Lige siden Ageia annoncerede deres PhysX fysik, har vi ventet på ingame fysik, som ikke bare var flytbare kasser, men som ændrede gameplayet. Dette kommer med det super hypede Crysis spil, men dette giver problemer for DirectX9 ejerne.
The Inquirer har opsnappet denne interessante information omkring den kommende multiplayer Crysis beta demo. På
Total Crysis skriver Crytek følgende angående DirectX9 kontra DirectX10 problematikken:
"As for the DX9 version we won’t have physics and day and night cycle in-game. That means you won’t be able to shoot down trees and/or alter any other objects than vehicles on the map."
Dette får den negative koncekvens, at brugere med DirectX9 grafikkort ikke vil kunne spille på servere, som har slået disse effekter til. De er dermed tvunget til at spille i et DirectX9 miljø. Har man et DirectX10 grafikkort og gerne vil spille med DirectX9 vennerne, er man tvunget til at spille på en DirectX9 server.
Dette kommer af, at de ekstra fysik tilføjelser ikke kan udføres på DirectX9 grafikkort, og ifølge Crytek vil være for tunge at overlade til serveren. Det er en lidt kedelig nyhed, men det er konsekvensen af de nye muligheder, og alternativet havde været, at Crysis kun inkluderede den non-game play relaterede traditionelle fysik vi kender.
Crysis bliver
frigivet 16. november, og bliver med al sandsynlighed den første egentlige DirectX10 titel.