Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bilka nægter reparation af Iphone 6

Af Maxi Nørd kabsdk | 15-08-2016 22:00 | 8013 visninger | 58 svar, hop til seneste
Som overskriften siger. Jeg står i den dårlige situation, at jeg har haft indleveret en Iphone 6 til reparation hos Bilka hvor jeg har købt den. Problemet består af, at skærmen ikke er responsiv og nogle gange lever sit eget liv. Som i nok har hørt har #Bendgate jo været på internettet i lang tid. Efter, at Iphonen har været indleveret en uge vælger jeg at ringe for at høre hvordan det går. "Jamen de har sendt sagen videre til Apple. De fleste gange får man bare udleveret en ny telefon". Man ved service-disken i Bilka Tilst inspicerede også telefonen ved ankomst og sagde, at den så fin ud. Der er ikke én eneste ridse i skærmen og kun få ridser i hjørnerne fra coveret. Vi har ikke selv på nogen måde kunne se, at den har været bøjet. Problemet ligger så i, at de her efter 14 dage kontakter mig og fortæller, at de ikke vil reparere den, da den er bøjet. Jeg snakker lidt med deres servicechef som siger at det udelukkende er værkstedets beslutning. De er ikke til at tale med overhovedet og vil på ingen måde hjælpe mig. Værkstedets ord er lov. Service-chefen erkender heller ikke at have hørt om #bendgate eller noget der minder om. Vi bliver tilbudt en ombytter for 2699, men det har jeg slet ikke råd til lige pt. Mit spørgsmål består af, om det overhovedet er muligt at gøre noget som helst eller om jeg bare må sluge deres ord rå og stå med en defekt telefon? Telefonen har IKKE været behandlet skidt og har været passet på og uden skrammer. Derfor undrer det mig at de vurderer telefonens tilstand som "Udover normal brug og slid" og derfor ikke dækker den
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#1
Slettetbruger21
Guru
15-08-2016 22:05

Rapporter til Admin
Eneste mulighed - udover at holde sig væk fra Apple i fremtiden - er vel FKN.
--
Slettet jfr GDPR
--
Sidst redigeret 15-08-2016 22:06
#2
zubrowka01
Giga Nørd
15-08-2016 22:06

Rapporter til Admin
Eftersom en medarbejder har inspiceret den ved indlevering, så synes jeg sagen ligger lige for - det lyder ikke som om den har været bøjet ved indlevering. Og skulle det være en bøjet telefon, så har apple jo i usa erkendt fejlen, og udbetalt millioner i erstatningssager. Skriv en mail til forbrugerrådet og hør om det er en sag de synes er værd at køre, og i så fald, så lav en klage (det koster lidt knaster, men dem får man tilbage hvis man vinder sagen)
--
1% af verdens befolkning ejer 50% af verdens værdier. 20% ejer 94,5%. #gørnoget http://tiny.cc[...]
--
Sidst redigeret 15-08-2016 22:07
#3
Ilwaz
Guru
15-08-2016 22:07

Rapporter til Admin
#0 Du gør bare den klassiske, med at true med forbruger rådet og så et opslag på facebook, hvor du hænger værkstedet ud. Det er klassisk adfærd, fra de uduelige "værksteder", der er et hav af lignende historier både herinde og på diverse andre fora.
--
#4
the688
Guru
15-08-2016 22:09

Rapporter til Admin
Tog du billeder af telefonens stand foran personalet da du indleverede den? Det er jo "hverdagskost" at iPhones er skrøbelige, og til gengæld vanvittigt dyre at få repareret. Det må være den nemmeste branche i verden. Man sælger noget der super nemt går i stykker, og kan uden problemer afvise at reparere produktet, og kan bare henvise til en række helt grebet-ud-af-luften bortforklaringer. "Den har været våd" "Den har været bøjet" osv..
--
"ORK SATME!"
#5
kabsdk
Maxi Nørd
15-08-2016 22:12

Rapporter til Admin
2# Kan du finde et officielt statement på det? Som sagt tog medarbejderen jo telefonen ind og havde den i hånden for at se på skrammer, skærm osv. Altså har den jo ikke været synlig bøjet ved indlevering. 3# Kan godt ske jeg er nødt til det. 4# Desværre tog vi ikke billeder.
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#6
zubrowka01
Giga Nørd
15-08-2016 22:17

Rapporter til Admin
#5 nej, det kan jeg faktisk ikke lige. Jeg husker måske forkert :/
--
1% af verdens befolkning ejer 50% af verdens værdier. 20% ejer 94,5%. #gørnoget http://tiny.cc[...]
#7
Wut
Elitebruger
15-08-2016 22:21

Rapporter til Admin
#0 Hvor gammel er telefonen? Udbed værkstedet om at dokumentere: 1: at telefonen er bøjet 2: hvor meget "bøjet" en telefon skal være, før den tæller som "bøjet" 3: hvad skaden i telefonen består i 4: hvorvidt skaden kan relateres til, at telefonen er blevet "bøjet" Garantien/reklamationsretten bortfalder ikke automatisk alene fordi en telefon er "bøjet". De skal dokumentere, at du har overbelastet (brugt telefonen ud over normalt brug) den, og at overbelastningen er årsag til defekten. Man kan ikke bare afvise at reparere en bilmotor, fordi bilen har en bule bag på kofangeren. (og som andre skriver: Lad være med at købe Apple-produkter. Der er så mange historier med, hvor ringe de behandler deres kunder ifm reparationer. Og ja - måske er det værkstedet, og ikke direkte Apple, der er nogle svin. I don't care - jeg belønner ikke en producent for at bolle mig i måsen, når deres skrammel går i stykker uden at jeg har voldet produktet på nogen måde).
--
#8
kabsdk
Maxi Nørd
16-08-2016 13:38

Rapporter til Admin
Jeg har nu haft fat i værkstedet, som har taget beslutningen og der er intet at gøre. Da telefonen har fysisk skade (Uanset hvor lille og usynlig den end måtte være), ja så vil de intet gøre. Værkstedet har fået dom fra Apple selv og kan derfor intet gøre. Uanset hvor meget jeg har snakket med forbrugerombudsmanden og Facebook-anmeldelser og mine tidligere køb (For i alt 28.000), ja så er de fuldstændig ligeglade. 7# Ifølge Dansk lovgivning er selvforskyldte skader ikke dækket af reklamation eller garanti. Fysisk skade inkluderer også bøjet skærm.
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#9
michaelp
Junior Nørd
16-08-2016 13:51

Rapporter til Admin
#8 Du nævner stadig ikke hvor gammel den er? Formodningsreglen burde hjælpe dig, hvis den er under 6 måneder, så skal de bevise overfor forbrugerombudsmanden at skaden er selvforskyldt, og ikke dig, så du behøver ikke acceptere værksted/Apple's begrundelse, for Apple følger allerede deres egne regler fra USA og anerkender ikke danske love, det er nævnt i flere tv programmer tidligere, og derfor mener Apple også at man skal købe ekstra dækning hos dem, hvis man vil bruge sine 2 års reklamationsret, det har også været i tv kontant eller på tv2 for nogen tid tilbage. Apple er bare noget juks når det kommer till rep.
--
Sidst redigeret 16-08-2016 13:52
#10
kabsdk
Maxi Nørd
16-08-2016 14:06

Rapporter til Admin
9# Ja det har jeg glemt at nævne. Desværre er garantien udløbet og kun reklamationsretten dækker. Den er ca. 1 år gammel
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#11
michaelp
Junior Nørd
16-08-2016 14:16

Rapporter til Admin
#10 Så kan det vist ikke siges på andet end godt dansk, sorry: Du er på skideren , ingen hjælp at hente der, når du skal bevise fejlen startede fra købsdato ;(
--
#12
Wut
Elitebruger
16-08-2016 14:17

Rapporter til Admin
#8 Værkstedet har fået dom fra Apple selv og kan derfor intet gøre. Uanset hvor høje tanker Apple har om sig selv, så har de stadig ikke nogen juridisk dømmekraft i Danmark. Det har de måttet sande ved flere søgsmål, der til deres store overraskelse ikke gik, som de havde forestillet sig. 7# Ifølge Dansk lovgivning er selvforskyldte skader ikke dækket af reklamation eller garanti. Fysisk skade inkluderer også bøjet skærm. Det friholder dem ikke for deres ansvar for at et produkt skal kunne bruges, som en forbruger vil forvente, det skal bruges. Man kan ikke producere noget, der er i så ringe stand, at det under normalt brug går i stykker, og bagefter hævde, at det er en "selvforskyldt" skade. I det tilfælde burde Apple have fortalt dig, før du købte produktet, at du ikke må have telefonen i lommen eller ikke trykke på produktet, som man normalt gør. Det er helt normalt at have en telefon i lommen, og det giver nogle forventelige vrid/kræfter på chassiset, når man sætter sig ned pga bukserne maser/trykker på telefonen. Det må producenten tage højde for i designet af produktet. Med mindre der er synlige skader på telefonen, eller at den er så bøjet, at det ikke kan siges at være "normalt brug", så ville jeg indbringe det for Forbrugerombudsmanden. At chassiet er konstrueret for ringe behøver du jo ikke engang bevise... Det kræver bare 5 sekunder på Google for at finde sager, hvor det er bevist, hvor ringe det er.
--
#13
kabsdk
Maxi Nørd
16-08-2016 14:23

Rapporter til Admin
12# Jeg kan godt se din pointe. Det hjælper mig bare ikke. Hverken værkstedet eller Bilka kan holdes ansvarlige for, at et produkt de sælger er dårligt produceret. Medmindre Apple selv udtaler noget kan værkstedet intet gøre. Værkstedet opererer jo efter at produktet er fysisk skadet. At produktet så ved dagligt brug bliver udsat for fysisk overlast bare ved almen brug kan værkstedet ikke gøre noget ved
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#14
Thomas
BOFH
16-08-2016 14:30

Rapporter til Admin
#8>>Ja det lyder som apple, jeg arbejde for et årti siden for Fona og sad på samme kontor som han der håndterede klager fra kunderne. Jeg kan huske en gang hvor værkstedet havde afvist en reparation af en ipod pga stød skade, vi skulle have en lup frem for at finde den den var under 1 mm. Men Apple er ikke lov og du har altså krav på en beskrivelse af hvor skaden er. Hvis den er så lille som du siger så klager du til forbruger klagenævnet for der skal være sammenhæng mellem skaden og den påståede defekt ellers skal den repareres. Vi fik forøvrigt repareret min dattes Iphone 6 efter hun gik ind i en cykel som landede oven på telefonen. Den var seriøst bukket vi taler om mere end 1 cm og display var desværre ikke poppet ud så det var også bukket. Vi fik skiftet ramme og skærm for 2200 kr og den virker stadig fint nu her 4 måneder senere.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#15
Thomas
BOFH
16-08-2016 14:32

Rapporter til Admin
#13>>Jo bilka kan på alle måder holdes ansvarlig, de er nemlig undergivet dansk lov. Hvis forbrugerklage nævnet giver dig medhold så er det bare surt for Bilka at Apple ikke vil reperere men de hænger stadig på den.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#16
Wut
Elitebruger
16-08-2016 14:47

Rapporter til Admin
#13 Værkstedet opererer jo efter at produktet er fysisk skadet. At produktet så ved dagligt brug bliver udsat for fysisk overlast bare ved almen brug kan værkstedet ikke gøre noget ved Pointen er, at det netop ikke er overlast, når du bare bruger produktet, som en forbruger ville forvente, det skal bruges. Det er dem, der åbenbart har defineret, hvad produktet kan holde til (uden at fortælle dig det), og hvis produktet så går i stykket, så benævner de det "overlast". Det er ikke producenten, der skal vurdere, hvad "overlast" er. At værkstedet siger nej, og Bilka siger nej, er ikke det sidste i den her sag. Det er fair nok, at de prøver at afvise en reparation. Så må de jo høre det fra Forbrugerombudsmanden. Igen: Køb ikke Apple-produkter. Alene dét, at Apple-forsyningskæden gør alt hvad de kan for at sende regningen tilbage til forbrugeren, er jo helt galt. Hvordan kan man sælge den dyreste telefon i landet og have så stort overskud, og samtidig tro, at man kan slippe afsted med at tørre regningen af på forbrugeren hele tiden? De tilbyder dig så en erstatningstelefon til 2699,-? Så kan man jo hurtigt regne ud, hvor stor avance, der har på telefonen, når de (inkl fortjenste på bytte-telefonen) kan give dig en ny til 2699,-. Super klamt at have de højeste priser, og den mest nærrige support.
--
Sidst redigeret 16-08-2016 14:51
#17
Anomynous
Giga Supporter
16-08-2016 15:27

Rapporter til Admin
Du kan ikke bruge det til så meget nu men har du overvejet at tegne en elektronikforsikring?
--
Back in my days the video games were more about the game than the video
#18
Dragonheart
Ultra Nørd
16-08-2016 16:37

Rapporter til Admin
Kan egentlig ikke se hvorfor apple skal blandes ind i det.. Du anvender din reklamationsret hos forhandleren og ikke din garanti hos fabrikanten. Apples udtalelser om hvad der er acceptabelt og deres "værksted" har intet med din reklamationsret at gøre. Har selv stået i lidt samme situation med en Galaxy S3 og "3". Her endte jeg med at give den en opsang og sagde at hvis det ikke fulgte købeloven så ville jeg oprette en klage i FKN. De rokkede sig ikke og jeg oprette en klage. 3 uger efter ringede de og sage jeg ville få pengene tilbage.
--
Trust me.. I'm an engineer
#19
M.Mikkel
Semi Nørd
16-08-2016 16:45

Rapporter til Admin
Folk er sku så kloge 1Ingen garanti.2 du skal bevise fejlen var der fra ny.Og det kan du ikke.Så længere er den ikke.Hverken Bilka eller Apple har fejlet. så du står med en umulig sag
--
Imac 27 5K-Iphone 6x og ipad air. ejer ikke en win eller Android(kommer aldrig til det)
#20
Slettetbruger21
Guru
16-08-2016 16:52

Rapporter til Admin
#19 fejlen var jo aldrig opstået, hvis Apple havde lavet en ordentlig telefon, i stedet for det overpris satte skrammel.
--
Slettet jfr GDPR
#21
Thomas
BOFH
16-08-2016 16:52

Rapporter til Admin
#19>>Ja hvis man læser lovens bogstav, men praksis er at det er den fagkyndige der skal give begrundelse for afvisning ikke dig som forbruger der skal bevise det er berettiget. For var det sådan så ville der jo ikke være nogle reklamations sager efter 6 måneder.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#22
EQuiNoX
Semi Nørd
16-08-2016 20:07

Rapporter til Admin
0# Det er jo oplagt at hvis du er uenig i Bilka / værkstedets vurdering, så tager du sagen op i forbrugerstyrelsen. Her er det jo omkostningsfrit hvis du vinder sagen. Generelt er butikken forpligtet til at foretage en visuel inspektion for almindelige fejl og mangler ved indlevering. Bøjning af tlf kan desværre være svært at opdage medmindre tlf ligges flat på en bordplade, med kameraet ud over kanten. Derfor ligger det ud over normal visuel inspektion. Her er lidt om den såkaldte #bendgate og hvor meget tryk der egentlig skal til at bukke en iphone 6 http://www.mtv.com[...] Vi laver desværre mange åndsvage ting med vores telefoner som vi ikke lige tænker på kan ødelægge dem, som fx at cykle med dem i baglommen i stramme bukser, så de bøjer rundt om ens røv. Du har sikkert også tit set piger med deres tlf i BH'en imens de er i byen. Gæt selv hvor meget sved der dannes i en piges BH mens hun vælter fuld rundt på dansegulvet. Jeg ved ikke hvad der er op og ned i din sag, da vi kun har dit udsagn indtil videre, og ingen af os herinde er eksperter. Men vil helt sikkert opfordre dig til at kæmpe din sag i forbrugerstyrelsen hvis du mener du har ret.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#23
Lexio
Super Supporter
16-08-2016 20:20

Rapporter til Admin
Moralen er? ...køb et ordentligt produkt Kappa
--
We know the speed of light, but whats the speed of dark? i7-5930K @ 4,7 Ghz - 2xSLI GTX 980 Ti HYBRID - MSI X99A - 16GB Corsair 2666MHz
--
Sidst redigeret 16-08-2016 20:20
#24
jewwe
Bruger Aspirant
16-08-2016 20:46

Rapporter til Admin
Ved du hvilket værksted Bilka har brugt? Vi forhandler Apple produkter på arbejdet, og vi bruger Admire til at varetage garanti arbejde. Jeg har aldrig oplevet udfordringer med indsendte sager dertil. Alternativt som en anden nævner, så giver de fleste forsikringsselskaber mulighed for at tilkøbe en udvidet elektronik forsikring som tillæg til din indbo forsikring. Den koster nok 50-100kr om året og dækker alt skade der ikke er dækket af garanti, i 4 år fra købsdato.
--
#25
ToFFo
Guru
16-08-2016 21:03

Rapporter til Admin
Ekspedienten har i hvert fald ikke gjort noget forkert. Han er ikke autoriseret tekniker, det er du heller ikke. Så ingen af jer har ret. Hvis værkstedet har vurderet den er skadet, så er det meget sandsynligt at en sagkyndig fra FKN også vurderer den er fysisk skadet. Det bliver i hvert fald svært at bevise at den var sådan fra fabrikken hvis det ikke er dig der er skyld i fejlen. Reparatøren får løn for at lave garantireparationer og/eller ombytninger gennem fx. apple. Så det er i deres interesse at lave ombytningen. Hvis de kan gøre det uden bøvl fra Apple og fra dig, er det selvfølgelig vejen frem. Men hvis reparatør vurderer at Apple vil afvise sagen og sige den er bøjet, siger de med det samme, at den er skadet og ikke dækket af garantien. De har intet med reklamationsret at gøre. Når forhandler så hører at den er skadet, så vil de sige den ikke er dækket af reklamationsretten grundet fysisk skade. Hvis du tror du har en sag, er der intet i vejen for at tage den gennem FKN. Hvis du ved du har ret, hvad har du så at tabe? Folk siger tit at man bare skal tage den gennem FKN, men de sager bliver ofte slet ikke til noget. Hvorfor? Fordi i mange tilfælde ved kunden godt hvem der har lavet en fejl. Jeg peger ikke fingre her, det er bare generelt.
--
Nu uden signatur :O
#26
Wut
Elitebruger
16-08-2016 21:42

Rapporter til Admin
#19 Hvis det er en konstruktionsfejl i produktet (som det lader til at være med nyere iPhones), så var fejlen der jo netop allerede fra starten af. Så det er da nemt at bevise?
--
#27
EQuiNoX
Semi Nørd
16-08-2016 22:03

Rapporter til Admin
#26 #bendgate er en myte http://www.mtv.com[...] Det tager ca. 32 kilo tryk at bøje en iphone 6, så det er ikke noget som bare lige sker.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#28
kabsdk
Maxi Nørd
17-08-2016 07:37

Rapporter til Admin
27# Ja, det er desværre en myte. Som dog er sand i nogle omfang. Note 3 kræver 150 pund for at bøje, OnePlusOne kræver 130, og Iphone 6 kræver 70. Så generelt er telefonen svagere
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#29
Azakiel
Skribent
17-08-2016 08:20

Rapporter til Admin
Tror ikke du kommer langt med det, det er ikke første sag hvor en telefon har været sendt ind som er bøjet og er blevet afvist ved Bilka, og generelt har jeg endnu ikke oplevet at kunderne har fået det store ud af at henvende sig ved forbrugerombudsmanden. De giver typisk blot Apple ret i at det ligger ud over normalt brug, da en telefon med metalbagplade trods alt tager lidt mere end bare normalt tryk for at bøje, som #27 også er inde på. #16 Prisen for en ombytnings telefon er mig bekendt ikke den fulde pris for hvad telefonen koster, men blot hvad den nuværende telefons pris som refurb dele er mod en ny telefons pris fra Apple. Oplever ofte meget fluktuerende priser på de telefoner der bliver tilbudt i ombytning, så er ret sikker på de modregner det et sted.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#30
EQuiNoX
Semi Nørd
17-08-2016 12:44

Rapporter til Admin
#28 Stadig væk er 32 kg tryk ret meget at skulle udsætte sin tlf for ved almindeligt brug. Men jeg syntes virkelig du skulle få afprøvet sagen.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#31
EQuiNoX
Semi Nørd
23-08-2016 18:03

Rapporter til Admin
#28 Har du fået undersøgt sagen hos forbrugerstyrelsen? Har stor interesse i denne sag og dens udfald, da den selvfølgelig også påvirker hvordan jeg skal håndtere kunder i mit daglige virke.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#32
ToFFo
Guru
23-08-2016 19:50

Rapporter til Admin
#31 - Tvivler på der er faldet afgørelse allerede. Det er ikke ualmindeligt at en sag har 8-12 måneders behandlingstid hos forbrugerstyrelsen. I shit you not. Jeg har haft sager hvor de vender tilbage og siger de forventer at have en afgørelse efter 9 måneder xD
--
Nu uden signatur :O
#33
kabsdk
Maxi Nørd
23-08-2016 20:29

