Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Kan sælger kræve betaling efter afsluttet køb

Af Gæst Casper | 22-05-2012 00:04 | 1875 visninger | 31 svar, hop til seneste
En tysk virksomhed lavede en fejl og sendte mig nogle varer, som jeg ikke havde betalt for. (købsmetode stod der Visa og MasterCard, hvilket udtrykketligt siger at de først sender varen når betalling har forkommet) Det er 17 dage siden jeg modtog varen og nu vil de have betalling for produktet. Og det er først nu at de reagere på det. de har ikke nævnt de før og det er forekommet som et afsluttet køb på min bruger på deres hjemmeside (jeg har kun indtastet adresse, ikke kortnummer eller noget relateret til købsinformation) men nu vil de have betalling og mit spørgsmål er om de kan kræve det, efter 17 dage og orderen har i mellemtiden stået som afsluttet (jeg har også fået faktura) men kan de kræve det eller er produktet mit. Tak på forhånd
--
Gæstebruger, opret dit eget <a href="/profil/opret">login</a> og få din egen signatur.
#1
Benny the guest
Elitebruger
22-05-2012 00:06

Rapporter til Admin
Det kan de naturligvis sagtens kræve - altså betaling for deres vare. Det siger vel sig selv?
--
#2
Slettetbruger5612
Ultra Nørd
22-05-2012 00:08

Rapporter til Admin
Men det afhænger vel også lidt af beløbet og din samvittighed, tvivler på de sender dig til inkasso for et par mobil cases, men en bærbar eller et lign produkt til et større beløb, er det meget sandsynligt at sagen ryger videre (hvilket de også er i deres gode ret til, da der i Danmark skal være 5 års passivitet fra sælgers side før man kan undgå at betale)
--
#4
And.-
Mega Supporter
22-05-2012 00:09

Rapporter til Admin
De vil nok have svært ved at komme efter dig, men drop dog det uærlige pis og betal for hvad du har bestilt.. Du kan os fejle!
--
#5
Gill Bates
Monster Supporter
22-05-2012 00:10

Rapporter til Admin
De kan ikke kræve meget mere end at du returnerer varen, på DERES regning (da det jo var deres fejl) Du kan så vælge at betale istedet. Hvis du gerne vil have varerne.. Men var det nogle varer som du bestilte (uden at betale)?
--
#6
Auxois
Ultra Supporter
22-05-2012 00:13

Rapporter til Admin
#5 Nej, de sendte ham bare nogle varer sådan helt random, for det er jo den helt nye dille. OP: Du har ikke handlet i god tro, hvorfor firmaet naturligvis har krav på betaling for de varer, som du nu engang har bestilt og modtaget. Ligesom du kan komme til at overføre for få eller for mange penge via. en bankoverførsel, kan en simpel indkrævning naturligvis også glippe for et firma (det ER dog sjældent ;)).
--
saiot:"der er ikke noget der heder overpris der er kun noget der heder dumme pasoner den pris som 2 kan blive enige er den ratige pris."
#7
MrSunshine
Ultrabruger
22-05-2012 01:07

Rapporter til Admin
Så længe firmaet har dokumentation på at have sendt og udleveret et produkt til dig, kan de til hver en tid opkræve beløbet for dette.
--
Næste køb: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort
#8
Gill Bates
Monster Supporter
22-05-2012 01:15

Rapporter til Admin
Man kan altid nægte at modtage varen, eller returnere varen og nægte at betale Firmaet har krav på enten betaling eller varen retur
--
#9
stallemanden
HOL Moderator
22-05-2012 01:17

Rapporter til Admin
#0 Jeg går ikke ud fra, at de bare har valgt og sende dig varer uden du har bestilt dem? Da du har bestilt dem, har du været klar over, at de koster et eller andet. At der så tilsyneladende har været et eller andet bøvl med deres betalingssystem er selvfølgelig bittert for dem, men du har indgået en aftale om og købe en vare, så selvfølgelig kan de kræve betaling for deres vare. Går du ned i bilka og køber 4 liter mælk, får du jo heller ikke bare mælken gratis, hvis du kun har kort og deres dankort terminal ikke virker.
--
+1 indlæg = *PUFF*
#10
stallemanden
HOL Moderator
22-05-2012 01:21

Rapporter til Admin
#8 Ja, hvis du fortryder købet. Der er ikke noget som helst, der for mig, indikerer at #0 har fortrudt købet. Han vil bare se om han kan udnytte en fejl, og ikke skulle betale for en vare han ellers ville have betalt for.
--
+1 indlæg = *PUFF*
#11
Spot
Maxi Nørd
22-05-2012 03:01

Rapporter til Admin
Faktisk sjovt, jeg har på det sidste købt en helvedes masse skidt og tit har jeg modtaget bestillinger for over 10 kilo, og de har ikke krævet underskrift ved udlevering, så i realiteten, hvis man er uærlig, kan man nægte det er modtaget, og så er det en sag mellem post DK og afsenderen. Det er dog ikke et råd da jeg selvfølgelig betaler for det jeg bestiller, denne gang fik jeg 2 døde diske ved ankomst pga. dårlig indpakning og dårlig behandling fra postdk (gætter jeg på), og ender med at skulle betale fragten for at modtage 2 døde disken, MEN skal også betale for at sende dem retur igen, trods det er 4 dage siden kun de er modtaget og erklæret døde. Så det går mere udover de små end det rammer firmaer, så jeg forstår på en måde godt folk kan få den idé, bare at beholde varen, fordi firmaet har jo penge nok, ikke at det er korrekt at gøre, men forstår godt folks bitterhed over hvordan de "store" bare skraber til sig, intet med misundelse at gøre, mere medmenneskelighed, det føles forkert, så er det fordi det er forkert som regel. Det som er for godt til at være sandt, er som regel ikke sandt.
--
http://ubuntu.com[...] - Brug din PC, sikkert og GRATIS! Dansk Forum: http://ubuntudanmark.dk[...]
#12
Spot
Maxi Nørd
22-05-2012 03:06

Rapporter til Admin
P.s "Afsluttet køb" - Logikken ligger i ordet "KØB", kan man "KØBE" noget gratis?! ;-) Hvis man ikke betaler, er det simpelt tyveri! :-)
--
http://ubuntu.com[...] - Brug din PC, sikkert og GRATIS! Dansk Forum: http://ubuntudanmark.dk[...]
#13
stallemanden
HOL Moderator
22-05-2012 03:14

Rapporter til Admin
#11 Hvad var det lige for et ræsonnement: Så det går mere udover de små end det rammer firmaer, så jeg forstår på en måde godt folk kan få den idé, bare at beholde varen, fordi firmaet har jo penge nok, ikke at det er korrekt at gøre, men forstår godt folks bitterhed over hvordan de "store" bare skraber til sig, intet med misundelse at gøre, mere medmenneskelighed, det føles forkert, så er det fordi det er forkert som regel. Jeg hæfter mig ved: fordi firmaet har jo penge nok For det første, så er det ikke noget du ved noget som helst om. For det andet, fordi man tjener penge så er det okay og "stjæle" fra vedkommende? Jeg kan ikke se hvordan det på nogen som helst måde kan komme forbrugeren til gavn, og stjæle fra de leverandører der findes af de ting vi nu engang køber af dem. Jeg ved godt, at du skriver: ikke at det er korrekt at gøre men du har netop legimiteret det ved, at "de jo har penge nok". Summasumarum - Folk skal opføre sig ordentligt, og betale for de ting de køber og modtager.
--
+1 indlæg = *PUFF*
#14
Benny the guest
Elitebruger
22-05-2012 03:50

Rapporter til Admin
# 11 Du skal ikke betale for at sende døde diske retur, det skal den netshop du bestilte hos betale.
--
#15
Spot
Maxi Nørd
22-05-2012 04:04

Rapporter til Admin
#13 Hehe, ikke læs ud af kontekst du! :-) Det var som sagt ikke en opfordring, blot en konstatering at jeg godt kan forstå folk tænker sådan, jeg er selv typen der bare må betale ved kasse 1 og tit mister penge, f.eks skal jeg selv betale for at sende 2 døde diske retur som jeg også betalte for at modtage, trods de sendes retur indenfor 1 uge efter modtagelsen (de er ikke sendt endnu og det er 4 dag efter modtagelsen). Legimentere det ikke, skriver bare hvad jeg VED mange tænker! :-) #14 Det mener jeg bestemt heller ikke, som jeg også har gjort forhandler meget klart, især når de vælger at pakke tingene ind i ingenting stort set. Men ja, betal for det du gerne vil have, intet er gratis her i livet, så får du noget med posten du IKKE har bestilt, send det retur, eller betal når de sender en regning! :-)
--
http://ubuntu.com[...] - Brug din PC, sikkert og GRATIS! Dansk Forum: http://ubuntudanmark.dk[...]
#16
Benny the guest
Elitebruger
22-05-2012 05:11

Rapporter til Admin
# 15 Hvis du får noget du ikke har bestilt så beder du om en returlabel, sender det retur og handler ikke mere i den shop hvis du mener det er med overlæg. Der er vel ikke så meget at rafle om. De fleste shops vil gerne have kunderne kommer tilbage og det gør de ikke hvis de sender tilfældige ting og kræver penge for det.
--
#18
Casper
Gæst
22-05-2012 07:13

Rapporter til Admin
Okay, jeg regnede med direkte love og ikke mening om at hvis der står køb i ordet er det et køb -.- Jeg har ikke bestilt varen, det er en fejl. Altså en system fejl, hvor de har sendt nogle produkter til en forkert bruger på deres hjemmeside og kommer 17 dage efter orderen er afsluttet og kræver betaling. Det jeg enlig gik efter var om der var nogle klove hoveder, der havde god forstand på købeloven. Jeg er ikke helt sikker men jeg mener at når man modtager en vare er den retsgyldig din og der behøves ikke betaling, hvis der ikke er aftalt andet. Dertil mener jeg også at købs betingelser ikke må ændres under nogle omstændigheder efter 14 dage afsluttet køb, men den er jeg heller ikke sikker på. et lille eksempel: De der små julekort man køber til jul, hvor der sendes girokort (selvom der sendes girokort med) har man ikke pligt til at betale dem og hvis man ikke vil kan man også lade være.
--
Gæstebruger, opret dit eget <a href="/profil/opret">login</a> og få din egen signatur.
#19
Jepperdepper
Super Supporter
22-05-2012 07:22

Rapporter til Admin
#18 Men du er stadig en uærlig og uhæderlig. Fy for satan.
--
#20
Casper
Gæst
22-05-2012 08:05

Rapporter til Admin
#6 Jeg har ikke haft chance for at handle i god tro, eftersom de bare har sendt varene random -.- system fejl Nu vil jeg bare kende mine regler før jeg begår fejl.
--
Gæstebruger, opret dit eget <a href="/profil/opret">login</a> og få din egen signatur.
#21
pederlk
Ultra Nørd
22-05-2012 08:13

Rapporter til Admin
#20 Hvorfor modtog du så varen, istedet for at afvise dem da pakkebudet afleverede dem til dig?
--
Asus P8Z68-V Pro - Intel i5 2500k 3,3@4,4GHz - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB - MSI GTX460 Hawk
#22
Dumme
Monsterbruger
22-05-2012 08:21

Rapporter til Admin
Syntes du skal bede dem om en retur label, så du kan se de forkerte dele tilbage. Du skal ikke have nogle omkostninger pga deres fejl. Ved ikke hvad den danske købelov siger omkring dette, men nu nævner du selv en tysk side, og så er det vel den tyske lovgivning du skal forholde dig til. Se og få det retur og gå ud og nyd det gode vejr.
--
#23
Slettetbruger5612
Ultra Nørd
22-05-2012 08:26

Rapporter til Admin
#20 Prøv at søge lidt rundt på kup på ekstrabladet, samt forbrug.dk For få år tilbage, var det et stort problem med at folk blev tilmeldt alverdens måneds abb. på alt muligt skidt og møg som de så fik tilsendt samt en efterfølgende regning. Der blev det sagt at man skriftligt skulle gøre virksomheden opmærksom på at man ikke havde bestilt de pågældende varer, samt man ingen interesse havde i at betale eller beholde dem. Man gav dem derefter en frist på 2-4 uger til afhente deres ting (og butikken skulle netop selv sørge for afhentning af varerne da det på ingen måder var retfærdigt at man skal skulle til at ligge og rende på posthuset pga. en fejl fra deres side), og derefter ville man anse deres passivitet i sagen som at de ikke ønskede varerne retur og man kunne med god samvittighed smide tingene ud. ~~~noget i den duer.
--
#24
Slettetbruger5612
Ultra Nørd
22-05-2012 08:29

Rapporter til Admin
Første hug på google, så fandt jeg den sgu :) http://www.forbrug.dk[...] og her var også lidt. http://www.forbrug.dk[...] Du skal som udgangspunkt ikke betale for varer og ydelser, du ikke har bestilt. Den, der hævder, at I har en aftale, skal bevise aftalen. Men du skal give besked om, at du ikke har bestilt varen eller ydelsen, for at sikre dig, at misforståelsen ikke resulterer i, at fakturaen - altså regningen - sendes til inkasso. Send et brev til den virksomhed, der har fremsendt regningen. Når du sender brevet, bør du sende brevet med indleveringsattest fra posthuset som dokumentation. En indleveringsattest er en kvittering for, at du har afleveret brevet. Husk også at gemme en kopi af brevet. Hvis regningen er sendt til inkasso, skal du sende et tilsvarende brev til inkassovirksomheden.
--
#25
NKjaer
Giga Supporter
22-05-2012 08:41

Rapporter til Admin
#24 Lige en tilføjelse: Det kan ske, at du får tilsendt en vare, som du ikke har bestilt. Hvis du kan se, at der er tale om en fejl, skal du meddele afsenderen, at du ved en fejl har modtaget den pågældende vare, og at den kan afhentes på din bopæl. Du har ikke pligt til at sende den tilbage – blot at stille den til afsenderens rådighed. Hvis afsenderen efter en perioden ikke har afhentet varen, kan du beholde den eller smide den ud. Hvor længe du skal passe på varen, afhænger af varens værdi og karakter. Små og værdifulde varer skal du passe på i længere tid, end store varer eller varer med en lav værdi. Hvis det fremgår af forsendelsen, at der ikke er tale om en fejl, kan du uden videre beholde varen. Hvis det er klart, at der er tale om en fejl, og du alligevel uden videre beholder varen, og ikke giver afsenderen besked, kan du efter omstændighederne blive forpligtet til at betale for varen. #0 Du skal som du kan se bede dem og at hente varen på DIN adresse. Hvis de ikke vil gøre det. Er varen din efter en rimelig periode.
--
I5-2500K 4.5 GHz,CM Hyper 212 Evo, 8GB DDR3 1600 MHz Vengeance, CM Centurion 5 II, 2xGTX570 SLI. OCZ Solid 3 120GB AX750W Corsair PSU.
#27
Casper
Gæst
22-05-2012 10:15

Rapporter til Admin
Har skrevet til dem at de kan hente deres produkt, hvis de vil have det tilbage og at der er forekommet en system fejl, samt det at jeg har tillagt bevis for at jeg ikke har haft intention om at købe produktet. - Men de er lidt svære at kommunikere med, da de normalt taler tysk og skriver på engelsk via google translate -.-
--
Gæstebruger, opret dit eget <a href="/profil/opret">login</a> og få din egen signatur.
#28
Gill Bates
Monster Supporter
22-05-2012 15:32

Rapporter til Admin
Har du bestilt varen men ikke betalt, eller har de sendt dig en vare helt ud af den blå luft? Du siger begge dele.
--
#29
Necrogore
Junior Nørd
22-05-2012 15:51

Rapporter til Admin
Kan man ikke bede dem fremsende et forudbetalt markat til at klistre på pakken der skal retur? Eller indsætte x antal kr. på en konto til leveringsomkostninger?
--
#30
Mazies
Ultrabruger
22-05-2012 16:02

Rapporter til Admin
Den sag er klokkeklar... Du har modtaget varer som ikke er dine, og du kan på ingen mulig måde påstå at du er i god tro da du selvfølgelig er klar over du ikke har købt og bestilt dem. Der er to løsninger: 1. Sig til sælger at de skal sende en allerede frankeret indpakning så du kan sende dem tilbage 2. Køb varerne. Her kan du naturligvis forsøge at slå en handel af med at de allerede har betalt for fragt osv. og at du ikke har bestilt varerne, så du vil kun give dem 80% af fakturaværdien. Det er du i din fulde ret til, man må altid prutte om prisen. Men bare at nægte at betale og beholde varerne, er ikke lovligt. Jeg kan ikke citere købeloven eller noget, men som en eller anden nævnte kan sælger inden for 5 år gøre opmærksom på du skal betale varen eller returnere den, så der er ikke noget med 14 dage... Og mht. ingen referencer til købeloven, så er jeg for doven til at finde de enkelte paragraffer.
--
I5-2500K 3.3 GHz, Asus P8P67 Pro(Rev 3.1), 8GB DDR3 1600 MHz Vengeance, Thermaltake Chaser MK-I, MSI N570 GTX Twin Frozr PE/OC, Crucial m4 128GB.
#31
Slettetbruger5612
Ultra Nørd
22-05-2012 16:09

Rapporter til Admin
#29 det er stadigvæk til ulejlighed for dig, eneste korrekte (imo) firmaet kan gøre, er at bestille en fragtmand til afhentning på adressen, efter aftale med #0. Og så for den sags skyld medsende et gavekort for besværet.
--
#32
Slettetbruger5612
Ultra Nørd
22-05-2012 16:21

Rapporter til Admin
#30 Det er satme en cool holdning du har dig, send mig lige din adresse så begynder jeg at sende tilfældige produkter til dig, som du ikke har bestilt. Efterfølgende kommer regning selvfølgelig(for du kan jo regne ud det ikke var en gave) så har du 2 valg, betale eller rende på posthuset x antal om ugen og sende mine produkter retur til mig. Deal?
--
#33
DEVIL_DK
Guru
22-05-2012 16:30

Rapporter til Admin
meget forvirrende måde #0 skriver på. Har du bestilt varen og de har glemt at hæve pengene ? eller har de bare sendt nogle tilfældige vare som du ikke har bestilt ? i #0 lyder det bestemt som om du har bestilt noget og de har glemt at trække pengene, er det sådan skal du selvfølgelig betale.
--
ASUS P8Z77-V PRO Intel 2500K Noctua NH-U12P Corsair 16GB 1600MHz GeForce GTX 680 SilverStone RV03 + Strider Gold ST75F-G 2 x Intel 520 Series 120GB
#34
DEVIL_DK
Guru
22-05-2012 16:33

Rapporter til Admin
bare det du skriver anonymt virker på mig som om du udmærket godt ved du skal betale og du forsøger bare få nogle til at støtte dig i det skal du ikke.
--
ASUS P8Z77-V PRO Intel 2500K Noctua NH-U12P Corsair 16GB 1600MHz GeForce GTX 680 SilverStone RV03 + Strider Gold ST75F-G 2 x Intel 520 Series 120GB