Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Købeloven, 3 gange den samme fejl?

Af Juniorbruger Broderen | 11-01-2011 21:01 | 6572 visninger | 21 svar, hop til seneste
Hej Hol Jeg skriver fordi jeg for anden gang har samme problem med min bærbar og sender den snart til rep. Jeg har hørt/læst noget om man kan kræve pengene tilbage, ifølge købeloven, hvis samme fejl opstår 3 gange? Jeg har selv snuset lidt til købeloven, men har ikke kunne finde det specifikke sted det står. Er der nogen som ved om overstående er korrekt og i så fald, om jeg kan få en kopi af det afsnit. Tak på forhånd Broderen
--
#1
ToFFo
Guru
11-01-2011 21:07

Rapporter til Admin
http://www.forbrugerstyrelsen.dk[...] FTW! Tlf. 32 66 90 00
--
ASUS Rampage II Extreme, 6GB Mushkin 1600MHz CL6 i7 920 XFX HD6870, Intel X25-M 80gb G2, 2xWD 1TB, 1xWD 500gb Silverstone Fortress FT02
#2
ReneSDK
HOL Moderator
11-01-2011 21:08

Rapporter til Admin
Det står ikke direkte i købeloven, men er forbrugerstyrrelsens fortolkning af det der står i brugerloven.
--
Indholdet i en signatur kan være spændende og lærerigt. Det er ikke sikkert det er det, men det kommer også helt an på hvilke øjne der læser det.
#3
Boissez
Monsterbruger
11-01-2011 21:09

Rapporter til Admin
Det er rigtigt. Kan dog (gider) ikke lige finde §'en... https://www.retsinformation.dk[...]
--
#4
Slettetbruger5612
Super Nørd
11-01-2011 21:09

Rapporter til Admin
http://www.forbrug.dk[...] En forretning har et til to forsøg pr. fejl, hvis den ønsker at afhjælpe i stedet for at ombytte varen. Et krav om at ophæve købet skal falde, inden fejlene udbedres, og kun hvis forhandleren trækker sagen i langdrag eller vil forsøge en tredje eller fjerde gang
--
#5
BigBenja
Bruger Aspirant
11-01-2011 21:13

Rapporter til Admin
#3 og #4 Som #2 ganske rigtigt siger står det ikke ordret i købeloven at butikken har 3 forsøg, det er blot forbrugerstyrrelsen der tolker det sådan.
--
Mvh Bjarne
#6
Broderen
Juniorbruger
11-01-2011 21:17

Rapporter til Admin
Men er forbrugerstyrelsens fortolkning noget jeg støtte mig op af eller?
--
#7
Slettetbruger5612
Super Nørd
11-01-2011 21:20

Rapporter til Admin
#5 Men i og med forbrugerstyrrelsen tolker det således, kan butikken også dømmes ud fra deres fortolkning. Forbrugerstyrrelsen kan tage en sag op hvis produktet har en minimums pris på 500kr, hvis sagen falder til købers fordel kan sælger dog vælge ikke at efterleve forbrugerrådets afgørelse og deraf ende på den sorte liste. Videre derfra kan man så tage kontakt til en advokat og af den vej via domstol vil butikken kunne dømmes til at tilbage betale/efterleve forbrugerrådets afgørelse. Jeg har dags dato endnu ikke set eksempler på at domstolene har dømt modsat af forbrugerrådets afgørelser. Summa summa, så kan man vel i grove træk sige, at på trods af det ikke står ordet i loven, så er det fortolket således af forbrugerstyrrelsen og deraf også fortolkning der tæller i det store hele.
--
#8
Broderen
Juniorbruger
11-01-2011 21:24

Rapporter til Admin
Lyder vældigt lovende, håber jeg nyde godt af forbrugerstyrelsen så :) Tak for svarene alle sammen, I har været yderst hjælpsomme.
--
#9
illuzioN
Nørd Aspirant
11-01-2011 21:26

Rapporter til Admin
Der kan dog hvis genstanden er yderst kompliceret gives flere forsøg end normalt, som der bliver sagt af flere. En computer er IMO en kompleks genstand og falder inden for dette. Derfor kan der ikke gives et konkret svar :)
--
3GHz i3 540, Asrock p55 extreme, HD5750, 4GB DDR3, 64GB SSD Vertex, 12TB WD Green Power @ Highpoint 8p 2680 controller, Samsung 22' 2232BW
#10
Slettetbruger5612
Super Nørd
11-01-2011 21:34

Rapporter til Admin
#9 Som udgangs punkt kan man vel ikke generalisere at en computer er en yderst kompliceret genstand uden at kende til problemet? Er det en periodisk fejl hvor skærmen går i sort så er jeg ganske enig i at en computer er en kompleks genstand da det kan være alt fra en løs forbindelse til selve skærmen. (Og selv her IMO vil jeg mene vi er over i en gråzone da man må gå ud fra værkstedet har ekspertise til uden problemer at kunne lokalisere fejlen og udskifte/udbedre fejlen) Er der derimod tale om knapper der går løs på tastaturet efter få måneders brug er det jo et ganske simpelt problem.
--
#11
EQuiNoX
Ultra Supporter
11-01-2011 21:43

Rapporter til Admin
husk at butikken har lov til at undersøge fejlen 3 gang, så man ikke bare kan komme ind og påstå den har samme fejl, og så ophæve købet
--
¨~NoX~¨
#12
Slettetbruger5612
Super Nørd
11-01-2011 21:46

Rapporter til Admin
#11 Loven er blevet ændret siden 2005/6 hvor dette var gældende. I dag hedder det 1-2 forsøg, og det er inkl forundersøgelse.
--
#13
ReneSDK
HOL Moderator
11-01-2011 21:49

Rapporter til Admin
#12 Loven er ikke ændret, den er den samme. Forbrugerstyrrelsens tolkning har ændret sig :) Der er forskel.
--
Indholdet i en signatur kan være spændende og lærerigt. Det er ikke sikkert det er det, men det kommer også helt an på hvilke øjne der læser det.
#14
Slettetbruger5612
Super Nørd
11-01-2011 22:09

Rapporter til Admin
Jeg beklager, du har ganske ret. Søgte lidt op på det og hvad jeg kan læse mig til så er købeloven ikke blevet ændret siden 02/03. Men selv i 06 var forbrugerstyrrelsen tolkning faktisk 1 (1-2) forsøg. Kan bla. læses lidt her http://www.forbrugerraadet.dk[...] Kun 1 forsøg til at reparere: En kunde reklamerer over sin mobiltelefon allerede 2 måneder efter købet. Varen bliver repareret, men samme fejl dukker op igen. Kunden får tilbudt en lånetelefon, men Forbrugerklagenævnet finder, at ét afhjælpningsforsøg er tilstrækkeligt og kunden får sine penge retur.
--
#15
nikolajs12
Nørd
11-01-2011 22:12

Rapporter til Admin
#0 Jeg købte en Zepto bærbar dengang jeg blev konfirmeret, den lukkede på grund af varmeproblemer, og efter 3 reperationsforsøg. Fik jeg refunderet hele beløbet et år senere.
--
Gigabyte GA-X58-UD4P UD3 - Core i7-920 @ 3,6Ghz - 1,5 TB Lager - 6 GB DDR3 ram - GTX470 SLI - Haf 922 - Corsair H70 - 60GB SSD - Kave - 27"
#16
ToFFo
Guru
12-01-2011 00:15

Rapporter til Admin
Ring dog til forbrugerstyrelsen. Skal der laves en sag ud af det, skal de nok sørge for at hjælpe. Eller kontakte firmaet. Når et firma bliver kontaktet af forbrugerstyrelsen, skal de sgu nok makke ret. Så det er egentlig totalt overflødigt at diskutere det her :)
--
ASUS Rampage II Extreme, 6GB Mushkin 1600MHz CL6 i7 920 XFX HD6870, Intel X25-M 80gb G2, 2xWD 1TB, 1xWD 500gb Silverstone Fortress FT02
#17
JLH
Bruger Aspirant
15-09-2011 22:51

Rapporter til Admin
Hvad siger loven når produktet er 1år og 3mdr gammel? Jeg ved der er 2 års reklamationsret i dag som ikke er det samme som 1 års garanti. Men jeg har en telefon som nu har været til rep. hele 3 gange med kameraet og nu er den i stykker igen. Mit teleselskab sender nogle papirer til mig så jeg kan få min tlf ombyttet. Men kan jeg ikke kræve mit køb ophævet og få det fulde beløb retur (hvad den svare til i dag)? Mvh Jesper
--
#18
Jim Night
Guru
16-09-2011 00:11

Rapporter til Admin
#17 De kan tilbyde en ny vare eller pengene retur. Jeg tror ikke du kan kræve pengene retur, hvis du får tilbudt en ombyttet mobil. MEEN du får så også 24 mdr. ny reklamationsret på den nye telefon, skulle jeg mene..
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren !! Se profil for specs
#19
ReneSDK
HOL Moderator
16-09-2011 08:23

Rapporter til Admin
#17 Sælger kan normalt ombytte produktet, eller give pengene retur. Sælger har dog ret til at vælge den løsning der koster mindst for ham, så frem den alternative løsning er til uforholdsmæssig stor økonomisk byrde for sælgeren. Det vil sige a det fleste sælgeren vælger at ombytte hvis de kan komme til det, da det koster dem mindst. Du kan ikke kræve pengene retur som forbruger, men kan kun oplyse at det er det du er mest interesseret i. Du kan jo så som køber vælge at sælge telefonen, som privat salg, lige efter ombytningen, da du så har en fabriksny telefon du kan sælge. Alternativt kan du jo overfor sælger f.eks. oplyse at du er interesseret i at få ombyttet til en anden model, f.eks. ved merbetaling for den nye model.
--
The word "queue" is the only word in the English language that is still pronounced the same way when the last four letters are removed.
#20
Ahmad
Supporter Aspirant
16-09-2011 08:40

Rapporter til Admin
siden i åbner en ny tråd nu kan jeg tilføje at der for hver gang en del bliver rep. eller skiftet ud, kommer en ny reklamations ret på. Hvis det er hele produktet der bliver skiftet ud, er det så hele produktet der skal ydes helt ny reklamations ret over. Så, er den rep.3 gange tidl, og den er ½ år og 3 mdr gammel, så burde den fjel stadig være dækket ind. Herudover burde du få et nyt produkt/tilsvarende(hvis du ønsker det) eller pengene tilbage.
--
#21
Mads7526
Bruger Aspirant
16-09-2011 09:52

Rapporter til Admin
Det #19 siger står i min erhvervsretbog. Så det er det jeg vil tolke som det rigtige.
--