Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Spil
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Forklaring på FPS

Af Monsterbruger Hr. Konge | 02-05-2009 10:03 | 2223 visninger | 19 svar, hop til seneste
Hej Hol jeg har et lille spørgsmål ang. fps. Er der en øvre grænse for fps mht til skærm og grafik.. det er noget med hz i skærm har jeg hørt men nu vil jeg bare gerne have manet det til jorden, og have klar besked... og hvor ellers end Hol.dk :) lige pt. kører jeg maxfps 125 i cod4 men kan snildt kører 180-200 i 1920x1080 hvad er bedste indstillinger? /Kongen
--
|E8500|Zalman9500AT|4GbGeil PC6400|GTX260 216|14118 3DMarks06 Clanleader in "Rangers from Denmark" CoD4 Clan www.rangers-dk.dk[...]
#1
Ero
Supporter Aspirant
02-05-2009 10:05

Rapporter til Admin
Det gælder om at finde et stabilt FPS niveau, så du ikke pludselig får et "drop" i FPS - f.eks. at du kører 100FPS, men lige pludselig et sekund eller 2, så har du 70FPS. I det tilfælde ville jeg personligt sætte maxfps til 70, så man altid har et stabilt frame-rate. My 5 cents :) Edit: Ellers læs det her link: http://en.wikipedia.org[...]
--
Intel i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | 12GB DDR3-1333 (PC10666) | ZOTAC GTX285 1024MB AMP! | 2x OCZ Vertex 30GB SSD (Raid-0) | 2x WD 320GB Sata2 (Raid-0)
#2
Dnope2
Elite Supporter
02-05-2009 10:09

Rapporter til Admin
Hvis det er en fladskærm, så er det reaktions tiden der har betydning for hvor hurtigt din billede kommer på skærmen, og der ligger en skærm typisk på 40ms, selvom den er opgivet til 2 eller 5 ms - Se her: http://www.bt.dk[...] Det betyder i praksis at fra du bevæger dig og det du ser på skærmen skal hænge sammen, så kan du godt glemme alt over 25fps. Den anden ting er hvor flydende det du ser er, og der er det HZ der har betydning, en fladskærm køre typisk ved 50-60hz (Selvom du sætter det højre...) og det betyder at skærmen ikke kan vise mere end 50-60 billeder pr. sekund lige meget hvad du gør. Jeg håber det forklarede:)
--
Nej til computer fra Topdata. www.xtremesystems.org[...] www.xtremesystems.org[...]
#3
Hr. Konge
Monsterbruger
02-05-2009 10:09

Rapporter til Admin
ok nice jeg ligger stabilt på 125 fps og der er ikke drop så kan den vel godt blive på 125 for det er vel bedre med en høj fps hvad med lcd skærm på 60hz.. det har intet at sige mht. fps?
--
|E8500|Zalman9500AT|4GbGeil PC6400|GTX260 216|14118 3DMarks06 Clanleader in "Rangers from Denmark" CoD4 Clan www.rangers-dk.dk[...]
#4
Hr. Konge
Monsterbruger
02-05-2009 10:11

Rapporter til Admin
ok det forklare en del.. tak for hurtig respons endnu en gang... Hol.dk ftw
--
|E8500|Zalman9500AT|4GbGeil PC6400|GTX260 216|14118 3DMarks06 Clanleader in "Rangers from Denmark" CoD4 Clan www.rangers-dk.dk[...]
#5
OVRKLL
Super Nørd
02-05-2009 10:12

Rapporter til Admin
#3 Det betyder, at selvom grafikkortet leverer 125 fps, kan du højst se 60. EDIT: Damn you, Dnope!
--
http://www.OVRKLL.com[...] "Though I fly through the valley of death, I shall fear no evil for I am at 80,000 feet and climbing."
#6
Dnope2
Elite Supporter
02-05-2009 16:32

Rapporter til Admin
#5 :)
--
Nej til computer fra Topdata. www.xtremesystems.org[...] www.xtremesystems.org[...]
#7
Bambidyret
Mega Supporter
02-05-2009 17:26

Rapporter til Admin
#6 Nu ikke så hurtige i vendingen gutter, for der er noget der simpelt hen ikke kan passe. Jeg startede med at købe en 4ms skærm, og her oplevede jeg ghosting. Det var ret tydeligt, så jeg fik i stedet en Samsung hjem fra Computer City på 2ms. Den var jeg heller ikke tilfreds med, så jeg fik den byttet til en LG Flatron 2ms skærm. Nøj mand, helt nye oplevelse, perfekt, nul ghosting og alt kørte perfekt. Jer har senere hen læst, at den reélt svinger mellem 4ms og 15 ms, men det kan jeg ikke mærke overhovedet. Derfor vil jeg også sige, at eksempelet i #2 er dårligt, da 40 ms absolut ikke er optimalt. I hvert fald ikke når det drejer sig om hurtige 1. person shooter spil. Nu har vi jo haft en del snak om magiske Phenom der følels glidende i forhold til andre maskiner, og her vil jeg give dig ret. Der er virkelig stor forskel mellem de forskellige systemer, og AnandTech er også begyndt at skrive meget om det i sine artikler. Det nye buzzword hedder micro stuttering. Det opleves på alle SLI og Crossfire setups selvom gns frames er over 60! Så pludselige ryk i frames omkring 30-40 ms og opefter kan bestemt registrere. Ingen tvivl om det, så dit argument om at du længe har haft positive erfaringer med Phenom kan bestemt forklares. Der hvor jeg er uenig er, at dit postulat om at alt over 25 fps er ligegyldigt. På min skærm kan jeg mærke tydeligt forskel på om den leverer 45 fps eller 60 fps. Har eksperimenteret meget med fps's indflydelse, så istedet for at sige 25 fps bør du nok snare sige 60 fps, fordi der er skærme der réelt set køre under 20ms :)
--
Q9450 | 4x2GB Kingston HyperX PC2-8500 | Geforce GTX 260| Asus P5E Ai Lifestyle | Samsung Spinpoint F1
#8
Dnope2
Elite Supporter
02-05-2009 19:02

Rapporter til Admin
#7 Bisse:D Prøv at trykke på linket fra BT, der vil du kunne læse at samsungs 2ms skærm kun levere 40ms. 1sek = 1000ms og 1000ms/40ms = 25fps hvis du kommer højre end 25fps med en skærm på 40ms, så vil skærmen ikke kunne nå at reagere. micro stuttering er det jeg kalder en ustabil frame rate:) Det er svært at sige om det er ligegyldigt, fordi: Hvis den perfekte computer, levere et billede hvert 1/25 sek så er alt højre end 25fps ligegyldigt. Men har du en Q8200 og den svinger imellem 1/60 og 1/5 sekundt mellem hvert billede, så i mange tilfælge ville en højre framerate hjælpe på problemet - Sådannet at den dårlige computer måske skal ha' en fps på 100fps, for at opnå den samme glidende fornemmelse, som 'super' computeren kan ved 25fps. Det er selvfølge alt sammen teoretisk, men i bund og grund tror jeg vi hele tiden har været enige:)
--
Nej til computer fra Topdata. www.xtremesystems.org[...] www.xtremesystems.org[...]
#9
Bambidyret
Mega Supporter
02-05-2009 19:55

Rapporter til Admin
#8 »Bisse« Ja, der har jeg for en gang skyld været heldig. Kan ikke sige det samme om mine HyperX ram, men de er afsat og de nye Corsair kommer hjem til fars maskine på mandag :P Nå, men har kikket nærmere på dine links i #2, og for satan da, det ser skummelt ud :\ Nu har jeg jo selv oplevet det, da min anden LCD skærm var en Samsung, og den var jeg bestemt ikke tilfreds med. Selvom de havde angivet 2ms i average, så var der ghosting. Ikke meget, men nok til at det irriterede mig. Glad for jeg valgte anden skærm, for de Samsung skærme er slet ikke så gode som folk tror. Kan huske, at de også reklamerede med skærmens fortræffelige farvegengivelse. Da jeg kom hjem konverterede jeg en film, hvorefter jeg så sekvensen igennem på mit CRT fjernsyn, samtidigt med at det blev testet på min nye LCD Samsung skærm. Der hvor farven lysegrøn skulle have været, palme - der var den mørkegrøn. Troede først, at det var fordi skærmen skulle kalibreres, men efter en masse forsøg opgav jeg. Farverne var alt andet end præcise, så mine erfaringer med Samsung er, at man skal holde sig væk. De er simpelt hen opreklamerede hvis du spørger mig. Jeg tror faktisk, at når producenten skriver 4ms, så er de beregnet til CAD, Photo, Premiere Pro og den dur, og når de skriver 2ms, så har de gameren i tankerne. Ikke nødvendigvis 1. person shooter spil, men generelt gameren. Hvad er dine egne erfaringer. Kan du se forskel på 25 eller 60fps?
--
Q9450 | 4x2GB Kingston HyperX PC2-8500 | Geforce GTX 260| Asus P5E Ai Lifestyle | Samsung Spinpoint F1
#10
Dnope2
Elite Supporter
02-05-2009 20:33

Rapporter til Admin
#9 :) Jeg havde en 28ms skærm, den var rigtigt god - Så 28ms må være ok til spil. Den 5ms jeg sidder ved nu, reagere for langsomt til mig:P Om jeg kan se foreskel på 25 eller 60 FPS kommer anden på hvad det er for en computer og hvad det er for et spil:) Jeg ved at jeg kan ikke ha' det er pauser på over 1/10 sek i løbet af et spil, det oplever jeg som hak:P og jeg foretrækker der max. er 1/20 sek imellem hvert billede:) Men som sagt, jeg tror vi er enige og jeg tror du bliver glad for dine corsair, det plejer at være ok det de laver;)
--
Nej til computer fra Topdata. www.xtremesystems.org[...] www.xtremesystems.org[...]
#11
Gripen90
Guru
02-05-2009 21:38

Rapporter til Admin
og hvor ellers end Hol.dk :) hwt.dk
--
AMD CPU + nVidia chipset&GFX = TOTAL PNWAGE! DX10.1 = fail, PC6400 vs PC8500 = doesn't matter only timings!
#12
WallyR
Gæst
02-05-2009 21:38

Rapporter til Admin
Jeres specifikationer fra billedsrør skærmene kan ikke direkte overføres på fladskærmene. De lave ms-værdier er kun gennemsnittet af at skifte fra en gråtone til helt slukket og fra en gråtone til helt tændt for en pixel på skærmen. Skærmen kan faktisk aldrig skifte alle eller bare hovedparten af pixelene på skærmen samtidigt med denne hastighed. Hvor mange der kan skiftes svinger fra skærm til skærm og afhænger en del af elektronikken i skærmen. De 40ms, som bliver nævnt her er formentligt tiden det tager at skifte alle pixelene på skærmen, men det skal her siges at det er uhyre sjældent at dette rent faktisk sker i daglig brug. Ang. fps og det menneskelige øje, så er 25fps nok til at lave en flydende bevægelse for øjet, men øjet kan faktisk opfange langt mere. En normal person bør kunne opfange skift helt op til 60fps og FPS spillere er generelt meget bedre til at opfange farveskift og gråtoner og de kan derfor gå endnu højere. Kontorpersonale har igennem flere år fået anbefalet 75hz opdateringsfrekvenser som minimum, fordi øjet faktisk registrerer flimmeren ved lavere opdateringsfrekvenser. 85hz har lange været minimumsgrænsen for gamere. Husk opdateringsfrekvenser giver kun rigtig mening på billedrørsskærme! Ang. spils FPS, så er disse ofte lidt uafhængige af skærmen, hvis det er en billedsrørsskærm. Kan spillet kun beregne 40fps, så vil skærmen stadigvæk vise det antal fps, som den er sat til. Nogen af skærmbillederne vil så bare blive gentaget. Har spillet højere fps end skærmen (hvilket betyder at V-sync er deaktiveret), så beregner computeren en masse skærmopdateringer, som aldrig når at blive vist på skærmen. På fladskærme betyder det igen intet at spillets FPS er lavere end skærmens, men er spillets højere end skærmens, så kan det give slør. Skærmen vil nemlig forsøge at opdatere de enkelte punkter, hvilket sker med den lave ms-værdi omtalt tidligere. De høje fps fra spillet vil ofte sådan set presse skærmen, så den konstant ligger tæt på 100% af dens mulige opdateringer af pixeler, og når der så sker en stor ændring af skærmbilledet, så vil den ikke have overskud til at klare denne uden slør. En pixel på en fladskærm kan simpelt sagt befinde sig i fire stadier, hvile, klargøring, opdatering og returnering. Skal en pixel opdateres så skal dette ske fra tilstanden hvile, hvorfra den først klargøres, så opdateres og derefter returneres. Ved høje fps i spillet vil mange pixels sjældent befinde sig i hvile tilstanden og ændringen af disse pixels vil derfor forsinkes. Ved fps begrænset i spillet vil skærmen have tid til at sætte mange af pixelene i hvile tilstanden og dermed vil skærmen hurtigere kunne gennemføre de store ændringer af skærmbilledet når dette forekommer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Dnope2
Elite Supporter
02-05-2009 22:30

Rapporter til Admin
#12 Nej, billedrørs skærme er normalt interlanced og derfor skal du dividere frekvensen med 2, på en billedrørs skærm:)
--
Nej til computer fra Topdata. www.xtremesystems.org[...] www.xtremesystems.org[...]
#14
Bambidyret
Mega Supporter
02-05-2009 22:31

Rapporter til Admin
#12 »Kontorpersonale har igennem flere år fået anbefalet 75hz opdateringsfrekvenser som minimum, fordi øjet faktisk registrerer flimmeren ved lavere opdateringsfrekvenser. 85hz har lange været minimumsgrænsen for gamere.« Ja, kan sagtens huske min gamle CRT skærm. Startede med en 60Hz skærm, og hold kæft hvor blev man syg, hvis man fx sad mere end 8 timer foran den. Standarden blev hævet til 75Hz. Her følte jeg det var klart bedre, men det var først da vi kom op i 85Hz at jeg var tilfreds med opdateringshastigheden. Med hensyn til LCD, så virker en opdateringshastighed med 60Hz som acceptabel. Billedet følels roligt. Har hørt, at det er fordi det kun er ændringerne i billedet der registreres samtidig med at responstiden er langsommere end CRT. Var i EL-Giganten her forleden og kigge på deres bedste skærme og hold kæft hvor billedet hakkede, når de laver nogle hurtige bevægelser. Bare en hånd der føres fra munden og ned føltes som 20 langsomme still-billeder! Jeg skal lige sige, at min kammerat ikke bemærkede, at der var noget galt med skærmen, men jeg kunne se det lige med det samme. Spiller selv en del 1. person shooter spil, så jeg er i træning, men hold kæft noget ged. Skal ikke have LCD fjernsyn foreløbigt før det bliver bedre. Læste så her fornylig, at 120Hz skærme er ved at finde vej i forbindelse med 3D visning. Det højeste jeg har hørt om er 200Hz. Kan ikke finde ud af hvorfor jeg oplever hurtige bevægelser som hakken på en stort kvalitets LCD fjernsyn? Der kan vel kun være to forklaringer. Enten pga. de 60Hz eller også må det være filmens antal billeder pr. sec (pal = 25 ntfs = 29.9 blu-ray = ???)
--
Q9450 | 4x2GB Kingston HyperX PC2-8500 | Geforce GTX 260| Asus P5E Ai Lifestyle | Samsung Spinpoint F1
#15
Gripen90
Guru
02-05-2009 22:33

Rapporter til Admin
du mener vel ntsc = 30fps.
--
AMD CPU + nVidia chipset&GFX = TOTAL PNWAGE! DX10.1 = fail, PC6400 vs PC8500 = doesn't matter only timings!
#16
Nomis
Junior Nørd
02-05-2009 23:01

Rapporter til Admin
#14 Blu-ray film kører så vidt jeg ved 24p eller 60i, altså 24 billeder i sekundet progressive og 60 interlaced.
--
"Theres no place like 127.0.0.1" http://i171.photobucket.com[...]
#17
Bambidyret
Mega Supporter
02-05-2009 23:27

Rapporter til Admin
#15 I mit videoredigeringsprogram siger den NTSC 29.9. Ved ikke om det har med interlacing at gøre, men jo - det må være 30 billeder i sekundet, #16 Hvis blu-ray kun køre med 24 billeder i sekundet, så forstår jeg godt, at det følels som om det hakker på et stort 40 tommer LCD display. Bare ærgeligt, for så bliver jeg nød til at blive ved min gamle CRT indtil de får fixet en ny standard :\ EDIT: det kan være, at det eksempel jeg så i butikken var 24p, måske er der intet at bemærke i 60i?
--
Q9450 | 4x2GB Kingston HyperX PC2-8500 | Geforce GTX 260| Asus P5E Ai Lifestyle | Samsung Spinpoint F1
#18
Komig
Gigabruger
02-05-2009 23:38

Rapporter til Admin
Låner lige tråd. Nogle der ved hvordan man tester sin skærms rigtigte ms?
--
Har du fået hjælp af mig download venligst denne tekst fil: http://rapidshare.com[...]
#19
OVRKLL
Super Nørd
03-05-2009 10:20

Rapporter til Admin
#18 I praksis er det formentligt umuligt... Da jeg skulle købe min skærm, spurgte jeg nemlig om opdateringshastighed, og da sagde de kloge hoveder på http://www.flatpanels.dk[...] , at metoderne varierer alt for meget til, at de giver pålidelige resultater. Derfor kan man heller ikke ubetinget regne med den tid, producenten opgiver.
--
http://www.OVRKLL.com[...] "Though I fly through the valley of death, I shall fear no evil for I am at 80,000 feet and climbing."

Opret svar til indlægget: Forklaring på FPS

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning