Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Nyheder

Cloud-Gaming Lever Fortsat Ifølge NVIDIA

Skrevet af Thomas Christensen | 30-09-2012 23:24 | 6313 visninger | 8 kommentarer, hop til seneste

HTC's køb af online cloud-gaming servicen OnLive har været en kæmpe fiasko med et exit tidligere på året, men grafik og CPU leverandøren NVIDIA tror fortsat på succes for den mobile gaming fra skyen.

I et interview til VentureBeat argumenterer Phil Eisler, direktør hos NVIDIA GRID, at 2013 kan blive et gennembrudsår for cloud-gaming med løsninger fra flere leverandører. Der er ifølge NVIDIA direktøren allerede op til ti firmaer, som har arbejdet på at få cloud-gaming ud til de gaminghungrende forbrugere.

Indtoget skal komme på bekostning af konsollerne med årlige opgraderinger for cloud-gaming leverandørerne mod konsollernes forældede hardware, som øger ventetiden fra aktion til respons på skærmen i takt med, at spillene bliver mere krævende for hardwaren. NVIDIA's nuværende GPU-flagskib kan levere output til fire spillere samtidig, men det vil ifølge Phil Eisler øges med nye generationer.

En af udfordringerne for cloud-gaming er ventetiden, som spilkode-guruen John Carmack fra id software pointerede i hans Quakecon keynote, og noterede, at det tog længere tid for en PC at sende signalet 1 meter fra PC'en til skærmen end det tog at sende en datapakke over Atlanten fra en PC til en anden.

Gennemsnits konsolbrugeren har ifølge Phil Eisler 150-200ms latency før et billede kommer på skærmen, og med deres seneste forbedringer i NVIDIA GRID er ventetiden 60ms for at bearbejde billedet og 30ms for at sende det over nettet, og med hurtige skærme kan de gemme ventetiden fra at hente billedet via nettet.

For NVIDIA handler HTC's OnLive kapitulation og nyrestødet til cloud-gaming ikke blot om mobil gaming fra skyen, men om en større indmarch for GPU'en i datacentre, som de har fået foden indenfor de sidste par år i bl.a. olie og medicinalindustrien.

Med en kommende low power server-CPU på vej og Geforce Grid i opstartfacen, kan der være mulighed for at indhente noget af det tabte fra PC-markedet, hvor Intel og AMD fortsætter med at æde sig op i markedet og fjerne flere og flere add-in grafikkort med deres integrerede løsninger. Foruden det mobile-marked udgør cloud-gaming på fremtidens intelligente TV en mulighed for at spise sig ind på konsollernes marked.

NVIDIA GRID er deres server-grafikkort løsning rettet mod cloud-gaming og brugt i Gaikai's gamingservice, som er blevet opkøbt af Sony.

#1
beer
Gæst
01-10-2012 10:06

Rapporter til Admin
Jeg vil tro på det når jeg ser noget der faktisk virker. Indtil da så er the cloud noget jeg går uden om
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
Timeofdoom
Semi Supporter
01-10-2012 12:21

Rapporter til Admin
Det skal nok have noget at gøre med at man regner med at AMD's GPU'er kommer til at være i alle nye konsoller. :)
--
HAF922,Ga-990X-UD7,16GB DDR3 1600, HD7970,120GB OCZAGi,SG.B1TB,PhenomII@3,99X6+Corsa- irH100,3x21 BenQG2220HDL LED
#3
cookiehunter
Ultrabruger
01-10-2012 14:00

Rapporter til Admin
Fantastisk med så mange dejligt velskrevede nyheder :D Gj! -Peter
--
#4
HenrikM
Guru
01-10-2012 14:25

Rapporter til Admin
Jeg må sige at de latencies han nævner virker temmeligt worst case for konsollerne og temmeligt optimistiske for cloud - ikke ligefrem hvad man kan kalde en fair sammenlining. Især de 30ms til netværk bliver vel nødt til at indbefatte transporten af en *fuld* frame (ie fra billedet er klart encodet på serveren og til man kan sende det ud på hdmi porten - det kan ikke gøres løbende) OG inputdata den anden vej (altså mao pingtiden + hvad det tager at sende en frame). Plus at det virker vildt at hdmi-tv skulle have SÅ meget mere latency end hvad de fleste monitors leverer. Tænk bare al det hukommelse de skal have for at levere så meget latency ;) Men ja, de skulle gerne satse på et vist fodfeste i 2013, altså det tidspunkt hvor konsollerne er mest forældede og dermed lettest at konkurrere med, så den middelmådige kvalitet ikke betyder for meget... (og som #2 siger, derefter er nvidia ifølge jungletrommerne i opposition til alle 3 konsoller).
--
#5
Sativa
Giga Supporter
01-10-2012 18:56

Rapporter til Admin
Please! Lad være med at skrive med stort begyndelsesbogstav i hvert ord i overskriften. Det ser virkelig dumt ud, og er på ingen måde grammatisk korrekt.
--
/Gabriel sativa
#6
pederlk
Elite Nørd
01-10-2012 20:07

Rapporter til Admin
#5 Rolig hr skolelærer
--
Asus P8Z68-V Pro - Intel i5 2500k 3,3@4,4GHz - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB - MSI GTX460 Hawk - 128GB Crucial m4 6Gb/s SSD
#7
crucial-kid
Redaktør
01-10-2012 20:20

Rapporter til Admin
#4 Mht. latency, så var det en noget svær størrelse af takle i en kort tekst, da du har et utal af led som skal sammenlignes. Deres pointe er, at de kan reducere processen at tage en frame og sende den til en klient til et niveau, hvor det ikke længere er så meget bagefter en dedikeret enhed, at der er den store forskel. De argumentere ikke for, at det bliver hurtigere eller ligeså hurtigt, men at ventetiden kan reduceret nok til, at den reelt bliver skjult af de ventetider begge opsætninger har. Mht. konsolgennemsnittet vs. deres opsætning, så bygger den i øvrigt delvist på, at man sammenligner en PC med gennemsnitkonsolopsætningen. Konsollerne er jo ofte baseret på et TV, ikke en computerskærm. Og så tager man naturligvis ikke de dårligste skærme på PC'en, når man skal vise hvad man kan. Jeg kan i øvrigt anbefale John Carmack keynote. Den tager dog 3½ time, men hvis man sidder og laver noget andet kan den jo køre i baggrunden. Det virker glimrende i D3 :)
--
Mvh. Thomas Christensen.
#8
Kristoffer
Gæst
17-06-2013 12:28

Rapporter til Admin
Cloud computing er også ved at blive stort i DK. Har set at både TDC og sådan nogen som KMD (http://www.kmd.dk[...] tilbyder det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til nyheden: Cloud-Gaming Lever Fortsat Ifølge NVIDIA

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning