Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Multimediedesigner eller datamatiker? (spil)

Af Ultrabruger OzA | 06-06-2016 18:26 | 3872 visninger | 14 svar, hop til seneste
Jeg står og skal have valgt hvad jeg skal igang med her efter sommeren, og har fået det indskrænket til de 2 uddannelser: Multimediedesigner - speciale i spildesign Datamatiker - speciale i spiludvikling Begge læses samme sted. Kan ikke blive enig med mig selv om jeg vil programmere eller designe... Så jeg tænkte på om der er nogen herinde der har taget disse uddannelser som kunne give mig et indblik i hvad man f.eks. kan blive sat til at lave, jobmuligheder og bare generelt hvordan uddannelses forløbet foregår.
--
#1
Frederik112
Ultrabruger
06-06-2016 19:07

Rapporter til Admin
Jeg har lige afsluttet 1. semester på datamatiker (dog ikke den med speciale i spiludvikling i Grenå). Hvis vi går ud fra der er 5 hverdage om ugen, vil de være opdelt sådan her: 2 dage: Programmering - alle mulige små projekter. Lav et snake-game, lav et program til at se billeder i, lav et yatzy spil osv. 1 dag: Systemudvikling - læring om godt design, udviklingsprocesser, holdarbejde mm. 1 dag: Virksomhed - Lær om virksomhedsstrategier. 1 dag: Database - Lær at bruge SQL, og forbinde det med programmering, så man i programmer kan gemme informationer såsom job profiler/salgsordrer osv. Rigtig spændende og rimelig udfordrende. Vores lærer siger at spiludvikling er farligt at specialisere i (vi må selv planlægge hvad vi vil lave på 4. semester), da der er super meget konkurrence inden for det feldt, og fordi det ikke er så stort i Danmark.
--
#2
OzA
Ultrabruger
06-06-2016 20:04

Rapporter til Admin
#1 Ja okay, lyder interessant. Andet spørgsmål, kan man ikke få arbejde som en datamatiker eller multimediedesigner på andre områder lige udover sit speciale? Da man vil lære andre ting som kunne bruges? Webdesigner som eksempel på multimediedesigner, eller mig der har misforstået noget der?
--
#3
Danamian
Mega Supporter
06-06-2016 21:36

Rapporter til Admin
Jeg er på datamatikeren i Grenå. Hvis du vil lave spil og ikke gider datalogi så er den her nok det du leder efter. Måden undervisningen fungerer på, er at hver uge næsten altid er et nyt projekt. Så istedet for at have forskellige timer hver dag, så er det, det samme. Når der undervises så bliver der vist eksempler og derefter skal vi selv lave noget ligende. Efter en uges undervisning, så er der ofte en uges projekt som omhandler det der er blevet undervist i. Vi bliver undervist med blik imod spil, men vi lærer også almindelige ting som bruges i erhvervslivet.
--
#4
simonlvschal
Giga Supporter
07-06-2016 10:39

Rapporter til Admin
#2 OzA Ultrabruger bare fordi det er en speciale betyder det altså ikke du ikke lære om det normale indenfor datamatiker. jeg går selv på uddannelsen PT. og du er langt fra begrænset til spil kun. du kan blive alt som en normal datamatiker kan og så plus at du er spil programmør. skal lige siges uddannelsen er meget selv lært du lære dog meget fra de person som er lære på skolen men ellers er skolegangen 9:45 til 14:30 ca og de forventer self du bruger nogle timer hverdag der hjemme på at programmmer. som andre har sagt uddannelsen er lidt anderledes da de siger at hvis man har projekter konstant lærer man bedre og det gør man også :D men 1-4 uger med undervisning og så er der projekt i alt fra 1-4 uger.
--
Sidst redigeret 07-06-2016 10:40
#5
OzA
Ultrabruger
07-06-2016 23:56

Rapporter til Admin
#4 Det var også det jeg regnede med :D og går ud fra det er det samme med multimediedesigner... Men står stadig i samme situation da jeg ikke kan bestemme mig hvilken af de 2 :S Som multimediedesigner hvad er det så helt præcis man kan komme til at lave? (nævn gerne eksempler fra nogle spil)
--
#6
Business
Mega Supporter
08-06-2016 00:48

Rapporter til Admin
https://www.ug.dk[...] Kiggede selv på uddannelsen sidste år, det virkede på mig ikke som noget der involverede spil overhovedet. Så hvis det er dit fokus, ville jeg klart vælge Datamatiker. Hvis du stadig er i tvivl, så kontakt din UU vejleder og besøg uddannelsesstedet, så kan du snakke med lærer og elever.
--
Sidst redigeret 08-06-2016 00:51
#7
OzA
Ultrabruger
10-06-2016 11:25

Rapporter til Admin
Det jeg godt kan lide er den visuelle del af spil, udseende af charactere, mappet/level designet. Derfor jeg ikke er sikker på at hardcore kodning er noget for mig. "På Erhvervsakademi Dania i Grenaa kan du blive Multimediedesigner med speciale i spildesign. Vi har bl.a. fokus på: UI design Character og leveldesign Iværksætteri Projektledelse i forbindelse med spiludvikling Formidling og markedsføring af computerspil 3D modellering og integration." Det er hvad der står på deres hjemme, men hvad vil disse ting sige? nogen der kan nævne nogle konkrete eksempler på hvad det er man laver? Da jeg syntes det lyder som det jeg har lyst til, men er ikke sikker på om det er det rigtige valg...
--
#8
Dumblediner
Gæst
10-06-2016 12:10

Rapporter til Admin
Gør på 4. semester datamatiker i Viby. Har hørt fra flere af dem der er uddannede spildatamatikere, at dets faglige niveau ikke er på højde med normal datamatiker. Især når det angår databaser.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
JB
Gæst
10-06-2016 13:59

Rapporter til Admin
Som forhenværende spiludvikler vil min egen anbefaling være at gå efter den mest tekniske og generelt anvendelige linie du kan finde og så studere spiludvikling og -design i din fritid. Jeg skal ikke kunne sige, hvad arbejdsgivere i dag ser efter. Er der overhovedet efterspørgsel efter folk med en spiludvikler-uddannelse eller er det blot endnu en popsmart "light" uddannelse, som kun fører til arbejdsløshed? Hurtig søgning på Google: http://www.mmo-champion.com[...] Læs kommentarerne i stedet for afstemningsresultatet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
simonlvschal
Giga Supporter
13-06-2016 06:10

Rapporter til Admin
8 Dumblediner tror bare du har fået fat i nogle personer som ikke har forstand på noget... du lære det præcist samme her som alle andre steder plus du skal også lave meget selvstudie. 9 JB du skal ikke tænke indenfor danmark kun :D du skal tænke som generalt plus det er Kun speciale i spil. Du Lære alt som en datamatiker har brug for du har bare lært meget om spil som du kan bruge til at lave spil.
--
Sidst redigeret 13-06-2016 06:12
#11
simonlvschal
Giga Supporter
13-06-2016 06:13

Rapporter til Admin
7 OzA hvis du vil design så tag multimedie design men hvis du vil lave Spillet altså grundstenden vælg programmering.
--
#12
Splint
Monster Supporter
13-06-2016 06:58

Rapporter til Admin
Jeg synes man skal være påpasselig med at vælge den slags hobbybetonede uddannelser, som primært er lavet for at sælge unge gamere drømmen om at blive spiludviklere, så skolerne kan få penge i kasserne. Det er næppe mange af dimmitenderne der får job indenfor spiludvikling, og da man jo fjerner noget af det faglige stof, som den almindelige datamatiker indeholder, for at få plads til spiludvikling, så vil man alt andet lige stå dårligere end en klassisk datamatiker, når man kommer ud i en almindelig virksomhed.
--
"Religion Poisons Everything!"
#13
Sneez
Gæst
13-06-2016 07:15

Rapporter til Admin
Med en grundlæggende datamatiker vil du have komptencer til at tillære dig teknologier såsom WEB eller UNITY/Unreal. Jeg tog WEB vejen og har en bachelor i web udvikling ovenpå en alm datamatiker eksamen. Men føler selv jeg er fuldt udrustet til at hoppe på et hvilketsomhelst udviklingsværktøj/sprog/teknologi. Det jeg så ikke har er spildesign og den baggrund der er mere kreativ inden for spiludvikling, men jeg er ret sikker på at selv i et spiludviklings firma kommer du ikke nødvendigvis til at lave alting, folk er specialister. Så imo synes jeg du skulle overveje om du vil være spilarkitekt, ham der går ind i system design og opfinder regler, osv. Laver en plan/blueprints til hvordan spillet skal se ud. eller om du vil være håndværkeren der tager værktøjerne (unity/html5 whatever) og udarbejder et fungerende produkt udfra nogle specifikationer som arkitekten har lavet. nr2 er mere teknisk, og har flere muligheder udenfor spilbranchen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
JB
Gæst
13-06-2016 07:59

Rapporter til Admin
#12 Lige præcis. I den diskussionstråd jeg linkede til tidligere var der i øvrigt et link til en YouTube-kanal kaldet "Extra Credits". Der er p.t. næsten 300 videoer, men for at holde os til emnet vil jeg nøjes med at linke til playlisten der omhandler karrierer indenfor branchen: Extra Credits: Game Careers: https://youtu.be[...] Specifikt for denne tråd: Extra Credits - So You Want To Be a Game Designer - Career Advice for Making Games: https://youtu.be[...] Extra Credits: On Game Schools: https://youtu.be[...] Tag formatet for hvad det er og fokusér på indholdet. Mht. videoen "On Game Schools" er der ingen grund til at bruge krudt på at fortælle mig, at der ikke er tale om nøjagtig den samme type uddannelse, men der er stadig visse ting, der kan overføres til denne diskussion.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Multimediedesigner eller datamatiker? (spil)

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning