Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Forslag til lille pendlerbil

Af Monster Nørd peder-dingo | 23-07-2015 07:25 | 3555 visninger | 73 svar, hop til seneste
Hej Jeg skal forhåbenligt snart til at pendle fra Århus til Odense et par år. Det er vigtigt at den er driftsikker og kører LANGT på literen. Har selv tænkt en Polo som er lidt brugt (10-20k kørt) som kører over 30 på literen på papiret. Skal mest køre motorvej. Har I andre forslag/kommentarer?
--
#1
*HyPe*
Ultra Nørd
23-07-2015 07:54

Rapporter til Admin
En Polo er et fornuftigt bud. Hvis du ikke skulle køre mest på motorvej, havde jeg foreslået en VW Up, men de minibiler er ikke skide godt lydisoleret :)
--
#2
thomas_bk
Junior Nørd
23-07-2015 07:56

Rapporter til Admin
Du må være den første jeg hører om der ser frem til at pendle ;-)
--
Graphite 600T, P67 Deluxe, 2500K, Noctua NH-U12P SE2, Hyper-X 8GB, Seasonic X-750, GTX670 4GB, 840 Pro, P2414H, Win8.1
#3
waaapeter123
Junior Supporter
23-07-2015 08:37

Rapporter til Admin
Hvad er dit budget? Kia Rio og Citroën C3 diesel kunne være nogen bud. Det er rigtig fine biler. For eksempel den her: http://www.bilbasen.dk[...] Det ikke så dyr bil igen. Den er født med fartpilot så den er rigtig lækker at køre langt i. Og så kører den langt på literen.
--
ASRockZ77Extreme4|[email protected]|XMS3 8GB 1600 Mhz|GTX 670 Windforce X3|500R|Corsair TX650V2|U2414H|FS2331
--
Sidst redigeret 23-07-2015 08:37
#4
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 08:54

Rapporter til Admin
Du skrev ikke budget, men du kan få den nye Hyundai i20 diesel til 135.000 inkl. 5 års garanti: http://www.bilbasen.dk[...] Og ellers er der super kampagne på Citroen C3 med masser af udstyr og 100 hk diesel til 150.000 kr.: http://www.bilbasen.dk[...]
--
Mvh Fc Junkies
#5
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 08:54

Rapporter til Admin
Og for at en bil er driftsikker skal man self. holde service til punkt og prikke! :-) Især med diesel / olieskift
--
Mvh Fc Junkies
#6
diesel
Gæst
23-07-2015 09:22

Rapporter til Admin
Det er dæleme mange kilometer du skal køre. Overvej at få et værelse, så du ikke skal pendle hver dag. Det bliver meget dyrt at holde bilen kørende.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
martinbg
Guru
23-07-2015 09:24

Rapporter til Admin
en ting som er helt sikkert, en polo kør ikke 30 på literen på motervejen :D hvad med nogle af de mange nye mini biler? Renault Twingo, 107, c1 osv osv? de er billig og jeg vil påstå det altid er bedre at købe en billig/lille ny bil, end en ældre "stor" bil
--
ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 780 SLI // TridentX 8GB 2400MHZ// System 840 PRO 128 // Spil Plextor PX-256M2P 256GB
--
Sidst redigeret 23-07-2015 09:25
#8
Chucara
Junior Nørd
23-07-2015 09:33

Rapporter til Admin
Til motorvej ville jeg ikke tage en mini-bil som C1, Up, 107, Aygo etc. En lille 1.0 liters, 3-cylinderet motor er ganske enkelt bare noget larm til at køre 130 km/t og den har intet træk over 100 km/t over 100 km/t. Køb en brugt bil, der kører over 20 km/t på literen.. Til motorvej er der ingen biler, der kommer i nærheden af hvad, de lover ved blandet kørsel. Jeg ville ikke engang tage en nyere brugt, da den kommer til at køre så mange km på kort tid. Regn med at den rasler ned i værdi pga. de mange km pg vælg noget derefter.
--
MB: ASUS Z77 Sabertooth | CPU: i7 2600K | GPU: GTX 970 | RAM: 16GB 1866MHz | CASE: Silencio 550 | SSD: Samsung 840
#9
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 09:41

Rapporter til Admin
Fartpilot og fornuftige sæder er ihvertfald et must! ;-) Og jeg ville ikke tage de helt små biler til sådanne ture... Jeg ville nok satse på den Hyundai i20 i forhold til den garanti uden km begrænsning.
--
Mvh Fc Junkies
#10
[Knixe]
Mega Nørd
23-07-2015 09:43

Rapporter til Admin
Først og fremmest. Jeg har selv pendlet meget langt, nøjagtigt 249 kilometer hver vej, med ca. 150 km på motorvej. I en VW Up!. NEJ, NEJ, NEJ, serveret med NEJ til, at du skal købe så lille en bil for at pendle motorvej. Jeg kører uden for rush hour, for det meste 150 km/t, og der er den nede på ca. 14 km/l, hvilket er ret lavt når jeg plejer at kører omkring 25 km/l ved normal kørsel. Gå efter en dieselbil, med mindst 1,6 ccm. Der er hverken moment eller køreglæde ved en Up! på motorvej.. Den går fra 100 til 130 på omkring fire minutter ;) Mvh.
--
#11
Satter
Mega Supporter
23-07-2015 09:44

Rapporter til Admin
#7 Hvad baserer du det udsagn på? - Jeg vil tvært imod påstå det modsatte. Til korte ture/bykørsel er en microbil fin (Aygo, Up, Twingo etc.), men har du bare den mindste smule motorvejskørsel, og ligger og kører 50km+ om dagen, så taber din microbil værdien hurtigere, end du kan sige Donald Trump. Skulle du komme ud for et "større uheld" i din mikrobil, er der også større sandsynlighed for, at den vil blive erklæret totalskadet, da der ikke skal meget til i de små biler. Skal du af med din mikrobil, efter at den har kørt 100.000km+ kan du ikke forvente at få de store penge tilbage for den. En 5 år gammel Polo med 150.000km på tælleren kan du stadig få 40-50.000kr for. Hvis man tænker økonomi, trafiksikkerhed og komfort, så er Polo'en ikke et dårligt valgt. Har for 1½ år siden testet stort set alt i b-klassen (Polo, i20, Rio, Fiesta, Clio), og havde jeg skulle vælge, så havde jeg valgt Polo'en. Det var så ikke mig der skulle vælge (for det var ikke mig der skulle køre den), så konen valgte Clio'en :-P En af livets få gratis fornøjelser er, at du kan prøve lige så mange biler du vil. - Så det vil jeg opfordre dig til at gøre. Mit råd er, at slutte af med den bil du MEST hælder til. - Start f.eks. med at prøve en Mitsubishi Spacestar (den er grim, men du får meget bil for pengene). Prøv så en i20, en Fiesta, en Clio, en C3 og/eller måske endda en Toyota Yaris (eller noget i den stil). Du kunne også prøve Polo'ens "søster"-modeller, Seat Ibiza og Skoda Fabia. PRØØØØV DET, det koster gratis :-) - Og vælg så den, som du føler dig bedst tilpas i.
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
#12
Don Kristensen
Nørd Aspirant
23-07-2015 09:47

Rapporter til Admin
Jeg vil lige give en +1 til en Citroën C3 diesel model. Den kører sgu meget lækkert, og langt på literen. Om man så kan lide det alternative franske design er jo så individuelt.
--
#13
Mechman007
Bruger Aspirant
23-07-2015 09:48

Rapporter til Admin
Find en Skoda Octavia 1.9 TDI fra omkring 03-04. Har selv sådan en, køre ca 18 - 20km/l og det er med motorvej, motortrafikvej og landevej godt 70 km hver dag. Har haft et problem den ville ikke starte en morgen, så fik den nyt batteri også har den kørt lige siden. Den har nu kørt 372.000km. Det vil være mit bud.
--
Sidst redigeret 23-07-2015 09:50
#14
Satter
Mega Supporter
23-07-2015 09:48

Rapporter til Admin
#10 Ikke dårlige råd du kommer med der. - Jeg vil dog lige tilføje, at vores Renault Clio (1.5dci 90hk) går ~25km/l ved motorvej (du skal holde dig til fartgrænsen, og ellers træde forsigtigt på speederen - og slukke for A/C'en), så du behøver ikke en stor dieselmotor, for at få god brændstof økonomi.
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
#15
Noregret
Semi Supporter
23-07-2015 10:12

Rapporter til Admin
Personligt ville jeg aldrig tage en mikrobil til motorvej. Det er simpelthen ikke godt nok. Når du skal køre så mange kilometer hver dag, så skal du sørge for først og fremmest at finde noget som har en god komfort og som du tror at du bliver glad for at køre i. Hellere det end at den lige præcis kører 28 km/l eller er i en afgiftskategori lavere. Men derudover, så ville mit bud også være en Polo 1,2 TDI BMT. Det er en rigtig fornuftig bil og rimelig komfort i den. Men som #11 skriver, så er det bare ud og prøve biler af. Alle dem du kan komme til at prøve. Gerne igen og gen, så du bliver sikker på det. Jeg stod selv i samme situation og og skulle pendle 300 km totalt om dagen. Jeg valgte i sidste ende en Golf VI 1,6 TDI, pga. komforten i den, den ekstra plads kontra Polo, også var det også den bil jeg følte mig mest glad for at sætte mig ind i. At den så ikke er opgivet til 28+ km/l og koster lidt mere i afgift end andre, er så noget jeg har valgt tage med. Jeg vil hellere betale mere og sidde behageligt end af køre langt på literen og være træt i ryggen når man kommer frem på arbejdet.
--
Dafuuuuuuuq!?
#16
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 10:28

Rapporter til Admin
#15 Jeg har selv haft en Polo 1,2 TDI BMT. Super super lækker bil at køre i! Men motoren var pænt sløv, der er ikke meget overskud på motorvej. Og jeg kunne maks køre 21-22 km/l om sommeren ( Siger måske ikke heelt så meget ;-) )
--
Mvh Fc Junkies
#17
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 10:30

Rapporter til Admin
Det her er også en fornuftig pris: http://www.bilbasen.dk[...]
--
Mvh Fc Junkies
#18
jhc9817
Junior Supporter
23-07-2015 10:37

Rapporter til Admin
Havde lånt en Fiat Panda da vores Saab 9-7x var på værkstedet for at blive lavet. Den kørte faktisk overraskende godt og jeg overvejede faktisk kort at skrifte Saab'en ud til Fiat. Saab klare næsten en tur fra Hjørring til Aarhus og tilbage igen på en 85 liters tank - mens Fiat klarede næsten 2 gange på 40 liters tank der er i den. Jeg følte Fiat som værende langsom - men det skyldes nok mest manglen på de sidste 320 hk som er forskel på de 2 biler. Men til motorvejskørsel gjode den det faktisk rigtigt fint. http://www.bilbasen.dk[...]
--
Sidst redigeret 23-07-2015 10:37
#19
LaZyMann
Giga Supporter
23-07-2015 10:47

Rapporter til Admin
Jeg ville slet ikke pendle i bil, 300km om dagen. Det bliver alt for dyrt uanset hvor langt den køre på literen. Det 6000km om måneden 72000km om året. så skal den servicers godt og vel hver 4. måned
--
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
--
Sidst redigeret 23-07-2015 10:47
#20
Gucal
Nørd
23-07-2015 10:53

Rapporter til Admin
#0 Tag en Golf 1,6 TDI BMT hvis du har pengene. Alternativ kan du måske tage en Citröen C3/C4 evt. DS3. Som mange andre nævner, så er motorvejskørsel med mikro-biler et klart NO GO.
--
#21
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 10:53

Rapporter til Admin
Tja kørselsfradraget vil være på 382 kr. pr. dag - Det er en del om året. Meen det dækker jo nok ikke meget af udgiften til bilen. Og heller ikke den tid du kommer til at tilbringe i bilen :-) Det er billigere at flytte...
--
Mvh Fc Junkies
#22
kedde2005
Supporter
23-07-2015 11:13

Rapporter til Admin
Flyt eller benyt toget... Du taber alt for mange penge på en bil på de par år du skal pendle så meget... Det kan slet ikke svare sig..
--
I7 4770k delid @4.5|Evga GTX670FTW SLi|16gb 1866mhz|Asus Maximus VI Gene|Corsair AX760i|840 EVO 256gb+500gb hdd|Parvum Systems 1.0|Alt er vandkølet
#23
Martin_DJ
Guru
23-07-2015 11:24

Rapporter til Admin
Hvis man lige ligger alle de fordele man kan drage af at have en bil til sin rådighed døgnet rundt, så kan det i hvert fald godt svarer sig. Et pendlerkort koster godt 3.300 kr om måneden, hvilket er sindsygt efter min mening.
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
#24
diesel
Gæst
23-07-2015 11:34

Rapporter til Admin
#23 ja, jeg ville leje et værelse og spare bilen væk. Fritid er også væk, for det tager da sin tid at køre de 300km.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#25
Ahmad
Nørd
23-07-2015 11:37

Rapporter til Admin
#0 En VW Polo kører nok ikke så meget på literen, som du tror :) Det kan jeg se at andre også har påpeget. Jeg ejer en (nærmest) ny Polo. Jeg købte den hos forhandleren sidste år, og det er en 2014-model - så ny var den! Jeg kan fortælle dig den kører 15 km/L og er en 1.2 TSI (benzin). Den er oplyst til at køre 22 km/L. Så hvis du finder noget som er lidt ældre, og oplyst til at køre 30 km/L (ved optimal dæktryk, ingen vindmodstand, og skrabet for al interiør) så forvent ikke mere end 20-22 km/L. Jeg ville anbefale dig at flytte midlertidigt! Der er tale om 140-150 km hver vej to gange om dagen. Det er ca. 1 time og 40 min hver vej. Det betyder du skal bruge 3 timer og 20 min hver hverdag på at køre bil. Det bliver du træt af! Du er nok lige blevet optaget på et studie (det falder fint med at du "forhåbentlig" skal derned), og de fleste får svar her inden for 7 dages tid). Og at bruge så lang tid på transport kan nok også godt være uholdbart for en normal hverdag ellers. Herudover vil det koste dig 120 kr/dagen i benzin hvis det er ifb. med uddannelse. Og det er der IKKE kørselsbefordring på! Så du skal bruge 2500 kr/mdr på diesel (ved 22 km/L, 150 km hver vej). Herudover skal du have en forsikring som dækker et kørselsbehov på 48.000 km/år ved blot kørsel til/fra skole. For unge under 25 år, så kan det nemt koste 15.000 kr/året ved blot 20.000 km/året (kasko). Jeg fandt lige den billigste forsikring for en årgang 14' VW Polo 1.2 TDI (diesel) med kørselsbehov på max. 50.000 km/året til 23.500 kr/året, med en selvrisiko på 6000 kr, hvis du er fra 1995. ? ? Ps. mine beregninger tager udgangspunkt i en 20 arbejdsdage/skoledage per måned og at du begynder på et studie. Ud fra den antagelse har jeg valgt at du er fra 1995. Beregningerne er et solidt gennemsnit. Du ville selvfølgelig spare lidt hvis du ikke skal derud hver dag, er ældre og kan få befordring (at kørsel er ifb. med job). Men du skal ikke tage fejl af mængden af gruppearbejde og andet gøgl. Bemærk dog at befordringsatsen er halveret for al kørsel efter 120 km/dag. Dvs de kørste 24 km giver ingen befordring. De næste 120 km giver en sats på 2,10 kr/km og herefter 1,05 kr/km. Og tag det fra mig. Jeg gik på DTU i 5 år, og brugte 1 timer på transport hver vej, hver dag (stort set). Jeg var ved at DØ af kedsomhed hver vej. Selv hvis jeg stod op oplagt og frisk, så ville jeg nå at miste gejsten i bussen. Og da jeg købte bil hjalp køen på motorvejen ikke. I dit tilfælde mister du næsten 20 % af dine vågne timer til at køre bil (3,33 timer/16 timer). Alt over 10 % er forfærdeligt, i min optik. Men hvis du trods alt dette stadig vælger en bil så er fartpilot et ABSOLUT must. Alt andet vil være dumt.
--
3960x @4,4GHz|Gigabyte X79 UD3|HD DCu2 7970|16GB Vengeance LP 1600MHz (Quad Channel)|Agility 3 120GB|750GB Spinpoint|Enermax Revolution 1050W 85+
--
Sidst redigeret 23-07-2015 11:44
#26
TehSnake
Maxi Supporter
23-07-2015 12:01

Rapporter til Admin
Jeg ved godt det ikke er hvad du spurgte efter. Men, hvis du skal til at studere, så kan du jo få et ungdomskort. Det er en meget billig måde at pendle på.
--
#27
jhc9817
Junior Supporter
23-07-2015 12:02

Rapporter til Admin
Som de andre siger så er det for meget tid at bruge på transport og hvis det er i forbindelse med et studie, så tror jeg det vil gå ud over din motivation. Overvej istedet at flytte nærmere din studieplads/arbejde - eventuelt leje et værelse eller til at starte med en campingvogn. Boede selv i campingvogn i forbindelse med mit arbejde i et år før jeg skulle videre til næste opgave(er konsulent). Jeg har nogle år været oppe at køre mere end 60.000 km. om året og tro mig det er dræbende kedeligt - ligegyldigt hvilken bil du køre i. Så hvis du har mulighed for det så find et sted at bo tættere på. Du kan få en billig campingvogn til 10 - 20.000 kr. og ophold på en campingplads uden for højsæsonen er yderst rimelig.
--
#28
martinbg
Guru
23-07-2015 12:09

Rapporter til Admin
#8 altså nu skal man ikke bruge 200heste for at køre 130 km/t :p små biler kan fint køre 130 uden at det larmer helt vildt, grunden til nogle måske syntes de er "langsomme" til at overtale er når dem i store biler fylder det hele :p
--
ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 780 SLI // TridentX 8GB 2400MHZ// System 840 PRO 128 // Spil Plextor PX-256M2P 256GB
#29
Don Kristensen
Nørd Aspirant
23-07-2015 12:25

Rapporter til Admin
#28 Det larmer da ad helvedes til i små biler, bare man kører 110
--
#30
fishie
Mega Supporter
23-07-2015 12:28

Rapporter til Admin
Har selv lige været igennem det samme, starter med at pendle her til september, aalborg -> århus godt 130km hver vej. Jeg har prøvet: VW Up, VW Polo, Citroën C3, Mazda 3, Hyundai i20.. Alle pånær UP'en var i Diesel udgaver, og jeg vil erkende at jeg har valgt at købe en i20.. 1 fordi det faktisk var den billigste set bort fra UP'en (fik en fin rabat) 2: fordi det faktisk var den som kørte længst på motorvej ved 120km/t (26.7km pr liter, målt ved opfyldning af diesel og ikke fra kørecomputeren), faktisk til trods for at det er den med den dårligste km/l opgivelse på papiret.. C3 skulle køre 33.1KM/L men på motorvej gik den ikke mere end 23.. 3: Det var så afgjort den mest behagelig bil at køre i, med henhold til styretøj, lyd niveau og komfort. 4: Og faktisk den vigtigste af alle, 5 års fuld garanti uanset hvor langt man kører! Det er altså ikke ligemeget at have rundet 200.000km efter 4 år, gearkassen ryger og man så bare kan få lortet skiftet på garanti, det er et kæmpe kæmpe plus. Jeg havde aldrig troet at jeg skulle købe en Hyundai, men jeg må erkende at jeg sku er blevet ret overbevist. #29 - Jeg oplevede ikke synderligt mere støj på motorvej i den i20 jeg prøvede, end der var i mine forældres Mercedes C220, bevares deres er da mere lækker, men vi snakker også en bil til 4xHyundai i20..
--
CPU:i7-2600k GFX: 660ti HDD MAIN: 2xSamsung 830 256GB (Raid0) Storage: 24x4TB + 24x3TB (4xRaid6) Controller: 3x9240-8i - 3xm1015
--
Sidst redigeret 23-07-2015 12:32
#31
Fc Junkies
Nørd Aspirant
23-07-2015 12:43

Rapporter til Admin
#20 Er det den nye i20 med 75 hk diesel du købte? Kan se at den står til 0-100 på 16 sek., er det til at overleve med? :-)
--
Mvh Fc Junkies
#32
Munkeholm
Megabruger
23-07-2015 12:44

Rapporter til Admin
30# overvejet sælger hos Hyundia ? for jeg fik da helt lyst til at prøve en i20 =) ! men jeg må derudover give dig ret, synes heller ikke de små larmer så meget på motorvejen.. har prøvekort uP'en uden dæpning og synes slet ikke det var slet med 140.. Man skal dog huske at en uP må man kun sidde 4 personer i ^^
--
#33
martinbg
Guru
23-07-2015 12:45

Rapporter til Admin
#29 ja det er rigtigt ALLE små biler larmer af helvet til hvad ved jeg også om det? jeg har ihvertfald ikke selv en lille bil tideligejer af en Renault Megane 1,6 Ejer en Renault Clio mk2 1,2 nu jeg kan godt hører bilen, men det kan man da i næsten alle biler, jeg syntes selv jeg har prøvet at køre/side i ret mange forskellig biler efter hånden, og man skal da op i folkevogn passat i ret nye modeller før bilerne bliver meget stille men hvem gider da køre en bil hvor man ikke kan høre den, eller jo det er da fedt nok, men så køber man da en el bil :p (ironi kan forkomme i noget af teksten, og man må gerne spørger hvis man ikke kan se hvor :) )
--
ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 780 SLI // TridentX 8GB 2400MHZ// System 840 PRO 128 // Spil Plextor PX-256M2P 256GB
#34
Chucara
Junior Nørd
23-07-2015 12:47

Rapporter til Admin
#28: Vi har nok en forskellige opfattelse af 'fint'. Jeg nævner intet om 200 heste, men "bilerne" er jo skraldet fra alt lyddæmpende materiale og er bygget af plastik, så de larmer altså vandvittigt ved 110 og derover. Og hvis man skal overhale med 120 km/t er de altså ikke de hurtigste dyr i skoven. Det vil jeg mene er forholdsvist indiskutabelt.
--
MB: ASUS Z77 Sabertooth | CPU: i7 2600K | GPU: GTX 970 | RAM: 16GB 1866MHz | CASE: Silencio 550 | SSD: Samsung 840
#35
Nissehamp
Skribent
23-07-2015 12:48

Rapporter til Admin
#30 Husk at garantien altså ikke dækker slid, så har du slidt gearkassen op, så får du ikke bare en ny forærende :) #28 Selv hvis man er okay med støjniveauet, og det faktum at en mikrobil ikke er videre retningsstabil, så er gearingen i mikrobiler slet ikke sat op til motorvejskørsel. Og en 0.9-liters motor bruger stadig en hel del brændstof, hvis den render 4-5000 omdrejninger (ikke unormalt ved 130 i en mikrobil :( ) Så brændstoføkonomien vil faktisk sandsynligvis være bedre i en brugt Citroen C5 2.0 HDI (eller enhver anden større dieselbil), end i en ny Toyota Aygo, når du kører på motorvej hele vejen :) Som eksempel plejer vi at ligge mellem 19 og 22 km/l i snit ned gennem Europa, når vi kører til Le Mans i ovenstående, hvor at vi i en Aygo kun formåede 16 km/l fra Kbh til nordjylland, ligeledes på motorvej :)
--
Lyd-nørd
#36
Martin_DJ
Guru
23-07-2015 12:56

Rapporter til Admin
#35 Vi kørte til Århus fra Kbh for to måneder siden i en BMW 535D, den gik over 18 km/l og jeg kørte hvad der stod på skiltene +10km/t ifølge GPS hele vejen. Tør ikke engang tænke på hvad sådan en lille bitte motor ville køre på literen på samme tur :)
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
#37
Nissehamp
Skribent
23-07-2015 12:58

Rapporter til Admin
#36 Puha, der skal da være medvind for at du overhovedet kan køre 140 i en Aygo ;) Der skal i al fald ikke sidde nogen på alle pladser.
--
Lyd-nørd
#38
Martin_DJ
Guru
23-07-2015 13:00

Rapporter til Admin
#37 Nej det har du nok ret i, men en Aygo kunne nok ikke engang matche det brændstofforbrug selv ved en gennemsnits hastighed der er 20 km/t lavere :)
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
#39
Munkeholm
Megabruger
23-07-2015 13:03

Rapporter til Admin
virker som om flere af jer ikke har prøvet at kører de her micro biler rent faktisk .. nu er det jo sådan at WV også kommer med varevogne/kassevogne der kommer til at køre med 3 cylinder og helt ned til 1.0 og 1.1.. det er rigtigt at man nok næppe vinder le mans i dem, men så langsomme er de altså langt fra efter min mening ihvertfald :) og med alle de nye photovogne er det vel egentlig bare et plus at man ikke ender over de 160 :P
--
#40
Gucal
Nørd
23-07-2015 13:17

Rapporter til Admin
#30 Tror du har misforstået noget mht garantien, de skifter ikke bare gearkassen fordi du har voldtaget bilen med 200.000km i de 4 år. Der er desuden også nogle helt særlige betingelser du skal overholde hvis du eksempelvis skal gøre brug af garantien. F.eks. hos KIA skal du servicere bilen til tiden hvergang og du skal servicere den hos autoriseret KIA værksted. Jeg kunne forestille mig det er det samme med Hyundai. Og de har nogle helt urealistiske service intervaller, det noget med du allerede skal servicere bilen efter 10.000km eller 20.000km og her skal der måske lige skiftes oliefilter og bremse klodser/skiver, så bare rolig de har allerede tjent pengene hjem på den 5 års garanti de tilbyder. Og hvis du bare springer et service interval over så ryger garantien.
--
#41
fishie
Mega Supporter
23-07-2015 13:26

Rapporter til Admin
#30 + #40 - Jeg må selv servicere min bil uden at miste garantien.. Det eneste krav er at jeg følger deres vedligeholdelses program, og kun bruger et autoriseret værksted, jeg er dog så heldig at min bror ejer at autoriseret værksted, så det er ikke det store problem. Og jeg har sort på hvidt at deres 5års garanti dækker mekaniske dele i 5 år, uanset hvor langt jeg kører. Klart, er man et fjols og selv ødelægger det, så dækker garantien ikke, det giver sig selv, men udover det så dækker de også gearkassen såfremt den ikke holder i 5år.. Jeg kiggede kort på Kia, var aldrig ude og køre i en fordi de simpelthen er for dyre i forhold til hvad du får, og så er deres garanti ikke en døjt værd netop pga alle deres vilkår. #31 Det er den nye 1.1 75hk diesel, og ja 16 sek fra 0-100.. Well, ville da være lækkert at det var en hurtigere bil, men den render fint 120 på motorvejen, og jeg kommer til at køre 99% af mine km på motorvej, om det tager mig 20 eller 12 sekunder at komme op i fart gør mig sku ikke det store.
--
CPU:i7-2600k GFX: 660ti HDD MAIN: 2xSamsung 830 256GB (Raid0) Storage: 24x4TB + 24x3TB (4xRaid6) Controller: 3x9240-8i - 3xm1015
--
Sidst redigeret 23-07-2015 13:28
#42
zzup
Junior Nørd
23-07-2015 13:37

Rapporter til Admin
Hvis det er tidsbegrænset, så lease en bil istedet.. det er meget bedre, du mister ikke så meget på den, og du skal ikke bøvle med at sælge den når du ikke har brug for den mere..
--
- Dont hate the player, hate the game! "Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience."
#43
Nissehamp
Skribent
23-07-2015 13:39

Rapporter til Admin
#41: Iflg. FDMs gennemgang af Hyundais garanti ( http://www.fdm.dk[...] OBS! du kan kun komme ind på artiklen hvis du er FDM-medlem) så er _alle_ sliddele undtaget af garantien, såvel som en del originalt ekstraudstyr :/
--
Lyd-nørd
#44
fishie
Mega Supporter
23-07-2015 13:49

Rapporter til Admin
#43 Spændende. Jeg har et fint stykke papir fra en Hyundai mand hvor der står at det er en del af garantien.. Så skal det da nok blive spændende hvis der sker noget, og ja jeg er nok lidt speciel men alle aftaler jeg indgår med denne slags ting er i papir form og underskrevet af mig og den pågældende person som har solgt mig det. En kopi til mig, og en kopi til dem.. Det er ikke ens betydende med at det holder stik i sidste ende, men det gør da chancen bedre :p Men om ikke andet, så holder en bil også til 200.000 på motorvej uden de store problemer.
--
CPU:i7-2600k GFX: 660ti HDD MAIN: 2xSamsung 830 256GB (Raid0) Storage: 24x4TB + 24x3TB (4xRaid6) Controller: 3x9240-8i - 3xm1015
#45
Nissehamp
Skribent
23-07-2015 13:52

Rapporter til Admin
#44 Jeg tror også at du står meget bedre end flertallet, når nu du har det på skrift (og ikke mindst underskrevet!) :) Jeg mener i øvrigt også stadig at det er en glimrende garanti i forhold til flertallet af andre producenter, uagtet om sliddele er med eller ej :) Tillykke med din bil! :) Og det burde bestemt kunne holde til 200.000 km på motorvej, ja ;)
--
Lyd-nørd
#46
TehSnake
Maxi Supporter
23-07-2015 14:12

Rapporter til Admin
#44 Ja, heldigvis er bykørsel langt hårdere for bilerne. 200k motorvej burde ikke volde problemer :-)
--
#47
jakobdam
Ultrabruger
23-07-2015 14:25

Rapporter til Admin
Citroén C3 - nogenlunde årgange 2008 og frem. Fra årgang 2011 (eller er det 2012) går den endnu mere på literen. Kan fås rigtigt billigt, da Citroén er nogen af dem der går hurtigst ned i værdi; og de kører klippestabilt. Skal naturligvis være en diesel. Får du en 1,6 HDI motor, så vær lige opmærksom på at få strammet dysserne til hver service (som SKAL overholdes strengt), og få banket bundproppen af bundkaret ud så den vender den rigtige vej (eller skift til FTZ-bundkar) og få fjernet filtret i banjoboltene. Og efterset flammeskiverne snarest efter køb. Det er sådan set den eneste faldgrubbe. Jeg valgte selv Citroën C4 - men den kan næppe betegnes som en lille pendlerbil.
--
Nyheder om IT og teknologi: http://www.techstart.dk[...]
#48
Gucal
Nørd
23-07-2015 15:48

Rapporter til Admin
#41 + #44 Jeg tror du er bedre stillet end andre, da du har fået det på skrift, MEEEN jeg tror stadigvæk ikke de skifter sliddele på garantien hvis det skulle komme dertil :). Det er dog rigtig godt at du har fået det på skrift, så kan du altid henvise til aftalen og fortælle pænt at du vil gå rettens vej hvis ikke aftalen bliver holdt :-)
--
#49
mrKayne
Monster Supporter
23-07-2015 16:49

Rapporter til Admin
Hvad med at lease? :) Med det kørselsfradrag du får, kan det vel næsten betale sig - givet at rep. og service er inkluderet i leasingprisen? :) Har en kollega, som lige er startet på at lease den nye VW Golf VII (med alles udstyr), til en 4000-ish om måneden.
--
#50
Cordion
Monster Nørd
23-07-2015 17:16

Rapporter til Admin
jeg havde selv en skoda fabia combi greenline med den gamle motor... (24,4 km/l) på motorvej var min pæne kørsel omkring 22 km/l landevejs kørsel omkring 25 km/l by kørsel omkring 18 km/l min rekord gennemsnit på tank var 28+ km/l jeg var utrolig glad for min skoda, og blev solgt efter at blev fyret... hvis jeg selv skulle købe bil nu, ville jeg gå efter den nyere greenline... http://www.bilbasen.dk[...]
--
Microsoft Surface 2 pro, 256GB, 8GB RAM and loving it
#51
Theisbp
Superbruger
23-07-2015 17:30

Rapporter til Admin
#40 Jeg tror du har misforstået noget.. Min Kia har netop været til 30.000 km service, jeg spurgte om bagbremserne ikke skulle renses og smøres. Men nej, for hvis det begynder at hænge som skive bagbremser har en tendens til, så dækkede garantien dem. Og bremser er da mig bekendt en sliddel! Derudover er Service intervallerne 15.000 km for en benzin mens det er 30.000 for en diesel.
--
#52
zzup
Junior Nørd
23-07-2015 17:53

Rapporter til Admin
#51 - derudover vil jeg mene det er forkert IKKE at vedligeholde dem alligevel.. for nu kan du komme ud for at du står et sted imellem service og skal bøvle med dine bremser, fremfor at få dem skilt ad og smurt op, så de reelt skal skiftes ved et service istedet..
--
- Dont hate the player, hate the game! "Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience."
#53
Theisbp
Superbruger
23-07-2015 18:02

Rapporter til Admin
#52 Det kan jeg da ikke, når det ikke er en del af det service. Man må gå ud fra, at de laver det som der skal laves ved hvert service, jeg spurgte bare fordi jeg var nysgerrig. Men nej, og hvis de skulle begynde at hænge, så var de dækket af garantien.
--
#54
bopenstoft
Supporter
23-07-2015 18:03

Rapporter til Admin
Polo vil jeg også sige: lidt dyre men de kører satans godt og er hurtige at få på benene igen hvis det skulle være
--
4770K|Maximus VI HERO|16GB Ripjaws 2133 CL9| ASUS GTX980 STRIX OC 4GB|BenQXL2411T/DELL U2713HM Samsung EVO 250GB
#55
LaZyMann
Giga Supporter
23-07-2015 18:25

Rapporter til Admin
#51 har du ikke skive bremser på alle 4 hjul? Da har jeg på min 5 år gamle kia...
--
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
#56
Theisbp
Superbruger
23-07-2015 21:40

Rapporter til Admin
#55 Jo det har jeg. Men eftersom en bil som regel bremser 70% på forbremserne og 30% på bagbremserne, så har skive bagbremser en tendens til at hænge, hvis de ikke bliver gjort rene/smurt engang imellem.
--
#57
PiqueMacho
Super Supporter
23-07-2015 21:53

Rapporter til Admin
Som mange nu har sagt er det tæt på ulideligt at køre så lang en pendlertur i en mini/mikrobølgeovn. Jeg ville gå efter en mellemstørrelse som Kia ceed el lign. Den accelererer godt og den føles solid. Jeg er ikke selv fan af poloen. Jeg syntes den virker meget skrabet og plastikagtig i interiøret og larmen i kabinen var voldsom.
--
Yada Yada
#58
Kasperkk
Ultra Nørd
23-07-2015 21:57

Rapporter til Admin
#56 Hvis din håndbremse trækker direkte i calibrene bagpå er det også en god ide at bruge den til at bremse med nogle gange. Så får du også slidt dine skiver lidt bagpå og det hjælper med at holde det hele igang.
--
HO, HO, FUCKING HO!
#59
Jacob XP
Giga Nørd
23-07-2015 22:30

Rapporter til Admin
Man er da gal i låget hvis man ser frem til at bruge 3 timer hver dag på at køre bil. Og lidt mere når der er tæt trafik... Et typisk setup er 8 timers arbejde, 8 timers fritid, 8 timers hvile. Problemet er bare at du stadig skal bruge tid på indkøb, tøjvask, støvsugning, madlavning og et par andre ting. Så reelt er der en stærk begrænsning for dig. Hvad nu hvis en studiekammerat inviter til øl kl 20. Eller de ringer fra firmaet og spørger om du kan møde lidt tidligere på arbejde. Så er det ikke så nemt når du skal køre 140 km. Så mit råd vil være at droppe bilen og nøjes med at bruge 30 min på cyklen til hverdag og flytte til Odense.
--
A clean house is a sign of a broken computer
#60
Hans
Guru
24-07-2015 11:06

Rapporter til Admin
Min input med en Suzuki Alto :) Og pendling... 1. Den er fin til ture på max 1-1½ time, men længere er end det er ikke en fornøjelse (Kommer fra Passat/Alfa 156). 2. Ved bykørsel går den 14½-16 km/l (når kæresten kører), og 15½-17 km/l, når jeg kører. 3. På længere stræk går den ca 20 km/l, og har haft den oppe på knapt 23 km/l (er opgivet til 22,7). Jeg var fornylig selv ude i overvejelserne mht at købe et billigere hus (1.5 mio) på "landet" og så pendle, i stedet for et hus i byen (3.0 mio). Jeg regnede lidt på tingene mht timer brugt på transport, behov for to biler (afskrivning og drift) - Bare rent økonomisk, så ville det ende med at koste mere at "spare" penge på et billigt hus... Hvis man skal pendle vil jeg anbefale off. transport, selvom jeg virkeligt ikke kan lide dsb, men så kan man sove, læse lektier, pille næse osv, så man ikke helt spilder tiden...
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Useriøse sælgere: se profil
#61
Cordion
Monster Nørd
24-07-2015 12:37

Rapporter til Admin
#60 kan man ikke pille næse i bilen :o men ja, enig... hvis der er nem adgang til dsb frem og tilbage, så er det til at foretrække... specielt hvis der er mulighed for at arbejde i toget...
--
Microsoft Surface 2 pro, 256GB, 8GB RAM and loving it
#62
peder-dingo
Monster Nørd
24-07-2015 14:55

Rapporter til Admin
Tak for de mange input! Det er arbejde, ikke studie. Først og fremmest har jeg hus, barn og kone i Århus så vi flytter ikke lige. :-) Det ville nok dreje sig om nogle dage om ugen, da jeg vil overnatte på arbejdet hvis jeg får sent fri. Selvfølgeligt vil jeg tage toget engang i mellem, men det er nu ikke det diskussionen skal gå på, det er hvis jeg skal have en bil til det hvad det så skal være :)
--
#63
Martin
Gæst
24-07-2015 16:34

Rapporter til Admin
140km frem og tilbage i en lille øko box med ~70HK, nok ikke det bedste valg til meget motorvejs kørsel. Hvad med en brugt Mazda3? Købte selv for 2 år siden en brugt Mazda3 2.0 med 150HK fra 2007 som havde gået 50000km. I 6. gear så kan du hverken høre vinden eller motoren når du kører på motorvejen, hvilket er utroligt lækkert når man skal køre langt. så får du også en af de mest pålidelige biler på market, så er det også en af de hurtigste i sin klasse. Men ellers bare find en brugt japaner i mellem klassen med 130+HK og helst med 6 gear. Så er du godt kørende.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#64
Slæden
Megabruger
24-07-2015 17:33

Rapporter til Admin
Hyundai dækker drivlinien i 5 år, det gjaldt i hvert fald vores, og bremserne bruger man ikke ret meget på motorvej i forhold til bykørsel :-). Du kunne også se på en seat Ibiza, det kører ret langt på literen, og er rimelig adræt (og billig)
--
#65
kedde2005
Supporter
24-07-2015 18:21

Rapporter til Admin
#63 For en 2.0 benziner er jo også vildt økonomisk...
--
I7 4770k delid @4.5|Evga GTX670FTW SLi|16gb 1866mhz|Asus Maximus VI Gene|Corsair AX760i|840 EVO 256gb+500gb hdd|Parvum Systems 1.0|Alt er vandkølet
#66
qwerty
Gæst
24-07-2015 18:32

Rapporter til Admin
#63 Hvad er der galt med en øko bil med omrking 70 HK. Flere HK skærer jo ikke ned på transporttid.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#67
Jacob XP
Giga Nørd
24-07-2015 18:43

Rapporter til Admin
Køb en Tesla og smid solceller på taget som du har omtalt i en anden tråd. Ja, Tesla er dyr, men nu skal du jo køre mange kilometer. Det betyder at du sparer en del på benzin. Det er godt for økonomien i et solcelleanlæg at der er et højt forbrug. Køb også et batteri der kan gemme strømmen til når den skal bruges. Det er selvfølgeligt også vigtigere med en god bil hvis du skal køre så meget end hvis du kun kører meget lidt. Mange små biler larmer ret meget når de kører på motorvej, men der er sikkert nogle der er lidt værre end andre. Hvis du fx beholder en Tesla i 15 år så er det jo "kun" omkring 50.000 kr pr år. Ja, jeg ved godt at det ikke er helt så enkelt men derfor kan godt lige bestille en prøvetur sammen med konen :-) og prøve at køre et par km på motorvej. De har en afdeling i Aarhus. Der er snak om at regeringen vil fjerne den rabat købere har ved at man sparer mange penge på registreringsafgiften. Så husk at købe inden de lukker for rabatten. er selv Tesla fan :-)
--
A clean house is a sign of a broken computer
#68
Martin
Gæst
24-07-2015 21:49

Rapporter til Admin
#65 Ja det kommer an på hvordan man kører.. Som Top gear har vist flere gange så er det mere økonomisk at have en stor motor som f.eks kun yder 60% end en lille motor som yder 80-90% ved motorvejs kørsel. #66 Nej men det er meget mere komfortabelt at køre i en større bil på motorvejen. #67 Men så kan bruge de penge der er sparet ved at købe en Tesla, til at begynde at spare op til et nyt batteri til den. Kender ikke lige prisen på det i DK, men hvis det koster 80.000 kr i USA, så gætter jeg på et sted mellem 100-150k her hjemme..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#69
waskustobaskus
Mega Supporter
24-07-2015 23:46

Rapporter til Admin
Har lige købt en Toyota aygo fra 2006 til svigermor. 20.000kr. 21km/l koster omkring 600kr årligt i ejerafgift. Det bliver ikke billigere. Og så kører den sku bedre en end gamle kasser fra 1998:D
--
#70
Dami4200
Elitebruger
24-07-2015 23:55

Rapporter til Admin
#69 Men hvis uheldet skulle være ude, så vil jeg hellere køre galt i en gammel Audi / BMW / Mercedes / VW fra 1998, end i en Aygo fra 2006... Eller fra 2015 for den sags skyld.
--
MacBook Pro 13" Retina, 8GB RAM, 256GB SSD Mediecenter I3-3220T, DH61AG, 8GB DDR3 RAM, Kingston 64GB SSD
#71
Lars2222
Nørd
25-07-2015 00:00

Rapporter til Admin
Jeg kaster op over de små danske biler som koster det samme nogen gange som en god mellemklasse bil her i Sverige. Men skal du pendle meget ville jeg tage en hybrid. Der kan slås over på EL. Men desvære tror jeg prisen er højre ind dit budget hvis du skal havde bilen fra ny :(
--
My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#72
Martin_DJ
Guru
25-07-2015 00:01

Rapporter til Admin
#68 Hvor har du den ide fra, at et batteri til en Tesla koster 80.000 kr i USA? Men til den tid, hvor man skal skifte sit batteri i sin Tesla. Har ham der brugte samme beløb på en benzin/diesel bil, brugt langt flere penge på vedligeholdelse alligevel.
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
#73
Martin
Gæst
25-07-2015 01:06

Rapporter til Admin
#72 Jeg har det fra Tesla's hjemmeside: http://my.teslamotors.com[...] Men nu hvor jeg tænker om det, så har jeg heller ikke medregnet afgift og moms osv. Men det bliver helt sikkert latterligt dyrt at få skiftet i DK..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Forslag til lille pendlerbil

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning