Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Nyheder

Intel Fremviser Larrabee Launch Spil Titel

Skrevet af Thomas Christensen | 28-03-2009 20:12 | 3036 visninger | 25 kommentarer, hop til seneste

Næste år danner rammerne for Intel's første reelle forsøg på at træde ind i desktop grafikkort markedet, og for at bevise, at deres chip virker, bygger de naturligvis et spil op omkring chippen, og nu har spillet fået sin egen hjemmeside med billeder, videoer og meget mere.

Spillets titel er Project Offset, og kommer af et opkøb af netop firmaet af samme navn tilbage i starten af 2008. Årsagen bag opkøbet var naturligvis Larrabee, Intel's kommende high end grafikchip, som debuterer næste år.

Modsat AMD og NVIDIA's grafik chips, benytter Intel's Larrabee chip x86 instruktionssættet (med 100+ nye specifikke Larrabee udvidelser), som er at finde i alle desktop og praktisk talt alle notebook processorer. Med en markant anderledes tilgang til markedet i deres x86 instruktionssæt, har Intel brug for et proof-of-concept spil, og hvad er bedre end en egen udviklet titel, som kan bære opgaven.

Det har længe været NVIDIA's lod, at tage de nødvendige skridt selv, når rundbordssamtaler om API implementering, værktøjsudvikling og implementering af nye features i spil skulle presses igennem for at sælge nye produkter, og Intel ser ud til at have lært lektien: don't tell it, show it.

Intel ved med andre ord godt, at AMD og NVIDIA vil løbe af med sejren i de etablerede spil grundet det faktum, at deres grafikchips er bygget op omkring eksisterende spil og omvendt, så ligesom med PhysX, DirectX8, DirectX9, DirectX10, SLI og enhver anden ny feature i et produkt, skal en applikation vise, at nok er det ikke den nye dybe tallerken, men det bliver det.

Der bliver dog ikke nævnt et ord om, hvorvidt spillet game engine benytter en blanding af rastorization og ray-tracing, men trods Intel's promovering og tiltro til ray-tracing frem for den rastorization alle spil benytter i dag, må man formode, at det maksimalt benytter ray-tracing til visse effekter, men ellers holder sig til den traditionelle rasterrization.

Project Offset er med Intel ord et fantasy FPS spil, hvor spilleren styrer en person som ethvert skydespil, men her foregår handlingen blot i et fantasy verden inspireret af Lord of The Rings. Så gør muse-buen klar eller forbered dine melee skills med en økse til Intel's Larrabee proof-of-concept spil udkommer til næste år.

- ProjectOffset.com 

 - HD versionen kan hentes her.

#1
xi_neo
Supporter
28-03-2009 20:26

Rapporter til Admin
narh intel gfx har aldrig været gode? ati vil altid være nr 1 i mine øjene
--
#2
Cordion
Elite Supporter
28-03-2009 20:32

Rapporter til Admin
#1 fanboy nej eg er sku ligeglad om der står ATI, NVIDIA eller intel på min GFX... så længe det virker godt godt (og ikke koster over 2k)
--
ASUS P5KC; WD Caviar 500GB; ASUS HD4870; E8400@3393MHz; Corsair VX550W; 2*2Gb Crossair XMS2 PC6400 http://peecee.dk[...]
#3
martin-da-man
Nørd Aspirant
28-03-2009 20:32

Rapporter til Admin
#1 du kan overhovedet ikke sammenligne det her med alle de gamle intel kort, intel har altid foer hen kun lavet LOW end, det her er deres foerste stand alone kort, altsaa ikke onboard kort
--
..::Benching with OCTeamdenmark::..
#4
Retro
Gæst
28-03-2009 20:54

Rapporter til Admin
#3 Dette er ikke Intels første stand alone GFX kort. De har haft mange forsøge på Stand alone kort før dette. Husker selv f.eks. gamle Intel 740 GFX chip, som blev voldtaget af 3dfx voodoo power. Det var tider med 3dfx glide API. Hvorfor hiver Nvidia ikke Glide API'en frem og opdater den kraftigt og gør den til en åben standard. Nu hvor de alligevel ejer rettighederne til den teknologi efter de opkøbte 3dfx i sin tid. Eller i det mindste indbygger Glide emulator ind i deres driver så man kan nyde sine gamle glide spil på et Nvidia kort. Det som er nyt denne gang er at Intel prøver at lave et GFX kort bygget på CPU'er. Det kommer nok til at virke på hardware nivo, men tvivler stærkt på at deres driver kommer til at virke 100% perfekt med alle spil. For deres GMA driver til onboard GPU'er sutter røv. Men det gør det heller ikke meget bedre at de folk de headhuntede til at lave dette GPU monster er alle folkene fra 3dlabs som også lavede skod driver til spil. Deres driver virkede kun med 2 ting 3dmax og autocat. Link til Intel 740 GFX chip: http://en.wikipedia.org[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
crucial-kid
Nyhedsredaktør
28-03-2009 21:13

Rapporter til Admin
#4 Tror nu kun, de har haft den, men skidt pyt - din pointe var nok mere, at de havde prøvet før, end at de havde prøvet mange gange. "Hvorfor hiver Nvidia ikke Glide API'en frem og opdater den kraftigt og gør den til en åben standard." 1. Ingen vil have flere API'er 2. NVIDIA har slet ikke mulighed for at lave den nødvendige support plus alle de andre punkter, som gør dette en utopi (OpenGL kunne ikke, så hvorfor skulle lille NVIDIA kunne?). 3. GlideGL som open source findes, det hedder OpenGL. "For deres GMA driver til onboard GPU'er sutter røv" Jo, det er vilkårene for et produkt, som er gratis og reelt ikke bruges til dette. Intel laver den klart bedste compiler, de har en rigtig god chipset software, de har verdensklasse udviklingsværktøjer og når Intel vil noget, så skal de nok nå det. Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor deres driver skulle stinke mere end AMD og NVIDIA's drivre for en ny arkitektur. Udover at de er et bæst med fucking mange penge, nogle super kloge hoveder, super kontakt til udvikler miljøet, og en track record for at lykkedes med de større projekter, de sætter sig for, så har de altså kun en arkitektur at fokusere på fra nu til efter den bliver lanceret. De har ikke 77 modeller fra top til bund fordelt over 4 forskellige designs. Intel har en chip, en arkitektur, et ønske og en meget stor pengepung. #2 Sådan skal det lyde - ydelse, støj, pris, support osv. er hvad det handler om.
--
Mvh. Thomas Christensen.
#6
Cordion
Elite Supporter
28-03-2009 22:29

Rapporter til Admin
men... hvis den kører på x86, vil det så sige at man vil kunne køre cpu + larrabee + GFX? hvis det er tilfældet, så forventer jeg noget der sparker røv (hvis det optimeres rigtigt) :D
--
ASUS P5KC; WD Caviar 500GB; ASUS HD4870; E8400@3393MHz; Corsair VX550W; 2*2Gb Crossair XMS2 PC6400 http://peecee.dk[...]
#7
Hessi-dude
Ultrabruger
28-03-2009 23:14

Rapporter til Admin
#6 - Lyder spændende.... :-P Glæder mig til at se hvad den kan gøre i forhold til Nvidia's og ATI's modeller. :-) Mon de finder ud af at deres GFX chip er bedre end deres Core 2 og I7 og vælger at lancere den som CPU også? :-D Arrrj... tror lige jeg klapper hesten og ser hvad der sker. Det lyder i hvert fald meget spændende. :-)
--
#8
Suk
Gæst
28-03-2009 23:28

Rapporter til Admin
#4 "Eller i det mindste indbygger Glide emulator ind i deres driver så man kan nyde sine gamle glide spil på et Nvidia kort. " Prøv f.eks. Glidos eller DGVoodoo. Det er Glide "wrappere" der gør både Nvidia og Ati brugere istand til, at spille Glide spil. Glidos koster penge, DGVoodoo er gratis.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
DEVIL_DK
Guru
29-03-2009 07:03

Rapporter til Admin
det ville være så kodt at få intel med i toppen på gfx også for at presse nvidia og ati lidt.
--
*Asus M4A79 DLX*AMD Phenom II X4 940*Club3D XOC4870 1GB* *A-DATA DDRII 1066 4GB*Corsair 650 Watt*Hanns-G HG281D*
#10
DEVIL_DK
Guru
29-03-2009 07:23

Rapporter til Admin
koldt = godt
--
*Asus M4A79 DLX*AMD Phenom II X4 940*Club3D XOC4870 1GB* *A-DATA DDRII 1066 4GB*Corsair 650 Watt*Hanns-G HG281D*
#11
Dozer
Maxi Supporter
29-03-2009 09:20

Rapporter til Admin
#9 Ja jeg synes også det bliver super når man ser en 3. konkurrent komme på banen. Gennem de sidste par år har vi set flere forsøge sig, men fejle pga de ikke har haft pengepungen til det, omend ideerne har været fine. Med Intel's forsøg tror jeg bestemt ikke det kommer til at blive en døgnflue, som der så senere bliver droppet. Udover det, så er det nice at se at Project Offset ENDELIG kommer på gaden. Har fulgt med i det spils udvikling de sidste.. 4 år tror jeg. Det har virkelig været undervejs i meget meget lang tid, og frygtede lidt at det var blevet droppet igen. - Dozer
--
GaMeSt4R, Dnope, MartinKargo, martin-da-man, martinbg, neerup, OVRKLL, joeytribbiani, hold op med at ødelægge HOL og være fucking retarderede!
#12
Cordion
Elite Supporter
29-03-2009 09:38

Rapporter til Admin
#11 så bliver du nok nødt til at købe en larrabee ;)
--
ASUS P5KC; WD Caviar 500GB; ASUS HD4870; E8400@3393MHz; Corsair VX550W; 2*2Gb Crossair XMS2 PC6400 http://peecee.dk[...]
#13
MartinKargo
Junior Nørd
29-03-2009 14:00

Rapporter til Admin
#11 Så de sidste 4 år har du spenderet på at forfølge noget der ikke eksisterer, nice..
--
#14
Bambidyret
Supporter
29-03-2009 14:10

Rapporter til Admin
Det Larrabee projekt lyder sq nice i mine øre, der er bare noget jeg ikke helt forstår. Hvordan hulen vil de kunne tilføre en så lille chip så meget power? Hvis man kigger på nutidens grafikkort er de jo mother fucker store. Det kan jeg ikke få til at passe med noget som helst. Hvis Intel virkelig vil gøre alvor ud af det, dvs. være i stand til at true/matche Nvidia og ATI bliver de da nød til at lave markant om på nutidens motherboards, en ny slags ATX standard eller hvad ved jeg? Er Larrabee ikke mere tiltænkt som en understøttende/sammenspillende funktion for nutidens grafikkort?
--
#15
ReneSDK
Guru
29-03-2009 14:26

Rapporter til Admin
#14 Det grafikkort teknologi til et dedikeret grafikkort, og ikke til indbygning i bundkortet.
--
Zepto Znote 6214W • Core 2 Duo T5600 1.83GHz • 2GB PC5300 RAM • 60GB HDD • GeForce 7600Go • 1440x900 - Synology DS-107+ m/1TB WD EASC GP
#16
Bambidyret
Supporter
29-03-2009 14:53

Rapporter til Admin
#15 Altså et normalt grafikkort, blot med x86 instruktioner?
--
Q9450 2.66 GHz | 4x1GB Kingston HyperX PC2-8500 | Geforce GTX 260| Asus P5E Ai Lifestyle | Samsung Spinpoint F1
#17
L.L
Juniorbruger
29-03-2009 15:02

Rapporter til Admin
Ser frem til lidt priskrig såfremt at intel kan præstere at komme med et kanon grafikkort der kan spille op imod ati og nvidia.
--
#18
ReneSDK
Guru
29-03-2009 15:07

Rapporter til Admin
#16 korrekt :) Som konkurrent til AMD/Nvidia kort :)
--
Zepto Znote 6214W • Core 2 Duo T5600 1.83GHz • 2GB PC5300 RAM • 60GB HDD • GeForce 7600Go • 1440x900 - Synology DS-107+ m/1TB WD EASC GP
#19
Bambidyret
Supporter
29-03-2009 15:27

Rapporter til Admin
#18 Okay, så ser det jo interessant ud, især hvis den også bliver istand til at understøtte den almindelige cpu i tunge opgaver som fx videoencoding :) Blir spændende at se, om udviklerne hopper med på vognen »Skal vi lave vores næste spil med Havok eller PsysX understøttelse og hvad med rasterisation eller ray tracing?«, hehe - de får sq nok at se til de kære udviklerer :D
--
Q9450 2.66 GHz | 4x1GB Kingston HyperX PC2-8500 | Geforce GTX 260| Asus P5E Ai Lifestyle | Samsung Spinpoint F1
#20
kim c
Supporter
29-03-2009 15:32

Rapporter til Admin
Intel vil lave grafikkort suk...-_-
--
I'm not a fanboy but when it comes to graphics i only have one thing to say "ATI Rocks Nvidia Sucks" ^^
#21
crucial-kid
Nyhedsredaktør
29-03-2009 15:57

Rapporter til Admin
#6 Cordion ”hvis den kører på x86, vil det så sige at man vil kunne køre cpu + larrabee + GFX?” Hvis du tænker som co-op i stil med SLI, så nej. Trods det fælles udgangspunkt i instruktionssættet (Larrabee kommer desuden med 100+ udvidelser til x86 – tænk SSE til grafikkort) er de gode til vidt forskellige ting. Den ene er en lille slavehær af myrer, hvor den anden er supermand. Supermand er super god til at udføre alle enkelt opgaver lynhurtigt, og har ikke problemer med opgaver, som er ret komplicerede, hvorimod slavehæren er langsommere men er super god til opgaver, hvor slaveformanden kan uddelegere arbejdet til alle slaverne samt bedre til at håndtere enorme mængder informationer i forbindelse med arbejdet. Så Larrabee vil altså sutte ligeså meget røv som grafikkort til de opgaver, som CPU'en laver i dag, og CPU'en vil fortsat sutte til det grafikkortene laver i dag. #7 Hessi-dude ”Mon de finder ud af at deres GFX chip er bedre end deres Core 2 og I7 og vælger at lancere den som CPU også? :-D” Hvis du tænker HPC server markedet, så ja. Når det kommer til stykket, er det mindst en ligeså vigtig brik i spillet som computerspil. Men nej, den vil ikke komme som egentlig CPU for os, da den vil sutte til det vi bruger CPU'en til. Det er lidt supermand vs. en velfungerende slavehær af myrer eller en speedbåd som er enormt god til hele tiden at komme fra a til b samt skifte kurs kontra en færge som i stedet slæber en masse fra a til b. #19 Bambidyret ”så ser det jo interessant ud, især hvis den også bliver istand til at understøtte den almindelige cpu i tunge opgaver som fx videoencoding :)” Det gør GPU'en jo for så vidt allerede. Et Geforce 9400 kan jo slå selv den hurtigste Core i7 CPU til video encoding. Vi mangler blot lidt bredere software support. ”Skal vi lave vores næste spil med Havok eller PsysX understøttelse og hvad med rasterisation eller ray tracing” Havok vs. PhysX roder udviklerne allerede med nu, så der sker nok ikke videre meget på den front. PhysX glider nok lidt i baggrunden, men det er jo reelt ikke noget vi vil mærke til. Lidt det samme vil ske på ray tracing fronten. I takt med, at der fortsat sker udvikling i den retning og GPU'erne bliver hurtigere, vil flere og flere ray-tracing funktioner blive tilgængelige realtime, men der vil ikke komme nogen decideret krig på den front. Udviklerne vil blot tilføje ray-tracing funktioner til deres rastorization engine – nøjagtig som professionelle programmer fungerer.
--
Mvh. Thomas Christensen.
--
Sidst redigeret
#22
Bambidyret
Supporter
29-03-2009 16:20

Rapporter til Admin
#21 Ja, enig - lidt bredere software support til videoencoding ville være en fed ting. I øjeblikket synes Nvidia at programmer som fx RapiHD skal være forebeholdt luxusgrafikkort til 12.000 kr. Glæder mig sq til noget konkurrence fra Intel, så de fjerner den slags nasty restriktioner.
--
#23
Dozer
Maxi Supporter
29-03-2009 21:24

Rapporter til Admin
#13 http://www.projectoffset.com[...] Første nyhed om dette spil er fra Maj 2004, så prøv du liiige at læse op på tingene inden du svarer om dem. Som jeg sagde, spillet har været undervejs i MANGE år. 'tard - Dozer
--
GaMeSt4R, Dnope, MartinKargo, martin-da-man, martinbg, neerup, OVRKLL, joeytribbiani, hold op med at ødelægge HOL og være fucking retarderede!
#24
Nicolas
Gæst
31-03-2009 20:57

Rapporter til Admin
Hvor god ydelse kommer denne nye Intel GPU til at give? Jeg har selv et HD 4870 512 mb. Vil denne nye Intel GPU pwne mit grafikkort, eller ? Jeg synes det lyder meget interessant, vil bare vide lidt om dens ydelse. Nogen der kan give mig et hint ;-) ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#25
nikolajp
Supporter
03-04-2009 22:28

Rapporter til Admin
#24 Den er jo ikke kommet endnu! Desuden skal spillene jo skrives specielt for at udnytte den, så der er ingen der ved hvordan den kommer til at performe, eller hvordan spillene vil se ud. Det sker nok først, når dette spil kommer på gaden. Du skal dog være helt rolig med dit 4870 kort. Det er slet ikke denne generation som det skal sammenlignes med.
--

Opret svar til nyheden: Intel Fremviser Larrabee Launch Spil Titel

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning