Hvorfor vil du gerne lære XNA?
Jeg spørger fordi Microsoft er begyndt at råde udviklere til at lave spil i native med directx, og Windows 8's nye interface understøtter ikke XNA... (det kan stadig køres i compatability mode)
XNA er nemt. Det er highlevel og alt i biblioteket er nemt at tilgå, og man kan bruge deres gameComponent struktur, og det virker bare. -altså hvis du kan programmere (i C#, men de fleste sprog minder nok om hinanden at kunne du fx Java, så skal du næsten bare lige læse op på properties og encapsulation (protected betyder noget andet i C#), så er du klar)
At forsøge at lære at programmere med XNA er en dårlig idé... Primært fordi at lære at programmere er først at lære nogle helt simple funktioner (if, for, while, switch, try, catch, finally og så en kort introduktion til objektorienteret design, hvilket igen er meget simpelt) og bagefter skal du lære at løse større problemer og bruge designpatterns. Hvis du begynder med spillet vil du meget hurtigt sidde med "jeg vil gerne lave X, men jeg har ingen anelse om hvor jeg skal starte..." måske kan du finde noget på google,og så har du i bedste fald lært at løse det specifikke problem... (men sandsynligvis ikke engang) Du skal lære selv at løse alle problemerne så du kan sidde med et tomt projekt og lave funktionalitet, ellers kan du sidde i evigheder med et spil, som altid vil være så fejlbehæftet at det aldrig bliver sjovt. Klart den nemmeste måde er at tage en uddannelse hvor de underviser programmering... Det er måske nok en langsom måde, men det kræver stort set ingenting af dig, hvorimod at sætte sig ned og lære sig selv at programmere for måske senere at kunne bruge det i et spil... Jeg ville ikke kunne gøre det, men andre har da selvfølgelig gjort det...
(hvis du gør det, så forsøg at få en lidt teoretisk tilgang med alligevel, har set flere af de autodidakte sidde og glo på noget der burde være det første de havde lært, fordi de aldrig har fået teorien i hvordan tingene fungerer, og reelt ikke ved hvad det betyder når de laver X, men bare ved at det normalt virker i et bestemt tilfælde)
Lige en ting til... Hvis du absolut vil starte med XNA, så 2D, for guds skyld! Matematikken bliver hurtigt svær nok her hvis du ikke er vant til at putte formler ind i programmering, 3D bliver uoverskueligt, også det at du jo skal have nogle modeller før du overhovedet kan få noget vist på skærmen.
Der er masser af bøger om XNA, fælles for alt hvad jeg har set, er at det er noget forfærdeligt lort det forsøger at "lære gennem eksempel". Det vil have dig til at skrive kode, du ikke aner hvorfor du skriver. Du er bedre tjent med at finde kodeeksempler og læse i dokumentationen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.