Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
: ny forbrugerlov! Alle burde læse den.Af Semi Supporter meatspin | 28-09-2014 17:25 | 2464 visninger | 30 svar, hop til seneste
Der udkom for nogle måneder siden en ny forbrugerlov lov og synes faktisk alle herinde burde læse den, da alle herinde foretager e-handler ret jævnligt.
Jeg giver et eksempel nu:
En forbruger har nu ret til at bruge sin købte vare, lade os sige et grafikkort i dette tilfælde, og så fortryde sit købe, lade os sige en søndag 13 dage efter han gjorde købet. Han så brugt kortet i sin computer i mellemtiden, og han har brugt den hensigtsmæssigt som den skal, uden at medføre nogen skade på den, så fra han gjorde virksomheden opmærksom på sig fortrydelsesret, har han 14 dage til at sende varen retur til dem og få alle sine penge retur. En virksomhed må som udgangspunkt ikke nægte og tage en vare retur, men de må godt modregne værdi forringelse på produktet, dette sker dog ikke ved alt brug længere, kun i tilfælde af at varen har Været brugt uhensigtsmæssigt, f.eks. Han har prøvet og slå græs med kortets køler, eller hvad fanden ved jeg. Dog er vise undtagelse, såsom køler plast, der sker en værdi forringelse fra du bruger det, fordi der automatisk mangler noget køler plast. Hvis jeg f.eks. køber en masse dele til at samle ny computer, må jeg godt samle den og senere fortryde mit køb og stort set få alle pengene tilbage igen, og hvis virksomheden yder mere end 14 dages fortrydelsesret, jamen så har du de ekstra dage og løbe på og så de 14 dage ekstra og sende retur i.. lovene kan findes på retsinformation.dk forbruger.dk --
i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula
.. Hvilket har været debatteret flere gange herinde :) -- #1 hvilket jeg ikke har set :-) men det beklager jeg så, men kan være nogle nye bliver informeret så ;-) -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula #2 - Det er meget mere kompliceret end det. Plus det du har skrevet, er en kamp at læse sig igennem. Det er en rodet wall of text.
Men ja, det er efterhånden længe siden. Husk der er en søgefunktion :P -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #2 Mange gange.
og det er ikke til vores fordel.
1. efter bruge vil det altid koster køber penge
da sælger altid vil kalde det brugt og ikke nyt.
eller gøre at priser stiger meget.
der er kun en til at betale og det er køber.
så den nye lov er til intet -- MacBook pro 15 Retina. Note 3.Ingen win skodmaskine Bare et lille indskab, men hvis man køber noget kølepasta eller fx et Titanium black, bare for at have kortet til LAN en weekend, og så sender det tilbage, så er man altså en dum skid synes jeg. Det går jo ud over en anden, som har gået og glædet sig til at få en ny vare. Jeg har endnu ikke gjort brug af min fortrydelsesret nogensinde, og har immervæk købt hardware de sidste 16 år. -- Bor i Aalborg øst, specs i profil. #2 loven er nu ikke kompliceret nej :-) den er faktisk ret simpel denne gang.
Ja det er skrevet på mobilen :-)
Og har kørt søgefunktion og der var ingenting :-) plus jeg har fået gennemgået loven på holdtimer og læst den gentagne gange :-) -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula #5 ja det er sandt :-) man er en dum skid, men man skal også have et højt rådighedsbeløb for at købe den kort til en lan weekend kun og så vente på at få pengene retur osv. Men ifølge loven må du gerne gøre det :-) også uden at skulle forklare hvorfor. -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula #4 loven er noget værd, da der ikke automatisk sker en værdi forringelse ved almindelig brug og det kan du aldrig påtvinge der gør, men selvfølgelig er der undtagelse som f.eks. køler plast. At de sætter priserne op pga. Loven, kan jeg ikke udtale mig om. -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula #8 Du skal blot huske at laver du det mindste mærke eller ridse på produktet, eler glemmer du at nulstille en laptop de returnere, så er forhandleren i sin gode ret til at fratrække i kortets værdi, og her er det helt og alene op til forhandleren hvor meget værdi han mener produktet har tabt.
Men generelt er alle bare bedst tjent ved at man som forbruger undersøger hvad det er man køber først og kun udnytter fortrydelses retten hvis det virkelig er nødvendigt.
Personligt har jeg gennem de sidste 15 år kun returneret 2 ting, den ene en skærm der var smadret ved ankomst, og den anden en ssd ramme der ikke kunne bruges i mit kabinet. -- Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all. Alene det at man bryder forseglingen / folien på en vare kan betragtes som en værdiforringelse. Personligt ville jeg ikke finde mig i at betale nypris for en vare, som tydeligvis har været brugt / afprøvet og så returneret igen. De nye regler gør det muligt for forhandlere at modregne pristab på brugte varer, som de så kan sælge en smule billigere som demovarer, hvilket er fair nok.
Lidt link om de "nye" regler:
http://www.forbrug.dk[...]
http://www.forbrug.dk[...] -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #10 ikke korrekt
Ifølge den nye lovgivning har du ret til at prøve produktet, som du ville i en butik - dvs, tage det ud af emballagen, teste et grafikkort i din maskine eller prøve trøjen på.
Det er ikke værdiforringelse, medmindre produktet bærer synligt spor af brug -- #11 det er korrekt :-) glemte faktisk den formulering.
Men det er så ikke virksomheden som afgøre vlrdiforringelse, det skal stå i forhold til hvad er er ret og rimeligt :-) -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula øh har det ikke altid været sådan her?
jeg har da afleveret utallige grafikkort og skærme tilbage selvom de har været brugt, fordi jeg ikke var tilfreds med lortet
er aldrig blevet trukket en krone -- i5-4690K + 780 Ti #13 nej det har ikke altid Været sådan :-) -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula #13+14 Du har altid gerne måttet afprøve ting derhjemme på de 14 dages retur ret du har ved nethandel.
et nye i loven er at man som kunde nu kan returnere ting som er blevet slidte og ser brugte ud.
Før måtte der ikke være tegn på brug på tingene.
Her har forhandleren så fået mulighed for at fratrække et beløb af købssummen.
#12 jo det er udelukkende virksomheden der vurderer den værdiforingelse, de skal dog kunne argumentere for den at den er rimelig.
Er der fx spildt rødvin eller en plet på et par bukser, kan butikken værdisætte dem til 0 kr fordi de er usælgelige.
Det er ekstremt få kunder som vi betale 100% nypris for et produkt hvor bare forseglingen er brudt, og produktet ingen tegn har på brug, så her sker der faktisk allerede en værdiforingelse. Helt så groft kan butikkerne dog ikke gribe det an. Men er der ridser, manglende indpakning, støv, manglende reset osv, kan de faktisk kræve penge der svarer til arbejdsløn det koster at nulstille, samt forringet salgsværdi. -- Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all. Det er meget godt med rettigheder som forbruger. Men husk at hver gang vi får flere rettigheder stiger priserne på produkterne. Virksomheden vil jo forsøge at få dækket sine omkostninger. Ingenting er gratis... -- A clean house is a sign of a broken computer #14 en butik har førhen måtte nægte og tage brugte varer retur, gjorde de ikke andet var det en ekstra service.. computersalg nægtet og tage Windows 7 retur fordi emballage var brudt, henviste dem til paragraf i købeloven, og fik et afslag på 50 kr. (Gad ikke og arbejde for de 50 kr.) -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula Det er simpelthen en fuldstændig åndsvag lov den der.
Som andre også siger, så er der kun en til at betale for dette og det er kunden.
Tænk hvor lille en avance der er på elektronik i forvejen. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #17 - Læs Forbrugeraftaleloven §18 stk. 2(kapitel 4)
Som jeg ser det har du været heldig. -- #18
Hold nu op.. Magen til piveri skal man sku lede længe efter... Kunden har ALTID har haft det for godt iflg. den gamle lovgivning.
Kunden pådrog butikken fragtomkostninger den ene vej selvom kunden købte et forkert produkt, lige pludselig manglede penge eller blot skulle være en idiot.
Derudover var varen åbnet og skulle derfor sælges som demovare i 50% af tilfældene. Demovare bliver typisk solgt til under indkøbspris, så butikken tabte faktisk penge.
Ud over dette er der behandlingen og de folk, som bliver ansat i RMA-afdelingen. Disse er IKKE selvfinansierende.
-------------------------
Kort og godt. Det var sgu på tide at der kom lidt retfærdighed mellem køber og sælger på dette marked. Har køber købt et forkert produkt, er det nu købers eget problem og ikke sælgers. Derfor er det kun på sin plads at sælger får dækket sin røv ind pga. inkompetente købere.
--------------------------
Sidst men ikke mindst har forbrugerne nu fået en meget større sikkerhed ved returnering, når det gælder om tilbagebetaling. Det betyder kunden kan sende varen tilbage på dag 14 og skal have pengene dag 15. Det er fandme en ommer, men sådan er det jo. -- #20 Kunden skal ikke have pengene tilbage på dag 15 .. der misforstår du hvad du læser. Kunden skal have pengene tilbage inden for 14 dage efter at det enten er dokumenteret den er sendt retur, eler at varen er modtaget retur.
Edit: før var det 30 dage fra modtagelsen retur
Her har kunden dog også fået ekstra ansvar og er 100% ansvarlig for at varen kommer retur til forhandleren, samt standen af varen når butikken modtager den. -- Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all. #20 - Nu er det jo også til dels tilgængeligt for at undgå man bliver fejl informeret.
Det sker jo, at en webshop har sat et forkert billede på en annonce, skrevet noget forkert under specifikationerne eller hvad har vi. Det er set før.
For eksempel med MSI gamer bærbare. Hvor der står der er lys i tastaturet. Men da kunden så får det, så er der ikke lys i alligevel. Det var et kæmpe ramaskrig og en kamp at få rettet op på, da der var mange solgte enheder inden fejlen blev opdaget. Blot et eksempel.
Der er mange ting som man ikke kan se på et produkt, når man køber det. Mange detaljer, som ikke fremgår af specifikationerne. Plus man har ingen chance for at teste varen, eller se varen, inden man får den.
Jeg er dog enig i, at dette tiltag har været nødvendigt, og at reglerne for fortrydelse har haft brug for at blive nerfed.
Og demovarer bliver ikke ofte solgt under indkøbspris, så forretningen taber penge på det. Nu går jeg ikke ud fra du ved hvad de enkelte firmaer betaler i indkøb, men du kan være sikker på, at i langt de fleste tilfælde, bliver en demovare solgt uden tab. I forhold til indkøbsprisen i hvert fald. Der falder selvfølgelig lidt af til administration/behandling af varen. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #20
Du misforstår mig.
Jeg er på sælgers side her og synes at de 14 dage er alt for længe og burde nedsættes væsentligt. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #22
Når vi taler elektronik, såsom computere, ram, diske, grafikkort mv., så kan du være ret sikker på at så snart en vare ryger på demo og derved tit 20% lavere end normalt udsalg, så taber butikken penge.
Regn ikke med mere end 10% i fortjeneste på hardware. -- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! #24
Du kender vist ikke indkøbspriserne hos de store forhandlere. Men kan afslører at de tjener mere end 10% på elektronik. Lige med undtagelse af Apple produkter. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #24 1. Demo vare bliver solgt til 100-200 lavere end normal pris
2. Hvis du ikke virksomhederne tjener godt på deres forretninger tager du fejl. Komplett tjener kassen, ellers ville de ikke reklamer landsdækkende tv, som de Gør. Og proshop ejeren ville ikke have råd til at kører rundt i en sprit ny porche -- i7 3770k, zotac titan 6GB, asus maximus Vl formula #22
1. Hvis du er i tvivl om produktet, så burde du ALTID henvende dig til sælger og få styr på disse ting INDEN du bestiller. Hvis du stadig er i tvivl om varen er, som du ønsker den, så lad være med at købe det. Det kan ikke være butikkens problem, at du er ikke magter at købe den korrekte vare.
2. Hvis en MSI bærbar ikke bliver leveret med lys i tastaturet drejer det sig ikke om 14 dages returret, men at der ikke er leveret den korrekte vare. Det er et helt andet scenarie og skal derfor behandles § 78 = ophævelse af handlen og ikke 14 dges returret.
3. Jeg har arbejdet i branchen i mere end 10 år nu i 3 forskellige større webshop ( 300 mio+ omsætning), så jo:) Det er oftere at varen bliver solgt til under indkøbspris end at man tjener penge på demosalget. -- #26. Det kaldes volumen og ikke avance.
#24 :) højt sat:D -- #26 jøsses hvor er du naiv .. at man reklamerer på tv betyder ikke at man tjener kassen på sine varer, det betyder man prøver at få flere markedsandele så man kan tjene penge.
Der er noget i ehverslivet der hedder at man skal se ud som om man har success også selv om man ikke har det.
Proshop er en af de eneste danske elertronikæder der har overskud, og i forhold til deres omsætning, er den bestemt ikke prangende.
godt nok fra 2011 men et godt eksempel
"Tidligere har Komplett ikke opgjort deres danske salg separat, men i den seneste kvartalsrapport løfter butikken sløret for, hvordan det går i Danmark. Her afsløres det også, at selvom Komplett havde en omsætning på 140 millioner danske kroner i de første ni måneder af 2011, så tjente butikken ikke penge på det danske marked. Ifølge rapporten kører den danske forretning med underskud og har i de første ni måneder bidraget negativt med ti millioner kroner. "
http://www.computerworld.dk[...]
Komplett har i år lukket deres danske RMAafdeling i et forsøg på at blive profitable, noget som Toffo selv blev ramt af. -- Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all. #26
Det er nok mere salg af virksomheder der betaler for den Porsche end det er elektronik :) -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 237 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|