Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Tunede knallerter

Af Gæst Jeff | 03-09-2006 13:26 | 9579 visninger | 27 svar, hop til seneste
Jeg overvejer at købe en knallert og overvejer samtidig om den skal tunes. Årsagen til at jeg vil tune den er at den dermed også køre mere på literen. Jeg har fået at vide at den knallert jeg skal købe, kører ca 20 km/liter. - Er der nogen der har erfaring/ved hvor langt den kører på literen hvis den er tunet? - Bliver knallerten slidt hurtigere, hvis den er tunet? - Kommer knallerten til at larme mere/mindre hvis den bliver tunet? Tak for alle de gode svar :-)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
[Knixe]
Ultrabruger
03-09-2006 14:56

Rapporter til Admin
#1 Du køre mindre per liter vis du tuner. #2 Den kan brænde sammen så let som ingen ting #3 Den kommer kun til at larme med tun udstødning eller powerfilter, men enhver med bare lidt forstand kan høre at den ikke er standart selv med standart udstødning.
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#2
B-Stenskrog
Ultrabruger
03-09-2006 15:02

Rapporter til Admin
#1 - Hvis vi nu tager udgangspunkt i en Honda Sfx, for sådan en havde jeg... Da jeg fik den var den begrænset med en 30 variator og en ekstra plade på variatoren. Dette gjorde at den ved fuld skrald kunne komme helt op på sindsyge 35 km/t... Hvis man der imod satte enten i Polini (eller anden...) "tun" variator, eller blot Hondas egne 45 variator og fjernede den plade, så kørte den 65-70 km/t på speedo ved fuld omdrejning. Konklusion: Hvis du fjerner begrænsningerne, og så kører 30 km/t der efter, vil det betyde at den tager mindre omdrejninger, og derfor mindre slid og mindre benzinforbrug...
--
DataXperten - Frederikshavn Når dårlig reklame, er bedre end ingen reklame!
#3
[Knixe]
Ultrabruger
03-09-2006 15:37

Rapporter til Admin
#2 Ja da, men jeg snakkede om tun, ikke og fjerne begrænsningerne - der er forskel !
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#4
B-Stenskrog
Ultrabruger
03-09-2006 17:58

Rapporter til Admin
#3.... Heh... Der sku ha stået #0 og ikke #1 - my bad!
--
DataXperten - Frederikshavn Når dårlig reklame, er bedre end ingen reklame!
#5
[Knixe]
Ultrabruger
03-09-2006 19:23

Rapporter til Admin
#4 Bare iorden du ;)
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#6
Hippien
Gæst
03-09-2006 19:36

Rapporter til Admin
er der nogen der vil komme og fjerne begrænsningen på min honda sfx mod betaling? send en mail :) undskyld offtopic
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
B-Stenskrog
Ultrabruger
03-09-2006 19:43

Rapporter til Admin
#6 - ikke at jeg vil, men generelt ville det nok hjælpe lidt, hvis du skrev hvor i landet du boede? Ellers ka du bare få din cykel/knallert handler til det? Så blir det da i hvert fald gjort ordenligt?
--
DataXperten - Frederikshavn Når dårlig reklame, er bedre end ingen reklame!
#8
Hippien
Gæst
03-09-2006 19:58

Rapporter til Admin
#7 undskyld, det er i Kastrup/KBH. Cykelhandlere rører ikke sådan noget med en ildtang.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Rune
Gæst
03-09-2006 20:05

Rapporter til Admin
Hvis du lige tager et "lille" smut til Viborg skal jeg nok fikse det.. btw kan du sagtens selv gøre det. se evt en guide på http://www.stalkerzone.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
systad
Ultrabruger
03-09-2006 20:44

Rapporter til Admin
#1 kommer meget an på hvad det er for en knallert han har tænkt sig at købe... 1. tuning kan gøres på forskellige måder alt efter hvilken type du har... hvis det er en knallert med kæde (som jeg har) så kan du skife et enkelt tanhjul bag på fx. og den kører 70 km/t. og dermed kører den længere pr. liter. men begynder du derimod at ændre cylinder str. på knallerten, så kører den kortere pr. liter da der kan være mere benzin i brændselskammeret.. og dermed bliver risikoen for at du brænder motoren af også større... hvis du sætter tunudstødning på, så kommer den til at larme mere, men den kommer også til at kører hurtigere. mvh Systad
--
http://www.diveshopone.dk[...] - Dykkerbutik som meget varmt kan anbefales
#11
systad
Ultrabruger
03-09-2006 20:45

Rapporter til Admin
sorry.... mener self. at det skal være et mindre tandhjul bag på. ellers får du kun en kraftig motor ud af det :)
--
http://www.diveshopone.dk[...] - Dykkerbutik som meget varmt kan anbefales
#12
[Knixe]
Ultrabruger
03-09-2006 23:04

Rapporter til Admin
#10 Det er korrekt :) Men jeg gik ud fra han mente en scooter, men som grundregl kan det ikke betale sig og tune svinet !
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#13
[Knixe]
Ultrabruger
03-09-2006 23:07

Rapporter til Admin
Dog skal jeg ikke kunne udtale mig om det kan betale sig at f.ex. fjerne rullen i varo giver mere km per omdrejning da jeg ikker er specielt snild til dette.
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#14
Norke
Gæst
04-09-2006 08:20

Rapporter til Admin
Hvis du tænker på at fjerne begrænsninger, så vil det ihvertfald gøre den mere økonomisk. Begrænsningerne slider også på den. Hvis du kører med standard knallert med gassen i bund i en time, så vil den bruge måske 4 liter benzin. Hvis du fjerner skiven, så kommer den til at bruge samme mængde benzin (4 liter), men vil få en højere hastighed. Det vil sige, at du kører samme strækning på måske en halv time, så derved vil du kun bruge 2 liter benzin. Fjerner du begrænsningen i udstødningen, vil den også køre hurtigere uden yderligere benzinforbrug. Så længe du ikke fjerner noget ved karburatoren, så den får mere benzin, så bruger den logisk nok heller ikke mere benzin. Men snakker du om reel tuning i form af større cylinder eller karburator, så kommer den til at bruge mere benzin. Du kan sammenligne med en bilmotor, som er meget større. Den bruger en hel del mere benzin.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
[Knixe]
Ultrabruger
04-09-2006 13:35

Rapporter til Admin
#14 Fjerning af plumben = mere gas udslip = mere benzin forbrænding. Du kan for scootere sætte en bredere kilrem på, det giver også bedre økonomi.
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#16
Galt
Gæst
04-09-2006 14:58

Rapporter til Admin
Ohh for helvede hvor er det flabet at høre på n00bs. Hvis du køre 1 time med en scooter uden begrænsninger med 80km/t kontra en standard med 30km/t i en time. Så siger det ligesom sig selv at den med 80/kmt har kørt meget længere og har også brugt mere benzin. Kaburatoren behøver ikke skiftes før en scooter bruger mere benzin hvis du kun har fjernet begrænsningerne. (LOL)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
B-Stenskrog
Ultrabruger
04-09-2006 18:58

Rapporter til Admin
#16 - Undskyld mange gange.... MEN!! Hvis han kører een time med 30 km/t på en Sfx med begrænsning, hvor den tager MAX omdr. for at køre 30, så vil den alt andet lige have et væsentlig højere brændstofforbrug, end hvis han køre een time med 30 km/t på selvsamme scooter UDEN begrænsningerne, for så vil den jo tage langt færre omdrejninger for at køre de 30 km/t.... Hans spørgsmål lød ordret "Årsagen til at jeg vil tune den er at den dermed også køre mere på literen.", hvilket automatik for mig til at tro, at han ønsker at fjerne begrænseren for at køre mere økonomisk og stadig overholde fartgrænserne, istedet for at blæse afsted med 80 km/t... Men noget helt andet - kører han alt hvad scooteren kan i en time uden begrænser, vil jeg ikke mene at forbruger pr. kørt km er højere, end hvis han kører fuld skrald med begrænseren - scooteren tager lige mange omdrejninger - nu kører han blot en længere strækning, i det scooteren kan køre hurtigere for de samme omdrejninger, så at sige? #15 - Måske ja, men nu er begrænsningen i en Sfx som sagt ikke i karburatoren - der sidder faktisk endda så vidt jeg husker en 17.5 mm standard på en Sfx - dengang i 2000 hvor jeg købte min, var det da også den scooter på markedet med flest heste fra standard, der bare ventede på at blive sluppet løs... Så vidt jeg husker har en Sfx 5.x hk, mod en Jogs (gl. model) 1.x hk....
--
DataXperten - Frederikshavn Når dårlig reklame, er bedre end ingen reklame!
#18
[Knixe]
Ultrabruger
04-09-2006 22:05

Rapporter til Admin
#17 Plumben sidder i udstødningen, derfor det større gas udslip. En jog har mere end 1.? heste, for en FZ har 1,3 som std. og derfor kan en Jog kun have mere.
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#19
KVÅS
Monsterbruger
04-09-2006 23:39

Rapporter til Admin
hvilken scooter havde du tænkt dig a bruge ??? så kan jeg jo måske lige guide dig til hvordan du skal fjerne begrænsningen i varioen!!!
--
Njiiiaaarrrh !
#20
Jeff
Gæst
05-09-2006 08:21

Rapporter til Admin
Tak for de mange svar - lidt forvirrende men jeg tror jeg har fattet hovedpointerne :-) #19 Det er en CPI Oliver City fra thansen.dk. Og bemærk at jeg skal have den i 30 km-versionen. Jeg vil ikke tune/fjerne begrænsninger hvis det får den til at larme mere eller til at slides hurtigere. Den må godt køre hurtigere, men endnu vigtigere er det, at den kører mere på literen. Hvordan skal der så pilles ved den? PS: er alle former for fjerning af hastighedsbegrænsning forbudt?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
Sniper
Semi Nørd
05-09-2006 09:13

Rapporter til Admin
#20.. en CPI bliver vist bare generelt slidt.. det behøber du skam ikke fjerne begrænsere for :-)... Dog har jeg hørt at en scooter faktisk har bedre af at køre uden begrænsere da det er det den er lavet til fra fabrikken.. jeg har selv haft en Yamaha scooter..d en kørte glimrende. MEEEN min Suzuki Bandit 600 s ER nu sjovere :-)
--
En af Midt/Østjyllands mest rutinerede dj's!!! http://www.pannen.dk[...]
#22
Husblas
Maxibruger
05-09-2006 10:06

Rapporter til Admin
Hold da kæft der bliver lukket meget lort ud herinde fra, specielt [Knixe]. Steenskrog er inde på noget af det rigtige Det forholder sig sådan, at en scooter begrænset fra fabrikken hovedsageligt har en begræsning på variatoren, der gør at kileremmen ikke kan køre helt ud på krumtaps akslen, og derved ikke få presset slyngkoblingen til at køre mere end de 30 stykker. Derudover er der måske en begrænsning i karburatoren, ved indsugningen, der tillader at der ikke kan komme særlig meget luft til cylinderen, den er også vigtig at fjerne. Derudover er der en katalysator, som er en begræsning i sig selv, da udstødnings gasserne bliver presset igennem filtre - der er sikkert også et bling rør, som sidder på forrøret af udstødningen, hvor noget af udstødningsgassen fiser op, og vender eller varmer karburatoren, det varierer, det blokerer også for udstødningsgassen. Forstil dig en kø, hvor der bliver skubbet og mast. Katalysatoren er lovpligtig, men tror ikke det er noget du bliver busted på hvis du køber en anden. Til sidst, men ikke mindst, er der måske en begrænset CDI,CDI'en styrer gnisten til tændrøret, når svinghjulet slår en omgang om tændingen bliver der lavet strøm, til batteri etc, og til tændrøret, så det slår gnist.. Men bla. på SFX er cdi'en begrænset ved et max antal omdrejninger, og derfor udelukker den hastigheder på over 60 km/t. Nuvel, angående CPI's dårligt kvalitets rygte (#21), forholdte det sig skam også sådan.. engang, men det er noget CPI er kommet efter med deres nye motorer, for de er skam godt klar over der har været problemer - Hvis du kun skal køre afdroslet, er der intet galt i en CPI, den kan godt holde til det. Alt i alt, vil du få bedre benzin økonomi af at afdrosle din scooter, ja. Men jeg vil råde dig til at, hvis du ikke allerede har købt scooter, og du har kørekort, at så købe en 45'er, en honda zoomer - Ja, køn er den ikke, men det er en rimelig standhaftig og ny 4-takts motor, der går omkring de 50 km på literen. :)
--
The Yay Way o/
#23
dsf
Gæst
06-09-2006 12:01

Rapporter til Admin
Køb dig en Kymco Agility 4-takter, den render vidst de 45 km/l. #1 - Du har vidst ikke helt forstand på knallerter, hva? :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#24
B-Stenskrog
Ultrabruger
08-09-2006 15:34

Rapporter til Admin
#18 Plumben sidder i hvert fald ikke i udstødningen på en Sfx, som jeg hele tiden har brugt til at forklare ud fra... Det er helt sikkert... Ang. Jog'ens heste, så ka jeg ik li finde noget om det på nettet, men faktum er, at en standard Jog FS+ den model der efter, begge har færre antal hk end en standard Sfx!
--
DataXperten - Frederikshavn Når dårlig reklame, er bedre end ingen reklame!
#25
Galt
Gæst
08-09-2006 17:52

Rapporter til Admin
#17 Hvis du fjerner alle begrænsninger på en scooter så tager den logisk nok flere omdrejninger end en std. scooter. Altså logisk nok hvis du fjerner cdi begrænsningen som begrænser omdrejningerne så får du flere omdrejninger hvilket medføre scooteren køre hurtigere og bruger mere benzin. Du bruger ikke mindre benzin ved at have en tuned end en "ikke tuned" scooter! Men jeg vil lige fortælle jer om en for sindssyg ting jeg var ude for her i lørdags når vi nu snakker scootere på hol. :D Jeg har været til en fest og røget en masse tjald og drukket en masse gammel dansk samt Odin. Så når jeg skal hjem overtaler min ven mig til at køre ham hjem på min scooter. Jeg kommer så kørende på en motortrafikvej hvor bilerne kører 80km/t eller sådan noget. Jeg køre så i den forkerte side og vil over på den anden side af vejen fordi midterrabetten. Så er jeg for væk til at kigge mig over når jeg krydser og jeg kører så direkte ud foran politiet. De bremser sindssygt hårdt op selvfølgelig, imens de dytter vildt. Kort tid efter holder de mig og min ven som sidder bagpå ind til siden nede af en sidegade. De tjekker begge vores ID, forsikring(som jeg ikke har), stelnummer osv. alt det praktiske + de også lige tager min alkohol promille som nok er totalt i top ;). Derefter lader de mig og min ven gå. Seriøst?! Hvor heldig er man så? Jeg køre fontant ud foran dem i skæv og stiv tilstand uden at have mine papire i orden og 2 på scootern. :D Har aldrig oplevet noget så stort. Jeg havde regnet med jeg skulle ind på stationen og have en blodprøve hvor de også kunne se jeg havde THC i blodet og have udsat mit kørekort som jeg ellers er igang med at tage! Det var jo for vildt ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
[Knixe]
Ultrabruger
08-09-2006 18:36

Rapporter til Admin
#24 Okay gør de bare på Dr Big. #23 Nej jeg må indrømme det ikke er mit aller stærkeste punkt ;) #22 Hold da kæft der bliver lukket meget lort ud herinde fra, specielt [Knixe]. Steenskrog er inde på noget af det rigtige O-K SEJE ? #25 Fuck du er L-U-C-K-Y ! :)
--
:: Nu bruger jeg min bruger igen :: Jeg havde engang en Icemath, men så blev jeg skudt i CS, nu har jeg den ikke mere!
#27
Nybegynderen
Gæst
19-07-2008 16:12

Rapporter til Admin
Få fat i en Puch Maxi, den kører ca. 40 km. pr. liter benzin. OG den er let at tune...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Tunede knallerter

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login

Denne tråd er låst, og du kan derfor ikke oprette svar i den.

Begrundelse

Old news<br>

Låst af Ronson | 19-07-2008 16:39

NYHEDSBREV
Afstemning