Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Generel software
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Open GL VS Direct X...?

Af Super Supporter Eiffel 65 | 25-12-2013 18:00 | 1267 visninger | 14 svar, hop til seneste
Hej Alle Så har jeg taget mig sammen til, at installere Half Life 1, på min bærbar. Den har et GTX 660m, men vælger bare at bruge intel hd4000m i stedet til dette spil :P nå, men da jeg så sætter alt på "Max" så lagger det en smule. Men da jeg så gik ind i indstillinger og ændrede D3D (Direct x) til OpenGL, så lagger det ikke det mindste... Så nu ville jeg egentlig bare høre, om der er en måde hvorpå, man kan ændre direct x til OpenGL i mine andre spil...? Det kunne jo være fedt hvis mine andre spil, kunne køre endnu mere smooth, end de allerede gør på mit GTX 660M :)
--
Spørgsmål: forklar mig lige, hvad mit grafikkort ikke kan?? Svar: Køre bil, lave mad, passe børn...
#1
[UAV]Hunter
Maxi Nørd
25-12-2013 18:05

Rapporter til Admin
HL 1 understøtter openGL, som er et ældgammelt format. Du kan kun kører opengl hvis spillet understøtter det.
--
http://www.sydhavsformidling.dk[...] http://www.danske-soldater.dk[...] http://www.fdm.dk[...]
#2
addic7ed
Juniorbruger
25-12-2013 18:17

Rapporter til Admin
Nej, hvis du ikke kan skifte til OpenGL i indstillingerne, så kan du ikke gøre det. Du kan selvfølge vælge og køre linux eller mac, da alle spil der er blevet 'portet' fra Windows til disse to platforme bruger OpenGL og ikke DirectX som er lavet af Microsoft og derfor forbeholdt deres software. Her er en liste over OpenGL spil på Windows: http://en.wikipedia.org[...] Men ja, OpenGL er hurtigere end DirectX fordi at det skal igennem mindre ting end OpenGL. #1, DirectX er også et 'ældgammelt format'. DirectX 1.0 = September 30, 1995. DirectX 11.2 = August 27, 2013. OpenGL 1.0 = January 1992. OpenGL 4.4 = July 22, 2013.
--
#3
Markmussen
Monsterbruger
25-12-2013 18:51

Rapporter til Admin
#2 Men ja, OpenGL er hurtigere end DirectX fordi at det skal igennem mindre ting end OpenGL. Den er du vidst nød til at forklare
--
#4
Eiffel 65
Super Supporter
25-12-2013 19:05

Rapporter til Admin
Nå okay, tak for de hurtige svar :) men hvis man nu fx spiller på Linux styresystem, kam man så ikke spille spil, som ikke understøtter openGL eller bliver man så bare nødt til at spille via. "software" indstillingen...?
--
Spørgsmål: forklar mig lige, hvad mit grafikkort ikke kan?? Svar: Køre bil, lave mad, passe børn...
#5
addic7ed
Juniorbruger
25-12-2013 19:07

Rapporter til Admin
#3, API. DirectX skal igennem end helt masse ekstra i forhold til OpenGL. Du kan også læse den her http://blogs.valvesoftware.com[...]
--
#6
NitroBlast
Monster Nørd
25-12-2013 19:14

Rapporter til Admin
#5 Direct3D er hurtigere end OpenGL. Hvis et spil er programmeret til OpenGL, og efterfølgende porteret til Direct3D, så vil det med overvejende sandsynlighed køre bedst med OpenGL. Hvis OGL var så meget bedre end D3D, som du får det til at lyde til, så er det da underligt, at alle store spil er bygget op om D3D.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK
#7
Markmussen
Monsterbruger
25-12-2013 19:21

Rapporter til Admin
#5 Jeg kan ikke se nogen steder i dit link at der skulle være flere "ting" som der skal løbes igennem ved D3D. At de har optimeret kode til at koden til at køre hurtigere i OpenGL viser vel intet?
--
#8
Eiffel 65
Super Supporter
25-12-2013 20:02

Rapporter til Admin
Så direct x er bedre overall...?
--
Spørgsmål: forklar mig lige, hvad mit grafikkort ikke kan?? Svar: Køre bil, lave mad, passe børn...
#9
DonkeyDragon
Ultrabruger
25-12-2013 20:09

Rapporter til Admin
#8 For at sige det rent, er der ingen der aner om OpenGL eller DirectX er hurtigst. Et eksempel kan være: http://blogs.valvesoftware.com[...] Da Valve portere Left4Dead2 til linux fandt de at deres OpenGL version kørte hurtigere end DirectX versionen (og ja, windows /w OpenGL vs windows /w DirectX, så ikke linux) Har hørt om andre projekter hvor det gik modsat.
--
QED Ses vi til Dreamhack Winter 2012?
#10
Eiffel 65
Super Supporter
25-12-2013 20:10

Rapporter til Admin
#9 tak :)
--
Spørgsmål: forklar mig lige, hvad mit grafikkort ikke kan?? Svar: Køre bil, lave mad, passe børn...
#11
bo-l
Elite Supporter
25-12-2013 20:13

Rapporter til Admin
I cs 1.3 da det udkom var det en klar fordel at køre opengl frem for directx . Kan huske musen sejlede i directx og var knivskarp i cs Det var tider med TNT2 grafikkort
--
#12
NitroBlast
Monster Nørd
25-12-2013 20:37

Rapporter til Admin
#8 OpenGL og Direct3D er API'er, der bruges til at sende kommandoer til GFX (gennem GFX-driveren). OpenGL er kan bruges på flere platforme, hvor Direct3D kun er på windows. Hvis et spil er programmeret til at udnytte D3D, så er D3D bedre end OpenGL.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK
#13
Eiffel 65
Super Supporter
25-12-2013 20:40

Rapporter til Admin
Så kommer det vel bare an på hvad spillet er optimeret til og så vælge efter det :)
--
Spørgsmål: forklar mig lige, hvad mit grafikkort ikke kan?? Svar: Køre bil, lave mad, passe børn...
#14
HenrikM
Guru
25-12-2013 23:08

Rapporter til Admin
Left4Dead tilfældet er i øvrigt fra dx9 til nutidig opengl. dx9 har væsentligt større overhead end 10/11. Generelt vil jeg nok påstå at dx11 er hurtigere / har mindre overhead end opengl, men med de nye bindless extensions til opengl kan man nok lave det hurtigere (men så er det jo heller ikke længere "det samme" man laver).
--

Opret svar til indlægget: Open GL VS Direct X...?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning