Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Generel software
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Opslag i excel

Af Mega Supporter Clegg | 02-12-2015 13:50 | 1555 visninger | 12 svar, hop til seneste
I kolonne A står en masse rækker med forskellige datoer i formatet DD-MM-ÅÅÅÅ. I kolonne B står (ved siden af datoerne) forskellige tal. I feltet C1 kan jeg skrive en tilfældig dato i formatet (f.eks.) December. I feltet C2 vil jeg gerne have Excel til at gøre følgende: Find alle de steder i kolonne A at måneden "December" optræder og returner/sammenlæg alle de værdier der står i kolonne B ved siden af (altså for december). Hvordan pokker gør man det - har prøvet mig frem med l.opslag og tæl.hvis, men kan ikke hitte ud af det :/
--
#1
Nismon
Ultrabruger
02-12-2015 13:53

Rapporter til Admin
Nu er det lidt svært uden lige at kunne se det, kan du evt. prøve bare lige at ligge arket på en cloud og give os et link?. Men jeg ville foreslå en Pivot tabel på baggrund af det du skriver det Og så evt en "Getpivotdata" funktion.
--
Venlig hilsen Nismon
#2
Clegg
Mega Supporter
02-12-2015 13:57

Rapporter til Admin
Kender slet ikke til pivtabeller, så havde håbet på at kunne lave det med en "almindelig" funktion. Funktionen lopslag tænker jeg burde kunne lavet opslaget, men det er månederne i de to forskellige formater, der giver udfordringen?
--
#3
Yesbar
Super Supporter
02-12-2015 13:58

Rapporter til Admin
Hvis du kun skal bruge det på måneder vil jeg sætte en kolonne ind mellem A og B og bruge =måned(A1) for at få isoleret hvilken måned det drejer sig om. Alternativt kan du lave det til en pivottabel.
--
i5 3570k@4,2ghz | Corsair CX750 | 16gb Corsair 1600mhz | MSI GTX 970 4gb | RoG Maximus V Gene | 120gb OCZ Agility 3 | 1tb@7200rpm
#4
Clegg
Mega Supporter
02-12-2015 14:12

Rapporter til Admin
#3 Det giver stadig problemer, når jeg skriver "december" i C1. Den kan ikke finde ud af at sammenholde "December" med "12"
--
Sidst redigeret 02-12-2015 14:15
#5
Nismon
Ultrabruger
02-12-2015 14:25

Rapporter til Admin
Har du mulighed for lige at smide det op, jeg tror lidt jeg misforstår dine udfordringer, et hurtigt blik på det, kunne måske udrede noget af forvirringen :)
--
Venlig hilsen Nismon
#6
Yesbar
Super Supporter
02-12-2015 14:25

Rapporter til Admin
Så laver du bare et ark mere og laver en tabel med to kolonner: 1 Januar 2 Februar 3 Marts osv I det første ark laver du så en ny kolonne og laver et lopslag på B1 og over i tabellen i ark 2. Vil se nogenlunde sådan her ud =lopslag(B1;'Ark2'!A:B;2;0) Nu får du returneret teksten December i den række hvor der står december. Nu er måned konverteret fra tal til tekst.
--
i5 3570k@4,2ghz | Corsair CX750 | 16gb Corsair 1600mhz | MSI GTX 970 4gb | RoG Maximus V Gene | 120gb OCZ Agility 3 | 1tb@7200rpm
#7
Clegg
Mega Supporter
02-12-2015 14:31

Rapporter til Admin
#6 Ja det har du ret i, så lykkedes det - selv om det er lidt kringlet når man ikke kan lavet det i en formel. Tak for hjælpen :)
--
#8
Thomas
BOFH
02-12-2015 14:53

Rapporter til Admin
Dit spørgsmål kan sagtens løses med en formel Udfra de oplysninger du kommer med kan du indsætte følgende formel i C2 og skrive en dato i C1 (brug en rigtig dato ikke måned) =SUM(HVIS(MÅNED(A:A)=MÅNED(C1);B:B)) Det er vigtigt at du holder Shift og Ctrl nede når du trykker enter da det er en Array formel der kræver {} uden om formeln for at virke rigtigt.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#9
Clegg
Mega Supporter
02-12-2015 20:03

Rapporter til Admin
#8 Tak for buddet. Det er ikke en dato der skal stå i C1, men måned f.eks. Januar, Februar, Marts osv. Fik det ikke forklaret så tydeligt.
--
#10
Thomas
BOFH
02-12-2015 22:10

Rapporter til Admin
#9>>Du kan bare vælge at formatere C1 så 1/11 bliver vist om November så virker min formel stadig og du får vist det du vil. Marker C1 højreklik vælg formater Celler. Vælg brugerdefineret og skriv mmmm.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#11
dr!xzy
Elitebruger
02-12-2015 22:14

Rapporter til Admin
Antager at data er i A1:B5, dette kan du jo selv ændre. =SUM(HVIS(MÅNED(A1:A5)=MÅNED(DATOVÆRDI(C1&1));B1:B5)) Skal som #8 nævner indtastes som en array-formel - stå i formellinjen eller cellen og tryk CTRL + Shift + Enter
--
Jeg har ikke altid ret, men jeg tager ALDRIG fejl!
--
Sidst redigeret 02-12-2015 22:15
#12
Chri.s
Semi Supporter
02-12-2015 22:16

Rapporter til Admin
Hvis du kan "nøjes" med at se alle månedernes sum på én gang, så har jeg vist allerede lavet dig en løsning her: https://www.dropbox.com[...]
--

Opret svar til indlægget: Opslag i excel

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning