Hm.. Det er bare et skud, men du kunne prøve, at skrive om cosinus og sinus, samt hvad, der dertil hører.
--
Du skal vel skrive om: "cosinus, sinus og hvad der dertil hører" ?
Men du skal vel komme ind på regnereglerne, samt måske et bevis (Ved ikke om man skal det på mat C..)
Du kan finde alle oplysningerne i din matematik bog ellers brug google.
--
Jeg er tydeligvis superdårlig til matematik. Ellers ville jeg ikke spørge. Jeg ved godt jeg skal skrive om cosinus, sinus samt hvad der dertil hører. Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal skrive.
Mvh.
--
99% af alle mac haters, har aldrig haft en Mac.
99% af alle mennesker ved at det er løgn.
Tak #2, det hjalp mig lidt på vej!
--
99% af alle mac haters, har aldrig haft en Mac.
99% af alle mennesker ved at det er løgn.
#1 Opfør dig dog ordentlig og svar pænt.
Hvis jeg var dig, så ville jeg opdele det i afsnit - det giver sig selv. Cosinus og sinus samt det ekstra. Skriv hvad det kan bruges til og gerne i en praktisk sammenhæng også. Det burde være meget ligetil :-)
--
#5 Altså "hvordan man kan bruge cosinus og sinus i hverdagen", hvis man nogensinde fik brug for det hehe :), eller hvad? Tak!
--
99% af alle mac haters, har aldrig haft en Mac.
99% af alle mennesker ved at det er løgn.
Ikke nødvendigvis i hverdagen, men hvis du tænker udover opgaverne og ikke kun bruger det teoretisk. Brug de taksonomiske niveauer. Redegørende, undersøgende/analyse og vurderende - siden det er en stil burde det i høj grad være relevant.
--
#5
Citerer dig selv:
"det giver sig selv"
"Det burde være meget ligetil"
Beklager du følte dig stødt, på vejene af #0.
--
#8 Tror du det er muligt at forklare hvad du mener med "men hvis du tænker udover opgaverne og ikke kun bruger det teoretisk", jeg kender godt ordenes betydning, men jeg kan (desværre) ikke sætte dem i sammenhæng med en stil om matematik.
Tak for din tid!
--
99% af alle mac haters, har aldrig haft en Mac.
99% af alle mennesker ved at det er løgn.
#9 Det kan vidst ikke sammenlignes. Men hold dig nu OT så han kan få noget hjælp istedet.
--
#9 Du tager ordene fuldstændig uden for kontekst, så vidt jeg har opfattet, var det ikke i en flabet henseende da der blev skrevet i post #5.
--
99% af alle mac haters, har aldrig haft en Mac.
99% af alle mennesker ved at det er løgn.
Sinus relationen, cosinus relationen, tangens, pi(evt). Hvordan man finder radianer, osv.
Så er der da lidt at starte på :D
EDIT: Måske også hvordan man i praksis kan bruge det?
--
D:
Enhedscirklen og hvilket betydning cosinus og sinus rent faktisk har i relation til denne. Det burde være nok til dit emne, og det er relativt simpelt.
--
#12 En række ting det bruges til og hvor det er meget essentielt og grundlægge. F.eks. arkitektur, bygge broer, landmåling samt former for navigation - vand, luften og på jorden. :-)
--
#13 De har højst sandsynligt ikke lært om relationerne endnu.
#0 Du skal nok forklare om, hvordan cosinus og sinus virker - Hvad er det? Du kan komme ind på enhedscirklen, hvor cosinus er den ene akse og sinus den anden.
--
http://www.staggeringbeauty.com[...] #15 aaahhh på den måde, jeg takker endnu en gang for din tid!
--
99% af alle mac haters, har aldrig haft en Mac.
99% af alle mennesker ved at det er løgn.
Først, kalder din lærer det virkelig en stil? Jeg håber han kalder det en rapport eller lignende.
- Generelt vil det være meget relevant at fortælle om hvordan man er kommet frem til at bruge sinus og cosinus, hvad det er, og hvordan det er defineret, Hvad det bruges til, hvordan man regner med det og lignende. Enhedscirklen er rigtig vigtig her.
Du kunne evt. inddrage Pythagoras, til dine forklaringer.
- Jeg synes det virker som en kæmpe opgave at få, når man på C-niveau ikke skal bevise noget, men primært redegøre for tingene og fortælle hvordan man bruger det.
- Jeg ville ikke råde dig til at komme ind på radianer, som en af overstående brugere foreslår dig, da det er over dit niveau, selv om det ikke er voldsomt svært.
- Der er en der foreslår tangens, hvilket ville være meget smart at komme lidt ind på, hvis du kan fortælle hvorfor det er relevant. Tangens er nemlig forholdet mellem sinus og cosinus. Derudover, så sørg for at lave nogle tegninger, så din lærer kan se hvad du mener, når du fx skriver om trekant ABC eller lignende. Det er meget vigtigt med tegninger når man laver noget med trekanter, så man ikke bytter rundt på de forskellige hjørner, definitioner og lignende.
Uanset hvad ville jeg starte med enhedscirklen, og skrive en god del om den, da det er ud fra den man definerer Sinus, cosinus og tangens (husk billede af enhedscirklen, samt dertil hørende forklaringer).
edit: Perspektivering, altså hvad sinus, cosinus og tangens bruges til i virkeligheden, ville jeg nok vægte lavt, altså skrive forholdsvis lidt om, hvis jeg var dig, da jeg ikke kan forestille mig at man vægter det særlig højt, da dette kun fortæller om hvad man kan bruge matematikken til, men ikke hvad selve matematikken er, som din rapport jo handler om. Du skal selvfølgelig lige nævne det, du kan også bruge det til fx at beregne længde mellem solen og månen, fra jorden af, hvis du kender fx længden til solen og længden til månen samt nogle vinkler :)
edit 2: Det ville være smart også at dele din opgave op i 2, en del som fokuserer på sinus og cosinus i retvinklede trekanter og en del, som fokuserer på sinus og cosinus i vilkårlige trekanter :)
Mvh
--
#16 Er det B-niveau? Jeg husker det som noget jeg havde i 1g.. :]
--
D:
Sinus og cosinus og tangens er C-niveau stof.
- Nogle lærer vægter forskelligt og har man fx matematik på B-niveau vælger nogle lærere at dele fx sinus og cosinus op i retvinklede trekanter og vilkårlige trekanter, hvor sinus relationer bruges.
Vi skal lige huske, at i dag skal man lære om sinus og cosinus i retvinklede trekanter i 9. klasse :)
--
#19 Nu bliver jeg i tvivl, men er rimelig sikker på det er starten af 2. g. Det kan også være slutningen, det er vidst lidt forskelligt. Dog tror jeg ikke at det er så tidligt, vi har jo trods alt først lige haft efterårsferie, og desuden nævner #0 ikke nogle relationer.
--
http://www.staggeringbeauty.com[...] #21, jeg var måske lidt hurtig, da jeg selv har A-niveau, jeg ved bare at lærerne vægter forskelligt :)
Jeg lærte det selv, som noget af det første i 1.g, derudover havde vi også om det i 10. klasse, som jo er f,h eller g-niveau (Det kan jeg ikke huske) :) Så jeg tror umiddelbart, at man lære det på c-niveau. Jeg er også ret sikker på at andre c-niveau hold på min skole lærer det.
--