Rapporter til Admin
31#+32# Jeg har intet indsendt endnu. Jeg har lige modtaget den tilbage fra reparation med tilhørende note og billede: "Apple har afvist den indsendte Iphone 6 som garantisag da enheden er fysisk skadet" Enheden er bøjet (Se vedhæftet billede). Vedhæftet billede fra Apple/værkstedet: http://peecee.dk[...] Egne billeder taget af samme telefon i dag: http://peecee.dk[...] http://peecee.dk[...] http://peecee.dk[...] Jeg ved endnu ikke om jeg kontakter forbrugerombudsmanden
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#34
ToFFo
Guru
23-08-2016 20:49

Rapporter til Admin
#33 - Seems pretty obvious. Tror desværre den falder til jorden, da der jo ikke et tvivl om produktet ER bøjet. Hurdlen er nu at bevise, at den var bøjet fra fabrikken.
--
Nu uden signatur :O
#35
EQuiNoX
Semi Nørd
23-08-2016 21:32

Rapporter til Admin
#32 Jeps det tager tid, har dog oplevet det en del hurtigere. de har også ændret procedure, så man kommer i mæglingsråd først. Det jeg fiskede lidt efter om de havde noget at sige angående tidligere sager. der må næsten være nogen som har klaget før, og forbrug.dk er ikke voldsom god at søge afgørelser på.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#36
ReneSDK
HOL Moderator
23-08-2016 22:03

Rapporter til Admin
#33 Den er bøjet omkring volumen-knapperne som er der den bøjer når der bliver tilføjet for meget tryk på telefonen. Jeg har kun set en telefon være bøjet der og vedkommende indrømmede selv at han havde fået sat sig på den fordi den var i baglommen.
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#37
Liselotte
Gæst
24-08-2016 01:11

Rapporter til Admin
Apple says some bent iPhone 6/Plus phones will be replaced under warranty. AnApple support representative has told TNW that iPhone 6/Plus phones that have experienced warping in normal use would qualify for replacement under warranty if they pass a test known as “a visual mechanical inspection.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#38
Liselotte
Gæst
24-08-2016 01:14

Rapporter til Admin
synes lige den her er værd at vise. http://www.techtimes.com[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
Lars
Mega Nørd
24-08-2016 08:01

Rapporter til Admin
Report: iPhone 6/Plus units w/ unresponsive displays & gray flickering now widespread https://9to5mac.com[...]
--
Sidst redigeret 24-08-2016 08:02
#40
Eidolon
Super Nørd
24-08-2016 08:16

Rapporter til Admin
Hvis du har bøjet telefonen kan du glemme alt om reklamationsret. Du kan måske bestride at Apple har fremstillet en vare, som ikke holder til almindelig brug. Det er dog svært, da du har haft over et år at reagere i og anvende dig af garantien. Glem forøvrigt alt om at køre sagerne gennem AASP'erne. Apple har ingen værksteder i Danmark, alt sendes alligevel til Holland for at blive inspiceret og repareret. En AASP medarbejder kan ikke tage endelig stilling til produktets stand. Hvis du vil oprette en sag, ringer du til AppleCare og får dem til at sende den tomme æske med porto, så kan du sende den direkte. Det koster ikke noget at oprette en RMA hos AppleCare. Til gengæld vil de gerne bistå med at troubleshoote mod et engangsbeløb, hvis ikke du er berettiget til deres support service.
--
"Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton
#41
ToFFo
Guru
24-08-2016 09:24

Rapporter til Admin
#40 - Apple har masser af værksteder i Danmark, med certificerede teknikere der kan håndtere garantireparationer af deres produkter. De er overalt, og de dukker op på alle gadehjørner som var de shawarma-bikse. Jeg har selv Apple certificering og har været tekniker på autoriseret værksted og det er frygteligt... Men samtidig mega smart. Man får et login til Apples GSX (Global Service Exchange) hvor man kan se alt om et givent Apple produkt. Hvorvidt det er blevet ombyttet, hvad der er lavet af reparationer og så videre. Her kan man også bestille ombytningsprodukter til en fordelagtig pris, mod at de får lov at beholde det defekte produkt. Så skræller de det for reservedele, og smider i nye ombytningsprodukter. Altså refurbished. Køb aldrig refurbished Apple produkter.
--
Nu uden signatur :O
#42
Eidolon
Super Nørd
24-08-2016 13:10

Rapporter til Admin
#41 Det kan jeg garantere dig for at Apple ikke har. Hvis landet ikke har en Apple Store har de heller ikke et Apple værksted. Apple har servicepartnere, som sender telefonen videre. De hedder AASP (Apple Authorized Service Partners). De udfører intet fysisk arbejde på telefonen.
--
"Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton
#43
ToFFo
Guru
24-08-2016 13:39

Rapporter til Admin
#42 - Det kan være det kun er på telefoner så. Jeg har udført fysisk (og autoriseret) arbejde på fx. Macbooks, iMacs og Mac Pro's. Fx udskiftning af komponenter og generel reparation under garanti, med reservedele der bestilles via Apples egen tekniker portal GSX. Måske har de ikke værksteder til iPhone og iPad men til alle andre produkter er der værksteder rundt omkring. Andre i virksomheden stod for reparation af iPhone og iPad. Det var der også værktøj til, som er købt via GSX, for at kunne lave et indgreb så garantien bibeholdes. Jeg stod i et værksted der lavede disse produkter fysisk. Der blev ikke altid bare bestilt refurbished enheder. Somme tider skulle vi selv skifte fx. skærm eller batteri. Det var en gigantisk hovedpine at skifte... Det kan så være det har været led i et ombytningsprogram. Måske er reglerne anderledes i så fald.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 24-08-2016 13:42
#44
Eidolon
Super Nørd
24-08-2016 14:05

Rapporter til Admin
Jeg sad et halvt års tid på den danske Applecare linie og blev senere overført til at være Quality Analyst på Tier 2 linien. Der blev vi informeret meget bestemt om at al håndtering af iOS enheder foregik i holland. Selv batteriskift og skærme var dengang meget tidskrævende (14 dage til tre uger). Computerne var der anderledes regler for. Jeg havde også adgang til GSX, men jeg oplevede også tit at AASPerne brugte AppleCare som deres egen supportlinie :)
--
"Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton
#45
ToFFo
Guru
24-08-2016 14:29

Rapporter til Admin
#44 - Det kan være reglerne har ændret sig. Jeg var tekniker for snart 2 år siden, og Apple skifter jo mening som vinden blæser :P
--
Nu uden signatur :O
#46
JRM
Maxi Supporter
24-08-2016 14:50

Rapporter til Admin
#44 Jeg kan oplyse om der bliver skiftet, eks recivere, batterier, kameraer og andre mindre reparationer autoriseret i DK, bl.a. Mobylife men også andre. Skærme og større operationer ryger til Breda i holland.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
#47
Akasut
Superbruger
24-08-2016 15:46

Rapporter til Admin
Har ikke selv købt Apple produkter i rigtig lang tid og gudskelov for det. I tråden her er der blevet præsenteret 2 holdninger så vidt jeg kan læse mig frem til. De billeder jeg så viser minimal bøjning og det er efter 1års "normal" brug hvis vi skal tro på kilden. Det første jeg tænker er flueknepperi much? Det næste er kontrabøj for at rette ud og så er den skid slået? Det lugter meget af at man bruger sin telefon normalt og lige pludselig opdager man er den er minimalt bøjet. Man ved ikke helt hvordan det er sket, men man skaber en ildstorm og sender den til RMA, Warranty og prøver at tørre den af på andre. Det er min opfattelse og det kan godt virke meget nedladende og fordømmende. Inden man køber hvilket som helst produkt, bør man som forbruger undersøge produktet enten via reviews, fra omgangskreds eller lignende. Det er nemt at prædike i bagspejlet, men så igen så bruger folk hovedet når de køber andre produkter. Den baggrund burde signalerer at man må tage højde for at Apples nyeste smartphone er ikke den mest robuste blandt nyeste smartphones. At man vælger at købe et dårligt produkt er jo bare en dårlig beslutning. Apple kan ikke holdes ansvarlig for at folk misbruger deres produkter som set i videoen med herren der voldpresser hans telefon for at "bevise" at den kan bøjes. No shit sherlock, hvis jeg tager en hammer og slår på mit TV, så sker der nok også ting og sager. Vi bevæger os ind på definitionen af normalt brug og det at opdage en fejl indenfor et rimelig tidshorizon (6 mdr var det?). At man som forbruger kommer lallerende et år+ senere og begynder at lave "det var der fra fabrikken af" claims, så ryger troværdigheden lidt. Lovgivningen er sat således at hvis der er fejl på produkter fra fabrikken så vil det også vise sig indenfor et halvt år. I modsat fald så må kunden jo få bevisbyrden og fremlægge dokumentation af fejlen er hæftet siden købsdato. Det er ikke tilfældet her, hvis den var bøjet fra fabrikken af, så ville man nok opdage det noget før. At telefon bøjer sig minimalt (i dette tilfælde) efter et års daglig brug må kategoriseres som normal brug eller uansvarlig brug hvis man mener at sådan noget burde slet ikke ske!!! Der kommer også kosmetiske hæftelser over tid på alle andre slags produkter. Små brugsridser, stenslag på lakken på bilen osv osv på alle slags produkter. Hvis vi skal drage en parallel til en minimal bøjning på en smartphone så må kunden jo opbevare telefonen i sådan et omfang at der ikke kan opstå bøjninger hvis kunden ikke ønsker det. Telefon virker jo stadig fuldt ud, den er jo ikke defekt, det er en mindre kosmetisk "skade". Din telefon vil få ridser, din telefon vil måske bøje minimalt hvis du har den i lommer mens du bevæger og dermed (selvforskyldt eller et andet sted) bøjer den en lille smule. Jeg kan huske da 6eren kom og en kollega købte en. Først skal det siges at han er skide flink, men ikke den skarpeste kniv i skuffen og har en tendes til at ødelægge alt hvad han får i hænderne. Oh well, people are different. Jeg tror ikke der gik mere end 2 uger og han havde formået at bøje hans telefon, i en grad der var meget mere synligt end de billeder der er her i tråden. Telefonen virkede stadig og det var bare rent kosmetisk, han prøvede at bøje den lidt tilbage og det hjalp lidt. Safe to say, selvforskyldt - så den kan ikke tørres af på andre. Der er nogle folk der er uheldige, nogle behandler ting uansvarligt, men fælles er at det er selvforskyldt. Smartphones er også blevet everyday product ligesom toiletpapir og skoletaske. Børn får dem stukket i hånden når de er små og vokser op med dem. Man kan sige det bliver imprinted i vores hjerne at smartphones er normalt brugsredskab ligesom alt andet og de fleste folk behandler også deres smartphones derefter. Folk glemmer måske bare lige at de rent faktisk står med en minicomputer til 6000kr i ikke-robust konstruktion i hånden. Den bliver brugt meget, forskellige steder, opbevaret og transporteret på forskelligvis osv. Telefonen bliver brugt og man er glad for den, men så snart den første ridse kommer, eller man opdager den er blevet bøjet en lille bitte smule, så rammer ømheden en. Den rammer hårdt fordi den er jo 6000kr! værd. Det nytter dog ikke noget at tørre den af på andre.
--
#48
JRM
Maxi Supporter
24-08-2016 15:50

Rapporter til Admin
#47 Jeg vil forsigtigt sige +1 på dit indlæg.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
#49
Chaosbird
Maxi Supporter
25-08-2016 09:10

Rapporter til Admin
#47 "At man som forbruger kommer lallerende et år+ senere" - Undskyld, men du har aldrig oplevet at et produkt lige pludselig står af efter 1 år måske? Fejl på produktet behøver bestemt ikke kun vise sig indenfor 6 måneder. Dårlige lodninger eller andre fejl der først viser sig senere. Hvordan skal kunden nogensinde bevise, at personen fik en mobil med dårlig lodning? Den er sku ikke i orden altså. Du mener måske, at køber du en bil og motoren brænder af efter 1 år, ved normal kørsel, så er det bare synd og forbrugeren skal nu finde en tekniker der kan hjælpe ham med at bevise fejlen var der ved køb? For det er bestemt ikke noget en almindelig forbruger sådan lige kan bevise, ikke alle har teknisk viden om biler, og ikke alle fejl ses i det øjeblik du tænder/bruger produktet. Derfor vi har 2 år. Ved godt det hedder, at forbrugeren skal bevise det efter 6 måneder, men heldigvis virker det i de fleste tilfælde ikke sådan i praksis, da det langt hen ad vejen ville være umuligt fx at bevise, at den dårlige lodning var der ved køb, og at ledningen først gik løs pga den dårlige lodning efter 1 år. - Mht mobil der bøjer, så var det jo ekstremt med de iPhones, altså en dårligt kontrueret mobil. Noget fis at en mobil til 5-7000 ikke kan holde til at være i lommen. Som jo er meningen..! Mobilen må anses at være konstrueret til den hverdag den skal bruges til. Alt andet er at snyde kunderne. ISÆR til den pris. MEN!! Er fuldstændig enig med dig i, at folk simpelthen burde læse reviews inden et så dyrt køb. Jeg kan nogen gange bruge flere dage/uger på at sikre mig, at jeg køber det rigtige produkt :)
--
MSI GE62 15,6" - GTX960M 2GB - i7-5700HQ - 8GB RAM - 128GB SSD + 1TB HDD
--
Sidst redigeret 25-08-2016 09:14
#50
Akasut
Maxibruger
26-08-2016 12:20

Rapporter til Admin
Selvfølgelig er der forskel på at produktet står af og en minimal kosmetisk ændring efter 1 år, men hold lige hesten. Dine eksempler kan jo ikke paralleldrages til det scenarie som TS udlægger, hans telefon er jo IKKE død. Hvis den var død, så har du fuldstændig ret, men lad os nu holde os til det der er blevet udlagt. Det vil nok være den gængse mening at enhver telefon burde holde til at være i lommen, men der er ingen foreskrifter, regler eller lovgivning der siger at den skal kunne holde til det. Tværtimod ser man ofte i forsikrings og garanti forhold at produkter skal være benyttet i X grad og indenfor Y kriterier. Det er udelukkende for at spare penge ved at DENIED stemple indkommende klager, bare se på USA healthcare forsikringer. Min tidligere chef havde altid sin iphone i hans brystlomme på skjorten, andre køber specielle læder full covers, andre har deres i rygsækken. At folk tager deres telefon ned i bukselommer og evt. har stramme bukser på, så er de også velvidende at deres produkt udsættes for stød, bøjning osv. For 10 år siden cyklede jeg med daværende iPod i forlommen til og fra gymnasium. Der skete da ikke noget indtil en regndag ligesom alle andre at lidt vand short-circuitet min iPod. Jeg begyndte også straks at lede efter en syndebuk, men måtte erkende at jeg jo selv var skyld i at havde udsat produktet for vand. Ligesom med en smartphone i lommen og man bevæger sig, sætter sig, rejser sig, cykler og har måske andre ting i lommen også. Det kan Apple jo ikke tage højde for. Jeg har en billig telefon, jeg smider den altid i venstre forlomme sammen med nøglebundtet, det er da klart der kommer ridser på lortet, men i sidste ende så er det min beslutning at opbevare produktet i sådan en grad. Jeg er måske den mærkelige 1%, men jeg fatter ikke at folk bruger mere end et par hundrede kroner på en telefon. At folk også køber Apple produkter fatter jeg heller ikke, men kraftig marketing har åbenbart sat sine spor i den normale forbrugers hoved. Hvis man er indenfor IT og elektronik er der kraftig konsensus om at Apple produkter er noget lort. Det kan godt være jeg lyder nedladende, men det er svært at finde sympati når folk skyder sig selv i foden.
--
#53
kikophil
Supporter
26-08-2016 15:40

Rapporter til Admin
Hej - har ikke læst hele tråden, men kan du selv se, om den er bøjet? Har på fornemmeren, at de tryk der jo altid vil vil komme på en mobil alt fra små til større, ofte ikke kan ses - men alligevel kan risikere at ødelægge dem. Og måske især Iphone!.. Skal noget være tyndt - skal det også kunne tåle en vis bøjningsgrad, så Iphones ingeniører har nok gabt over mere end de kunne klare. Kan noget tyndt ikke bøje, vil det enten knække eller gå i stykker på anden vis.. Herved har man så fået enhver bruger med dette problem ud på det dybe vand, da næsten samtlige problemer kan begrundes i en ødelæggende "bøjning", der jo ikke direkte kan modbevises af menigmand. Da nogle HW dele tilsyneladende er for dyre er udskifte (f.eks. print) vil man i så fald få aktuelle standartsvar stukket i hovedet uden klagemuligheder (åbenbart).. Når man taler om problemer med mobiler, står Iphone højest på min søns mange venners liste såååh! Det bedste råd! - køb et andet mærke næste gang - SÅÅÅÅH ka` de lære det :)
--
Sidst redigeret 26-08-2016 15:43
#54
EQuiNoX
Semi Nørd
26-08-2016 16:16

Rapporter til Admin
#53 et klassisk eksempel på hvorfor det er en god ide at læse tråden før man skriver. Der er lavet tests der viser at det kræver et tryk på 32 kg ( 70 pund ) for at bøje en iphone 6. Det må siges at ligge et stykke ud over hvad en tlf burde kunne holde til.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#55
kikophil
Supporter
26-08-2016 16:28

Rapporter til Admin
#54 - og det er jo netop hvad jeg uden at ha` læst hele tråden kommer frem til - netop at tingene bliver dækket ind under bøjning selv om det er trykproblemer, der jo ikke har noget at gøre med bøjninger af mobilen!. P/S - Tryk og bøjning er to forskellige ting..
--
Sidst redigeret 26-08-2016 16:32
#56
EQuiNoX
Semi Nørd
26-08-2016 17:46

Rapporter til Admin
#55 Enhver genstand kan bøjes når den udsættes for nok tryk ;) En mobiltlf som bruges normalt udsættes ikke for 32 kg tryk så den bøjer. Du får det til at lyde som om værsktederne bruger det som en dårlig undskyldning. prøv at bøje dit bundkort derhjemme, og se hvad der sker ;)
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#57
kikophil
Supporter
31-08-2016 23:35

Rapporter til Admin
#56 - hov jeg havde helt overset denne tråd :) Og nej - trykskader og bøjningsskader er to helt forskellige ting! En mobil behøver absolut ikke at blive bøjet hvis man går rundt med den i bukselommen, og støder ind i et bordhjørne en dørkarm eller lignende!. Dette er et tryk, fra èn genstamd, der oftest viser sig som ødelagt skærm eller bagbeklædning!.. En direkte bøjning kræver, at mobilen bliver presset skæv (bøjet) mellem to genstande - eller et meget højt tryk mellem to genstande, hvilket ikke lige er den situation man normalt kommer i med sin mobil. Det er ren fysik for almene :) Og som jeg allerede har nævnt, vil denne bøjning så kunne afstedkomme ødelagte "indvolde/komponenter" hvilket vil kunne ses, og efterfølgende skulle kunne dokumenteres overfor en evt. sagssøger!.. Hvis ikke sælger kan dokumentere en direkte skade godtgjort af en "bøjning" vil det derfor være en sag til fordel for køber. Alt andet vil være økonomisk fiktiv afstandstagen fra køber!..
--
Sidst redigeret 31-08-2016 23:40
#58
ToFFo
Guru
01-09-2016 14:55

Rapporter til Admin
#57 - Produktet har været udsat for fysisk overlast og er ikke dækket af garanti eller reklamationsret. Så burde der ikke være mere at komme efter i den sag :P
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 01-09-2016 14:55
#59
Hvedstrup
Megabruger
01-09-2016 16:12

Rapporter til Admin
Jeg har netop fået ombyttet min mors 6+ som blev sendt til Holland gennem N1s.dk til en ny. Den havde de klassiske problemer med en touch der kun virkede en gang i mellem. Hendes telefon havde endda en bule i rammen, men var på ingen måde bøjet. Min opfattelse er ikke at de er urimelige med deres reklamationer.
--
Bitfenix Prodigy, i5 3570k,P8Z77-I DELUXE, 16gb HyperX, GTX670, Samsung 840 SSD, WD Green 1,5TB, Corsair TX650m, Lenovo X220, Macbook Pro 15
#60
jensemand51
Giga Supporter
01-09-2016 22:02

Rapporter til Admin
Lige et par korte kommentarer i form af en parallel til en RMA sag jeg havde hos Proshop som jeg kørte hele vejen igennem forbrugerklagenævnet og tabte: 1. Det faktum at en salgsmedarbejder inspicerer en enhed ved indlevering og giver dig ret i der ikke er tegn på fysiske skader betyder ikke at der ikke er fysiske skader som medfører reklamationsretten bortfalder (argumentationen i min sag ved forbrugerklagenævnet var at nævnet ikke fandt salgsassistenen kunne forventes at have samme erfaring som en reparatør) 2. I udgangspunktet formodes det at en fysisk skade der er på et indleveret produkt er påført af dig og ikke ved indlevering/forsendelse reparation (argumentation fra nævnet i min sag: firmaet er vant til at håndtere sådanne produkter mere end dig). Tag altid ekstensiv fotodokumentation før du sender noget ind. 3. Der behøver ikke være en direkte sammenhæng mellem den fysiske skade og fejlbeskrivelsen - hvis den fysiske (tilfældigt opdagede?) skade bare på et teoretisk plan kan have relation til fejlen så kan du godt regne med at den formodning taler imod din sag +6 måneder efter køb. Mere end et år siden min egen sag som jeg tabte er jeg stadig ekstremt bitter på Proshop og er nærmest paranoid overfor RMA generelt.
--

Opret svar til indlægget: Bilka nægter reparation af Iphone 6

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning