Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

14 dages fortrydelsesret

Af Gæst Hans | 18-08-2009 21:14 | 4958 visninger | 79 svar, hop til seneste
Hej HOL'er Jeg havde bestilt et PC kabinet hos Midtdata.dk via deres online shop. Jeg valgte selv at afhente det, og betale i butikken. Desværre var kabinettet ikke lige det jeg havde brug for. Så i dag valgte jeg at aflevere den tilbage, da jeg mener, at jeg har 14 dages returret, da den jo er købt over internettet. Det mener Midtdata.dk ikke. De siger, at når jeg har betalt med dankort i butikken, gælder 14 dages returret reglen ikke. Kan det passe? Aftalen om købet har jo foregået over internettet. mvh. Hans
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Nickzy
Supporter
18-08-2009 21:16

Rapporter til Admin
Jeg ville sige...Gå til forbrugerrådet med den sag...Du har stadig Returret.
--
Gigabyte GA-MA790X-UD3P - Phenom ll 940 [email protected] - 8600GT Midlertidigt - 4gb corsair 1066mhz ddr2 - Coolermaster HAF 932 - Corsair 850W -
#2
K1
Super Supporter
18-08-2009 21:16

Rapporter til Admin
Det er korrekt. Når du har betalt i den fysiske butik er det dit ansvar at inspicere varen inden du godtager den. Hvis du havde betalt over webben og hentet varen i den fysiske butik havde du dine 14 dage. Selvom det IKKE er god kundeservice, har de desværre ret.
--
#3
StufMeister
Monster Supporter
18-08-2009 21:17

Rapporter til Admin
http://www.dr.dk[...]
--
Gider ikke ligegyldig diskution i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#4
owned44
Megabruger
18-08-2009 21:17

Rapporter til Admin
#0 Advar dem først om det Nickzy siger, for måske kan det gå lidt hurtigere på den måde. Hvis det ikke sker, så gå efter til forbrugerrådet.
--
#5
Hans
Gæst
18-08-2009 21:21

Rapporter til Admin
Tak for de hurtige svar :-) Jeg læser siden som #3 linker til på den måde at, så snart det er en butik der tilbyder fjernsalg og man bestiller en vare via telefon/internet, har man krav på 14 dages fortrydelsesret.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
Nickzy
Supporter
18-08-2009 21:22

Rapporter til Admin
Taget fra: http://www.dr.dk[...] Det er lige præcis her en del sælgere forsøger at undvige. De bruger typisk argumentationer som: ”Du har jo set varen ved afhentning, derfor er der ikke returret” - eller ”Det er kun ved postordre, at du har returret”. Men den holder ikke! Så længe bestillingen er afgivet via telefon eller internet = fjernsalg = 14 dages returret. Ligegyldigt om du henter selv - eller får det sendt. Pas på med at foretage HELE købet hos internetsælgeren. Altså, at du bestiller, betaler og fysisk henter varen hos internetsælgeren, for f.eks. at spare tid. I så fald vil der ikke være tale om fjernsalg - og salget vil ikke være anderledes end hvis du købte i en almindelig butik, hvor du jo som udgangspunkt ikke har RET til returret. Hvis du vil sikre dig, at du har returret på det du køber, skal du gøre følgende: * Bestil varen over nettet, via telefonen eller via postordre * Få sendt eller afhent selv varen, hvis det er muligt Så bare tru dem lidt med det, ellers er det Forbrugerrådet 100% :)
--
Gigabyte GA-MA790X-UD3P - Phenom ll 940 [email protected] - 8600GT Midlertidigt - 4gb corsair 1066mhz ddr2 - Coolermaster HAF 932 - Corsair 850W -
#7
Fjummer
Giga Nørd
18-08-2009 21:23

Rapporter til Admin
Hvis du har modtage en orderbrekræftelse fra webbutikken har du dine 14 dages returret uanset hvordan du har betalt og fået leveret. Har du der imod fået en bestillingsbekraftelse eller afhentnings resevation har du ikke 14 dages returret.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#8
StufMeister
Monster Supporter
18-08-2009 21:23

Rapporter til Admin
http://www.forbrug.dk[...] http://www.forbrug.dk[...]
--
Gider ikke ligegyldig diskution i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#9
Gæsten
Gæst
18-08-2009 21:24

Rapporter til Admin
Tag den lige med ro først. Gå ned og snak med dem og fortæl dem at det stadig er fjernsalg da du har bestilt den over nettet. Hvis de stadig nægter så bed om at snakke med chefen, da ekspedienter som regel ikke ved hvad de laver. Eventuelt tag dine forældre med hvis du er under 18, da firmaer tit er ligeglade med små børn af en eller anden grund. Hvis intet af dette hjælper kan du gå til forbrugerrådet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
StufMeister
Monster Supporter
18-08-2009 21:25

Rapporter til Admin
Korte af det lange: Hvis varen er bestilt via telefon/mail eller nettet, er der tale om fjernsalg. SELVOM du først betaler ved afhentning, er der STADIG tale om fjernsalg, og du har derfor dine 14 dages returret. Dette burde MidtData være klar over, da de ikke ligefrem er nye i branchen.
--
Gider ikke ligegyldig diskution i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#11
hans
Gæst
18-08-2009 21:26

Rapporter til Admin
#6 Jeg bestilte på nettet, men hentede selv og betalte i butikken. Men det at jeg bestilte over nettet i en butik der tilbyder fjernsalg, giver mig ret til 14 dages fortrydelse. Not? Jeg har forøvrigt skrevet til e-mærkefonden og gjort dem opmærksom på Midtdata.dk.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
StufMeister
Monster Supporter
18-08-2009 21:27

Rapporter til Admin
Så er MidtData blevet informeret om denne tråd, og kan komme med deres input hvis de lyster. De skal da have lov til at give deres mening til kende...:-)
--
Gider ikke ligegyldig diskution i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#13
StufMeister
Monster Supporter
18-08-2009 21:28

Rapporter til Admin
#11...I say again. Hvis aftalen er indgået via nettet, er der tale om fjernsalg
--
Gider ikke ligegyldig diskution i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#14
Hans
Gæst
18-08-2009 21:32

Rapporter til Admin
#12 super!! #13 Sådan har jeg også forstået det.. #7 De bruger ordet "ordre", så må det også være en ordrebekræftigelse. Ang. ordre 21371360 - bestillingen er klar til afhentning i butikken, i Viborg Din bestilling på ordrenummer 21371360 ligger nu klar til afhentning. Du kan ved henvendelse i vor butik, på Lundborgvej 13 i Viborg, få udleveret varerne. For nemheds skyld bedes du medbringe en udskrift af denne mail eller blot dit ordrenummer. For nærmere information er du velkommen til at ringe til os, eller gå ind på www.midtdata.dk[...] og benytte Track and Trace. Klik på linket nedenfor for at se detaljeret status på din ordre. Link til Track & Trace Midt-Data Lundborgvej 13 DK-8800 Viborg CVR-Nr. 32101275 Tlf: +45 87 256 256 Fax: +45 87 256 453 Bank: Spar Nord Bank Reg.-nr.: 9815 Kontonr.: 4570069387 Butiksåbningstider: Salg: hverdage Kl. 10.00 til 17.30 lørdage Kl. 10.00 til 14.00 Telefonåbningstider: Privatsalg, service og bogholderi: hverdage Kl. 10.00 til 16.30 Afdelingen for salg til erhverv: hverdage Kl. 08.30 til 16.30 E-mail besvares: [email protected] hverdage Kl. 10.00 til 17.30 [email protected] hverdage Kl. 08.30 til 16.30 [email protected] hverdage Kl. 10.00 til 16.30 [email protected] hverdage Kl. 10.00 til 16.30
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
Gæsten
Gæst
18-08-2009 21:33

Rapporter til Admin
StuffMeister du skal blande dig helt ude af den her sag, da den er imellem Midtdata og Hans. Det er virkelig uprofessionelt at blande sig i den. Og lad nu være med at råbe bål og brand bare fordi et firma ikke har helt styr på reglerne. De kan faktisk være rimelig svære at finde rundt i hvis man ikke er jurist.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Helmer
Gigabruger
18-08-2009 21:38

Rapporter til Admin
I lukker da godt nok meget ud, uden reelt at vide, hvordan det hænger sammen. Allan Carøe som nu engang ejer Midtdata ved alt om, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er :) og lad mig sige det sådan :D FUCK FORBRUG, da disse kun er interesseret i at beskytte forbrugeren og reelt afviger mange af disse "oversættelser" af købeloven fra resultatet i en eventuelt retsag. Så bare tag det roligt. Det midtdata gør er fuldkommen lovligt. #9 Gæsten ;) hvis du nu vidste, hvad du talte om så kommer du ikke til at tale med chefen under nogen omstændigheder på den måde, da de er trænet i argumentation, og hvis du mener andet, må man jo gå til forbrugerklagenævnet, som dog ikke vil løfte sagen ;)
--
#17
Hans
Gæst
18-08-2009 21:39

Rapporter til Admin
#15 Uprofessionelt? Hvad snakker du om? Bål og brand!? Det er over tusind kroner og Midtdata.dk er en stor gammel butik som har e-handelsmærket.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
StufMeister
Monster Supporter
18-08-2009 21:39

Rapporter til Admin
#15...hmm...sorry da. Synes jo ligesom at MidtData skulle se at der er en kunde som er utilfreds, så de kan få det løst, og hvis det er #0 der er skævt på den, og vi ikke har hørt hele sandheden fortjener MidtData vel at få at vide, at der er uberettiget dårlig omtale om dem. Jeg synes selv jeg holder en særdeles passiv tone, og råber hverken op om noget, men giver blot både MidtData og #0 ldidt hjælp til at få en dialog igang. Mener ikke just jeg har gjort noget forkert, men det er da altid rart der er andre med en anden mening. SUPER fortsat god aften til dig :-)
--
Gider ikke ligegyldig diskution i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#19
Helmer
Ultrabruger
18-08-2009 21:41

Rapporter til Admin
så må jeg jo lige hjælpe dig lidt hans ;) Varereservation 30-07-2009 Din reservation på reservationsnr:. er nu registreret. Nedenfor kan du se en oversigt over din reservation. Hvis du er i tvivl om lagerstatus på de forskellige produkter, kan du benytte Track and Trace på www.midtdata.dk.[...] Fakturaadresse: Reservationsnummer: 21368341 Produkt: Antal: Pris: Ialt: Corsair 450W - Dedikeret Single Rail x 12V - PFC CMPSU-450VX 1 549,00 (439,20) 549,00 (439,20) Samlet pris: 549,00 (439,20) Levering: (Afhentning på Lundborgvej 13 i Viborg) 0,00 (0,00) Betaling: (Kontant) 0,00 (0,00) Total: 549,00 (439,20) -------------------- Hej Nicolaj. Din ordre er flere gange meldt klar til afhentning via e-mail. Vi beder dig derfor afhente din ordre indenfor 3 dage. Er dette ikke muligt, bedes du kontakte os på tlf: 87256256, eller besvare denne e-mail, ang. aftale om afhentning af din ordre. Hører vi ikke fra din indenfor 3 dage, betragter vi din ordre som uønsket og annullerer derfor denne. Med venlig hilsen Salgsafdelingen Midtdata Lundborgvej 13 8800 Viborg For nærmere information er du velkommen til at ringe til os, eller gå ind på www.midtdata.dk[...] og benytte Track and Trace. Klik på linket nedenfor for at se detaljeret status på din ordre. Link til Track & Trace --------------------------------------- De sender både en varereservation og en bekræftelse på at hele din ordre er kommet på lager. Du kan jo også læse retningslinjerne inden du forlader butikken.
--
#20
Hans
Gæst
18-08-2009 21:48

Rapporter til Admin
#19 Jeg er ikke jurist, men en butik kan ikke have retningslinjerne der strider mod loven. Ikke at jeg siger at Midtdata's retningslinjerne gør det. Men jeg sætter spørgsmåltegn ved dem. ..og hvad er din pointe med at de både sender en varereservation og en bekræftelse på at hele din ordre er kommet på lager?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
Aceman
Nørd Aspirant
18-08-2009 21:55

Rapporter til Admin
#20 Pointen er at når det blot er en reservation, gælder fortrydelsesretten ikke.
--
#22
Helmer
Ultrabruger
18-08-2009 21:56

Rapporter til Admin
bare for at vise dig præcist, at du modtager en varereservation og ikke en ordbekræftelse. Det er derfor ikke tale om fjernsalg. og som sagt, så er det fuldkommen lovligt. kan jeg uden problemer sige med 5 Års erfarings om sælger ;) om det så er god kundeservice eller ej er selvfølgelig diskutabelt :)
--
#23
Helmer
Ultrabruger
18-08-2009 21:57

Rapporter til Admin
Har du pakket kabinettet ud ?
--
#24
Hans
Gæst
18-08-2009 21:59

Rapporter til Admin
#21 Hvis det forholder sig sådan som du siger, så vil jeg da oprette en webshop, hvor man kun kan reserverer og ikke bestille. Jeg ved godt det ikke er et argument for noget som helst, men jeg undres!!!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#25
Hans
Gæst
18-08-2009 22:02

Rapporter til Admin
#23 Nej, jeg kunne jo se på billederne uden på pakken, at kabinettet ikke var det, jeg havde planlagt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
Helmer
Ultrabruger
18-08-2009 22:03

Rapporter til Admin
Snak eventuelt med Laban ;)
--
#27
Getty
Semi Supporter
18-08-2009 22:09

Rapporter til Admin
Nu er Allan som ejer Midtdata som tidligere nævnt i denne tråd måske heller ikke kendt for at være den mest reelle i hele verden. Hvis man søger lidt på f.eks. www.crn.dk[...] på midtdata vil man se at de har været lukket flere gange på det seneste, dels for at skode kunders garanti, og hans leverandøres penge, og absolut vigtigst og mest svindlet efter min mening hans ansattes løn ved sidste konkurs, så vidt jeg kan læse det. Hvis man som butik ikke tilbyder mindst 8 dages returret vil jeg da ikke handle der, men nu ville jeg så i forvejen heller aldrig igen handle hos Midtdata, da jeg tidligere har haft flere rigtigt dårlige erfaringer med RMA der. Hvor de ikke vil dække noget efter 6 måneder for så er der ikke længere garanti på deres systemer men kun reklamationsret, og det er næsten umuligt som kunde at bevise noget som helst har været der fra fabrikken og man ikke har haft mulighed for at opdage den indenfor de første 6 måneder.
--
Pris, kvalitet og service hænger ofte sammen.
#28
Helmer
Ultrabruger
18-08-2009 22:13

Rapporter til Admin
1. Kunders garanti blev ikke skodet ;) 2. De Ansatte fik deres løn, dog ikke igennem firmaet selv men igennem en løngaranti 3. Der har intet ulovligt været i genåbningen af et selskab. 4. Det er producenterne som giver RMA-service. Ikke butikkerne. Og hvorfor skulle midtdata finansiere et nyt produkt, hvis producenten ikke vil gøre det. Det er lig med ingen forretning. Der er ingen der kan drive forretning på den måde.
--
#29
Hans
Gæst
18-08-2009 22:15

Rapporter til Admin
Jeg kender intet til ejeren af Midtdata. Mit formål med denne tråd, er blot at bliver oplyst om mine rettigheder mht. til fjernsalg og høre andres erfaringer - ikke at hænge nogen enkelte personer ud.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
isl22481
Nørd
18-08-2009 22:18

Rapporter til Admin
Hejsa #23 uanset hvor meget du end beunder midtdatas ejer og hader forbrugerstyrelsen så er det stadig forbrugerstyrelsen der fortolker regler og retningslinier for forbrugerne og deres kendelser der følges ved retslige afgørelser selvom de ikke selv kan give bøder. "Vi beder dig derfor afhente din ordre" er dermed en accept af at der er en ordre afgivet over internettet eller telefon dvs. fjernordre med 14 dages returret selvom varen er pakket ud. Ja det er rigtigt at Allan Carøe kender reglerne, ellers kunne han ikke lukke butikker som han lyster, overtage gamle kunderegistre uden at overtage forpligtelser o.lign. virkelig fedt at få nej til at få dækket garantiforpligtelse og stadig være på hans skide mailingliste!! Midtdata i dag er vist ikke version 1.0 fra ham. Det er yderligere også betænkeligt at midtdata, getmore og lign. selskaber fastholder ordet reservation for at undgå forpligtelser overfor kunderne mht. priser og levering - men vores penge er gode nok. Dit første brev er en reservation, det er rigtigt men når de selv bruger ordet "ordre" og ikke mere reservation er det så at betragte som en ordrebekræftelse og dermed så et fjernkøb. Hvis du læser den oprindelige opretters brev i post #14 står der "Ang. ordre" så her er ingen tvivl om at det er en bekræftelse af ordre når brevet jo ANGÅR EN ORDRE AFGIVET OVER INTERNETTET!! Inden du spammer Helmer så har jeg intet imod lige bestemt Midtdata og din ven der men jeg har noget imod forretninger der går til stregen og kun følger loven nødtørftigt og ikke handler ud fra etik og service. DI har selv frarådet deres medlemmer at bruge reservationer i stedet for ordrebekræftelser så det siger måske også lidt om moral og etik hos de firmaer der stadig bruger det. med venlig hilsen
--
Q9450 : Asus Maximus Formula : Dominator 8500 2*2 GB : Asus 4870 512MB. : G5 MUS : G15 Keyboard : Patriot SSD 64GB: Toughpower 1500W
#31
krifosjen
Mega Supporter
18-08-2009 22:19

Rapporter til Admin
Jeg forstår ikke, at den ordre / reservation som Hans disker op med i #14 ikke bærer samme benævnelse og nummer som den det indlæg Helmer disker op med i # 19. fra inslæg #14 "Ang. ordre 21371360..." fra indlæg #19: "Reservationsnummer: 21368341" Hvad skal vi med #19 i denne sammenhæng? Jeg er i øvrigt ikke i tvivl om, at Midtdata har begået en fejl i forhold til lovens anvendelse, under forudsætning af, at sagens fremlægning er korrekt. Helmer du bør helme!
--
Send flere penge.
#32
isl22481
Nørd
18-08-2009 22:27

Rapporter til Admin
Hejsa Den ordre i #19 er fra Helmer selv for at frikende vennen Allan Carøe. Helmer vi skiller lige dit oplæg i #28 og går det igennem med erhvervsrets bøgerne: 1. Kunders garanti blev ikke skodet ;) Jo det blev den der var kun reklamationsret tilbage fra producent! De fleste producenter overtog dog Midtdatas FORPLIGTELSER. 2. De Ansatte fik deres løn, dog ikke igennem firmaet selv men igennem en løngaranti Ja de fik deres løn men ikke takket være deres arbejdsgiver som de arbejde for men alle lønmodtagere og arbejdsgivere skal ifølge loven betale til en garantifond til firmaer der går konkurs/fallit men det virker ikke sådan her da firmaet er genåbnet i samme navn med samme ledere.Det er sgu ikke fordi det passer Allan og hans hjerte at han betaler - det er lov. 3. Der har intet ulovligt været i genåbningen af et selskab. Ikke når man har svaret enhver sit, her er dog ikke GENÅBNET men åbnet ny forretning med SAMME NAVN. Det er vist stadig gæld i det gamle selskab jvf. tidl. leverandører. 4. Det er producenterne som giver RMA-service. Ikke butikkerne. Og hvorfor skulle midtdata finansiere et nyt produkt, hvis producenten ikke vil gøre det. Det er lig med ingen forretning. Der er ingen der kan drive forretning på den måde. Midtdata skal financiere garantiforpligtelser fordi loven siger det!! -og alle andre (ordentlige) forretninger lever op til loven. Producenterne giver RMA EFTER ½ års GARANTI som forretningen skal levere, dvs. de skal selv slås med producenter udenom forbruger om dækning af udgifter og varer det første ½ år. Det er lykkedes en hel del andre IT forretninger at drive forretning på den måde i mange år, se f.eks. mm-vision, dataworld osv. osv. for at nævne nogle der har været med +5 år. Så Helmer, det er i orden du støtter din ven men lad være med at lyve! med venlig hilsen
--
Q9450 : Asus Maximus Formula : Dominator 8500 2*2 GB : Asus 4870 512MB. : G5 MUS : G15 Keyboard : Patriot SSD 64GB: Toughpower 1500W
#33
Helmer
Ultrabruger
19-08-2009 00:01

Rapporter til Admin
isl22481 Du ved godt hvad loven siger :) 6 måneder, hvor midtdata skal bevise produktet er defekt efter forkert brug. efter de 6 måneder kommer 18 måneder, hvor kunden skal bevise at produktet var defekt ved modtagelse. De fleste producenter giver mere end 1 års garanti, og midtdata er i sin fulde ret til kun at give standard reklamationsret. :) sådan er det. Det sidste jeg vil er at lyve mester, jeg prøver blot at skære det ud som det nu engang er. og lad nu være med at sige at kundens garanti blev skodet :) eftersom jeg personligt selv ved det ikke er tilfældet. Det var kun tilfældet for virksomheder som eksempelvis PC-Netto og Express Delivery som er to selskaber som ikke direkte havde noget med midtdata at gøre. -------------------------------------------- Vi kommer helt sikkert ud på et sidespor nu, så hvis du meget gerne vil have afklaret hvad der helt præcist skete i midtdata, må du meget gerne skrive til mig ;)
--
#34
Aceman
Nørd Aspirant
19-08-2009 07:10

Rapporter til Admin
Lige et hurtigt spørgsmål, det er ikke så relevant for diskussionen om returretten, men jeg undrede mig bare. Du bestiller et kabinet til over 1000kr, åbenbart uden at have undersøgt det først? Og selvom du siger at du kunne se på kassen at det ikke var det du havde tænkt dig, vælger du alligevel at betale det og tage det med fra butikken? Fordelen ved at afhente er vel blandt andet at du kan se kassen.. Jeg undrer mig bare..
--
#35
Hans
Gæst
19-08-2009 07:21

Rapporter til Admin
#34 Sådan går det jo engang imellem...Fordelen ved at afhente er sparet porto. Men du har ret, det har ingen relevans i forhold til returretten :-)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#36
MidtData
Ny på siden
19-08-2009 15:50

Rapporter til Admin
Hej For at give et reelt billede af ordregangen i denne sag, hermed dette indlæg, som vil blive det eneste vi kommer med fra Midt-Data, da vi generelt ikke ønsker at deltage i diskussioner på div. forums. Vi mener dog det er vigtigt, at alle oplysninger bliver fremlagt i en sag som denne, så de der måtte læse indlægget har det rigtig grundlag at forholde sig til sagen på. Kunden har, som han selv oplyser i sagen, bestilt det pågældende kabinet via. vores hjemmeside og har valgt at afhente det i vores butik i Viborg. Alle vores kunder der vælger samme fremgangsmåde, modtage herefter en varereservation som sikrer kunden, at hans/hendes vare ikke bliver solgt til anden side inden de kommer og afhenter den. I denne varereservation står der bl.a. flg. Der gøres opmærksomt på at dette ikke er en ordrebekræftelse, men kun en bekræftelse på at vi har modtaget registreringen af Deres reservation, der gøres endvidere opmærksomt på at der tages forbehold for fejl, prisændringer samt udgåede produkter. Læs evt. vores salg og leveringsbetingelser som er vedhæftet som fil. Det er derfor meget tydeligt at der er tale om en ordreregistrering/varereservation og ikke en ordrebekræftelse, hvorved at de 14 dags returret, som gør sig gældende ved fjernsalg ikke gør sig gældende, da vores kunder har alle muligheder for at se varen inden de tager den med hjem. På lige fod med de af vores kunder som kommer ind i vores butik og handler uden at have været forbi vores hjemmeside eller en af vores telefonsælgere. Vi håber at dette indlæg vil være med til, at de der måtte læse den tråd har mulighed for at danne sig et reelt billede af hvad der er blevet lovet i denne sag. Med Venlig Hilsen Midt-Data
--
#37
MeSleepy
Mega Supporter
19-08-2009 16:03

Rapporter til Admin
#36 Tillykke. I har lige mistet en kunde. Jeg handler ihvertfald aldrig i midtdata mere, da det jo er tydligt i gør alt for at omgå reglerne.
--
*** AMD X2 +3800 - 2GB Kingston PC3200 - Nvidia 7900GT - 2405FPW TFT 24" ***
#38
Jintao
Supporter
19-08-2009 16:07

Rapporter til Admin
Jeg tilslutter mig #37 :) Jeg har dog aldrig handlet hos Midt Data før, da jeg var smart nok til at undersøge deres omdømme, som mildt sagt stinker langt væk ;)
--
Min computer kan køre Worms 3D med alt på high.
#39
CyberOpz
Semi Supporter
19-08-2009 16:08

Rapporter til Admin
#36 - Ja det viser at I bevist ønsker at omgå reglerne, som de ellers er tiltænkt. I er hermed på min Blacklist. //CyberOpz
--
ASUS Maximus Formula Special Edition RoG, Intel C2Q 2,4GHz Q6600 @ 3,2GHz, Patriot 4x1GB DDR2 PC8500, Sapphire Radeon HD4870 X2 @ 792/3700
#40
CyberOpz
Semi Supporter
19-08-2009 16:12

Rapporter til Admin
#0 Jf. http://www.forbrug.dk[...] står der at: Hvis man fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg. At de kalder deres ordrebekræftelse for en 'varereservation' ændre altså ikke ordlyden i at der er indgået aftale om køb via nettet og du derfor naturligvis har 14. dages returret. Jeg ville kontakte forbrugerrådet med det samme med henblik på at få indledt en sag. Jeg HADER den slags fuskere! Ubegribeligt at man kan være så tungnem at ligge sig ud med en masse mennesker på et offentligt forum. //CyberOpz
--
ASUS Maximus Formula Special Edition RoG, Intel C2Q 2,4GHz Q6600 @ 3,2GHz, Patriot 4x1GB DDR2 PC8500, Sapphire Radeon HD4870 X2 @ 792/3700
#41
Gæsten
Gæst
19-08-2009 16:23

Rapporter til Admin
Ja mange firmer gør meget for at undgå visse forpligtelser. Dog forstår jeg godt at de fleste firmaer benytter sig af varereservationsordet da de herefter skal have et menneske til at bekræfte til en ordrebekræftigelse for at undgå prisfejl osv. Dog tror jeg ikke at varereservavtion afskriver de 14 dages returret, da disse ikke er bundet til ordet "ordrebekræftigelse" som er en bindende aftale. For selvom det er over nettet, telefon, sms eller email, så er der tale om fjernsalg. Man kan jo heller ikke fraskrive sig reklamationsretten.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#42
Hans
Gæst
19-08-2009 17:43

Rapporter til Admin
Jeg var inde i butikken i dag, for at tale med dem om sagen. Ekspedienten kunne ikke gøre noget, så jeg bad om at snakke en person længere oppe i hierarkiet. Efter 5 min. kommer ekspedienten tilbage og fortæller at der er blevet svaret på sagen her på HOL (#36)...så det fik jeg ikke meget ud af. I en pause på mit arbejde, snakkende jeg med en jurist hos e-handlesfonden. Hun sagde, at der har været et eksempel på en butik, som brugte reservationer og derfor ikke skulle yde 14 dages fortrydelsesret, men at det var en speciel situation. Jeg prøver at ringe til Forbrugerklagenævnet i morgen, så må jeg høre, hvad de har at sige. Måske er der her tale om et smuthul eller en gråzone i loven - hvad ved jeg? Jeg er jo ikke lovkyndig. Men jeg synes, det er vigtig at få en 100% præcist svar på hvornår 14 dages fortrydelsesretten gælder - om det så falder ud til Midtdata eller min side.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#43
Froziph
Monsterbruger
19-08-2009 17:49

Rapporter til Admin
Har ikke læst hele emnet, mere like 3-4 indlæg, så ved ikke om det er skrevet. Men det her står i #3s link Hent selv - spar porto Normalt sendes varen til en med posten eller andet fragtfirma. Men hvad så, hvis man selv henter varen? Nogle internetforhandlere har også 'dørsalg' eller mulighed for afhentning. Her skal du huske, at det er ligegyldigt, hvordan du modtager varen. Så længe bestillingen er afgivet via telefon, internet eller postordre - så er der tale om fjernsalg. At du evt. selv henter og betaler varen hos sælgeren, ændrer ikke ved at der stadig er tale fjernsalg.
--
|Q9550|nForce 790i Ultra|Antec 900|GTX 280 AMP|500GB Hardisk|2x 320GB Wester Digital Raid 0|2x2Gb Corsair 1600 mhz ddr3|Corsair 1kw|
#44
Hans
Gæst
19-08-2009 18:34

Rapporter til Admin
Til Midtdata vedr. 14 dages fortrydelsesret I forbrugeraftaleloven står der: "§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen 1) indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk, og 2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende." Aftalen om varen, altså kabinettet, foregik på jeres hjemmeside - der er derfor tale om fjernsalg !!! "§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret. Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for 1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og 2) forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt forseglingen." Jeg aflevere kabinettet i væsentlig samme stand - faktisk 100% den samme stand!!! Lovteksten er hentet fra: https://www.retsinformation.dk[...] Jeg går stærkt ud fra at efter denne mail vil Midtdata.dk overholde forbrugeraftaleloven og lade mig benyttet mig af min fortrydelsesret. xxxx xxxxxxx
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#45
Hans
Gæst
19-08-2009 18:36

Rapporter til Admin
Ovenstående #44 er en mail jeg lige har sendt til Midtdata.dk
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#46
Fjummer
Giga Nørd
19-08-2009 18:52

Rapporter til Admin
Midtdata har intet gjort ulovligt eller omgåes nogen regler. Hvis der ikke er sendt/lavet en order brekræftelse er handlen ikke lavet som fjernsalg. Dette er blevet afgjort i retten. En del firmaer bruger den slags.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#47
Getty
Semi Supporter
19-08-2009 19:18

Rapporter til Admin
#46 Ja men det er jo så ekstra grund til ikke at bruge disse firmaer. Enhver ordentlig fysisk butik har og bør desuden have min. 8 dages returret. Jeg handler altid hos MM-vision i Roskile hvor jeg bor, og jeg har flere gange leveret varer tilbage efter op til en måned helt uden problemer hvis jeg har fundet ud af at jeg hellere vil have noget andet. Det kræver selvfølgelig at varen ikke er udgået, samt er til dagspris, så en enkelt gang fik jeg lidt mindre for en processor efter næsten 4 uger, mens jeg en anden gang fik mere tilbage for noget RAM da prisen var steget. Det er da retfærdigt synes jeg. Så vil jeg hellere give lidt ekstra for varene, og så få noget service, og handle med nogle firmaer som har noget moral.
--
Pris, kvalitet og service hænger ofte sammen.
#48
Anonymous Coward
Gæst
19-08-2009 19:38

Rapporter til Admin
Prøv nu lige at træde et skridt tilbage - og tænk. Idéen med de 14-dages fortrydelsesret, er at give kunden mulighed for fysisk at undersøge varen, i en situation hvor han ellers ikke ville have denne mulighed (f.eks. ved Internet køb). Det er altså ikke en særlig ret, som du får bare får smidt i hoved "fordi du handler på nettet". Når du køber en vare i en butik på gaden, så sikrer dansk lov dig ikke en fortrydelsesret, fordi du har mulighed for at undersøge varen inden køb. Sådan hænger loven sammen, eller sådan er dens hensigt i hvert fald. Om man så syntes loven er ok eller ej, er denne sag uvedkommende. Pointen er den som jeg har beskrevet. Hvis loven skulle være anderledes, så skulle det jo også gælde, at f.eks. nede i Fona blev de også påduttet kravet om 14-dages fortrydelsret, men sådan er det nu engang ikke. Og reglerne skal være ens for alle, under de samme omstændigheder. MidtData understreger i #36 at der gives rig mulighed for at undersøge varen i deres butik, hvorfor det da heller ikke kan være rimeligt, at de skal efterleve en 14-dages regel. Så til dem (*host*CyberOpz*host*) der mener at MidtData forsøger at "omgå reglerne" og kalder dem fuskere, og hvad ved jeg, så spørg lige jer selv hvem der egentlig prøver at omgå reglerne, og dreje dem til egen fordel, når man som kunde insisterer på 14-dages fortrydelsesret, i en situation hvor det egentlig ikke er meningen. Hvem er det lige, som er en fusker her, hva'? Der findes dårlige forhandlere, men findes også dårlige kunder. Det er vist tydeligt at høre, hvad jeg mener at #0 er. Folk kan få frygtligt travlt med at skælde forhandlere ud, hvilket er fint når det er fortjent, men hvis man vil bevare de gode netbutikker, så man man også støtte dem i situationer som disse, hvor #0 bare er ude på at presse systemet til hans fordel. citat #0 "Desværre var kabinettet ikke lige det jeg havde brug for" Du havde mulighed for at kigge på kabinettet da du var nede i deres butik, på lige fod med andre fysiske butikker. Så du har ikke RET til særlig behandling. Glem ikke at forhandleren har ekstra omkostninger ved at skulle tage din vare tilbage. Ja, det koster dem sgu penge, at du ikke lige kunne bestemme dig! Netbutikkerne er i forvejen økonomisk presset, da der konkurreres så stramt på priserne. Hvis du vil have de bedste priser, så køb på nettet. Hvis du vil have fleksibilitet og kundeservice, så smut i Fona, Merlin, osv. -- Og nej jeg arbejder ikke for MidtData.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#49
krifosjen
Mega Supporter
19-08-2009 19:55

Rapporter til Admin
#46 Ordre, reservation osv. Fine ord som ikke ændrer ved lovgivningen. Vare er bestilt ved fjernsalg og bestillingen er accepteret af sælger. Alternativt skulle de meddele, at de ikke kunne reservere før end Hans var dukket op i butikken. Det er IKKE tilstrækkeligt at kalde det noget andet når effekten er en en bestilling efterfulgt af en accept fra sælgers side. Aftalen er indgået over distancen og reglerne om fjernsalg gælder - uanset hvad man end vil kalde det. #48 Hvis jeg nu træder et skridt tilbage ser jeg for mig, at Midtdata havde sagt ok, vi tror på, at glade kunder kommer tilbage og giver god omtale, omvendt giver utilfredse kunder ikke specielt meget handel og ikke positiv omtale i rigelige mængder. Måske sagen kunne have været landet med et tilgodebevis eller ved bestilling af et andet kabinet, under forudsætning af at kabinet er i salgsbar stand ved returnering. Det lader til, at MM-vision har den bløde mellemvare og de har så vidt jeg kan vurdere en god forretning, med glade kunder. Det kan læses i #47 og jeg har ligeledes hørt det fra bekendte. Jeg kunne derfor selv finde på, at handle dér næste gang. Det er så en opfordring til handlende i al almindelighed.
--
Send flere penge.
#50
Hans
Gæst
19-08-2009 20:04

Rapporter til Admin
#48 Det er for mig ganske irrelevant om Midtdata taber penge på mig. Det her handler ikke om etik og moral, men om lov og ret. Det kan sagtens være at jeg er en "dårlig kunde", men hvis, og jeg skrive hvis, jeg har ret til fortrydelsesret, så vil jeg have det. Jeg udtaler mig som lægmand omkring lovgivningen og som jeg skriver i #42 finder jeg det meget vigtigt at der helt klarhed omkring reglerne. Der er henvist til sider på nettet (#36) som taler i mod dine argumenter. Lidt nysgerrigt: Hvad er dine forudsætninger for at mene jeg ikke har ret til fortrydelsesret? Moral?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#51
Ender
Bruger Aspirant
19-08-2009 20:11

Rapporter til Admin
#48 Det er perfekt skrevet. Jeg giver dig 100% ret i det du skriver. Det #0 har gjort er at han har reserveret en vare via internettet. Hvilket også er hans hensigt, for handlen er ikke udført før han betalt. Forstil jer hvis han ringede til forhandleren og fik den reserveret? Havde han så også ret til 14 dages returret? Og hvad er så forskellen på om han ringer eller benytter forhandlerens hjemmeside. Og desuden havde 0# muligheden for at se varen i butikken. At han så ikke bruger den, må koste ham og ikke forhandleren.
--
#52
Hans
Gæst
19-08-2009 20:45

Rapporter til Admin
#51:"Forstil jer hvis han ringede til forhandleren og fik den reserveret? Havde han så også ret til 14 dages returret? Og hvad er så forskellen på om han ringer eller benytter forhandlerens hjemmeside." Der er ingen forskel på om man ringer eller bruger hjemmesiden. § 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen 1) indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk, og 2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende. https://www.retsinformation.dk[...] Aftalen indgås på nettet. Det er ikke så relevant, hvad folk finder rimeligt i denne sammenhæng.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#53
Aze
Junior Nørd
19-08-2009 20:47

Rapporter til Admin
#48 HØRT! Og MEGET enig. Jeg har selv en webshop og har da intet imod at give penge tilbage for en vare, hvis kunden ikke skal bruge den alligevel, for det er fjollet at have et produkt ude, som alligevel ikke kommer til sin ret... Men at tilbageføre et køb er BESTEMT ikke noget jeg jubler over... Det koster mig 75,- kr i porto, gebyr til bank/PBS for begge transaktioner, tid i forbindelse med afsendelse på posthuset, tid i forbindelse med kreditering og tilbage-betaling af det givne beløb, og ikke mindst ofte én ny vare mindre, i og med at et åbnet produkt ikke kan sælges som værende fabriks-nyt. Alt i alt tid og penge der kunne have været sparet, hvis kunden bare havde sat sig lidt ind i det, inden bestillingen. Noget som jeg iøvrigt mener at mange forbrugere burde være bedre til. Dette er ikke henvendt den konkrete sag, men bare generelt til folk der bare køber fordi de kan. #47 Ahh, det er da vist en røver, hva?...At du har fået MERE for dine ram ved tilbagelevering, end du har betalt. Når man krediterer et beløb kan man ikke "bare" skyde penge afsted, blot fordi dagsprisen er steget...Så du skulle have FÅET penge af MM-Vision fordi du fortrød dit køb? Iøvrigt ja, de har en super service...
--
Car-PC.dk - Alt til Car-PC's
#54
Ender
Bruger Aspirant
19-08-2009 23:34

Rapporter til Admin
#52 Jeg er enig i med at det du henviser til. Men i dette tilfælde er det ikke et fjernsalg. Ved fjernsalg mødes parterne ikke fysisk, som du selv henviser til. Du har været i butikken for at hente varen, og samtidig betaler den i butikken. Hvilket teknisk set betyder at salget er forgået i butikken. Havde du betalt fra din PC mens du sad der hjemme, uden at set varen, så er det er fjernsalg.
--
#55
Hans
Gæst
19-08-2009 23:44

Rapporter til Admin
#54 ..mødes ikke fysisk da aftalen blev indgået. Se 2. andet afsnit "Fjernsalg" her: http://www.hardwareonline.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#56
Hans
Gæst
19-08-2009 23:46

Rapporter til Admin
ups.. jeg mener her: http://www.forbrug.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#57
Gæsten
Gæst
20-08-2009 00:05

Rapporter til Admin
Aze #53, Jeg troede faktisk at når man brugte sin fortrydelsesret kan firmaet godt kræve at man selv betaler portoen, eller har jeg misforstået noget? Og derudover, hvis varen er åbnet og i en dårligere stand behøver du jo heller ikke at returnere det fulde beløb.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#58
Ender
Bruger Aspirant
20-08-2009 00:05

Rapporter til Admin
#56 Jeg kender godt til den del af loven, og har også læst dine links, for at se om der er noget jeg måske havde tolket forkert. Men jeg kan desværre ikke være enig med dig om dette, så jeg synes at du skal spare på din kræfter og istedet tage kampen med forhandleren.
--
#59
Hans
Gæst
20-08-2009 00:41

Rapporter til Admin
# Det lyder som en god ide :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#60
Peter
Gæst
20-08-2009 01:09

Rapporter til Admin
Ufatteligt, så mange mennesker, der her i tråden giver Midtdata ret med udgangspunkt i egne moralbegreber og hjemmebryggede teorier om forbrugerjura. Det står jo sort på vidt i forbrugeraftaleloven, som Hans refererer, at der er tale om fjernsalg, når forløbet omkring handlen er som i den konkrete sag. Det er godt, at du tager kampen, Hans, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du har - og får - ret.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#61
Jokri
Junior Supporter
20-08-2009 01:34

Rapporter til Admin
"Her skal du huske, at det er ligegyldigt, hvordan du modtager varen. Så længe bestillingen er afgivet via telefon, internet eller postordre - så er der tale om fjernsalg. At du evt. selv henter og betaler varen hos sælgeren, ændrer ikke ved at der stadig er tale fjernsalg." Der tales mao om at bestille en vare, ikke om der sendes den ene eller anden form for bekræftelse på bestillingen. At forskellige firmaer så forsøger med deres egne hjemmefuskede måder at omgå reglerne på, er jo desværre ikke nyt. Jeg tror som sådan ikke at Midtdata er en skid værre end alle de andre røvhuller der ude, med undtagelse af de virkelig slemme, som jeg - med den viden jeg pt sidder inde med - ikke kunne drømme om at sætte Midtdata i bås med. Men den slags historier er da med til at forme min holdning til en butik, det skal der ikke herske tvivl om. Jeg tror også at deres mindre end korrekte omtolkningen af lovens bogstav, handler om at it firmaer er pressede. Men stadig findes der da nogle derude, der formår at køre forretning på et reelt grundlag, også uden fikkumdik konkurser og mirakuløst genopstående kloner af tidligere firmaer. Midtdata hermed sat på "dem lurer vi lige lidt på listen", og er dermed en forhandler jeg vil forsøge at undgå, og bide mærke i hvis laver flere småstunts.
--
#62
Lars
Gæst
20-08-2009 10:09

Rapporter til Admin
Jeg har nogle spørgsmål! Hvorfor er MidtData ikke længere med i e-handelsfonden? Altså hvorfor optræder e-mærket ikke længere på deres hjemmeside. Det har den mig bekendt gjort. Er MidtData smidt ud eller har de selv meldt sig ud? OG hvorfor? Skyldes det måske en intention om at ville bøje de regler man er nødt til at underlægge sig for at bruge e-mærket? I det tilfælde Hans beskriver, er lovgivningen meget klar: Returretten gælder. Hvis man vil føre forretning som det her bliver beskrevet, kan man ikke bære e-mærket. Man skal ALDRIG handle over internettet de steder hvor e-mærket ikke optræder. MidtData er hermed blacklistet i de 4 firmaer jeg er involveret i, det gælder iøvrigt også for en stor del af vores medarbejdere. MVH Lars
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#63
Lars.1979
Ultrabruger
20-08-2009 10:37

Rapporter til Admin
Jeg købte en tv hos Fona i butikken som ligger i Frederiksberg centeret. Da jeg fortrød ville jeg bytte det og da jeg ikke havde åbnet det regnede jeg ikke med noget problem. Men sælger fortalte mig at jeg ikke kunne bytte da jeg havde købt det i foretningen. jeg tjekkede hos forbrugerstyrelsen og kunne se han havde ret. Dog kom jeg heldigt til at kigge på min kvitering og der stod faktisk at Fona gave 14 dages returret så længe at varen ikke var åbenet :) så viste jeg ham det og så var der intet han kunne gøre :D Så evt. tjek din kvitering hos Midt-Data og se om de ikke også har dummet sig og skrevet på deres kvitering at du ahr 14 dages returret :)
--
#64
Spam
Junior Nørd
20-08-2009 11:05

Rapporter til Admin
#62 "Man skal ALDRIG handle over internettet de steder hvor e-mærket ikke optræder." LOL :D
--
#65
Helmer
Ultrabruger
20-08-2009 16:54

Rapporter til Admin
Tjek både Laptops og midtdata. begge har ikke længere E-mærket. Grunden til dette er prisen på mærket. Det er enormt dyrt. ved ikke hvad grunden er for midtdata at fjerne det, men Laptops fjernede det da man mente, at man var for stor til at spilde unødvendige resourcer på dette.
--
#66
Hans
Gæst
20-08-2009 23:28

Rapporter til Admin
Har snakket med forbrugerstyrelsen i dag. De mener der er god grund til at indsende en klage, så det har jeg gjort. Har også snakket med Midtdata, de holder jo selvfølgelig på deres. Så nu må vi se hvem der får ret....
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#67
Gæsten
Gæst
20-08-2009 23:45

Rapporter til Admin
Det er super Hans, stå ved dine rettigheder :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#68
Nerada
Ultrabruger
20-08-2009 23:49

Rapporter til Admin
haha lol siger jeg bare... som det blev skrevet tidligere kommer du selv fysik og henter... fortrydelsesret er jo til fordi man ikke kan tjekke vare fysik inden man betaler, kunne du der.. nedtur yes, men sådan ligger landet jo? Jeg har handlet der en del og synes stadig det er en ok butik.
--
#69
OVRKLL
Mega Nørd
20-08-2009 23:59

Rapporter til Admin
Okaj, jeg har ikke læst hele tråden igennem, men at dømme efter tilfældige brugeres vildledende kommentarer, har størstedelen ikke forstået reglerne. Enhver handel hvor et eller flere aspekter (f.eks. bestilling, betaling, overlevering) er udført uden fysisk møde (f.eks. via internettet) medfører 14 dages obligatorisk returret, såfremt varen er i stand som ny eller uden betydelig slitage. Hvis varen af åbenlyse årsager ikke kan videresælges som ny (f.eks. ved services), gælder reglen imidlertid ikke, eller fortrydelsesperioden kan være reduceret. Et kabinet i nystand bestilt over internettet og afhentet samt betalt i fysisk butik er altså underlagt reglen, hvorfor køber har 14 dages returret. Modsiger sælger dette, bør køber formentligt rette den og/eller kontakte Forbrugerklagenævnet.
--
When in doubt, YOU SUCK!
#70
Jokri
Junior Supporter
21-08-2009 00:32

Rapporter til Admin
Best of luck Hans:-)
--
#71
ASB
Supporter
21-08-2009 02:26

Rapporter til Admin
Jeg har aldrig ville og vil aldrig handle hos Midt-data. Ham der ejer det er sku da en klovn og alt det man kan læse om på nettet. Men synes det er grinern de der midt-data fanboys. haha, hold kæft man - der er sku nogen erhvervsdrivende der ikke burde kunne holde ud at se dem selv i spejlet. Jeg ville ihvertfald ikke have så dårlig samvittighed. held og lykke Hans, du har helt ret.
--
#72
Hans
Gæst
02-09-2009 15:25

Rapporter til Admin
Update Jeg har klaget til Forbrugerstyrelsen og i dag har jeg betalt 160 kr. for at klage. Så får vi at se hvem der får ret.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#73
Fjummer
Giga Nørd
03-09-2009 09:22

Rapporter til Admin
#72 Eftersom der er sagt dom i disse sager får du ikke ret. Du har lavet en vare resevation og ikke en bestilling.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#74
Turbo_crash
Guru
03-09-2009 12:49

Rapporter til Admin
Må sige at jeg også er skuffet over midtdatas måde at slippe omkring at give 14 dages returret. For som jeg også læser det, så er alle handler som er påbegyndt på nettet eller via tlf. såfremt firmaet har fjernsalg omfattet at returretten for fjernsalg. Om de så kalder det resavation, eller forespørgsel, så ændre det ikke på at handlen er indledt på nettet som her, og reglerne så gælder. Tror også bare jeg finder andre steder at handle end midtdata, og dem som jeg snakker med skal nok få at vide at man skal undgå dem bare for at være sikre på at man ikke bliver snydt ved et "uheld" fordi de selvfortolker loven som de har lyst til.
--
......... Er du Gud´s barn så hjælp dig selv. SØG
#75
Fjummer
Giga Nørd
03-09-2009 13:07

Rapporter til Admin
Det er ikke et lovkrav, at forbrugerne skal have fortrydelsesret, når de reserverer varer via Coops hjemmeside NETtorvet.dk. Det har Forbrugerombudsmanden vurderet efter at have taget spørgsmålet op, om NETtorvet.dk er en internetbutik eller ej. Sondringen er relevant for NETtorvet.dks brugere, men kan også have betydning i andre lignende situationer. http://www.forbrug.dk[...]
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#76
NightBreaker
Ultrabruger
03-09-2009 13:48

Rapporter til Admin
Jeg er godt nok skuffet over MidtData Jeg har nok købt for små 50.000kr der. Og det der er mærkeligt er.: Jeg har også bestilt noget over nettet, og så hentet det nede i butikken, hvor jeg så også betalt. Jeg købt f.eks en Acer 22" som jeg hentet, men efter 10 dage kom jeg tilbage med den igen, og der fik jeg alle mine penge igen, og det var ved MidtData. Intet problem overhovedet, det er dog også ved at være lang tid siden. Jeg tror bare jeg skal lave mine net handler ved Pro Shop.
--
#77
Hans
Gæst
18-09-2010 23:29

Rapporter til Admin
Så fik jeg svar fra forbrugerklagenævnet. Nævnet gav mig selvfølgelig ret i at Midtdata skal give mig pengene tilbage for kabinettet, desuden skal de betale sagens omkostninger. ..men da jeg prøvede at aflevere kabinettet, ville Midtdata ikke modtage det, begrundelsen er Midtdata vil anke sagen...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#78
MonkeyBoy
Superbruger
19-09-2010 22:12

Rapporter til Admin
Hold da ferie, jeg er faktisk lidt rystet. Hvis Midtdatas ledelse bare havde lidt fornuft i deres hoveder, så ville de betale Hans tilbage med det sammen, når nu forbrugerklagenævnet har vurderet sagen. Det er dælme ikke god kundeservice. Jeg stopper med at handle hos Midtdata !
--
@(^_^)@
#79
Fjummer
Monster Nørd
20-09-2010 10:18

Rapporter til Admin
#78 Nu har forbrugerrådet heller alt for meget blodomløb i hovedet. Hvis lovgivningen giver ret til at bruge resevationer og ikke bestiller ved afhentning af varekøb, for så ikke acceptere det.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. traad.asp?fID=23&tID=174021#45-

Opret svar til indlægget: 14 dages fortrydelsesret

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning