Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Kan jeg returnere iht. købeloven?

Af Junior Supporter Jimstar | 11-04-2023 09:58 | 1228 visninger | 9 svar, hop til seneste
Hej, Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på herinde, ved der sidder en del der er skarpe på området omkring lovgivning. Kan jeg returnere denne iht. lovgivningen for købeloven omkring garanti/returnering, når jeg har oplevet gentagende gange de ikke har kunne udbedre en fejl? Scenario: Jeg købte sidste år en ny cykel, hos en forhandler, jeg kom hjem og var super tilfreds med mit køb. Allerede ved første tur lægger jeg dog mærke til, at der kommer en mærkelig klik lyd, hver gang forhjulet drejer en omgang. Jeg har den så retur hos forhandleren, som kigger på det og skriver jeg kan hente den dagen efter. Jeg henter så cyklen, kommer hjem, kører en tur og opdager, at fejlen stadig er der. Jeg vender derfor retur med den igen, de kigger på det, jeg kommer hjem og det samme sker, fejlen er der stadig. Jeg har nu samlet været hos forhandleren 7 (syv) gange, for at få dem til at fikse det, men det er endnu ikke lykkedes. Det der irritere mig aller mest er, at de ved sidste gang jeg var der aftalte vi, at de ville bestille et helt nyt hjul hjem, som der så var 3 måneders leverings tid på, hjulet kom så endelig hjem, og jeg fik besked om jeg kunne hente den. Men de har så valgt ikke at skifte hjulet, fordi nu kunne de pludselig ikke høre fejlen mere (det har de hele tiden været dårlige til). Så den har stået hos forhandleren i 3 mdr., fordi den skulle vente på at få ny reservedel, da delen så kommer, så skifter de den ikke engang?! Jeg ved med sikkerhed, at når jeg henter den igen nu her, så er fejlen der stadig, og de har sikkert sendt reservedelen retur igen. Det er en cykel til 30.000 kr.
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#1
gasolin
Guru
11-04-2023 10:02

Rapporter til Admin
gi den en frist til at få den lavet ellers vil du have en anden cykel eller pengene tilbage Det noget med 3 gang man prøver på at lave en fejl og så skulle man kunne få pengene tilbage eller en ny tilsvarende vare
--
#2
CHPH
Giga Supporter
11-04-2023 10:05

Rapporter til Admin
Hvis du har Facebook, så meld dig ind i "Spørg en advokat". Så får du hurtigt et rigtig og brugbart svar. Men mit umiddelbare svar er, at du har ret til pengene tilbage. De har haft 7 forsøg på at udbedre fejlen. Mener det er 3, man har.
--
i9-9900k | H150i PRO | ASUS 1080 STRIX | Asus Z390-F Gaming | 16GB Corsair Dominator | 2x500GB SSD & 2x2TB HDD | Seasonic X-850 | Lian Li P011DX
#3
ToFFo
Guru
11-04-2023 10:11

Rapporter til Admin
Der 'kan' være særregler når der er tale om slid-dele. Men hvis vi kigger helt firkantet på det og ikke kigger på hvilken type vare der er tale om, så kunne du have ophævet købet for længe siden. Når der er tale om forskellige fejl har forhandler som udgangspunkt 3 forsøg til at udbedre fejlen, ellers kan du kræve handlen ophævet. Men hvis der er tale om samme fejl kan du som udgangspunkt hæve købet allerede ved andet reparationsforsøg. Med en ventetid på 3 måneder er vi også ude i du har ventet alt for længe på at få afhjulpet problemet. Det skal gøres indenfor "rimelig tid". Hvad rimelig tid er varierer lidt alt efter hvilken type vare og fejl det er. For eksempel er en mobiltelefon en mere kompliceret vare end et spisebord. Så her har forhandler lidt mere tid at løbe på i forhold til hvad rimelig tid er. Du har givet forhandleren mange forsøg til at løse problemet og har udvist enorm tålmodighed, hvilket gavner din sag rigtig meget. Du har givet dem adskillige chancer for at udbedre problemet, men de har både brugt mange gange og meget lang tid på det. Derfor er det fuldt forståeligt du ønsker at ophæve købet, da man må formode forhandler ikke er i stand til at afhjælpe problemet og det er deres problem, ikke dit. tl;dr - Ja, jeg vil mene du har en meget god sag i forhold til at få ophævet købet og få pengene tilbage.
--
Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0. Stats sidst opdateret d. 27/03-2023
#4
the688
Guru
11-04-2023 10:54

Rapporter til Admin
Laver værkstedet ikke en prøvetur efter reparationen? Jeg ville nok forlange at de kørte en prøvetur og påviste at problemet var løst, før jeg tog cyklen med hjem igen.. specielt efter 7 gange. Det må være helt utroligt nemt at teste, mens du stadig står hos forhandleren?
--
"ORK SATME!"
#5
7430
Ultra Nørd
11-04-2023 12:12

Rapporter til Admin
ret sikker på købeloven gir dig ret til få dine penge retur efter 3 forsøg på udbedre fejl hvis der er tale om den samme fejl..
--
jep jep
#6
tolagarf
Ultra Supporter
11-04-2023 12:23

Rapporter til Admin
Spørg Forbrugerrådet Tænk om hjælp https://taenk.dk[...]
--
#7
Andyboy
Supporter Aspirant
11-04-2023 20:57

Rapporter til Admin
Det afgørende er det her punkt: "fordi nu kunne de pludselig ikke høre fejlen mere (det har de hele tiden været dårlige til).". Hvis der er uenighed om hvorvidt der reelt set er en fejl, og de ikke vil samarbejde kan det blive svært. I så tilfælde (hvis du kommer så langt) kommer en sagkyndig ud og vurderer "fejlen". Hvis han vurderer at det er "normalt", så står du dårligt i sagen.
--
http://www.internet-bredbaand.dk[...] http://www.tv-pakke.dk[...]
#8
Jesper Gæst
Monsterbruger
11-04-2023 21:55

Rapporter til Admin
#7 Der kan det være afgørende om der er kommunikeret med butikken skriftligt, hvor de anerkender fejlen da der bestilles nyt forhjul hjem. For så får de nok svært ved at påstå fejlen pludselig ikke findes.
--
#9
Karanka
Elitebruger
12-04-2023 12:39

Rapporter til Admin
@0 Blot et spørgsmål.. Cykler har jo som så meget andet en maks vægt på visse dele. Da det er en cykel til 30k, forventer jeg det er en Carbon cykel, har du haft i tankerne om din vægt, alt efter hvor stor den er, kan påvirke det? :)
--

Opret svar til indlægget: Kan jeg returnere iht. købeloven?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning