#1 EU fastslog i første omgang at, WLTP-målingen i gennemsnit gør bilers brændstofforbrug 11 pct. dårligere. Senere har test vist, at den reelle forringelse er oppe på hele 21 pct. Der “mangler” altså cirka 10 pct., så nye biler vil fremgå med et cirka 10 pct. ringere NEDC2-tal.
I Danmark ville det betyde, at bilerne bliver cirka 6.000 til 12.000 kr. dyrere i indkøb, ligesom de oftest ville komme i en højere afgiftsklasse, når det kommer til de årlige ejerafgifter.
Brændstofmålingen skal beregnes individuelt på alle modeller og varianter i forhold til udstyr, så der tages højde for eksempelvis vægtforøgelsen af ekstraudstyr.
Faktisk kan op til 100 forskellige parametre influere på tallet, alle med udgangspunkt i vægt og reelt merforbrug. Det gælder aircondition og dækstørrelse, men også udstyr som anhængertræk, soltag og altså læderindtræk, som vejer mere end stofindtræk.
Det lyder jo voldsomt, når en del biler har et bjerg af forskelligt ekstraudstyr... så skal de teste den samme bil, ufatteligt mange gange? med læder eller stof. med alm. radio eller med gps
med gps og læder, med gps og stof, med radio og læder, med radio og stof?
det bliver da et helvede. jeg er overrasket over det ikke koster mere :P
med mindre de kan/må udregne en vægt og bare ligger en kasse ind på bagsædet med X antal gram/kilo og sige det tæller for X antal ekstraudstyr?
--
Sidst redigeret 06-03-2019 16:13