Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bevidst vildledning?

Af Gigabruger finnbl | 17-02-2014 14:57 | 1926 visninger | 28 svar, hop til seneste
Halløj Jeg stod for nogle uger siden og skulle køben en ny bærbar. Jeg havde nogenlunde fundet ud af hvilken det skulle være - men undrede mig lidt over at specifikationerne var forskellige fra producenten i.f.t. forhandleren. Jeg retter derfor en henvendelse til producenten med spørgsmålene (bl.a. skriver producenten at der er touchskærm og quad-core). Producentens tekniske afdeling skriver så tilbage at det der står på deres hjemmeside altid passer så det er det jeg skal gå ud fra. Jeg bestiller så maskinen (via et link fra producentens hjemmeside) maskinen hos en forhandler (som ikke skriver noget om touchskærm + skriver at det er dual-core). Et par dage efter kommer maskinen så. Men den er (selvfølgelig) uden touchskærm og med dual-core. Jeg retter så henvendelse til producenten. De foreslår at jeg skal opdatrere drivere (duh..). Og skriver samtidig at dual-core er quad-core p.g.a. virtuelle cores. Efter lidt skriveri foreslår de at jeg skal henvende mig til forhandleren (som ikke har lavet noget forkert). Men forhandleren er selvfølgelig ikke specielt interesseret i at tage maskinen retur. De har jo ikke lavet fejl. Producenten er hverken til at hugge eller stikke i. De nægter at forholde sig til at de eneste som har lavet fejl her er dem. De siger at de ikke kan gøre mere... Hvad mener i? Hvad ville i gøre? Mvh. Finn
--
#1
NamrepuS
Elitebruger
17-02-2014 15:03

Rapporter til Admin
Hvis du har bestilt den så gør brug af de 14 dages retur-ret.
--
#2
Shocked
Junior Supporter
17-02-2014 15:04

Rapporter til Admin
Bruge returret ? .
--
A world without women, would be a real pain in the ass.
#3
filledk
Super Supporter
17-02-2014 15:05

Rapporter til Admin
ring til dem, og bliv ved, indtil at de ville tage den igen hvilken side er den fra? edit, som #1 og #2 siger, brug returret side?
--
jeg er FilleDK en dansk gamer med autisme :-)
#4
Tux
Guru
17-02-2014 15:08

Rapporter til Admin
Hvis du har købt den online, har du 14 dages returret. Hvis ikke, skal du tage kontakt til forbrugerstyrelsen og spørge dem ad. Jeg er faktisk ikke sikker på hvad de vil sige, da forhandleren ikke har gjort noget forkert, det er producenten der har forkerte oplysninger. Hvor har forhandleren de "korrekte" oplysninger fra, hvis du finder nogle andre oplysninger på deres hjemmeside? Sikker på det er den korrekte model du slår op?
--
Don't feed the trolls.
#5
stallemanden
HOL Moderator
17-02-2014 15:11

Rapporter til Admin
Kan du ikke linke til producenten og forhandleren - altså de respektive produkter.
--
+1 indlæg = *PUFF*
#6
finnbl
Gigabruger
17-02-2014 15:14

Rapporter til Admin
Tak for svar. De 14 dage er gået. Det er denne maskine: http://www.samsung.com[...] Er ikke klar over hvor forhandleren har oplysningerne fra. Måske et internationalt produktblad... Og 100% sikker på at det er den korrekte model.
--
#7
Tux
Guru
17-02-2014 15:15

Rapporter til Admin
Link til forhandler også.
--
Don't feed the trolls.
#8
MDietz
Maxi Nørd
17-02-2014 15:17

Rapporter til Admin
Der kan aldrig blive tale om vildledning når forhandleren har leveret det de har skrevet. Du har altså fået det produkt du har bestilt.
--
Worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum.
#9
finnbl
Gigabruger
17-02-2014 15:19

Rapporter til Admin
#8: Jeg mener heller ikke at forhandleren på nogen måde har vildledt. Det er samsung DK som skriver at det er med touch og quad-core. Forhandleren er Expert (som der også linkes til fra Samsungs side)
--
#10
Tux
Guru
17-02-2014 15:20

Rapporter til Admin
#9 Bare for at være sikre på at vi ser på den vare du har købt, kan du så ikke give os linket du har købt fra?
--
Don't feed the trolls.
#11
finnbl
Gigabruger
17-02-2014 15:24

Rapporter til Admin
#10: Jo sorry. Glemte linket. Her er det: http://www.expert.dk[...] Og igen: Jeg troede mere på Samsung (producenten) end Expert (forhandleren). Men det var så åbenbart en fejl....
--
#12
Tux
Guru
17-02-2014 15:25

Rapporter til Admin
Allerede nu kan jeg fortælle dig at de serie numre ikke passer sammen. Experts side er: NP870Z5E-X01SE Samsung's side er: NP870Z5E Så det er korrekt nok den base model, men ikke samme konfiguration. Ved ikke hvordan det normalt forholder sig, handler sjældent på den måde direkte fra forhandlere, men Samsung linker jo selv til forhandlere af den model, men det er ikke præcis samme model man kan købe hos de forhandlere. Virker lidt underligt. Og forresten er det mærkeligt at Samsung siger at i5 3230M er en QuadCore, det er det ikke. Det er en Dual Core.
--
Don't feed the trolls.
#13
Fc Junkies
Monster Supporter
17-02-2014 15:29

Rapporter til Admin
Den hedder NP870Z5E når det er uden touch og NP880Z5E med touch.
--
Mvh Fc Junkies
#14
Tux
Guru
17-02-2014 15:30

Rapporter til Admin
#13 Det er ikke det der står på Samsungs side. Linket fortæller det er med touch og det er NP870Z5E der vises.
--
Don't feed the trolls.
#15
finnbl
Gigabruger
17-02-2014 15:33

Rapporter til Admin
#12: Ja det med quad-core var også en af grundene jeg henvendte mig til Samsung. Jeg tænkte at de har mere styr på det en 'tilfældig' forhandler - i dette tilfælde Expert. Hvis du ser på Samsungs URL og varen hos Expert kan du se at det er præcis det samme nummer. Så det burde vel også være den samme vare...
--
#16
Tux
Guru
17-02-2014 15:33

Rapporter til Admin
Glem hvad jeg sagde med model nr i #12. Det er det korrekte model nr kan man se hvis man ser i linket på Samsungs side. Det står bare ikke på siden.
--
Don't feed the trolls.
#17
Trixanity
Ultrabruger
17-02-2014 15:33

Rapporter til Admin
#12 marketing. Ifølge marketing er 4 tråde = 4 kerner. Så hyper threading bliver kaldt kerner. Ligesom AMD, der har kaldt 4 moduler for 8 kerner.
--
#18
stallemanden
HOL Moderator
17-02-2014 15:41

Rapporter til Admin
Samsung har fejl på deres hjemmeside. Hvordan det er opstået, kan man blot gisne om. Spørgsmålet er, om det reelt har nogen relevans? Her tænker jeg selvfølgelig i forhold til det produkt du har fået, og prisen for selv samme. #12 Det er skam samme produkt der linkes til. (Bemærk linket på Samsungs side.)
--
+1 indlæg = *PUFF*
#19
stallemanden
HOL Moderator
17-02-2014 15:42

Rapporter til Admin
#15 Et hurtigt opslag af CPUen afslører at Samsung ikke helt har styr på det. http://ark.intel.com[...]
--
+1 indlæg = *PUFF*
#20
Tux
Guru
17-02-2014 15:44

Rapporter til Admin
#18 Se #16 ;) Jeg så det med linket bagefter. #17 Under alle omstændigheder, er det ikke en Intel i5 QuadCore 3230M CPU. Det er der ikke noget der hedder. Marketing eller ej, man må ikke bare sige QuadCore hvis det ikke er det. Nu siger jeg "må" meget løst, at de i teorien må skrive hvad de har lyst til, ikke dem der sælger den. Forhandleren skal være lidt mere præcise.
--
Don't feed the trolls.
#21
finnbl
Gigabruger
17-02-2014 20:13

Rapporter til Admin
#18: Ja det har vel lidt relevans hvis man nu specifikt spørger Samsung om lige præcis den model. Jeg spørger dem om det der står på deres hjemmeside passer og får svaret at det gør det. Så jeg forventede selvfølgelig noget andet. På min arbejdsplads skal jeg foreslå nogle 40"+ touchskærme til nogle kunder. Og jeg tør da ikke foreslå dem nogle fra Samsung nu... Men tak for feedback. Ville bare høre om andre også ville føle sig vildledt eller om det bare er mig... :-/
--
#22
M.Mikkel
Junior Nørd
17-02-2014 21:43

Rapporter til Admin
#21 Det er bare dig Da mange bærbare findes i mange udgaver har du nok dummet dig. expert har jo ikke skrevet den har Touch og hvad du ellers skriver. og da de 14 dager er gået ja så må du jo beholde den
--
MacBook pro 15 Retina. Note 3.Ingen win skodmaskine
#23
Slettetbruger5612
Gæst
17-02-2014 22:28

Rapporter til Admin
Men hvordan fanden kan der gå mere end 14 dage, før du reagere og får dette problem løst, du har uden tvivl dummet dig ved at ikke gennemgå model numre og lavet sammenligning. Du har vildledt dig selv, og erfaring koster knaster!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#24
Fidusen
Maxi Supporter
17-02-2014 22:44

Rapporter til Admin
#0 Dårlig stil af Samsung, at de har et link til en forhandler, hvor man så bliver præsenteret for en bærbar, der er næsten identisk og hedder næsten det samme. Det burde du klage til Samsung over. Men der er nok ikke meget at gøre: Forhandleren har ikke solgt dig mindre end lovet. Du burde nok have været hurtigere til at opdage, at produktet ikke passer med dine forventinger og have returneret det. Eller have spurgt forhandleren om specifikationerne på produktet frem for producenten. Det er forhandleren, du i sidste ende laver en aftale med.
--
#25
finnbl
Gigabruger
18-02-2014 08:11

Rapporter til Admin
Tak for svarene. #22, #23 og 24#: Jeg har IKKE ventet mere end 14 dage. Jeg kontaktede ret hurtigt Samsung - som så mente at det var et driverproblem. Jeg har intet at udsætte på Expert (som jeg også har været i forbindelse med). Min kritik går udelukkende på Samsung og deres 'vejledning'. #23:Modelnumrene var jo ens. Og også grunden til at jeg netop ville have oplysningerne bekræftet af Samsung. #24: Jeg tror nu nok at jeg som udgangspunkt generelt vil tro mere på producenten end forhandleren. Forhandleren må jo få deres oplysninger fra producenten. I dette tilfælde nok ikke fra den danske tekniske support ;-)
--
#26
PeterAA
Elite Nørd
18-02-2014 08:24

Rapporter til Admin
Tror du lige skal ændre attitude nu over for både Samsung og Expert. No fear, hit Hard. Nu skriver du en mail til både Samsung og Expert. Samme mail. Det lyder som om du forklarer det lidt forvirrende. Få det skrevet ned, meget kort og præcist. Jeg hjælper gerne. Mailen skal meget tydeligt give udtryk for at du nu går til forbrugerstyrelsen hvis de ikke inden 8 dage ombytter varen til det som er annonceret, eller du skal have pengene tilbage.(uden fradrag for at Windows er aktiveret). Du skal have printet de sider du linker til. Måske ændre Samsung det pludselig og så er du lige vidt.
--
#27
Fidusen
Maxi Supporter
18-02-2014 10:24

Rapporter til Admin
#25 Det er forhandleren, man laver en aftale med. Man kan kun kræve at lade handlen gå tilbage, hvis man er blevet lovet mere, end man har fået leveret. Hvis produktnummeret ikke passer, men specsene er korrekte, så er det noget op ad bakke at argumentere for, at det er specsene, der er forkerte, frem for at det er en fejl i varekoden. Forhandleren siger jo bare "Jo men vi tager forbehold for trykfejl, og vi skrev jo, at maskinen var Dual Core og uden Touch, så varekoden var forkert... vi beklager, men vi tager den ikke retur". Det kan godt ske, at Samsung påstår, at specsne er anderledes, men man ikke indgået en aftale med Samsung, men med Expert. Og så har man lidt tabt ;) Men ja som udgangspunkt har producenten nok mest ret generelt, men man skal være opmærksom på at spørge forhandleren til præcist, hvilket produkt, man køber. Er der forskel i specsene, så må der være noget galt (jeg ville ikke handle der så). Edit: I øvrigt var Experts varekode korrekt. Fejlen består i, at linket fra Samsungs side peger på Expert, der har en anden model (lidt ekstra bogstaver i varekoden) til salg. Så Expert er helt uskyldig i den her sag. De er jo ikke engang blevet spurgt, om det var en quad eller om den havde touch. Det er derfor jeg mener, at man bør spørge forhandleren om, hvad han mener, han sælger dig. Det er det, som aftalen bygger på, og ikke hvad en producent har af fejl i deres "Find sælger"-side.
--
#28
Dumme
Elitebruger
18-02-2014 19:06

Rapporter til Admin
Er faktisk sikker på der var en sag for ikke så længe siden, der minder meget om din, du handler jo i god tro via af samsungs hjemmeside. Det er dem der henviser dig til en forhandler, direkte til den computer du lige har kigget på. Derfor vil jeg mene det er samsung skyld. Og du har jo en mail som bevis at, du er blevet misvejledt. Så hvis du ikke bruger dine 14 dages fuld retur ret, ville jeg begynde at samle informationer, fra begge hjemmesider. og henvende dig til forbruger styrelsen, tror du har en ret god sag, men prøv at ring til dem, de er rigtig gode til at hjælpe, og ofte skifter folk mening når der kommer et brev fra forbruger styrelsen. men som du beskriver det har du handlet i go tro, og henvendt dig til producenten som giver dig en garanti via mail på det er dem der har ret og forhandler der ikke har styr på det.
--

Opret svar til indlægget: Bevidst vildledning?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning