#2 - Nånå så prøver vi det. Tænk på en cykelist.
Drejningsmoment er hvor hårdt cykelisten træder i pedalerne. Det måles i NewtonMeter (NM).
Effekt er hvor meget energi eller effekt cykelisten kan prestere. Det måles i KiloWatt, eller hestekræfter (HK).
Hvis en bilmotor yder 200 NM ved f. eks. 2000 omdrejninger/min og den også yder 200 NM ved 4000 omdrejninger/min, er effekten eller "HK" det dobbelte ved 4000 omdrejninger, fordi motoren "træder dobbelt så hurtigt i pedalerne" ved 4000 omdrejninger, men med samme tryk som ved 2000 omdrejninger.
En motor har et omdrejningstal, hvor drejningsmomentet ("NM") topper, og hvor effekten ("HK") topper. Min Volvo Classic 2,3 lavtryksturbo yder fx. 230 NM ved 2300 o/min, og 136 HK ved 4800 o/min (når den altså ikke er pillet ved turboen, hehe...)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.