Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Nedsættelse af elafgiften (Borgerforslag)

Af Semi Nørd Mango | 25-01-2024 20:13 | 1973 visninger | 53 svar, hop til seneste
Stem på borgerforslag: Nedsættelse af elafgiften. https://www.borgerforslag.dk[...] Del borgerforslaget.
--
Sidst redigeret 25-01-2024 20:15
#1
ToFFo
Guru
25-01-2024 20:19

Rapporter til Admin
Fint forslag. Det støtter jeg gerne. Men måske en ordning hvor besparelsen starter med at være høj men så bliver mindre og mindre jo mere man bruger. På den måde er der også et incitament til at fortsætte med at spare lidt på strømmen. Alternativt en form for billigere strøm til at oplade elbiler, hvis man alligevel har en separat måler til ladeboksen.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#2
isbjørnen
Supporter Aspirant
25-01-2024 20:19

Rapporter til Admin
Borgerforslag er kun lavet så folk tror de har indflydelse. Koster det staten penge, så bliver den aldrig godtaget i folketinget. Det er vidst også kun meget få borgerforslag der er gået igennem. Så spild af tid
--
life just suckz
#3
Mango
Semi Nørd
25-01-2024 20:23

Rapporter til Admin
#2 Stem, så snart der er flere og flere, der går ind for det, skal det nok skabe debat, fokus og forandring.
--
#4
BoreBissen
Guru
25-01-2024 20:24

Rapporter til Admin
Arh, skulle vi nu ikke lige... Dem der har allermest de har udsigt til at få endnu mere (skattereform). Dem som ikke har noget videre, de har ikke udsigt til at få noget som helst (pensionister). Med nedsættelse af elafgiften, der får dem med de store indkomster igen mest ud af det (overordnet set).
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#5
Rebelski
Monsterbruger
25-01-2024 20:24

Rapporter til Admin
#2 korrekt. Den dag vi som vælger virkelig har/får indflydelse så bliver valg afskaffet.
--
#6
Wing Man
Maxi Nørd
25-01-2024 20:36

Rapporter til Admin
#4 Ja, det er skam snyd, at dem der betaler mest, også er dem der har størst besparelsesmuligheder.....
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#7
sder
Megabruger
25-01-2024 20:43

Rapporter til Admin
Kun 362 støtter siden 22 august 2023..?
--
#8
BoreBissen
Guru
25-01-2024 20:49

Rapporter til Admin
#6 Man kan stille mange eksempler op hvor man kan spørge sig selv om det er fair. Et eksempel kunne være en nyuddannet can.scient, han vil få enormt meget mere ud af skattereformen kontra en pensionist, der har knoklet røven ud af bukserne igennem et helt arb. liv. Og ved en fjernelse af elafgiften vil pensionisten alt andet lige få meget mindre ud af en sådan manøvre.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#9
RoadRunnah
Super Supporter
25-01-2024 21:09

Rapporter til Admin
Kan ikke støtte op om forslaget. Jeg mener der har andre afgifter som skal nedsættes, som batter mere end elafgiften.
--
Sidst redigeret 25-01-2024 21:10
#10
SpecialAgentRæv
Bruger
25-01-2024 21:13

Rapporter til Admin
Det er efterhånden en farce hvad angår nedsættelse af afgifter i DK. Der kommer blot stigninger andre steder. Ingen kvaler, skatteyderne betaler.
--
#11
Jepperdepper
Monster Supporter
25-01-2024 21:19

Rapporter til Admin
#0 Har du et link til den plan du vel har lavet over hvordan udviklingen af elnettet skal finansieres, når vi indenfor relativt få år får udskiftet den danske bilpark på godt 2,5 mio. personbiler til elbiler, som alle skal oplade på samme tid? Et anden argument imod er, at uanset hvor meget man hader afgifter, så er afgifter det absolut mest effektive værktøj til at ændre danskernes vaner - i dette tilfælde til at spare strøm og energioptimere. Og det virker faktisk meget godt. Aldrig har så mange mennesker gået op i elpriser og vaske tøj og lade i de billige perioder og købe varmepumper.
--
Sidst redigeret 25-01-2024 21:21
#12
Dan R. Hansen
Maxi Supporter
25-01-2024 21:30

Rapporter til Admin
#0 Jeg tror næppe en underskriftssamling som denne nogensinde har gjort en forskel. Elpriserne er jo høje per design, så man kan blive mere "grøn" ved at gå ned i livskvalitet. Mon alle disse afgifter og love rammer BlackRock lige så hårdt som det rammer det almene menneske? Det ser i hvert fald ikke sådan ud, når BlackRock og liggende skraber huse og alt til sig, mens folk ikke kan betale deres regninger. Den virkelighed kommer nok også til Danmark. En af vores politikere Ida Auken, syntes i hvert fald at det hele ville være meget nemmere hvis man ikke ejede noget og kun lejede sien ting fra store firmaer: https://www.youtube.com[...] https://medium.com[...] "Welcome to the year 2030. Welcome to my city — or should I say, “our city”. I don’t own anything. I don’t own a car. I don’t own a house. I don’t own any appliances or any clothes."
--
Sidst redigeret 25-01-2024 21:35
#13
Dragonheart
Guru
25-01-2024 21:38

Rapporter til Admin
#8 Den nyuddannede cand. scient lever så også i en tid hvor ting er langt dyrere end pensionisten gjorde (som måske ikke har sparet op til sin alderdom men brændt alle pengene af som ung). Så det er måske meget fair at man tilgodeser dem der finansierer velfærdsstaten. Hvilket jo i sidste ende vil gavne pensionisterne.
--
#14
Bender82
Elite Supporter
25-01-2024 21:38

Rapporter til Admin
#12 hvis ingen normale mennesker ejer noget, lige Klaus Schwab siger fra W.E.F. så hvem skal stoppe dem med at sætte huslejen op? De bliver ved med at renovere blackrock og sætter huslejen ekstremt op
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#15
LgT
Mega Supporter
25-01-2024 21:41

Rapporter til Admin
#10 hvad regnede du med? "Skidt, pyt, så planter vi et pengetræ istedet til at betale for sygehusene, Nordic Waste mv" ? Staten er et budget-ark, så hvis du tager penge ud et sted, mangler de et andet.
--
#16
BoreBissen
Guru
25-01-2024 21:51

Rapporter til Admin
#13 Lever i en dyrere tid? Pensionisten et da hårdere ramt af inflationen kontra dem med mange penge. Og lidt et vagt argument med ‘dem som finansierer velfærdsstaten’, det er sgu de tidligere gen som har opbygget landet, ikke sandt.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
--
Sidst redigeret 25-01-2024 21:53
#17
Dragonheart
Guru
25-01-2024 21:55

Rapporter til Admin
I gennemsnit har pensionister langt flere penge end en nyuddannet cand. scienter.
--
#18
SpecialAgentRæv
Bruger
25-01-2024 22:05

Rapporter til Admin
#15 Ja, hvis man lever efter at den offentlige sektor skal være verdens største, og der ikke må spares, så har du ret. Der er mange steder at starte, men den store S-stat tør man ikke tage et opgør med.
--
#19
Mango
Semi Nørd
25-01-2024 22:31

Rapporter til Admin
Har I stemt?
--
#20
RoadRunnah
Super Supporter
25-01-2024 23:22

Rapporter til Admin
#15 Det hele er faktisk ikke så firkantet som et excel ark. DK har haft grønne tal på bundlinjen. "I både 2021 og 2022 havde den danske stat det største overskud i EU. Sidste år var overskuddet på de offentlige finanser 93 milliarder kroner." https://www.altinget.dk[...]
--
#21
jespert
Guru
26-01-2024 08:13

Rapporter til Admin
Tænker tit på hvis alle penge i vores samfund blev brugt med sund fornuft. Så skulle der nok være penge til det hele uden der skulle afgifter på alt. #0 Jeg stemmer gerne for forslaget velvidende at afgiften bare flyttes til noget andet.
--
#22
Jepperdepper
Monster Supporter
26-01-2024 08:22

Rapporter til Admin
#21 Men mange afgifter er jo lavet af en grund for at drive den udvikling man ønsker. Lad os bare være ærlige - hvis ikke der er en økonomisk konsekvens, så kommer danskerne ikke til at gøre en skid for at ændre vaner. Det er det eneste sprog vi forstår, mig selv inklusiv. Det tør jeg godt at indrømme, og jeg må erkende, at det er det allerbedste værktøj til at drive en udvikling som f.eks. at nå de klimamål vi skal nå. Men ja, der er da nogle afgifter som er hul i hovedet, som f.eks. nøddeafgiften der heldigvis blev afskaffet i 2020.
--
#23
United
Semi Nørd
26-01-2024 08:26

Rapporter til Admin
De der borgerforslag er ren spild af tid/penge og de borgerforslag der er gået igennem ville nok være gået igennem alligevel. Lige præcis det her forslag er jeg næsten 100% sikker på at f.eks. Lars Boje Mathiesen allerede har stillet.
--
´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL. ERIC CANTONA WAS BORN.
#24
puma99dk|
Maxi Supporter
26-01-2024 08:27

Rapporter til Admin
Hvis mange nu gider og kigge på hvad i betaler for el, transport afgift og afgiften så kan man for i dag se at imellem kl. 17-21 er regne stykker for mig sådan her El: 0,53 kr Transport: 1,24kr Afgift: 1,11kr Total 2,88kr Den falder med 0,02kr frem mod kl. 21 og el transport firmaer siger det er fordi de skal levere strøm til alle på el nettet ikke kun måske hver 4-5 som er tilsluttet derfor går transport afgiften fra 0,41kr til 1,24kr det er næsten 3 gange stigning. Det er ikke fordi den rå EL pris stiger det er simple hen transport afgiften så kunne da være fint hvis den samt den statslige afgift blev låst til 50% af hvad den er nu så vil prisen er fint. EL: 0,53kr Transport: 0,62kr Afgift: 0,56kr Total: 1,71kr
--
#25
LgT
Mega Supporter
26-01-2024 08:55

Rapporter til Admin
#18 & #20 - for real: mener I at det ville være DET bedste sted at sende bufferen væk? - at nedsætte elprisen?! Nej - elprisen skal ikke være en malkemaskine! Ligesom benzin ikke burde være det - men alligvel at gøre det til en top-prioritet for den liberale drøm?! Det er sgu for åndsvagt! Sygehuse, børneområde, militær - you name it er i en sørgelig forfatning. Det er dyrt at være fattig! - Grønthøster-modellen der har været brugt til at sparre penge i Dk har konsekvenser vi kommer til at betale for! Men Netcompany og de andre konsulenter siger pænt tak for jeres Outsourcing penge.
--
#26
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 08:56

Rapporter til Admin
#1 Jeg hader dette citat: "Alternativt en form for billigere strøm til at oplade elbiler, hvis man alligevel har en separat måler til ladeboksen." Hvorfor sætte strømmen ned? Man har valgt en elbil, så må man for *** også betale det som det koster at lade den op. Køber man en benzin bil får du heller ikke nedsat brændstof fordi du har købt sådan en bil. Eller for at sige det på en mere "grøn" måde. Du får ikke billigere hydrogen fordi du ejer en hydrogen bil, hvorfor skal du så have billigere strøm fordi du ejer en elbil? #4 "Med nedsættelse af elafgiften, der får dem med de store indkomster igen mest ud af det (overordnet set). " Sikke da en underlig holdning at have, men nu er jeg heller ikke brændende rød. Jeg er da totalt ligeglad med om Mads Vejby får sig en 5 ferrarier mere, hvis bare mit liv hænger sammen. Med nedsat afgift (af hvilken som helst slags) vil ALLE få det nemmere. #12 Jeg kan blive helt sur når jeg læser og ser det du poster. Det er utroligt så virkelighedsfjern den kvinde kan være. #15 "Staten er et budget-ark, så hvis du tager penge ud et sted, mangler de et andet." Jo jo, men nu betaler vi det højeste skatter i hele verden, mon ikke det kunne lade sig gøre at finde lidt penge til en mindre afgift? Desuden har vi rekord mange penge i statskassen lige nu, disse kunne man jo bruge på noget godt. F.eks. i budgettet så vi kan betale lidt mindre i afgift her og der.
--
#27
Mattii
Monster Nørd
26-01-2024 09:10

Rapporter til Admin
#26 +1. #4s holdning er meget lig det man ser lavindkomst folk på facebook ytre sig om. På trods af det i det store hele vil gavne alle, skal man altid høre på "Det gavner de rige mest!11!!". Personligt tror jeg dem med "store" indkomster er ret ligeglade. Jeg tror personligt det er mellemklassen og særligt børnefamilier der ville kunne få gavn af en eventuel nedsættelse :-) #15 Jovist. Man kunne starte med at stoppe med at smide penge i sorte huller som it-systemer, hospitaler osv der aldrig bliver færdige (og hvis de bliver færdige, så x antal år for sent og x antal milliarder senere...). Man skulle tro der absolut ingen konsekvenser er når man arbejder for det offentlige og pisser millioner væk.
--

--
Sidst redigeret 26-01-2024 09:13
#28
ToFFo
Guru
26-01-2024 09:14

Rapporter til Admin
#26 - Det var for at give et incitament til at købe en elbil fremfor en benzin/diesel bil. Jeg har ikke selv en el, eller plugin hybrid, så jeg får intet ud af at prisen sænkes for at oplade el/plugin derhjemme. På trods af det, synes jeg stadig det er en god ide. Både for at få flere elbiler på vejene og for at fremme udviklingen/forbedringen af elbiler.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 26-01-2024 09:14
#29
BoreBissen
Guru
26-01-2024 10:25

Rapporter til Admin
#26 Jeg er heller ikke røverød, men jeg synes efterhånden at der bliver større og større forskel på folk her i landet. Listen er alenlang ift. hvor meget forskel der bliver gjort. Pensioner mv. har ikke fulgt den generelle lønudvikling i årtier, dvs. at pensioner bliver udhulet. Og så hjælper det ikke på regnestykket, at lønmodtagere har fået et højt lønløft i deres overenskomstforhandlinger. Der blev fremsat forslag om at offentlige pensioner mv. skulle sættes op med det samme i stedet for om to år (for at afbødede inflationen). Det ville regeringen ikke være med til. Ydermere så stiger beskæftigelsesfradraget, skatten falder. Alt dette mærker pensionister intet til.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#30
BoreBissen
Guru
26-01-2024 10:34

Rapporter til Admin
#27 Kom dog med noget saglig (mod)dokumentation på det, jeg skriver i #4, i stedet for en floskel trukket ud af r*****.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#31
Mattii
Monster Nørd
26-01-2024 10:40

Rapporter til Admin
#30 Du kunne jo starte med selv at komme med noget dokumentation på "Med nedsættelse af elafgiften, der får dem med de store indkomster igen mest ud af det (overordnet set).", i stedet for en floskel trukket ud af r*****.
--
#32
BoreBissen
Guru
26-01-2024 10:48

Rapporter til Admin
#31 Er det nu også nødvendigt at tænke for dig? :D Selvfølgelig har pensionisten med den lille indkomst et kæmpe hus med en masse strømslugende apparater. Og dem med de helt store indkomster de sidder i en lille bolig og forbruger næsten ingen el. Det siger da sig selv, at dem der har en masse strømslugende apparater, de får den største besparelse ved fjernelse af elafgiften (overordnet set).
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#33
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 10:55

Rapporter til Admin
#27 Nu er det ikke så mange år siden at vi blev erklæret som værende det mest "lige" land i hele verden. Jeg var ved at brække mig da jeg fik det at vide. I dag er vi i toppen, men vidst ikke #1. Jeg kan godt leve med at nogen har mere end mig, de betaler allerede mere end mig i form af at skatten er i procenter og ikke en flad 1000 seddel. Det er så trist at se, at hvert år til jul skal der skrabes sammen til børnefamilier der ikke har råd til en juleaften, men vi giver dem ikke mere luft i budgettet fordi DET KOMMER DE RIGE TIL GODE AHHHH!!! Mentaliteten forstår jeg bare ikke, og kommer nok aldrig til det. #28 Men... Hvorfor er det nu vi vil have elbiler på vejene? Det er ellers gået ganske fint indtil nu, hvor der står en elbil på hvert hjørne efterhånden. Hvis det går fint nok med den udvikling, kunne man måske istedet kigge andre steder hen. Det kunne være registreringsafgiften, eller som jeg kalder den, misundelsesafgiften. Desuden må vi ikke glemme at elbiler slet ikke er så grønne som politikerne gik og troede, fordi produktionen af dem slet ikke var indregnet i deres papirer. Den seneste undersøgelse fra Sverige beviser at de er langt værre end benzin biler, produktionen er bare flyttet til et land der er ligeglad, og så er det jo ret ligemeget, vores planet slår os alligevel ihjel. #29 Selvom uligheden er noget af det højeste Danmark nogensinde har set, så er vi stadig i toppen af de mest lige lande i hele verden. Hvis vi holder lidt fast i den del, istedet for at skrige om at uligheden bliver større fordi en afgift bliver nedsat, så tror jeg at vi som samfund kan komme meget længere. Hvis vi kunne løfte bunden op, så de har det godt, hvad gør det så at dem med mange penge kan købe et hus ekstra?
--
#34
jbred
Monster Supporter
26-01-2024 11:01

Rapporter til Admin
Elbilen er skyld i den stigende afgift på EL ingen tvivl om det, for hver liter benzin der ikke bliver købt taber staten 5 kr atm. De penge skal ind på elaftgiften, så det kommer aldrig til at ske. Mange herinde lever i et fantasi samfund med hensyn til hvad vi skal stemme om.
--
#35
Mattii
Monster Nørd
26-01-2024 11:16

Rapporter til Admin
#33 Ja, det er skrækkeligt. Overvej et sundhedsvæsen og ældrepleje man kunne have hvis man prøvede at passe lidt på pengene, eller hvis der rent faktisk var nogen der begyndte at tage ansvar indenfor det offentlige :D. (Det skal ikke forståes som brok over hele vores system, men nogen steder kunne der måske godt strammes op). #32 Hvis du ikke engang kan tænke selv, så tænker jeg (pun intended) heller ikke du skal tænke for andre. :D Det kan da sagtens være tilfældet. Bare fordi man har en høj indkomst er da ikke ensbetydende med at man får mere gavn af en reduceret elafgift. Høj indkomst er ikke lig høj el forbrug. Jovist, en del folk med større indkomst bor nok i større huse end your-average-home. Men de huse er ikke altid el-opvarmet. "Det siger da sig selv, at dem der har en masse strømslugende apparater, de får den største besparelse ved fjernelse af elafgiften (overordnet set)." Ja, det siger sig selv. Dem der bruger mest strøm, får mest ud af eventuelt reduceret afgift. Det tror jeg ikke vi er uenige om. Men, som jeg skrev: "Personligt tror jeg dem med "store" indkomster er ret ligeglade. Jeg tror personligt det er mellemklassen og særligt børnefamilier der ville kunne få gavn af en eventuel nedsættelse :-)" Pointen var sådan set, at det kan godt være folk med store indkomster får mere ud af reduceret elafgift, men jeg tror det betyder mere for familier og ældre mennesker i længden. At du ikke er enig / du tror på noget andet giver dig ikke mere ret.
--

--
Sidst redigeret 26-01-2024 11:22
#36
ToFFo
Guru
26-01-2024 11:23

Rapporter til Admin
#33 - Vi kommer ikke udenom at fremtidens drivmiddel (sandsynligvis) er el. Vi kan ligeså godt vænne os til at det er den vej det går. På sigt bliver lastbiler sikkert også kørt på el. Det bliver hele tiden mere og mere grønt at producere elbiler. Hvis elbiler bliver billigere at købe/eje, vil der også blive lagt flere kræfter i udviklingen af dem. Både i forhold til at sænke CO2 udledning ved produktion, bedre rækkevidde, bedre batterier/effektivitet og så videre. Jeg vil virkelig gerne have en elbil. Men jeg kan ikke forsvare købet med den nuværende teknologi. Rækkevidden er ikke god nok, batterierne er ikke gode nok, ladehastighed er ikke god nok. Når de gode elbiler er prissat som de er, forventer jeg mere for pengene. Jeg foretrækker at købe mine biler og jeg kører gerne i dem fra vugge til grav for at få mest muligt ud af dem. Min sidste bil havde jeg 10 år og den mistede jeg desværre i en totalskade med kun 200k på tælleren. Der var mange gode år i den endnu. Jeg har ikke sat mig meget ind i CO2 udledning for produktion af elbiler. Jeg ved de koster meget på CO2 regningen at producere, men er billigere at køre. Hvor det er omvendt med fossilbiler. Nå whatever, jeg står ved det jeg har skrevet :D
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#37
BoreBissen
Guru
26-01-2024 11:29

Rapporter til Admin
#35 Tror godt at vi kan blive enige om at dem som tjener mest de også har et større elforbrug kontra en pensionist (generelt set). Dét var hele pointen i #4. Det er dig som bringer andre parametre på banen, som ikke har noget med #4 at gøre. Humlen i #4 var at sætte fokus på at man igen igen lavet gabet imellem top og bund større.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#38
jbred
Monster Supporter
26-01-2024 11:31

Rapporter til Admin
#36 jeg har haft svært ved at vi skal ofre så meget køreglæde ved de afgifter der er, men det er pga staten skal have penge. I verden er der atm ca 1,2 milliarder personbiler (uden lastbiler og firmabiler). Så at man går og råber op om man redder miljøet syntes jeg er komisk, kig på usa, asien med deres udledning og antal af biler. Men det er jo en helt anden diskussion, nu har vi heller ikke så langt mellem tingene i DK, så foolks forbrug på køretøjer er ret imponerende i forhold til hvor langt vi kører :-)
--
#39
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 11:41

Rapporter til Admin
#36 Jeg er nok bare "gammeldags" og vil generelt hellere køre på døde dinoer end på brændt kul. Når det er sagt kan jeg sagtens se hvad elbilen giver os, men man er lidt for godtroende hvis man bare tror på at det er den rigtige miljø beslutning. Det du skriver med flere elbiler giver mere udvikling, den kan vel vendes om til "flere benzin biler på vejene giver mere udvikling af benzin biler". Benzin og diesel er blevet rigtig godt på bare de sidste 5 år. Udviklingen på brændstofmotorer er skudt i vejret, og de er blevet virkelig effektive, og kan helt sikkert blive endnu mere effektive. Se bare formel 1, disse biler er 20% mere brændstofeffektive end den nye golf. Nu har jeg bare søgt på google for at finde noget dokumentation, jeg har ikke noget lige ved hånden, men i min omgangskreds kan vi generelt ikke lide elbiler fordi de slet ikke er så grønne som mange tror. https://ing.dk[...] Altså du skal køre virkelig langt før du ender med en elbil der kommer i nærheden af en diesel bil. Hvis vi så kigger på hvor lang tid et batteri kan holde, så skal det jo skiftes midtvejs, hvilket ikke er med i regnestykket. Det værste i en elbil er batteriet, og skal det skiftes hvert 7. år kan jeg ikke se at en elbil nogensinde kan blive mere grøn end en diesel bil. Det aller, aller bedste ville da være at der IKKE blev sat afgift yderligere op for ældre brændstofbiler. At holde en gammel bil kørende vil ALTID være mere grønt end at producere en helt ny bil, så at hæve afgiften på de ældre biler ser jeg som modvirkende til en grøn omstilling. Men vi er vel så forskellige.
--
#40
ToFFo
Guru
26-01-2024 11:46

Rapporter til Admin
#39 - Jamen jeg er enig i at det koster mere på CO2 kontoen at producere en elbil. Men det kommer jo også an på hvor den får strømmen til opladning fra. Der er jo forskel på strøm fra vindmøller og kulkraft. Så hvis man lader udelukkende på grøn energi, kommer man hurtigere i mål, end 500.000km tænker jeg. Det er bare et gæt det er ikke noget jeg har undersøgt nærmere. Mht. undersøgen du linker til kan jeg se at artiklen er næsten 6 år gammel og henviser til tal der er næsten 11 år gamle. Jeg tænker der er sket lidt med produktionen på de 6-11 år. Det går mega hurtigt med elbiler fordi der er så meget potentiale. Jeg foretrækker stadig benzinbiler, da jeg ikke synes elbiler er pengene værd. Men jeg er forberedt på at min næste bil skal være en elbil. Med mindre der sker noget stort på benzinbiler. Måske er jeg paranoid og naiv, men jeg tror udviklingen på benzinbiler stagnerer fordi en masse olie-producerende lande er dybt afhængige af folk køber benzin i store mængder. Så benzinbilerne må jo ikke blive FOR effektive :D
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#41
jbred
Monster Supporter
26-01-2024 11:57

Rapporter til Admin
#39 nu skal du ikke viderebringe løgnen med at brændstof er lavet af dino´er, det er planter og plankton. Dino historien er en amerikansk opfindelse for de kan ikke verifisere størrelser og tid med andet end fødder, hvaler og hvornår dinoerne levede, dvs den tid hvor mest fossilt brændstof blev oplagret på datidens havbunde. ;-)
--
#42
ZoneSlash
Supporter Aspirant
26-01-2024 12:23

Rapporter til Admin
Synes det er et ringe forslag. Det giver fin mening at de som forbruger mest strøm også spytter mest i kassen til at vedligeholde og forbedre elnettet da de udgør den proportionelt større del af belastningen og deraf følgende slitage. De som bruger mindre, betaler mindre i afgift. Ingen underskrift fra mig.
--
Hvis man tæver en surdej er det måske fordi man trænger til et knus?
#43
Jepperdepper
Monster Supporter
26-01-2024 12:40

Rapporter til Admin
#39 Det er meget gamle tal. Her er f.eks. en rapport fra 2022 fra USA: https://www.ucsusa.org[...] klik på full report. Kan ikke linke direkte til PDF'en fra telefon. Sorry. TLDR: breakeven point er mellem 23.800-34.200 km. baseret på den el der er i USA's elnet pr. 2022. Og el bliver jo over tid mere grøn. Det gør brændstoffet til bilen ikke. Afskaffelse af batteriet ser dog ikke ud til at være regnet med, men allerede i dag er genbrug ret effektiv, dog med plads til forbedring. Så ja, en elbil kommer med en større klimagæld, men allerede efter 1-2 år, afhængigt af hvor meget man kører med om året, er man breakeven. Du kan finde en masse andre undersøgelser der ligger i ca. samme leje. Tallene vil selvfølgelig være forskellig, da det er afhængigt af hvor grøn strømmen er i elnettet. Selv i din gamle artikel står der faktisk at bliver af mindre klasser er grønneste efter mellem 16-100.00 km.
--
Sidst redigeret 26-01-2024 12:43
#44
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 12:41

Rapporter til Admin
#40 Det var en undersøgelse jeg fandt hurtigt, for at have noget dokumentation. For at være helt ærlig har jeg ikke mine kilder 100% iorden, jeg så bare nogen skrige op om kilder, så jeg fandt et eller andet hurtigt. Jeg er enig i at tallene nok er lidt for gamle til egentlig at kunne bruges til noget, men de kommer alligevel med en pointe. Hvis vi halverer de 500.000km ender du stadig med at skulle skifte batteri inden CO2 regnskabet går lige op, men er det batteri skift med i udregningen? Ligeledes med brændstof bilerne - er olieskift og udskift af diverse sliddele med i udregningerne? Jeg ved det ikke, men blot det at der skal køres 250.000 for at udligne er for mig helt sindsygt. Hvad så med alle de biler der har kørt under 100.000 men desværre ender i en bilulykke? Der er ingen margin for fejl med en elbil, det SKAL være 250.000 (Givet antagelsen ovenstående) før det "kan betale sig". Jeg kan slet ikke forstå det hype der er med de elbiler, men jeg er nok også bare gammeldags og vil køre i min gamle BMW så længe som muligt. Den siger nemlig ikke stop fordi den tror at det træ der ligger ned ude i skoven i et splitsekundt er ude på vejen, det er den slet ikke "klog" nok til, heldigvis. #41 Jeg er ked af at være med i skuespillet, jeg synes bare generelt det lyder sejere at køre på gamle dinoer end at køre på gamle planter. Min BMW synes det samme.
--
#45
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 12:44

Rapporter til Admin
#43 Tak for linket. Jeg har desværre ikke tid lige nu til at kigge på det, men det ser helt sikkert interessant ud, og som jeg skriver i tidligere indlæg kan jeg godt se at det er ret gamle tal. Uden at være professor, og uden at have søgt på det, så høre man bare at kun 10% af batteriet kan genbruge i dag, og så kan regnskabet da aldrig gå op, hvis det er tilfældet.
--
#46
Jepperdepper
Monster Supporter
26-01-2024 12:48

Rapporter til Admin
#45 Tesla siger de kan genbruge 92% af et batteri. Men har ikke læst nogle 3. parts undersøgelser, så hvor rigtigt det er ved jeg ikke. Men antager da, at det er korrekt.
--
#47
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 12:56

Rapporter til Admin
#46 Det lyder vildt, men jeg tror ikke at man som firma ville melde sådan noget ud, uden at der ihvertfald er et gram af sandhed i det. Så de 10% jeg har hørt er nok ret meget ved siden af. Men, jeg fandt den svenske undersøgelse jeg har haft i hovedet, eller, det er mere end artikel om præcision af udmeldingen fra denne undersøgelse: https://ing.dk[...] Jeg hæfter mig aller mest ved: "Et af resultaterne fra rapporten er, at en elbil med et meget stort batteri, som i en Tesla, skal køre 8 år, før den ekstra CO2-emission fra produktion af batteriet har udlignet sig med den emission, en normal benzin- eller dieselbil udsender i samme periode." Dertil at man "høre" rundt omkring (måske ligesom de 10% ikke helt korrekt) at batterier i f.eks. Tesla ikke holder over 7 år. Hvis det er korrekt kan du ikke nå at komme til break-even punktet før batteriet skal skiftes, og så starter Tesla'en næsten på 0 igen. Dog skal jeg ikke citere den ene ting der underbygger min hjerne, for der står nemlig også: "For en mindre elbil, f.eks. en Nissan Leaf, er tallet 2 år,« siger Mats-Ola Larsson og understreger, at dette er et regneeksempel, men at forskerne ikke kender udslippet fra de enkelte bilmodeller." Nu er vi pludselig meget tættere, men hvor lang tid holder sådan et leaf batteri så? Og hvor langt kan du køre? Jeg tænker at det nok holder mere end 2 år ihvertfald, men hvis det eneste du kan er at køre til den lokale bodega og hjem igen, er det jo ikke så meget værd. Jeg synes bare at vi måske burde holde lidt igen, og få styr på disse ting inden vi maler alle vores biler "grønne", de kan jo ende med at være vanta sort istedet.
--
#48
Mattii
Monster Nørd
26-01-2024 13:02

Rapporter til Admin
#47 Tesla har 8 års garanti på deres batterier. Det ville være en dårlig forretning hvis de ikke holder længere end 7 år :D I øvrigt behøver man ikke udskifte et helt batteri i tilfælde af der er defekte celler. :P
--

--
Sidst redigeret 26-01-2024 13:05
#49
Jepperdepper
Monster Supporter
26-01-2024 13:04

Rapporter til Admin
#47 Helt enig. Greenwashing skal vi holde os fra, og med den nye lovgivning fra EU omkring det, kan vi snart være mere sikker på, at vi kan regne med det virksomhederne siger. Men omvendt er det også bare den samme sang man hører igen og igen om at "elbiler er slet ikke miljøvenlige" osv. som bare bliver gentaget i et ekko uden at forholde sig til nogle tal. Ja, elbiler kommer med en klimagæld up front der er større, og ja, der er et batteri der skal genbruges, men det er faktisk ikke så galt som man skulle tro, og det bliver kun bedre med tiden fordi elmixet bliver mere grønt - i hvert fald i Danmark og EU.
--
#50
freak_master
Gigabruger
26-01-2024 16:30

Rapporter til Admin
#48 Det er vidst lidt uddateret information jeg går rundt og holder ved kan jeg godt se. Det ændre dog ikke min holdning som det ser ud lige nu. Jeg har prøvet diverse elbiler, og især den performance af model 3 er ganske fin, men der er godt nok også mange ringe ting ved den. Man behøves ikke udskifte et batteri hvis der er en defekt celle, men jeg har (igen igen) hørt at det bare ikke er sådan man gør. Louis Rossmann er god til at hakke ned på den måde tingene bliver gjort på, ikke fordi jeg altid er enig, men pointerne er gode, også når han hakker på Tesla, Skoda, Volvo osv. Ikke fordi at brændstof er den gyldne løsning, jeg synes bare at man burde se lidt bredere end "elbiler er grønne, SKYLD JER ALLE AT SKIFTE". Det bliver det jo slet ikke grønt af. #49 Jeg forstår dig skam godt, problematikken er nok bare at de bliver markedsført ikke kun af producenterne, men også diverse stater, at det er det bedste hvis man vil være grøn, og der må jeg bare indrømme at jeg sidder med en sølvpapirshat hver eneste gang. Men når vi så snakker el, så håber jeg da at vi får gang i projekt kernekraft, det skulle vi jo have haft for 10+ år siden.
--
#51
Ostehaps8600
Bruger Aspirant
26-01-2024 22:04

Rapporter til Admin
prisen på kernekraft er ikke bare et spørgsmål om at lave et anlæg, der skal også være infrastruktur til det.. og et sted hvor man kan placere et par anlæg (da vi kun har et 600mw kabel fra sjælland til jylland og der skal også være personale til at drive og fejlrette på sådan et anlæg. Uden at kende prisen på grisen, så melder google en pris mellem 14 og 30 milliarder dollars.. Tænker at man kan få meget infrastruktur samt møller, solceller, energilager for de penge og stadig have strøm til salg/export.
--
AM4 200ge/64gb/passiv
#52
Mattii
Monster Nørd
26-01-2024 22:39

Rapporter til Admin
#51 hvis det er det offentlige der skal stå for det, så kan du nok godt gange med 3 ;)
--
#53
Lobber333
Guru
26-01-2024 22:44

Rapporter til Admin
Støttet
--
Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe

Opret svar til indlægget: Nedsættelse af elafgiften (Borgerforslag)

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE