HTC's køb af online cloud-gaming servicen OnLive har været en kæmpe fiasko med et exit tidligere på året, men grafik og CPU leverandøren NVIDIA tror fortsat på succes for den mobile gaming fra skyen.
I et interview til VentureBeat argumenterer Phil Eisler, direktør hos NVIDIA GRID, at 2013 kan blive et gennembrudsår for cloud-gaming med løsninger fra flere leverandører. Der er ifølge NVIDIA direktøren allerede op til ti firmaer, som har arbejdet på at få cloud-gaming ud til de gaminghungrende forbrugere.
Indtoget skal komme på bekostning af konsollerne med årlige opgraderinger for cloud-gaming leverandørerne mod konsollernes forældede hardware, som øger ventetiden fra aktion til respons på skærmen i takt med, at spillene bliver mere krævende for hardwaren. NVIDIA's nuværende GPU-flagskib kan levere output til fire spillere samtidig, men det vil ifølge Phil Eisler øges med nye generationer.
En af udfordringerne for cloud-gaming er ventetiden, som spilkode-guruen John Carmack fra id software pointerede i hans Quakecon keynote, og noterede, at det tog længere tid for en PC at sende signalet 1 meter fra PC'en til skærmen end det tog at sende en datapakke over Atlanten fra en PC til en anden.
Gennemsnits konsolbrugeren har ifølge Phil Eisler 150-200ms latency før et billede kommer på skærmen, og med deres seneste forbedringer i NVIDIA GRID er ventetiden 60ms for at bearbejde billedet og 30ms for at sende det over nettet, og med hurtige skærme kan de gemme ventetiden fra at hente billedet via nettet.
For NVIDIA handler HTC's OnLive kapitulation og nyrestødet til cloud-gaming ikke blot om mobil gaming fra skyen, men om en større indmarch for GPU'en i datacentre, som de har fået foden indenfor de sidste par år i bl.a. olie og medicinalindustrien.
Med en kommende low power server-CPU på vej og Geforce Grid i opstartfacen, kan der være mulighed for at indhente noget af det tabte fra PC-markedet, hvor Intel og AMD fortsætter med at æde sig op i markedet og fjerne flere og flere add-in grafikkort med deres integrerede løsninger. Foruden det mobile-marked udgør cloud-gaming på fremtidens intelligente TV en mulighed for at spise sig ind på konsollernes marked.
NVIDIA GRID er deres server-grafikkort løsning rettet mod cloud-gaming og brugt i Gaikai's gamingservice, som er blevet opkøbt af Sony.