Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Lenovo garanti UDEN faktura

Af Mega Supporter hsina | 29-11-2014 13:18 | 2082 visninger | 6 svar, hop til seneste
Hej Hol! Jeg har fundet frem til jeg gerne vil købe en thinkpad x230,x230 eller 440. Der er en del til salg på DBA, som enten er uåbnede, eller næsten som nye. På en del af annoncerne skriver sælgerne at der er 2,3,5 års garanti etc. Samtlige af disse har ikke købs faktura, fordi de er købt som erhverv. Typisk siger de at de er fået igennem arbejdet eller lign. Nu kommer mit spørgsmmål. Er det korrekt at Lenovo godkender garanti sager UDELUKKENDE på serienummeret eller skal de have købs faktura med? Jeg spørg selvfølgelig om dette da jeg ikke vil købe noget der går i stykker, hvorefter de ikke vil hjælpe mig. Nogle lenovo eksperter?
--
Er du klar over at du rent faktisk læser min signatur nu?
#1
Hoptimisten
Megabruger
29-11-2014 13:22

Rapporter til Admin
Det er korrekt at de godkender garanti uden faktura. Har i hvert fald ikke skulle give nogen faktura med, de gange jeg har skulle have noget repareret. Ellers hvis du er helt i tvivl, så giv Lenovo et kald og hør dem om det :-) Men ingen problemer med det herfra.
--
#2
Activity
Junior Nørd
29-11-2014 13:23

Rapporter til Admin
Hvis den er oprettet på deres hjemmeside under deres 3 års onsite så behøver du ikke en kvittering. Da jeg ahde min T400 fik jeg dette svar fra dem nemlig. :) Men ja, brug deres support.
--
Nyt mini ITX system på vej hjem... :)
#3
Colaplus
Guru
29-11-2014 14:11

Rapporter til Admin
Ja du har garanti direkte via. Serienummeret som findes på bunden af maskinen og i dens BIOS. Jeg mener at standard på Thinkpads er 2-3 års garanti direkte hos Lenovo.
--
GA-MA790XT-UD4P | Phenom II X4 955 | 12GB DDR3 1600MHz | R9 270X 2GB | Samsung 840 PRO 128GB
#4
ToFFo
Guru
29-11-2014 15:04

Rapporter til Admin
Det er lidt problematisk, for Lenovo kan ikke se, ud fra serienummeret, hvornår en kunde køber en computer fra en forhandler, med mindre det er DIREKTE fra Lenovo. Det er her folk ofte tænker "well, de kan se på serienummeret at der stadig er garanti". Både rigtigt og forkert. De kan se hvornår maskinen har forladt deres lager. Så løber garanti perioden fra den dato, med mindre man kan dokumentere man købte produktet som nyt, uåbnet hos forhandler efter det forlod deres lager.. Eksempel: Forhandler køber en palle med bærbare computere. Bærbarene forlader producentens lager i januar 2012 og har 2 års garanti. Denne udløber derfor i januar 2014. Jeg køber, en af computerne hos forhandleren i august 2012. Jeg har derfor reklamationsret til august 2014. Jeg mister dog min kvittering, og den skal repareres i marts 2014. Jeg sender den til producenten direkte, på garantien fordi de kan se på serienummeret hvor gammel den er. Men de siger garantien er udløbet. Jeg forklarer dem, at jeg købte bærbaren i august 2012 og der stadig bør være garanti. Da jeg ikke kan bevise, at jeg købte computeren som ny, hos en forhandler på en given dato, kan jeg ikke bevise, at jeg ikke har ejet den i over de 2 år, siden den forlod deres lager, og de kan derfor ikke yde garanti, da den er udløbet. Hvis jeg HAR min kvittering, kan jeg sende den til producenten, hvorpå der står serienummer på produktet, som selvfølgelig skal stemme overens med det indsendte. Kan jeg dokumentere det, så skal de nok fikse den på garantien. Hvor ved jeg det fra? Da jeg arbejdede hos Komplett, sendte jeg tusindvis af computere til garantireparationer rundt omkring. Ofte uden kvittering, da de bare slog serienummer op og det var sjældent at produkterne var så gamle, at de var udenfor garanti ud fra serienummer. Men det skete ind imellem. Derfor efterspurgte producenternes værksteder en købskvittering fra kunden, med påtrykt serienummer, så de kunne se hvornår computeren var solgt til kunde, så de kunne reparere den på garantien, snarere end hvornår den forlod deres lager.
--
Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis. https://www.facebook.com[...]
#5
hsina
Mega Supporter
29-11-2014 16:17

Rapporter til Admin
Tak for svar alle sammen, og specielt #4Toffo gjorde mig meget klogere. God jul!
--
Er du klar over at du rent faktisk læser min signatur nu?
#6
Gucal
Nørd
29-11-2014 16:51

Rapporter til Admin
#0 #4 er inde på en god pointe, men husk at skelne mellem reklamationsret og garanti, der er forskel. Uden at kende det eksakte tal vil jeg påstå at 95% af ThinkPads kommer med 3 års garanti, så derfor kan du lave et rigtig godt køb på ThinkPads der f.eks. er 1 år gammel, så svare restgaranti perioden til reklamationsret perioden så du ikke mister noget på den front ;-).
--

Opret svar til indlægget: Lenovo garanti UDEN faktura

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning