Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Processor

Intel Arrow lake-S uden Hyperthreading

Af Junior Nørd mindbuster | 05-02-2024 16:14 | 900 visninger | 8 svar, hop til seneste
Det ser ud til at Intel dropper Hyperthreading i 15th gen Arrow Lake-S... https://www.tweaktown.com[...] https://www.hardwaretimes.com[...] Der er vel også efterhånden rigeligt med cores så det ikke behøves, det var fedt nok dengang med 1 core 2 threads.
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#1
gasolin
Guru
05-02-2024 16:33

Rapporter til Admin
lavere temperatur
--
#2
SkylineGTR
Guru
05-02-2024 17:26

Rapporter til Admin
Personligt synes jeg det er dumt, hvis intel dropper ht fra 15 gen. Ja cpu har en god slat kerner, men Multi trådet opgaver, er det stadig et performance tab i både spil såvel som f.eks. til video Convertering. Jeg synes det er en nedgradering.
--
5600X/5950X - ASUS B550-I/DARK HERO X570 - G.SKILl 32 GB 3600 MHz CL14 - RTX 4060/RTX 4090 - SAMSUNG 980 PRO 1 TB/2 TB - WD ULTRA/RED 22 TB/16 TB
#3
mindbuster
Junior Nørd
05-02-2024 23:16

Rapporter til Admin
Ja til folk der bruger deres cpu'er 180% (100%+HT) er det måske muligt at 14gen intel vil være hurtigere end de nye 15gen, så 14gen brugtpriser ryger i vejret.
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#4
Bender82
Elite Supporter
05-02-2024 23:27

Rapporter til Admin
Performance lægger i AVX512, det der intel satser stort på nu, eller mere AVX10 som er det næste https://www.youtube.com[...]
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 05-02-2024 23:32
#5
Sven Bent
Monster Nørd
06-02-2024 01:57

Rapporter til Admin
#3 Alle har ret til holdninger. me ndet er nu kednt siden den foerste multicore cpu med SMT at SMT kan skade performance i multithreaded software der ikke har nok traade. hvilket typisk er spil. i mange tilfaelde kan det skabe op til omkring 20% raa FPS forbedringer ved at undgaa SMT. hvilket netop er grund til jeg indbyggede funktioning til at handdtered dette i mit tool. Det er desvaer de faereste folk det kan finde ud af affinity styring til at undgaa brugen af SMT til deres spil.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 06-02-2024 01:59
#6
mindbuster
Junior Nørd
06-02-2024 05:27

Rapporter til Admin
#5, Det er jeg klar over, dog ikke 20% men omkring 5% hurtigere i spil, men jeg snakkede om programmer der kan tage brug af alle tråde. Det skal man nok også holde øje med når Intel udgiver dem, at fjerne HT vil få det til at se ud som 15gen er MEGET hurtigere end 14gen, først den almindelige ekstra ydelse da det er en ny generation, men så bliver det lige krydret lidt med ekstra ydelse fra at fjerne HT, så Gamere vil sige "Waoh, fedeste cpu", men hvis man kigger på andre programmer som rendering og encoding så ser ydelsen nok ikke lige så stor ud i forhold til 14gen der har HT, og som jeg sagde så kan det være 14gen stadig vil være hurtigere i programmer der ikke er spil og som bruger alle tråde som spil ikke gør.
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
--
Sidst redigeret 06-02-2024 05:27
#7
Sven Bent
Monster Nørd
06-02-2024 07:42

Rapporter til Admin
#6 Du er nu helt forkert mht til det kun er 5% https://www.reddit.com[...] Her gik fps fra 117FPS til 143 fps (med vsync til 144) det er nu 22.2% stiginig i raa fps og muligvis mere hvis han/hende ikke var capped pga vsync Problemmet er at i situation med faa (men mere end 1) cpu tung traad i software saa kan du med SMT risikere kun at koere med halvt antal fysiske kerne med smt imod at koere med fuld antal fysiske kerne. Der var en anden god test udfoert paa reddit som isaer focusere paa low 1% or low 0.1% og isaer ved 0.1% var der naeste en 50% stigning i FPS. men jeg kan ikke finde den. Hyperthread/SMT er utroligt performance destruerended naar du ikke har cpu tunge traade nok til at loebe toer for fysiske cores fordi i stedet for at blive tildelt en helt ny ubenyted fysisk core til din traad i en give cpu slice. saa faar du i stedet en fysiske cores som traadne skal dele med en anden traad og ethver overlape mellem de to traades brug of core sub ressourcer skaber forsinkelser for den ene traad da de er optaget af den anden traad. men helt ret hvis du sider med 24 cores og har software med >46 cpu tunge traade saa ville SMT hjaelpe. men sider du kun med 2-24 cpu tunge traade I dit software saa skader SMT din performance. Alt imellme 24 og 46 af en gradbojning fra det ene til det andet,
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 06-02-2024 07:47
#8
Sven Bent
Monster Nørd
06-02-2024 07:56

Rapporter til Admin
nu spiller jeg godt nok ikke de nyeste FPS spile mere mend jeg tog lige en hurtigt test med endless space og control Endless space 1-2 Cpu tunge traad control laa I 3-4 cpu tunge traade og nogel gange 3 medioum cpu tunge traade Det tage kun et minuts tid at checke et spils for cpu tunge traade. og jeg har endu ikke moedt et spil der ville kunne bruge SMT paa en over 8 cores cpu
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury

Opret svar til indlægget: Intel Arrow lake-S uden Hyperthreading

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning