Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Skærm flækket...

Af Ultrabruger arneBOB | 28-11-2013 13:39 | 3369 visninger | 47 svar, hop til seneste
Hej HOL Jeg er stødt ind i et lille problem.... Nemlig at min computerskærm er flækket efter et uheld, hvor den ramte gulvet... Det er en Lenovo yoga 13 Den er købt hos El-giganten i slutningen af august. Så vil jeg bare høre om de køre med fuld garanti de første 6mdr? eller om de kun køre med reklemationsretten i 24 mdr? Mvh. Desperat studerende..
--
#1
fred2961
Ultrabruger
28-11-2013 13:41

Rapporter til Admin
Ring til Elgiganten og spørg dem? Det ville jeg gøre. :)
--
#2
stallemanden
HOL Moderator
28-11-2013 13:48

Rapporter til Admin
Forestil dig følgende senarie: "Hej [indsæt navn på bilfabrikant]. Jeg er kørt ind i et træ med min bil og har totalt smadret den. Det er 3 mdr siden jeg købte den, og som i ved har man 6 mdr. garanti. Hvornår kan jeg hente en ny bil?" Har du tilkøbt en "hændelig uheld" forsikring? Hvis ikke, så dækker de selvfølgelig ikke, at du har smidt din computer på gulvet.
--
+1 indlæg = *PUFF*
#3
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 13:54

Rapporter til Admin
#2 nice. Jeg blev nød til at vide det . Så må man jo betale sig fra det.
--
#4
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 13:55

Rapporter til Admin
Jeg har bare hørt at man før hen havde 6mdr fuld "beskyttelse" , men det findes ikke mere eller? Det kræver måske en forsikring?
--
#5
fishie
Maxi Supporter
28-11-2013 13:56

Rapporter til Admin
Det har altid krævet en forsikring..
--
CPU:i7-2600k GFX: 660ti HDD MAIN: 2xSamsung 830 256GB (Raid0) Storage: 24x2TB + 24x3TB (4xRaid6) Controller: ARC-1680ix-24 + HP SAS Expander
#6
K0kerN
Ultra Supporter
28-11-2013 13:57

Rapporter til Admin
Garanti og reklamation dækker fejl og mangler på produktet fra producentens side af. At man har kommet til at selv at lave en fejl eller skade på produktet, så skal man have en forsikring til det.
--
You can just, you can just hang outside in the sun all day tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters.
#7
Klatretoesen
Semi Supporter
28-11-2013 14:00

Rapporter til Admin
Husk at undersøge om uheld er dækket af din indbo :-) Det ser jeg oftere og oftere ved studieforsikringer. Garanti dækker kun fabrikationsfejl og altså ikke uheld. Har produktet tydelige tegn på overlast - vand, større buler osv frafalder garantien normalvis alt efter skadens omfang. Hvilket vel egentlig er fair nok :-)
--
#8
Anders
Gæst
28-11-2013 14:02

Rapporter til Admin
Tabte min barbermaskine braun til 450 fra bilka for en uge siden, gik ud og sagde den ikke virkede og fik en ny. så prøv da
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
mrKayne
Giga Supporter
28-11-2013 14:04

Rapporter til Admin
#8 Nåja... Fordi en barbermaskine og en bærbar købt for flere måneder siden med en flækket skærm er da helt der samme.
--
#10
stallemanden
HOL Moderator
28-11-2013 14:05

Rapporter til Admin
#4 De lovpligtige 6+18mdr har aldrig givet fuld "beskyttelse". Det i den forstand, at det aldrig har dækket, når man selv ødelægger tingene, som i det her tilfælde. At der, som i #8's tilfælde ikke altid er stillet spørgsmål/krav til en omkring hvorfor produktet ikke virker, er ikke noget du skal forvente sker her.
--
+1 indlæg = *PUFF*
#11
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 14:06

Rapporter til Admin
#8 lidt svært når skærm er flækket, hvilket er svært at skyde på fabrikanten som vedkomnes fejl...
--
#12
K0kerN
Ultra Supporter
28-11-2013 14:18

Rapporter til Admin
#8 Problemet ligger så i at #0 har en fysisk skade som kan ses med det samme, nå forhandleren får den i hånden. og derved vil garantien ikke dække. Ved dig er det anderledes. Du tabet barber maskinen og en intern del har højst sandsynligt taget skade. forhandleren har derfor 2 valgmuligheder nu. 1. at give dig i ny lige med det samme, uden at tjekke om hvorfor at den er i stykker. da han ikke kan se den interne skade. (heldigt for dig) 2. at sende den til reparation og som så senere vil bekræfte at den har fået fysisk skade, som ikke kommer fra producenten og derfor opkræve et gebyr på reparation + arbejds timer + forsendelse. (kan hurtig blive dyrt)
--
You can just, you can just hang outside in the sun all day tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters.
#13
Raz
Junior Nørd
28-11-2013 14:21

Rapporter til Admin
Meld det til din indbosforsikring. Det var også uheldigt den ramte den nye ipad air der lå på gulvet! ;)
--
#14
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 14:22

Rapporter til Admin
Men nogen som overhovedet tør give et bud på hvad det vil komme til at koste at skifte denne skærm. Den er jo lidt speciel med touch. :)
--
#15
mrKayne
Giga Supporter
28-11-2013 15:50

Rapporter til Admin
#14 Mit gæt - uden at vide hvilken du snakker om - er mere end det vil koste at købe en ny :)
--
#16
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 16:43

Rapporter til Admin
#13 Hmm god idé Men i skal vidst lige høre hele historien! Altså vi sad i gym og havde pause, hvor min bærbar lå på bordet med strømstikket i. Da der så er en fra min klasse, som får foden ind under dette oplader stik, og det ender så med at han river bærbaren på gulvet.. Jeg tager den hurtigt op og åbner låget og ser at den er revnet... Er det så min eller hans indbo der skal tage den?
--
#17
Raz
Junior Nørd
28-11-2013 16:44

Rapporter til Admin
Hans forsikring som skal dække, ham som er skyld i uheldet.
--
#18
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 16:58

Rapporter til Admin
Men jeg er sgu lidt rundt på gulvet med denne sag, da det jo var en computer til 4000kr (elgigantens super gode tilbud i slut august). His ham som smadrede den så har en selvrisiko på 1000kr, så er det nok begrænset hvor meget forsikringen kan hjælpe.. Desuden kan jeg ikke rigtig undvære den, da jeg snart skal til eksamen, og jeg bruger den dagligt i skolen. Ved i om elgiganten tilbyder en låne computer?
--
#19
Raz
Junior Nørd
28-11-2013 17:06

Rapporter til Admin
Altså det er jo hans ansvarsforsikring som skal betale, at han så har 1000kr selvrisiko berører ikke dig. og når den er så ny, så får du det fulde beløb retur af hans forsikringen.
--
#20
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 17:16

Rapporter til Admin
#hmm lyder ikke dumt overhovedet! ^ Men den sidste sætning du skrev med at få det fulde beløb retur, det er vel kun hvis de ikke kan lave den eller hvad er det jeg overser? :D
--
#21
Raz
Junior Nørd
28-11-2013 17:19

Rapporter til Admin
#20 Som med næsten alt andet elektronik er en reparation som regelt næsten altid dyrere end en ny.
--
#22
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 17:29

Rapporter til Admin
#21 Også når det kun er skærmen der er revnet? Men hvad så når jeg købte den på tilbud til 4000kr? så får jeg kun det tilbage eller hvad? Den stod jo til 7000kr.. Jeg vil jo gerne bare have en ny bærbar af samme model, hvis det endelig skulle være..
--
#23
illuzioN
Super Nørd
28-11-2013 18:15

Rapporter til Admin
Køb evt. en skærm selv og skift den hvis du er lidt handy ;) De kan sikkert købes til hvad selvrisikoen er på hans forsikring. Du får kun de 4000 tilbage, du får ikke foræret 3000 i lommen :)
--
i5 4670 Haswell, 24GB DDR3, 0.5TB SSD, 16TB @ Highpoint 2680 controller, Dual Dell 22' Ultra sharp + Surface RT 32GB / iPad 4 32GB
#24
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 19:56

Rapporter til Admin
#23 Fair nok. Har kigget lidt og leget med tanken.. Jeg fandet selve glasset til skærmen til 900kr. Men mon ikke det er dumt inden man har prøvet elgiganten af? desuden bliver det måske et problem med touch.. Jeg tror egentlig heller ikke at jeg selv vil kunne klare "operationen"
--
#25
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 19:56

Rapporter til Admin
Men altså jeg vil jo ikke have en ny computer eller 4000kr. Jeg vil bare have ordnet skærmen :(
--
#26
mrKayne
Ultra Supporter
28-11-2013 20:41

Rapporter til Admin
#25 Ja, men jeg vil sku også gerne have en ny Audi! :) Forsikringen bestemmer. Om du får en ny bærbar eller penge retur.
--
#27
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 21:19

Rapporter til Admin
Hva fanden, jeg kan vel bare sige at jeg vil have den ordnet hos elgiganten og så betale mig fra det?
--
#28
illuzioN
Super Nørd
28-11-2013 22:09

Rapporter til Admin
#27, du kan altid betale dig fra det ;) Og tvivler på din forsikring vil give 100% tilbage af købssummen. Men kig i betingelserne :)
--
i5 4670 Haswell, 24GB DDR3, 0.5TB SSD, 16TB @ Highpoint 2680 controller, Dual Dell 22' Ultra sharp + Surface RT 32GB / iPad 4 32GB
#29
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 22:12

Rapporter til Admin
#28 det var da altid noget. Så må hans forsikring betale, det den nu kan, og så må han betale det sidste for at få skiftet skærmen.
--
#30
Raz
Junior Nørd
28-11-2013 22:30

Rapporter til Admin
#28, hvis han har kvittering og den er købt slut august, så giver forsikringen ham 100% tilbage af beløbet. Der er ingen tvivl.
--
#31
arneBOB
Ultrabruger
28-11-2013 22:36

Rapporter til Admin
Jamen jeg er slet ikke interesseret i at få beløbet tilbage? Jeg vil gerne have min computer ordnet, koste hvad det vil. Men hvor meget dækker forsikringen så?
--
#32
illuzioN
Super Nørd
28-11-2013 22:57

Rapporter til Admin
#30, hvilket forsikringsselvskab har du?
--
i5 4670 Haswell, 24GB DDR3, 0.5TB SSD, 16TB @ Highpoint 2680 controller, Dual Dell 22' Ultra sharp + Surface RT 32GB / iPad 4 32GB
#33
arneBOB
Monsterbruger
28-11-2013 23:14

Rapporter til Admin
#32 nu er det jo ikke min forsikring som skal dække det, hvis du har læst samtlige opslag vil du se, at det var en fra min klasse som rev den fra bordet.. Ergo må det være hans forsikring som dækker. Jeg ved endnu ikke hvilken forsikring han har, men det er vel ansvarsforsikringen (som de fleste har), der skal gå ind og dække det forårsagede ? :)
--
#34
Raz
Junior Nørd
28-11-2013 23:18

Rapporter til Admin
#32 det er faktisk lidt underordnet hvilket selskab du har. Bare det er et af de større. Ting der er 2 måneder gamle bliver ikke afskrevet med en hvis % allerede. #33 og yep, det er præcis hvad det er.
--
#35
arneBOB
Monsterbruger
28-11-2013 23:21

Rapporter til Admin
#34 Super, tak! Så fik jeg det afklaret, så venter hele processen bare med forsikringsselskab + Elgiganten.. Det bliver sikkert en kedelig affære, men det må man vel tage med et gram salt. Tak for alt :) Anders
--
#36
arneBOB
Monsterbruger
16-12-2013 16:18

Rapporter til Admin
Hvad gør man i den situation, hvor forsikringen vil have, at man skal finde ud af hvad en reparation vil koste? El-giganten leverer jo ikke den slags service? Umiddelbart ville mit eget gæt være, at de selv skulle tage den til undersøgelse? Mvh Anders
--
#37
arneBOB
Monsterbruger
16-12-2013 16:21

Rapporter til Admin
deres forsikring skriver konkret: "Samtidig beder vi om, at få et tilbud over udbedring af skaden på PC'en"
--
#38
ToFFo
Guru
16-12-2013 16:22

Rapporter til Admin
#36 - Forsikringen har deres egne kontakter til den slags. De sender den på et værksted, som vil vurdere skadens omfang, og muligvis reparere det. Hvis de vil reparere det, er det muligt de selv sender produktet til Anovo som laver Lenovos maskiner på garanti og andet. Så du får sikkert at vide af din forsikring at produktet skal sendes til deres samarbejdspartner som vil vurdere skaden og sætte pris på.
--
Nah.
#39
arneBOB
Monsterbruger
16-12-2013 16:25

Rapporter til Admin
#38 Det var også det jeg selv var overbevist om, men jeg fandt det MEGET underligt, at de lige pludselig regner med at jeg finder ud af hvad en potentiel reparation koster?! :)
--
#40
ToFFo
Guru
16-12-2013 16:36

Rapporter til Admin
#39 - Er det noget de har sagt DU skal finde ud af? For så kan du sende din bærbar til Anovo, som tager sig af Lenovo reparationer. Ellers kan du kontakte Lenovo, og høre om du kan få at vide hvad det typisk koster at få skiftet skærmen. Jeg vil skyde på omkring 2500-3000kr, da skærmen fås rimelig billigt. Den kan fås til omkring 1000kr. Men de tager selvfølgelig en god pris for den hos deres teknikere, samt dyre teknikertimer.
--
Nah.
#41
arneBOB
Monsterbruger
16-12-2013 16:42

Rapporter til Admin
#40 Ikke konkret, men de beder om at få et tilbud på udbedring af skaden. Tja man kunne jo vælge at sende den ind til lenovo, men det skal jo erstattes af ham som ødelagde min bærbar.. Jeg ringer til deres forsikring i morgen, og hører hvad de har at sige..
--
#42
ToFFo
Guru
16-12-2013 17:08

Rapporter til Admin
#41 - Så skal du sende computeren til autoriseret værksted, som du aftaler med hans forsikring, hvor der så vil blive lavet et reparationstilbud (altså hvad det vil koste og hvad der skal laves med priser med og uden moms og så videre) så forsikringsselskabet kan tage stilling til prisen. Det er dog muligt at forsikrings selskabet selv vil sende computeren til et værksted. Det må du aftale med dem :)
--
Nah.
#43
Klatretoesen
Semi Supporter
16-12-2013 17:11

Rapporter til Admin
Det var samme fremgangsmåde ved min forsikring med en mobilskade. Jeg sagde at 3 jo ikke bare ville give en pris, men de ville gerne undersøge den mod et beløb. Jeg sagde at jeg ikke havde tænkt mig at sende den ind til 3 - for hvis det så ikke kunne svare sig, hvem skal så betale deres gebyr? Så jeg søgte på nettet hvad andre havde givet og fandt en pris jeg synes var realistisk. Det var fint for dem. Jeg var ærlig hele vejen og sagde jeg hvad havde fundet og hvor henne... Fremgangsmåden undrer mig dog. Men det må de jo om. Det kunne selvfølgelig ikke betale sig at lave den. De ville ikke engang have den smadrede telefon, den kunne jeg bare smide ud.
--
#44
q
Gæst
16-12-2013 17:30

Rapporter til Admin
#39 Det er altså standard procedure ved små skader. Vælter dit hegn under en storm er det sjældent de overhovedet gider kigge ud, så længe reperationen holder sig under 25.000 kilo. Og det med de har egne værksteder? ja, den var godt nok ny. #43 Spot on, og det er det eneste der forventes, et overslag over hvad en reparation vil koste, løft knoglen og ring rundt til et par værksteder og hør, er det muligt så få dem til at smide det i en mail så du har det på skrift.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#45
clokker000
Ny på siden
16-12-2013 18:02

Rapporter til Admin
skærmen koster omkring 800-900 kr. http://www.ebay.de[...] Hvis der er ikke forsikring på den så kann du jo prøve at skifte skærmen selv. http://www.youtube.com[...] det er rimligt simpel... :-)
--
#47
arneBOB
Monsterbruger
15-02-2014 13:12

Rapporter til Admin
Nu kan jeg så informere jer alle om, at hans forsikring har valgt at give mig 7900kr i erstatning eftersom, at de skulle kunne give mig en tilsvarende computer.. Det har været en lang sag på omkring 4 måneder... Men endelig er det overstået, og jagten på en bærbar kan begynde!
--

Opret svar til indlægget: Skærm flækket...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning