Spørgsmålet kommer meget an på, hvilken vinkel i lægger på opgaven. Er det set fra et teknisk aspekt, et livscyklusaspekt (planlægning, udvikling, salg, support etc.), eller i forhold til hvilke ansatte det kræver, og hvor mange penge det koster?
Den tekniske del er nok den sværeste at komme rigtigt i gang med, så her er et skub i den retning :) Det er måske en vel svær tekst wikipedia har på det, men tag et kig på noget om spilmotorer/game engines (
http://en.wikipedia.org[...] )
Spilmotoren er "kernen" i spillet, der gør det muligt at vise 3d-figurer, afspille lyde osv. De er i dag ekstremt avancerede, og indeholder funktionalitet der gør det muligt at simulere vand-overflader, realistiske fald ved skud, lyde der reflekteres på vægge i spillet osv.
Hvert firma har spil-engines de ofte holder tæt ind til kroppen, fordi den udgør kernen i spillet "føling". Et eksempel kan være enginen i FIFA der gør meget ud af at bold og spillere bevæger sig realistisk.
Når man så har en game engine, kan man bruge dets funktionalitet til at bygge et spil op. Nogle designer og udvikler banerne, andre lydeffekter osv.
Hvis I er stærke i engelsk, er jeg sikker på at youtube har en bunke gode videoer der forklarer noget om de mange faser i spiludvikling.
Held og lykke med opgaven :)
--
http://www.jkg.dk[...]