Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Har jeg ret i min sag hos elgiganten?

Af Semi Supporter Lando | 06-07-2010 21:50 | 5673 visninger | 31 svar, hop til seneste
Go aften. Jeg vil forsøge at gøre det hele kort: 30. Oktober 2009 køber jeg en HP bærbar hos Elgiganten. PC'en virker fint, dog er der nogle problmer nogle gange: opladeren (jeg snakker om den lille boks der sidder mellem PC og stikkontakt) begynder at sige "bib bib bib bib" hele tiden, og PC'en kan ikke lade op. Det ses tydeligt om den lader, da der sidder en lille diode ved siden af stikket der lyser når den lader. Det gik dog forholdsvis over igen, men opstod 2-3 gange efterfølgende, men er altid gået i sig selv igen. I går Mandag 5-7-2010 gør den det igen, men denne gang bliver den ved og pcen kan derfor ikke lades op. Jeg prøver at skifte stikkontakt og lade den sidde i computeren i et stykke tid. Men det hjælper ikke. Jeg kører over til min nabo som jeg vidste havde en tilsvarende lader som min, og den virker fint og med det samme. Jeg kørte i dag tirsdag 6-7-2010 ud til Elgiganten hvor PCen er købt for at reklamere for at mit produkt ikke virker. Jeg får hurtigt ved service skranken en brugt oplader med hjem. Da jeg så kommer hjem opdager jeg til min store forbavelse, at den heller ikke virker. Sprøgsmålet er nu: Kan jeg kræve at få en HELT ny oplader til min pc, da der jo ikke er gået et år endnu og jeg stadig har reklamationsret på den. Det jeg er mest skuffet over er, at de giver mig en meget slidt oplader som har mange ridser, skrammer og stikker der går fra boksen til pcen sidder totalt løst inde ved boksen. Som sagt; kan jeg kræve at få en ny oplader? /Lando
--
Hvis du har en paraply i røven, så åben den ikke! Min kæreste er min højre hånd!:D
#1
vPremium
Ultrabruger
06-07-2010 21:53

Rapporter til Admin
Har du garanti på din PC? - Ja, du bør få en ny. Jeg syntes det er for dårligt at de ikke giver dig en helt ny. Hvis du har garanti på, så bør du få dem til at fixe det.
--
Be Famous, Become vPremium.
#2
Lando
Semi Supporter
06-07-2010 21:56

Rapporter til Admin
Ja jeg har garanti. Der er et år på, og jeg købte den i oktober 2009, hvilket vil sige der stadig er ca. 4 mdr garanti på den.
--
Hvis du har en paraply i røven, så åben den ikke! Min kæreste er min højre hånd!:D
#3
MHaahr
Elite Supporter
06-07-2010 21:56

Rapporter til Admin
Du har ret til at få løst fejlen på reklamationsretten. At de giver dig en ny fra en kasse, må formodes at være et forsøg på hurtig service. Gå ind til dem, og bed dem sende din lader til rep/ombytning. Hør i samme ombæring om de har en du kan låne midlertidigt, til din nye lader kommer fra værkstedet.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 13.3", 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#4
MHaahr
Elite Supporter
06-07-2010 21:57

Rapporter til Admin
#2 - Du har 2 års reklamationsret, så du har god tid. Det er vigtigt at huske at garanti ikke eksisterer i dansk købelov.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 13.3", 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#5
Bullerbums
Gæst
06-07-2010 21:58

Rapporter til Admin
Egenligt forstår jeg ikke hvorfor de giver dig en med det samme?? Den skal bare sendes til REP også sender HP en ny en til dem som de så kan give til dig. Omvent syns jeg så det er fint de giver dig en nu og her da ens bærbar som regl er uden nytte hvis man ikke har strøm :) Så.. Jeg vil ikke sige du kan forlange en ny med det samme, men de kan sende den til "rep" også se hvad der sker. Du kunne også evt. ringe til HP support, så plejer de også at sende en ny en til dig :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
Lando
Semi Supporter
06-07-2010 21:59

Rapporter til Admin
Tusinde tak for hjælpen alle sammen. Jeg vil vende tilbage hvis der bliver yderligere problemer :-).
--
Hvis du har en paraply i røven, så åben den ikke! Min kæreste er min højre hånd!:D
#7
Tiny_Thim
Elite Nørd
06-07-2010 22:17

Rapporter til Admin
hvis der er garanti på computeren så kræv at få opladeren (måske skal computeren også til reparation) ind til reparation. De må ikke bare give dig en brugt oplader også tro at det løser problemerne
--
#8
Niels Bonde Nielsen
Juniorbruger
06-07-2010 22:21

Rapporter til Admin
Ligesom nogle andre skriver er det nemmest at ringe til producentens danske/europæiske support afdeling og spille dum. Og din fejlbeskrivelse skal være så kort som muligt: "Min oplader bipper." Du kan eventuelt sætte røret ned til den og lade dem høre. Vi har nemlig haft et par HP opladere der har gjort netop det du beskriver. HP Laver en sag og du får en email med kontakt oplysninger til et fragtfirma, dem ringer du til og aftale afhentning af den defekte lader og vupti 7-14 dage senere har du en splinter ny oplader. (Desværre stiller de ikke en erstatning til rådighed med det samme og det har de heller ikke pligt til, men sådan er det bare.)
--
#9
stallemanden
Nørd
06-07-2010 22:32

Rapporter til Admin
Jeg havde et tilsvarende problem med en strømforsyning til en ekstern harddisk. Skrev til producenten, og de bad mig bare give dem min adresse, så ville de sende en ny til mig. 2 dage efter havde jeg en ny strømforsyning. - 100% uden omkostning for mig. Udover det, kan jeg ikke klage over den service jeg har haft ved Elgiganten. Har købt en TomTom hos dem. Den begyndte og miste baggrundsbelysningen en gang imellem, og til sidst virkede det slet ikke. Gik ned til dem, og han prøvede at tænde den. Der skete ikke noget, og jeg fik en seddel om min RMA, samt besked om at jeg ville modtage SMS når der skete nyt. Dagen oprandt, og jeg tog ned til dem. Den var ikke blevet lavet - nej, jeg havde fået en ny. Sammen med, var der en vejledning til, hvordan jeg skiftede serienummeret hos TomTom, så de to års kortopdateringer kunne komme på den nye enhed. Jeg tror, at ham du har snakket med, har tænkt at han ville prøve og hjælpe dig så du ikke stod helt uden computer. Så, bare ned til dem med opladeren, og sig at den ikke virker. De skal bare sende den ind, og så vil jeg mene der kommer en sprit ny fra HP.
--
Smerter? : http://paincare.dk[...] Lav din egen hol-setup-liste: http://hamdenkloge.dk[...] Google Wave: [email protected]
#10
Air Silver
Mega Supporter
06-07-2010 22:40

Rapporter til Admin
Min bror ringede engang til HP-support og fik tilsendt en ny :) SUPER lækker service!
--
Total addiction -> [L]http://www.hardwareonline.dk[...]
#11
Ronson
Forumansvarlig
06-07-2010 22:49

Rapporter til Admin
#4: HP plejer at køre med et års producentgaranti (og nogle elektronikkæder kan køre 2. års service (ved ikke om elgiganten kan)). Man kan tage kontakt til HP og så vil de sørge for at sende en ny strømforsyning, men man skal være opmærksom på at får man samme problem senere hen så tæller det ikke som et forsøg, som hvis den var blevet indleveret i butikken. De sidste par uger har vi faktisk kørt RMA på ekstremt mange HP strømforsyninger. Man begynder at undre sig over om det er et tilfælde. Men det er altid sjovt at se, at de sender strømkabel og adapter i hver sin kasse - fra england....
--
http://chipsguiden.dk[...] Konsoller købes! Undtaget Xbox/Xbox 360/NES/SNES/N64/Gamecube/Sega Master System II/Sega Mega Drive/Dreamcast/PS1/PS2
#12
Lando
Supporter
06-07-2010 23:05

Rapporter til Admin
Nu skriver mange af jer, at I ringede til HP og derefter fik en ny oplader. Hvordan kan det lade sig gøre, når jeg har købt den hos elgiganten, og HP som sådan ikke har noget med det at gøre, eller er det mig der er forkert på den?
--
Hvis du har en paraply i røven, så åben den ikke! Min kæreste er min højre hånd!:D
#13
ToFFo
Guru
06-07-2010 23:33

Rapporter til Admin
#12 - Hvis HP har en fast garanti på deres bærbare produkter på 1 år kan man ligeså godt ringe til dem. Du har købt den hos Elgiganten, men de har jo ikke lavet den selv. De har købt den fra HP. Det er det samme med Logitech. Hvis dit Logitech produkt ikke virker ringer du til dem og indsender en kvittering (på nettet) og så sender de nyt. Helt udenom forhandleren du har købt hos. Du har desuden helt ret i din sag. Du er heldig med at Elgiganten har givet dig en brugt lader som erstatning for den defekte. Men hvis den ikke virker er du jo ligevidt. Men de burde stadig sende den defekte lader du indleverede ind til HP (hvis de ikke selv kan lave den) og modtage en ny FRA HP. Altså Indlevering - Elgiganten lave den så får du den igen. Indlevering - Kan Elgiganten IKKE lave den sender de den ind til HP til reparation. Så får du den igen. Hvis HP ikke kan lave den får du en helt ny. Either way så tager det tid og det er pisse irriterende at undvære. Så hvis du ikke har en lader og skal vente længe på at få en ny, fordi de forskellige firmaer har nok at se til, så køb en universal lader til bærbar som passer til i mellemtiden :)
--
Rampage II Extreme RoG 3GB Corsair XMS3 1600MHz i7 920 @4,4GHz XFX HD5850 Intel X25-M G2 4xWD 250gb, 2xWD 1TB, 2xWD 500gb Tt Mozart TX
#14
rasmuds
Ultrabruger
06-07-2010 23:50

Rapporter til Admin
http://www.elgiganten.dk[...] som udgangspunkjt har du ikke ret til noget da elgiganten følger købeloven,og giver de lovmæssige 24 mdrs reklamationsret! dvs at de første 6 mdr skal de bevise at fejlen ikke var der fra start,de resterende 18 mdr står du for bevisbyrden og det er nok nær umuligt for dig. Så hvis du ikke har tegnet en x-tra forsikring og de alligevel vil hjælpe skal du bare sige mange tak. HP's egen garanti ved jeg intet om,kan sagtens være de vil hjælpe dig hvis ikke elgiganten vil.
--
I7 920-noctua nh 14-povercolor pcs 5850-6gb ocz 12666 ram-chill 700watt modular-gigabyte mobo-150gb velociraptor.
#15
namiaK
Gæst
07-07-2010 20:03

Rapporter til Admin
Selvfølgelig skal elgiganten da hjælpe. Man regner med at elektronik kan holde minimum 2 år, så han skal ikke bevise noget. Når produktet ikke har synlige skader, eller er udsat for anden vold, så går man ud fra at produktet var fejlbehæftet fra start. Men som andre siger så er den direkte vej til en løsning, gennem HP support.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Don Kristensen
Elitebruger
07-07-2010 20:12

Rapporter til Admin
#14 Har du drukket af natpotten? Selvfølgelig skal han da have den byttet, når problemet er opstået lige pludselig, og ikke er selv forskyldt.
--
#17
M.Mikkel
Junior Supporter
07-07-2010 21:25

Rapporter til Admin
#16 Nej det er dig der har drukket af natpotten #14 har 100% ret sådan er købeloven der er ikke 2års garanti men som #14 skriver så han har ikke krav på noget det er op til Hp
--
Imac 27 I7 2,8.Lenovo L500(til pcbank)
#18
syncmarster
Megabruger
07-07-2010 21:36

Rapporter til Admin
Hp yder 1-3års garanti, du skulle dog ikke have taget imod en gammel brugt strømforsyning. http://h10130.www1.hp.com[...]
--
To stk. En stationær og en bærbar.
#19
Don Kristensen
Supporter Aspirant
07-07-2010 21:51

Rapporter til Admin
#17 Nej gu fanden er der ikke 2 års garanti, der er 2 års reklamationsret der betyder at du kan få byttet en vare der er gået i stykker, hvis fejlen ikke er selvforskyldt. Reklamationsretten dækker alle fejl der ikke er selvforskyldte.
--
#20
Ronson
Forumansvarlig
07-07-2010 21:59

Rapporter til Admin
#19: Hvis man kan bevise de ikke er selvforskyldte
--
http://chipsguiden.dk[...] Konsoller købes! Undtaget Xbox/Xbox 360/NES/SNES/N64/Gamecube/Sega Master System II/Sega Mega Drive/Dreamcast/PS1/PS2
#21
Jimer
Juniorbruger
07-07-2010 22:17

Rapporter til Admin
#19 De har helt ret i #14 og #17. Hvis man ikke skriver at der er 2 års garanti, men kun lever op til de 2 års reklamationsret der er i købeloven er der kun 6 måneders garanti. Derefter skal forbrugeren bevise at fejlen har været tilstede fra starten og at han har reklameret indenfor rimelig tid, hvilket kan være næsten umuligt. Derfor er det vigtigt at købe steder der har 2 års fuld garanti. F.eks. på færdige computere har Topdata og MM-Vision det, og det får man typisk heller ikke når man køber løsdele. Mange tror desværre at 2 års reklamationsret og 2 års garanti er det samme, men der er meget meget stor forskel.
--
Kvalitet koster, men skaber også oftest størst glæde. Det kan godt være dyrt at købe billigt.
#22
MHaahr
Elite Supporter
07-07-2010 22:44

Rapporter til Admin
Hvad er det der er så svært at forstå?! Garanti eksisterer IKKE i danske købelov. Punktum! Det kan ikke diskuteres. Mht. den omvendte bevisbyrde i de sidste 18 måneder, er det korrekt at det, jf. lovens ordlyd, er op til forbrugeren at bevise, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Men; retspraksis viser, at det normalt formodes at elektronisk udstyr (og de fleste andre produkter), undtaget batteriet, kan holde i over to år, hvorved det automatisk overgår til at være op til den erhvervsdrivende at bevise at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet, men at denne er forsaget af en udefrakommende begivenhed. Mht. den aktuelle sag, er der ikke andet i det, end at #0 skal kontakte EG, som så fordrer den videre kontakt til HP. Han kan ligeledes kontakte HP direkte, da de ofte yder en vis producentgaranti.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 13.3", 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#23
Jimer
Semibruger
07-07-2010 22:51

Rapporter til Admin
http://www.forbrug.dk[...]
--
Kvalitet koster, men skaber også oftest størst glæde. Det kan godt være dyrt at købe billigt.
#24
ToFFo
Guru
07-07-2010 23:32

Rapporter til Admin
Reklamationsret er IKKE lig med Garanti Bare lige for at understrege det endnu en gang. Det er så uendeligt vigtigt at alle ved at der er forskel.
--
Rampage II Extreme RoG 3GB Corsair XMS3 1600MHz i7 920 @4,4GHz XFX HD5850 Intel X25-M G2 4xWD 250gb, 2xWD 1TB, 2xWD 500gb Tt Mozart TX
#25
Steffen Brix
Gæst
28-11-2010 19:01

Rapporter til Admin
Garanti og reklamationsret. Loven siger at du SKAL på et helt nyt have 6 måneders garanti som privat person. Sådan er det typisk når du handler produktet i en butik. MEN. HP og fx. Samsung har andre garantier. nogle produkter ydes der OFTE fra fabrikanten 1 eller 2 års fuld garanti. Nogle produkter et år andre to år. det er forskelligt fra produkt til produkt. Det er også forskelligt fra pc type til pc type. FX. Hvis du køber Samsung TV fra Komplett er der iflg. deres side xx garanti og yy reklamationsret. MEN HVIS du henvender dig DIREKTE til Samsung, altså udenom komplett så giver samsung dig to års GARANTI. - dog igen forskelligt fra tv til tv. Jeg har i dette tilfælde med Samsung både fået det af vide af sælgeren hos komplett - og efterfølgende rigede jeg til samsung som bekræftede at hvis jeg sendte rep. til dem var der på mit (Dyre TV) 2års garanti hos dem... Alstå Samsung tør godt stå inde for 2års garanti. Forhandleren vil helst kun stå for de 6måneder. BEMÆRK der gælder andre regler når firmaer køber varer
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
rasmuds
Monsterbruger
28-11-2010 19:09

Rapporter til Admin
der er 24 mdrs reklamations ret,de første 6 hvor de har bevisbyrden og de sidste 18 hvor du har bevisbyrden for at det ikke er en fabrikationsfejl så rent juramæssigt har du intet at komme efter.Kan selvfølge være at elgiganten giver mere end hvad loven foreskriver og det må du så have skrifteligt.
--
I7 920-noctua nh 14-povercolor pcs 5850-6gb ocz 12666 ram-chill 700watt modular-gigabyte mobo-150gb velociraptor.
#27
sNIPP
Maxi Supporter
28-11-2010 19:19

Rapporter til Admin
#25 + 26 hvorfor er det lige i besvare hans tråd? Hvis i kigger på oprettelsen 6-7-2010. Det er 4 måneder siden.. Stop med at BESVARE gamle tråde ffs... jesus. Ban ip..
--
Cooler Master Haf 912+ -Phenom II X6 1055T -ASUS M4A89GTD PRO -Corsair TX 650W -Corsair XMS3 DDR3 4GB -Sapphire Radeon HD 6870 –Seagate 1TB
#28
Humolus
Semi Nørd
28-11-2010 19:55

Rapporter til Admin
rent faktisk kan du ikke kræve en ny lader da du har vidst at problemet var der for et år siden men ikke kontaktede butikken. Hvis man er bekendt med en fejl skal man reklamere inden for 30 dage efter fejlen er opdaget. Håber ikke at du har fortalt dem hele historien. Hvis jeg var dig ville jeg tage den lader du nu har fået og køre i en anden el-mutant og få den byttet til en ny
--
Man skal ikke kaste med sten, når man selv er i en hashrus
#29
rasmuds
Monsterbruger
28-11-2010 20:22

Rapporter til Admin
#27 Ja det opdagede jeg først bagefter og kunne ikke slette indlæægget,my bad.ban ip? tag det roligt hvor gammel er du?
--
I7 920-noctua nh 14-povercolor pcs 5850-6gb ocz 12666 ram-chill 700watt modular-gigabyte mobo-150gb velociraptor.
#30
Contradel
Ultra Supporter
28-11-2010 20:32

Rapporter til Admin
Hey ved godt det er en gammel tråd, men liiige en lille kommentar... Sådan en lader der, den kan vel ikke koste meget mere end 2-300 kr. og hvis du alligevel ikke har garanti så kan du sikkert finde en billig uofficiel en. Mon ikke HP har en spare parts hjemmeside, og mon ikke de sender den eller i kan finde ud af noget rabat? mvh.
--
I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#31
sNIPP
Maxi Supporter
28-11-2010 21:58

Rapporter til Admin
#29 tjek min profil... Og ja, Hol bliver nød til at begynde på det.. Alt for mange gamle tråde bliver besvaret uden grund. sry, jeg bliver bare meget sur over så mange spader her inde.. så jeg rager nogle gange over uskyldige mennesker ;)
--
Cooler Master Haf 912+ -Phenom II X6 1055T -ASUS M4A89GTD PRO -Corsair TX 650W -Corsair XMS3 DDR3 4GB -Sapphire Radeon HD 6870 –Seagate 1TB

Opret svar til indlægget: Har jeg ret i min sag hos elgiganten?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning