Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bærbar skærm i stykker (backlight)

Af Ultrabruger abgersaurus | 31-10-2016 16:05 | 1318 visninger | 20 svar, hop til seneste
Hej allesammen! Jeg har for lige skiftet skærmen på min bærbar (Thinkpad T540p) da den anden var i stykker, nu er problemet bare at min nye skærm virker, blot uden nogen form for lys i (helt sort dog med billede) altså er mit backlight enten i stykker eller også er der noget andet galt, det hjælper heller ikke at skrue op eller ned for skærmens lys da den bare er sort. Så monterede jeg den gamle skærm i håb om at jeg bare kunne sende den nye retur, men jeg har samme problem på den gamle, ingen backlight! har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre? :/ (bærbaren er købt brugt = ingen garanti tilbage)
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#1
nen
Bruger
31-10-2016 19:33

Rapporter til Admin
Kontrollér om stikket er korrekt sat i. Og kontrollér en gang mere for at være sikker. Du siger at skærmen er helt sort, men med billede? Hvordan kan du se om der er billede hvis skærmen er helt sort? Mener du at den er meget mørk eller hvorledes? Prøv at tilslutte ekstern skærm. Så kan du i det mindste se om det er selve kortet der er røget sig en tur eller om det blot er skærmen. Derudover så se de første par links i en simpel søgning: http://www.laptoprepair101.com[...] http://www.laptoprepair101.com[...]
--
#2
abgersaurus
Ultrabruger
31-10-2016 20:11

Rapporter til Admin
#1 jeg kan ved hjælp af en lommelygte lyse på skærmen og se at der er et billede, jeg HAR prøvet at tilslutte ekstra skærm blot for at være sikker (hvilket virker) det er som sagt bare lyset i skærmen der "mangler" Jeg kan sågar se en indikator som viser lysstyrken, skærmen er bare mørk, med med billed i farver og det hele :/
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#3
Tyller
Guru
31-10-2016 20:14

Rapporter til Admin
Inverteren til backlight er stået af
--
#4
abgersaurus
Ultrabruger
01-11-2016 06:33

Rapporter til Admin
#3 i begge mine skærme? kunne det måske være et problem med bundkortet i stedet for?
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#5
nen
Bruger
01-11-2016 15:06

Rapporter til Admin
Se de links jeg postede i #1 - de beskriver hvad du kan gøre for at fejlsøge. Det lyder som det #3 siger men du kan næsten aldrig være 100% sikker. Virker den med ekstern skærm og med svagt/meget mørk skærm er det som oftest inverteren der er røget sig en tur. At den så muligvis er røget i begge dine skærme kunne tude på at der er noget galt så inverteren futter af. F.eks. en spændingsregulator der ikke virker efter hensigten.
--
#6
clokker
Junior Supporter
01-11-2016 15:30

Rapporter til Admin
har du checket stik fra skærm til bundkort om den sidder godt fast i bundkort.
--
#7
LTC
Ultrabruger
01-11-2016 15:42

Rapporter til Admin
Ellers er det en backlight fuse på dit motherboard som er gået :)
--
#8
MikeKBH
Ny på siden
01-11-2016 16:37

Rapporter til Admin
Har du brugt det samme kabel på begge skærme? Hvis ja så prøv det kabel fra skærm nr 2. Jeg har nogle gange været ude for at det var kablet, hvis det ikke er det så er det inverteren eller backlight fuse på dit board der er gået.
--
#9
abgersaurus
Ultrabruger
01-11-2016 17:29

Rapporter til Admin
mange tak for alle forslagene, jeg vil lige prøve at sikre at stikket sidder ordenligt i bundkortet, i øvrigt har jeg kun det ene skærm kabel som sad i bærbaren, så jeg kan ikke rigtig teste med andre :/
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#10
abgersaurus
Ultrabruger
01-11-2016 19:08

Rapporter til Admin
jeg har nu prøvet at tjekke skærmstikket både ved bundkortet samt på skærmen, stadig ingen held. er der nogen som ved om det kan repareres? og i så fald hvor? (det er vel et nyt bundkort som man er ude i?)
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#11
Mr. WoLF
Guru
01-11-2016 19:24

Rapporter til Admin
Når man ser på ebay så står der man skal være obs. omkring panel valg til den laptop da der er flere til den model. Er du 100% på det er rigtig panel til den? Du kan prøve at søge panel og info omkring den på ebay.
--
Mr. WoLF System under profil
#12
abgersaurus
Ultrabruger
01-11-2016 21:36

Rapporter til Admin
#11 det er købt som en der passer til min model (T540p) samt W540 som burde passe da det er samme chassis osv, det er vist også en original del fra Lenovo
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#13
LTC
Ultrabruger
01-11-2016 22:19

Rapporter til Admin
#12 En backlight fuse kan godt fixes, men det kommer an på hvor meget forstand du har på det, kan du benytte et multimeter? Og har du noget imod at pillet bundkortet ud af computeren?
--
#14
abgersaurus
Ultrabruger
02-11-2016 06:20

Rapporter til Admin
#13 jeg har lidt forstand på det, dog er det rigtig besværligt at tage bundkortet ud af bærbaren da der sidder et magnesium "rollcage" rundt om det :O
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
--
Sidst redigeret 02-11-2016 06:21
#15
LaZyMann
Monster Supporter
02-11-2016 06:50

Rapporter til Admin
Du har ikke taget batteriet af bærbaren da du skiftede displayet? Hvis ikke er det backlight fuse der formentlig er problemet. Men det kræver lidt arbejde som #13 skriver
--
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
#16
LTC
Ultrabruger
02-11-2016 09:06

Rapporter til Admin
#14 Du kan finde en hardware manual her https://download.lenovo.com[...] Det er ikke så bøvlet, hvis du tager det skridt for skridt :)
--
#17
abgersaurus
Ultrabruger
02-11-2016 12:34

Rapporter til Admin
#15 #16 mange tak for hjælpen! Jeg vil lige prøve mig frem inden at jeg sender den til reparation, og så vil jeg vende tilbage ;)
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
#18
LTC
Ultrabruger
02-11-2016 17:56

Rapporter til Admin
#17 Forresten, er du sikker på der ikke er garanti tilbage?
--
#19
abgersaurus
Ultrabruger
02-11-2016 19:11

Rapporter til Admin
#18 jeg tror faktisk at der er garanti til d. 13.03.2017 hvordan skal jeg så gøre, skal man bare kontakte lenovo eller kan man overhovedet lave en RMA på nogen måde?
--
i7 4790K @ 4.4gHz, 980Ti, 16GB HyperX DDR3 mm. ;)
--
Sidst redigeret 02-11-2016 19:13
#20
LTC
Ultrabruger
02-11-2016 19:33

Rapporter til Admin
#19, Jep, kontakt Lenovo. Du kan tjekke din garanti via serienummeret som står i bunden. Hvis det er on-site garanti, så kommer de enten ud til dig og skifter bundkortet, eller sender reservedelene, så man selv kan skifte dem. I dit tilfælde vil de komme ud og skifte bundkortet.
--

Opret svar til indlægget: Bærbar skærm i stykker (backlight)

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning