Altså det forholder sig sådan at en "afterburner" på eksempelvis et Jagerfly som F18/F16/F22a u name it, fungere i virkeligheden ved at overskudsgasserne fra flyets motorer antændes og derved opnå en høj ekstra forbrænding og få objektet (flyet) skudt endnu hurtigere afsted.
Det har altså overordnet ikke noget at gøre med brændstofs mængden / forbruget.
Læs her så får du den fulde forklaring af princippet
http://en.wikipedia.org[...]
Mvh
--
Er ret sikker på at det er 9 minutter. :)
--
#1 Og udstødningsgassen antændes netop ved hjælp af ekstra brændstof der sprøjtes ind efter turbinen.
Derfor har det en del at sige mht. brændstofforbrug :)
--
If the world didn't SUCK, we'd all fall off!
#1 er du sikker?
der står dette
"When the afterburner is turned on, fuel is injected, which ignites readily, owing to the relatively high temperature of the incoming gases. The resulting combustion process increases the afterburner exit (nozzle entry) temperature significantly, resulting in a steep increase in engine net thrust."
Jeg kan ikke forestille mig at det ikke forbruger brandstof på et kæmpe plan
--
The best fps ever would be an epic war. Team Infinity Ward against the world. Play as IW, Dice, Treyarch, Bungie, id, and Valve. WHO WILL WIN?
Det er korrekt at det forbruger "ekstra" på brændstoffet da man som "3#" også siger er nød til at sprøjte ekstra brændstof ind.
Men min intention med min beskrivelse i #1 var at aflive en myte jeg har hørt fra flere, om at et jagerfly løber tør for brændstof efter 30sek - 1 min grundet det ekstreme forhøjet brændstofforbrug.
Men mener at have hørt på Discovery (derfor er det IKKE beskæftiget) at flyets udstødningsgasser ikke kan blive ved med at komme i det høje flow, og det lagt sammen med den ekstra varme og friktion skulle være det som satte grænsen for brug af afterburneren.
Mvh
--
Selvfølgelig tømmer et rigtig fly ikke dens tanke ved at bruger afterburneren i nogle minutter. Dog som #5 siger, så er der en betydlig størrer belastning af motoren og dysen. Det er ligesom at overclocke flyet faktisk. Det er derfor man som regl bruger afterburneren i ca. 15-30 sekunder, for det er det der skal til for at give det "boost" som de som regl skal bruge den til.
--
#6 tak, det er også min overbevisning ;)
Men #0s "spørgsmål" var originalt: Hvor lang tid der egentlig vil gå før at flyet har tømt sin tank pga afterburn, og svaret til det, er nok nærmere at flyet vil "overheate" og derved melde motorfejl før du vil løbe tør for brændstof.
Mvh
--
Har en gang fået at vide af en pilot, at en f16 kan flyve mellem 15-30 min, med efterbrænder, afhængig af farten og højden.
--
www.trolles-web.com[...] Jeg ude at prøve en F16 simulator i efterårsferien (vold fedt btw.) instruktøren sagde at i virkeligheden brugte piloterne afterburneren når de skulle stige i højde. Han sagde at da de skulle til Libyen brugte de afterburneren til at komme højt nok op, og så skulle de tankes. Det gjorde amerikanerne så med deres tank fly.
Han sagde også, at når piloter bare flyver normalt (uden afterburner) larmer det ikke rigtigt inde i cockpittet, men når man så slår afterburneren til, så larmer det. :)
--
#9 Det lyder ret awesome
Hvis vi havde nogle tal med hvor meget brændstof der er ombord på f.eks f18, samt hvor meget forbrændingen brænder af kunne vi jo regne det ud :b
Men det er lige meget, det skulle være hvis tanken blev brændt op på 16 sekunder, så ville det lyde som et awesome fact til min video :D
--
The best fps ever would be an epic war. Team Infinity Ward against the world. Play as IW, Dice, Treyarch, Bungie, id, and Valve. WHO WILL WIN?
Det tager jo ikke lang tid at tømme en tom tank :D hehe
--
Jeg er uddannet pilot (civilt, men ved trods alt en del om emnet).
En normal jetmotor har det der hedder et bypass-ratio. Den består af en kerne der suger x mængde luft ind og forbrænder det, og en masse luft der bliver suget ind rundt om kernen, men ikke bliver forbrændt. By-pass ratio er forholdt mellem den "forbrændte" luftblanding og den mængde luft der "bare" bliver acceleret igennem fansene.
Passager fly har stor bypass, fighter jet mindre. (Årsagen er indlysende, så den vil jeg ikke gå ind på.)
Afterburner er, som navnet angiver, en række brændstofdyser monteret i ring EFTER forbrændingskammeret, der altså inkluderer den ikke-antændte luftblanding - når dette aktiveres får man langt større thrust - men ikke hastighed.
Det svarer i bund og grund til at tænde en deodorant med en lighter - det bruger MEGET fuel.
Men mænden varierer - det kommer an på højden da den kemiske optimale blanding af fuel/air er 1/17 ved vægt. Altså 17kg luft til 1kg fuel. Da luften er tyndere højere oppe, vil brændstofforbruget også være lavere.
Rent tidsmæssigt, så bruger en standard afterburner i omegnen af 80m3 fuel/time.
Så hvor lang tid den kan flyve med det afhænger af om den har ekstra fuel tanke med eller ej, og i givet fald deres kapacitet.
--
Im So Meta Even This Acronym
msn via email