Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Defekt Dell bærbar!

Af Gæst Vegeta | 20-05-2005 00:06 | 2628 visninger | 37 svar, hop til seneste
Hej. Jeg har en Dell 5150 Inspiron, som lige er blevet defekt, 10 dage efter garantiens udløbsdato! Jeg havde kun et 1 års garanti på den. Problemet med den er at den ikke at den kun tænder en gang imellem, og når jeg fx presser ned ved touchpaden. Ellers tænder den, således at køleren begynder at kører men der kommer ikke noget på skærmen, eller også begynder køleren at køre 2 sek og stopper igen. Problemet opstod ud af ingenting, jeg havde ikke slået på den eller noget som helst! Nogen der har haft samme problem? Da jeg ringede ind til dell support, sagde han at jeg skulle prøve at tage rammene ud og prøve tænde efter det, og bagefter med batteri, harddisk osv.. Da ingen af de ting hjalp, konkluderet lige hurtigt at motherboardet måtte være brændt af, og at jeg måtte erstatte det, hvilket ville koste mig 8800, mens nyprisen på min bæbar var 7800 :S men hvis motherboardet var brændt så burd jeg da slet ikke være istand til at tænde den overhoved, hvilket jeg godt kan ind i mellem, hvor den kører helt perfekt! Og han sagde at reklamationsretten kun dækker fejl som har været der fra "starten". Men jeg troede at reklamationsret dækkede de fejl som skulle opstå netop udaf "ingenting", såsom kvalitets fejl.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Vegeta
Gæst
20-05-2005 00:21

Rapporter til Admin
Nogen der kunne svare på det med reklamationsretten?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
Lars-Juul
Elitebruger
20-05-2005 00:22

Rapporter til Admin
Tror din eneste chance for at få det taget på garantien er, at få en uvildig ekspert til at kigge på den og så håbe på at han finder en fejl der har været der hele tiden, såsom en dårlig lodning. Ellers er der nok ikke meget at gøre.
--
JC rocks! --- msn - [email protected]
#3
Vegeta
Gæst
20-05-2005 00:28

Rapporter til Admin
hmm... Så det er vel sådan nogle små ting som reklamationsretten kan tage sig af. Ting som nok ogs kan fixes af eksperter (sort arbejdende)?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Lars-Juul
Elitebruger
20-05-2005 00:29

Rapporter til Admin
Efter de første 6 måneder af er garantien på et produkt slut, herefter er der kun reklamationsret. Dette betyder i praksis at det er dig der skal bevise at fejlen er opstået pga. en mangel eller fejl der hele tiden har været der. Det er kun i de første 6 måneder producenten skal give garanti på alt, fra måned 7 - 24 skal køber kunne bevise at fejlen er et produkt af en mangel maskinen er født med. Sådan hænger det desværre sammen, så dell manden havde ret:(
--
JC rocks! --- msn - [email protected]
#5
Vegeta
Gæst
20-05-2005 00:32

Rapporter til Admin
Jaja, det er netop også sådan at jeg forstod det. Men jeg har intet gjort ved computeren, og det kunne godt tænkes at det var lige netop sådan en fejl der var tale om. Problemet er bar at hvis jeg sender den ind til Dell og det så viser sig at være jeg har været skyld i, så skal jeg af med 8800 :|
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
Lars-Juul
Elitebruger
20-05-2005 00:33

Rapporter til Admin
Problemet er bare at hvis man selv begynder at rode med det, så ruger den resterende reklamationsret. Måske ville det bedste være hvis du fik dell til at kigge på den, for umiddelbart lyder det mest som en dårlig lodning eller en løs forbindelse. Hvis det er en dårlig lodning, så kan man vel godt sige at det er noget maskinen er født med!? Og en løs forbindelse skulle helst ikke være så dyr at få fixet.
--
JC rocks! --- msn - [email protected]
#7
Vegeta
Gæst
20-05-2005 00:37

Rapporter til Admin
Ja, det kunne det godt være, idet den godt kan tænde nogen gange. Men så kan jeg måske godt lade en ekspert se på den? Hvis jeg skal sende den til Dell kommer det til at koste en fomue. Nogle eksperter (alt efter hvor erfarende de er self.) kan vel godt fixe så noget hvis det er det der er problemet ikke? Hvis det så er noget andet, er der jo heller ikke nogen grun til at sende den til Dell.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#8
Lars-Juul
Elitebruger
20-05-2005 00:38

Rapporter til Admin
#5 Du kan med 100 % sikkerhed aftale med dell at de ikke skal lave den hvis der skal skiftes bundkort på din regning. Sørg for at de bare skal undersøge hvad fejlen er først. Derefter kan du jo tage stilling til hvad du skal gøre.
--
JC rocks! --- msn - [email protected]
#9
Lars-Juul
Elitebruger
20-05-2005 00:41

Rapporter til Admin
Hvis jeg var dig, så ville jeg nok finde en lokal edb forretning hvor de kunne se på den. Det koster sikkert min. 350 kr. bare for at kigge på den, men hvis det kan spare dig for flere tusinde så er det vel også ok.
--
JC rocks! --- msn - [email protected]
#10
Vegeta
Gæst
20-05-2005 00:43

Rapporter til Admin
Ja, det kan jeg så prøve at gøre.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
Springdale
Gæst
20-05-2005 11:02

Rapporter til Admin
Inden det bliver for dyrt uden at blive klogere, ville jeg (har selv en dell bærbar) skille de dele som kan adskilles fra og lave en fejlfinding. Det kan være alt fra løs forbindelse tl støv. Prøv HD, ram, keyboard osv...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
L00t
Moderator
20-05-2005 11:11

Rapporter til Admin
Wow.... Rolig nu. Reklamationsretten DÆKKER denne type fejl og er beregnet netop til den slags. Du skal ikke ud og erstatte noget som helst selv, når fejlen ligger indenfor de 2 års reklamationsret. En bærbar PC er beregnet til at holde en hel del længere end kun 1 år, ergo er den opståede fejl en fabrikationsfejl. Det eneste du skal gøre for at bevise at fejlen er en fabrikationsfejl, er at sandsynliggøre det vha. ovenstående ræsonement. Som almindelig forbruger behøver man ikke bevise en masse teknisk. Det er nok blot at påpege at varen må forventes at holde mindst reklamationsretten ud og at den er blevet brugt efter forskrifterne (ingen mishandling osv.) - så har du bevist at fejlen har været latent fra produktet blev produceret.
--
this.dispose(); lol 4 teh win!!1
#13
Fjummer
Elite Supporter
20-05-2005 11:26

Rapporter til Admin
#12 Har kun et enkelt men, hvis den er købt b2b, er det suverænt dell's handelsbetingelser der gælder
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death The day the earth stood still traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#14
L00t
Moderator
20-05-2005 11:32

Rapporter til Admin
#13 Helt bestemt - men jeg formoder at manden er forbruger siden han søger hjælp her. Jeg synes det er synd at reklamationsretten pludseligt skal misfortolkes sådan. Før vi fik den nye købelov i 2002 havde forbrugeren altid bevisbyrden ... men da så man ikke store butikker bede folk om at bevise at defekte produkter var defekte med expertudtalelser og anden ståhej. Den 6 måneders formodningsregel stiller forbrugeren bedre end før 2002, det er ikke de resterende 18 måneder som stiller ham dårligere - de er de samme.
--
this.dispose(); lol 4 teh win!!1
#15
Fjummer
Elite Supporter
20-05-2005 11:40

Rapporter til Admin
#14 Problemmet er at da vi havde 1 års reklamationsret havde forhandler 1 års garanti hos producenten. Så butikkerne sendte bare aben videre. Idag har vi 2 års reklamationsret, men forhandleren har stadigvæk kun 1 år hos producenten, så efter det første år sidder butikken med aben, så de vil gøre alt for at undgå at skulle reparere den
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death The day the earth stood still traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#16
Jna
Gæst
20-05-2005 12:07

Rapporter til Admin
#13 På forståeligt dansk, hvad er b2b ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Vegeta
Gæst
20-05-2005 12:13

Rapporter til Admin
# 11: Det var lige netop de ting, som Dell supporteren sagde at jeg skulle afprøve.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
BikerSaur
Juniorbruger
20-05-2005 12:20

Rapporter til Admin
#16 - B2B står for "Business-to-business"
--
Intel Pentium 4 3,2 GHz | 1024MB DDR Ram | 160GB, 7200 RPM | DVD+RW 16W/4RW/16XR | MSI FX5500-TD256 256 Mb DDRRam | Creative Sound Blaster Live! 5.1 | MSI MS-8876 Tv @nywhere Master
#19
Vegeta
Juniorbruger
20-05-2005 20:23

Rapporter til Admin
Hej igen Har lige læst om lige netop den fejl jeg har med min bærbar, på nettet. Det er åbenbart en fabrikationsfejl, og der er mange andre mennesker der har fået samme problem. http://p068.ezboard.com[...] eller mere specifikt om fejlen: http://p068.ezboard.com[...] Men så BURDE Dell da reperer dette på grundlag af reklamationsretten, og ikke kræve et beløb!!!
--
#20
L00t
Moderator
20-05-2005 21:15

Rapporter til Admin
#19 Netop. Det bør du forelægge dem. Hvis de fortsat ikke vil makke ret, er det en oplagt sag for Forbrugerklagenævnet som du 100% vil vinde. Det tager ½ til 1½ år af få sagen kørt igennem deres system, men jeg tvivler på at et stort firma som Dell vil risikere at komme på deres blackliste over firmaer som ikke lever op til deres afgørelser. Tag kontakt til Dell igen og prøv at være lidt mere bestemt, forklar dem hvad du har fundet ud af og at du ikke vil acceptere den besked du har fået.
--
this.dispose(); lol 4 teh win!!1
#21
Vegeta
Juniorbruger
20-05-2005 21:32

Rapporter til Admin
Hmm... Det ser da ud til at nogen har fundet en metode til at fixe problemet: http://p068.ezboard.com[...] Men jeg vil nok først kontakte Dell, og hvis de ikke vil rette fejlen, bliver jeg nødt til at kontakte forbrugerrådet (er Forbrugerklagenævnet noget andet?).
--
#22
L00t
Moderator
20-05-2005 22:11

Rapporter til Admin
Forbrugerrådet er et råd som kommer med retningsliner, advarsler og den slags om aktuelle emner... forbrugerklagenævnet er dem du klager til, når et firma ikke lever op til lovgivningen. De hører under forbrugerstyrelsen begge to.
--
this.dispose(); lol 4 teh win!!1
#23
kakapupu
Junior Supporter
20-05-2005 23:32

Rapporter til Admin
#0, du har pillet inde i maskinen, det var ikke så smart.... din resterende reklamationsret er røget! Det er meget muligt at lige netop den model har skavanker, men man skal aldrig rode med noget som helst indemad inde i en bærbar, sålænge garantien/reklamationsretten dækker. Nåe en tekniker ser dine fedtede fingre rundt omkring kommer du oven i købet til betale et gebyr på mindst 500 kr + moms for teknikerens "spildte tid".
--
http://www.farb.dk[...]
#24
Vegeta
Juniorbruger
20-05-2005 23:39

Rapporter til Admin
#23: Jamen det var Dells tekniske supporter der sagde at jeg skulle åbne den og tage rammene ud eller harddisk osv. Desuden er det da ikke det samme som at åbne bærbaren fuldstændig.
--
#25
tb^
Ultra Supporter
20-05-2005 23:43

Rapporter til Admin
Gør som de andre siger. en fejl som den skal laves på reklamationen. Ring til dell, forklar dem sagen igen. Afviser de stadig afslutter du bare samtalen med at sige, nå så må jeg hellere ringe til forbrugerrådet istedetfor, og så lægger du på! FARVELLER! Tag sagen op i forbrugerrådet, der er ingen tvivl om at du vil vinde denne sag!
--
Tralala :D http://www.lurmig.dk[...]
#26
tb^
Ultra Supporter
20-05-2005 23:44

Rapporter til Admin
#24 : fik du navnet på ham du snakkede med? Du skal ALDRIG åbne din computer, og SLET ikke en blærbar!! Så siger de bare at du har ødelagt det, tror måske din ret er røget i det du har åbnet den :( Desværre!
--
Tralala :D http://www.lurmig.dk[...]
#27
Vegeta
Juniorbruger
20-05-2005 23:50

Rapporter til Admin
#26: Jeg har kun åbnet nogle bestemmte låge hvor rammene sider, samt taget harddisken ud, som ligger i bunden, hvor man blot skal skrue to skruer af. Altså jeg har slet ikke adskilt således at jeg kunne se motherboardet eller noget. Fejlen ligger i MB nemlig.
--
#28
tb^
Ultra Supporter
21-05-2005 00:07

Rapporter til Admin
#27 - så skulle der ikke være noget problem. Har du fjernet noget tape elelr andet hvor der står at hvis du fjerner det ryger garantien?
--
Tralala :D http://www.lurmig.dk[...]
#29
MortenNP
Gigabruger
21-05-2005 00:45

Rapporter til Admin
Ved at tage harddisken ud sker der næppe noget. Den sidder formentligt i en form for skuffe så den er lige til at tage ud? Rammene kunne jeg heller ikke forestille mig at din garanti skulle ryge ved at du har kigget på dem. Så jeg ville bestemt også satse på at det er en reklamationssag.
--
Mvh Morten
#30
L00t
Moderator
21-05-2005 01:45

Rapporter til Admin
#23 En bærbar har en låge til at skifte RAM igennem, det er almindelig brug og aldeles ikke noget reklamationsretten frafalder pga. Du mister heller ikke ligefrem din reklamationsret på en bil hvis du skifter olie.
--
this.dispose(); lol 4 teh win!!1
#31
mach3
Gæst
21-05-2005 02:45

Rapporter til Admin
Der har været en del problemer med netop Dell Inspiron 5150 modellen. Problemet bunder i for det meste i en ikke-optimal køler anordning. Køleren er designet, så den nærmest samler støv. Og når der efter noget tids brug har samlet sig tilpas meget støv og snavs, vil computeren hele tiden være så varm, at den automatisk vil lukke ned og nægte at starte igen, før at temperaturen er faldet igen. Der er mange, som har forsøgt sig med programmet Fangui fra http://www.diefer.de[...] Det gør det muligt, med mange Dell Inspiron modeller, at overvåge temperaturen på cpu'en. Det ville være et forsøg værd, for i det mindste at udelukke, at det er her, at fejlen ligger. Hvilken bios version kører du med? Jeg vil foreslå dig at søge på Dell community forum på support.dell.com - der er mange brugbare emner. Og ved ikke, om dette har så meget med sagen at gøre, men der er også masser på google http://www.hardwareanalysis.com[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#32
kakapupu
Junior Supporter
21-05-2005 03:09

Rapporter til Admin
#30, jeg vil nu heller sammenligne det med en ny kobling :) Men det er irrelevant hvad man tror man kan sammenligne med, faktum er at et indgreb er et indgreb. Udskiftning af ram og hdd er altså et indgreb, medmindre jeg hører det modsatte fra en autoriseret Dell tekniker.... En bærbar har en låge til at skifte RAM igennem, det er almindelig brug og aldeles ikke noget reklamationsretten frafalder pga. Du mister heller ikke ligefrem din reklamationsret på en bil hvis du skifter olie.
--
http://www.farb.dk[...]
#33
Vegeta
Juniorbruger
21-05-2005 10:44

Rapporter til Admin
# 31: Jeg har også læst lidt i dette forum før. Men jeg kan jo ikke gøre noget ved det. Det burd være Dell der skulle rette fejlen, og ikke sige at jeg skal udskifte mit MB og CPU. #32: Det er slet ikke det samme. Harddisken sider i som en skuffe man kan tage ud, som #29 også siger. Derimod kan man åbne bærbaren helt på en anden måde, det kræver ikke engang at åbne lågene for ram osv. Det er hvis man åbner det at retten ryger. Så du påstår at retten ryger hvis jeg tager batteriet ud? Det er på samme måde jo...
--
#34
Vegeta
Semibruger
21-05-2005 10:56

Rapporter til Admin
Citet fra http://www.hardwareanalysis.com[...] "If you already have the power cut problem when you move it, or it has got worse and now wont start, see below - YOU CAN PROBABLY REPAIR YOURSELF AND DO NOT NEED A NEW £400 MOTHERBOARD "FIXING THE PROBLEM - you have nothing to loose if it's not working and outside warranty" Lyder som om de ikke har noget ligende reklamationsret i USA eller england. Derfor Dell ikke vil reparere deres? De burd da kunne fixe det i DK.
--
#35
kakapupu
Junior Supporter
21-05-2005 12:11

Rapporter til Admin
#33, jeg har ikke sagt noget om batterier... Men som jeg sagde tidligere, jeg tror ikke på det indtil en Dell tekniker udtaler sig.
--
http://www.farb.dk[...]
#36
Fjummer
Elite Supporter
27-05-2005 21:45

Rapporter til Admin
#0 Fik du løst dit problem ?
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death The day the earth stood still traad.asp?fID=23&tID=174021#45
#37
Vegeta
Semibruger
30-05-2005 20:59

Rapporter til Admin
#36: Jup. Da jeg ringede ind til Dell vidste de ikke rigtig om reklamationsretten kun dække reparationen, så de bed mig om at skrive en e-mail (klage). Der gik nogle dage før de ringede og sagde at de godt vil fixe den. Og i dag kom der så en tekniker fra Dell hjem til mig og skiftet CPU'en og bundkortet uden omkostninger. Håber bar problemet ikke sker igen.
--

Opret svar til indlægget: Defekt Dell bærbar!

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning