da jeg var inde på Amazon's hjemmeside var der en automatisk henvisning til producten fremfor andet. Alligevel tog jeg nu fat i Amazon via deres live chat og de tog sag af det på under 5 minutter. Jeg har allerede nu fået en returlabel, og jeg får det fulde beløb tilbage når de har modtaget pakken. Den service har jeg heldigvis altid fået af Amazon og hvor er jeg dog glad for deres kundepolitik, selvom det ikke altid er ligefrem med info :) Tak til jer for info vedr. denne sag.
--
Core I7-4770K, 3,5 GHz 32 GB 1600 MHz CL8 Crucial Ballistix EVGA GTX 780 ACX Superclocked ASUS Maximus VI Hero, ROG, EVGA SuperNOVA 850 G2
#6
Azakiel
Skribent
04-06-2018 13:10

Rapporter til Admin
#5 Amazon er altid super gode at handle med. Bare husk fremover altid at RMA hos forhandler, uanset hvad de så måtte linke videre, da du bare står så meget bedre som forbruger inden for EU.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#7
Drixi
Giga Supporter
04-06-2018 13:23

Rapporter til Admin
#6 Det har du så absolut ret i. Den primære grund til misforståelsen må så være at Amazon selv henviser deres kunder til forhandleren først. Det forstår jeg så godt ifbm. nogle reperationer, men det giver bare bøvl med alt andet, da producentens reglement ofte er helt anderledes. Det kan man kun lære af.
--
Core I7-4770K, 3,5 GHz 32 GB 1600 MHz CL8 Crucial Ballistix EVGA GTX 780 ACX Superclocked ASUS Maximus VI Hero, ROG, EVGA SuperNOVA 850 G2
#8
Maruchin
Elitebruger
04-06-2018 14:28

Rapporter til Admin
Kig evt. her https://europa.eu[...]
--

Opret svar til indlægget: EU regler for garanti på købte vare over nettet

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE